Z poměrně krátké demoverze Fantasy Wars, která dorazila teprve před nedávnem, se nedalo rozhodně dělat definitivní soudy. I když měla hra slušně našlápnuto stát se pokořitelem klasiky jako je třeba Heroes of Might and Magic, mohlo se cokoliv zvrtnout a taky že zvrtlo…
Spory ve fantasy světě
Fantasy Wars prostě není projektem dokonalým, což od ní ani snad nikdo neočekával. Spíše se jedná o tradiční tahovou strategii nehrající si na inovátorské principy, místo toho čerpající z prozkoušených receptů, které tvůrci zasadili do vlastního příběhového pozadí. To se točí okolo čtyř základních fantasy ras a to sice lidí, elfů, trpaslíků a orků. Tři z nich navíc disponují vlastní kampaní, kde můžete na konflikt nahlédnout z jiného úhlu pohledu. Jinak ale příběh sám o sobě zrovna důležitou roli nehraje. Úvodní intro je nic neříkající, nezajímavé a i když zachycuje jakýsi rozhodující konflikt, který nejspíše stál na začátku toho všeho, působí zcela nedynamicky a nezáživně. Proto asi tvůrci raději počet videí ve hře pořádně zkrouhli a příběh prezentují jen pomocí textových rozhovorů o vcelku slušné délce, což se nejspíše většině hráčů číst prostě nebude chtít.
Každá ze tří kampaní je svým způsobem unikátní a kromě toho, že ji budete procházet za odlišnou rasu, čeká na vás i rozličný terén. Zatímco v té lidské budete běhat po travnatých pláních, orkové kupříkladu většinu bitev odbudou v zasněžených vyšších oblastech. Ovládání a herní pravidla jsou více-méně propůjčeny z jiných podobných her. To znamená herní plochu rozdělenou do šestiúhelníků a herní dobu na tahy. V každém takovém můžete se všemi postavami provést jak pohybovou tak útočnou akci, což dává hodně příležitostí k různým strategiím. Cílem je samozřejmě pokořit level za co nejméně tahů, i když to není podmínkou. Pokud ale budete i v tomto ohledu úspěšní, můžete počítat se zlatým, stříbrným nebo bronzovým oceněním na konci levelu. První nebo druhé příčky ovšem dosáhnou jen ti skutečně nejlepší a možná až na druhý pokus.
Špetka invence by prospěla
První dojmy z kampaně jsou jedním slovem skvělé. Herní svět je zajímavý a questy také, hra navíc zpočátku není ani příliš těžká, proto jen proplouváte a užíváte si ve výsledku výborné hratelnosti. Ovšem jen do chvíle, než zjistíte, že tohle vše je vlastně jen takové malé divadélko. Z toho ale velice rychle (třeba i po třech odehraných mapách) vystřízlivíte. Za prvé to jsou questy, které se až nezdravě opakují. Jasně, že jednou máme zabít velitele orků a podruhé zase útočíme na království lidské, v obou případech ale budeme napadat cizí příbytky a potýkat se s jejich obránci. Náplň levelů tedy za malou chvilku splyne v jednu dlouhou řádku úkonů ve stylu chůze až k nejbližšímu hrádku, rozestavení jednotek a útok. A to nás prostě nebaví. Kdyby tvůrci do hry začlenili více úkolů zaměřených kupříkladu na hledání artefaktů (jichž je málo) či celou hru ozvláštnili nějak jinak, mohlo vše vypadat lépe.
Lukostřelci, šamani, zlodějíčci…
Když už hráče na kolena nesrazí obsahová část kampaně, mohou naštěstí s klidem vzdát autorům hold za jednotky. Ty jsou opravdu nápadité, nechybí žádná potřebná třída a vedle klasických lukostřelců a bojovníků s mečem (tedy pro útoky na blízko a na dálku) se setkáte kupříkladu se šamany a dalšími, v jejichž specializaci se oba druhy útoků určitým způsobem prolínají. Navíc je možno každou jednotlivou osobu z vaší početné armády rozvíjet jiným směrem, což z nich po čase udělá svým způsobem unikáty i mezi vrstevníky. Navíc všichni bojovníci v závislosti na akcích a jejich úspěšnosti získávají zkušenosti, čímž se dostáváme až ke speciálním schopnostem. Ty jsou přidělovány s příchodem každého nového levelu postavy a patří mezi ně jak kousky vztahující se přímo na danou osobu (zvyšující např. sílu a to již na stálo) tak i jednorázová kouzla, která můžete zaktivovat a tím využít jejich výhod v momentě, kdy je to potřeba. Nabídka vylepšení je příjemně rozsáhlá, pokaždé můžete volit z nové trojice. A i přestože velice rychle vykoumáte jasná pravidla, podle nichž se schopnosti opakují, jedná se o zajímavou a poměrně dobře zvládnutou věc.
Strategie využitelná kam se podíváš
S variabilitou jednotek takřka přímo souvisí strategické možnosti, jež Fantasy Wars nabízí. I když nám hra zpočátku připadala dosti plytká a spíše oddechová, postupem času se budete dostávat do situací, kdy je strategií skutečně několik a je jen na vás, jakou zvolíte. V takových případech nejvíce oceníte fakt, že tvůrci správně zohlednili nerovnosti terénu, stejně jako jeho různé typy (planina, les). Kupříkladu postaví-li se vám do cesty blátivá bažina, výrazně to omezí počet políček, o něž se můžete v daném tahu posunout, což vlastně uměle navozuje dojem těžší dosažitelnosti. A tak obří troll trůnící uprostřed bažiny či na vyvýšeném pahorku má výraznou strategickou výhodu a útok na něho je daleko obtížnější. Takových okamžiků a situací s počtem dokončených levelů neustále přibývá, za což budou mít tvůrce milovníci tahových strategií jistě rádi.
Co se samotného průběhu hry týče, ten je vždy situován na rozlohou drobnou mapu, tudíž nějaké dlouhé cestování z místa na místo nepřichází v úvahu. Vzhledem k zcela vyeliminované budovatelské části je vám dovoleno pouze se posunovat kupředu k hlavním i vedlejším questovým úkolům, které jsou většinou jen útočného charakteru. 90 procent času tedy budete dobývat cizí vesnice a podle toho jak hladce a rychle to zvládnete, přičtou se vám penízky. Ty lze zúročit v ingame obchodě a nakoupit za ně nové jednotky. Po zaplacení budou automaticky přiřazeny do zálohy, přičemž pozoruhodnou a strategicky využitelnou vlastností je i možnost kdykoliv v průběhu mise nové jednotky zapojit do hry. Jednoduše je vyberete ve speciálním manažerském módu a postavíte na vytyčená místa na mapě. Za manažerský systém je třeba tvůrcům přičíst další výrazné plus, protože je přehledný a vyvážený co se schopností, síly a ceny jednotek týče. Navíc pokud sáhnete po základním bojovníkovi, můžete ho později (až budete při penězích) povýšit, vycvičit a zároveň ho mezitím používat. Jednotky navíc mezi misemi přecházejí, tudíž si je můžete vypiplávat a upravovat podle toho, jak se vám bude hodit v pozdějších fázích.
Čím hranatější, tím lepší?
Grafická stránka patří k těm největším ze slabostí Fantasy Wars obecně – chvílemi až těžko věřit, že se jedná o projekt z letošního roku. I když se to autoři pokoušeli chytře zamaskovat a prostředí jako celek nevypadá nejhůře, ostatně i postavy jsou příjemně variabilní a nápadité, nesmíte ani na chvíli pomyslet na nějaké přiblížení či nedej bože s otevřenýma očima sledovat ingame videa. Podobně hranaté obličeje a snímky bez sebemenšího nápadu, náboje a napětí (což pro intro platí dvojnásob) to by se zkrátka u hry, jež by ráda aspirovala na vysoké hodnocení, stávat nemělo.
Vítěz, nebo poražený?
I když jsme Fantasy Wars v prvních dojmech bláhově přirovnávali k Heroes of Might and Magic V můžeme nyní již s jistotou prohlásit, že by z případného souboje vzešel HOMAM jako jasný vítěz. Nápad a koncept hry celkově sice není vůbec špatný a pochválit rozhodně lze i strategickou část, nabízející celou řadu možností. Již ne tak dokonalí a přesní ovšem tvůrci byli co se technického zpracování týče a zejména náplně questů, které se velice rychle okoukají. I přesto ale pokud bychom se pustili do seznamu plusů a mínusů, převážili by klady, což nás po důkladném spočítání dovedlo k doufejme alespoň trochu objektivnímu hodnocení 71%.
..když uvážim, že HoMaM 5 nejsou nic moc a tohle 1) vypadá o dost hůř 2) nemá snad žádnej příběh 3) inovace pomálu.. tak je to něco co prostě necham zapomenuté v propadlišti dějin. Osobně bych tomu dal tak 50%. Nicméně, recenze pěkná a názor mám asi podobný.. doufam, že někdy vyjde nějaká dobrá tahová strategie z fantasy světa.. sice by mělo vyjít Disciples 3, jenže už od jinejch autorů..
Radši zůstanu u HoMaM 5 protože tohle mě zrovna neuchvátilo
o disciples 3 už jsem slyšel a doufám že to bude stejně úžasná hra jako předchozí 2 díly
Pro me jsou HOMAM 5 pekna slabota. Takze tohle snad radsi ani zkouset nebudu.
radsi zustanu u HOMAM 3
nic moc
nejlepsi je ut 2004 a ne zadna poblbla tahvka
vzdyt to je Warcraft III tak co tady silite?
ty vubec nevis :D warcraft 3 neni tahovej wole.
no grafika je hafo podobna akorat warcraft 3 je realtime strategie a ne tahovka (oba mate pravdu :))
omg co sem pleteš utecko když tě tahovky nezajímaj tak se ani nepiš lampo..
Je to naprosta blbost na HOMAM 5 nema
Je to naprosta blbost davam tak 20%