Po oznámení zpoždění dlouho očekávaného Fallout 4 samozřejmě nastalo všeobecné zklamání a nespokojenost. Studio Bethesda však situaci částečně zachránilo, když v polovině června 2015 vydalo povedenou strategii na motivy zmíněné hry pro iOS a Android. PC hráči bez chytrého telefonu však tehdy bohužel měli smůlu. Situace se změnila teprve před pár dny, kdy se hra konečně dostala i na PC. Stejně jako Fallout 4 a všechny jeho DLC, i tuhle hru vytvořilo studio Bethesda Softworks ve spolupráci s Behaviour Interactive.
Přes to, že po celý rok vycházely updaty, které hru pozměňovaly, žádné zásadní rozdíly nevidím. Přibylo jen několik málo místností. Vlastně bych téměř nepoznal, že nějaké updaty byly. To je trochu škoda. Svou roli to hraje zejména u lidí, kteří mobilní hru nějakou dobu hráli. Ti totiž zřejmě čekali více novinek, inovací. Prakticky totožná hra totiž může brzy začít nudit.
Nejdřív si zvolíme číslo našeho podzemního krytu. Následně se již můžeme pustit do ovládání místnosti i našich panáčků v nich. Naši první zaměstnanci však nejprve stojí před vchodem do úkrytu. Každého jednotlivce je tak třeba myší chytit a umístit jej do jedné z místností. Každá místnost má přitom jistou úlohu. Jedna slouží k výrobě jídla, jiná vytváří vodu a třetí zase elektrickou energii. To jsou zároveň tři základní potřeby, které je třeba hlídat. Proto jsou také jejich ukazatele umístěny v horní části obrazovky.
Pokud nám dojde elektřina, začne se postupně vypínat proud v některých místnostech, takže tamní pracanti zastaví svou činnost. Nejdřív jsou na řadě méně důležité lokality. Bez výroby třeba dalších léků se chvíli obejdeme. Bez výroby vody však nikoliv. Proto se jako první v tomto případě odpojí výroba léků. S přibývajícími obyvateli je zapotřebí poskytovat více a více jídla i vody. Stavění dalších místností naopak vyžaduje více elektřiny.
Možné je také stavět další místnosti stejného účelu. Můžeme tak třeba postavit vedle sebe třeba 2-3 budovy pro výrobu vody. Místnosti se přitom spojí do jedné jediné. Každá další místnost stejného účelu přitom stojí o něco více.
Kromě stavění dalších místností je možné zvýšit produkci (i maximální limit onoho zboží) pomocí povýšení místnosti na vyšší úroveň. V situaci, kdy vylepšíme místnost na druhý level a vedle ní pak postavíme stejnou místnost, se místnosti nepropojí. Stane se tak až v momentě, kdy obě budou na stejné úrovni. Někdy však produkce ani přes veškerou snahu prostě nestačí. Abychom tak neupadli rovnou do nedostatku, je možné využít tzv. zrychlení. Tato možnost je čistý risk. Můžeme sice okamžitě získat výsledný produkt bez čekání, ale existuje nemalá šance nehody. Jaká je pravděpodobnost nám je oznámeno u každé místnosti, obvykle se pohybuje okolo 30 %, avšak při častějším využívání se zvedá. Nicméně je třeba zmínit, že šance neúspěchu je pocitově mnohem vyšší, než ukazatel udává. Zrychlení ale není možné u každé místnosti.
V případě nehody například započne požár nebo se objeví zmutovaní švábi. Přítomné postavičky situaci začnou ihned samy řešit (bojovat, hasit…), avšak stojí je to samozřejmě zdraví. Pokud je místnost dost velká, můžeme do ní poslat posily z místnosti jiné. Po skončení alarmu se pak nová posila samovolně vrátí na své místo.
Tento návrat je důležitý. V každé místnosti se samozřejmě pracuje jiným způsobem. Asi taky chápete, že péct králíka a vytvářet elektřinu se dělá jiným způsobem. Pro větší produktivitu se tak lidé rozdělují dle jejich charakteristik. Ve hře existuje zkratka SPECIAL, kde každé písmeno z tohoto slova znamená nějakou dovednost. Například I znamená inteligence a hodí se pro rychlejší produkci léků. Po určité době dosáhne postava nové úrovně a zlepší se v činnosti, kterou právě provádí.
Zároveň však potřebujeme dostatek „obyvatel“. Ty lze získat jednoduše tak, že do společenské místnosti dáme najednou muže a ženy. Tenhle páry se seznamují, po čemž žena otěhotní, což je také kýžený cíl. Od tohoto momentu mohou oba znovu do práce. Ano, zní to sice dosti tvrdě, že by měla těhotná neustále pracovat, avšak v této hře to není omezující (jen není schopna boje). Po čase se objeví malé dítě, které se pak prochází po celém komplexu. Zatímco roste, nemůže se zapojit do práce ani bojovat. Další možností je sbírání lidí venku. Občas sice přijde nějaký ten nováček sám. To je však spíše rarita (obvyklejší ze začátku hry). Později je však nutné lákat je skrz rádiové vysílání ze speciální místnosti, kde je potřeba charisma (charakteristika).
Hra nám postupně dává různé úkoly. Za jejich splnění (ale i za plno dalších činností) dostaneme peníze. Za ty pak lze například vylepšovat a kupovat místnosti. Nad úkoly není třeba nějak zvlášť přemýšlet. Často se jedná o něco, co nemůžeme příliš ovlivnit. Třeba když máme vyrobit 100 kusů jídla. Ty bychom byli nuceni vyrobit i bez úkolu. Pěkné zpestření je, že se jednou za čas objeví tajný agent v dlouhém plášti a hra zahraje jistou melodii. Následně musíme najít, kde v našem komplexu stojí a kliknout na něj, za což jsme odměněni. Máme na to však asi 4 sekundy, takže je to napínavé.
Pro zpestření hraní ve hře narazíme na řadu předmětů, kterými pak vybavíme naše postavičky. Můžeme jim tak poskytnout oblek zvyšující určitou statistiku (či více) – například bude panáček mít +5 inteligence. Hodí se samozřejmě i zbraně, kterými snadněji vyřídíme třeba již zmíněné šváby. Zbraně lze vytvářet (craftit) ve speciální místnosti. Ačkoliv zdaleka ne tak často, tak se nehody stávají i bez zrychlení. Specialitkou jsou pak mazlíčci. Například taková kočka zvyšuje počet získaných zkušeností.
Už jsme zmínili, že se do našeho podzemního úkrytu mohou dostat zvaní hosti – nová pracovní síla. Ne každý však přichází v míru. Občas na nás tak zaútočí vetřelci, kteří běhají po místnostech a bojují s našim osazenstvem. Téměř vždy je však snadné je porazit a získat tak peníze navíc. Samozřejmě za cenu, že několik našich obyvatel zraní. Kromě toho můžeme poslat na průzkum okolí i vlastní jednotky. O těch pak máme pravidelné zprávy a kdykoliv je můžeme zavolat zpět. Bojovníci venku získávají nové zbraně, obleky i peníze.
Fallout Shelter oproti původní mobilní verzi bohužel nepřináší mnoho nového. I tak je to však kvalitní hra, která zabaví. Skvělou zprávou také je, že je hra zcela zdarma (více zde). Bohužel místy hra může nudit, protože jen čekáme, až vyděláme peníze a do té doby nelze v podstatě nic dělat. Brzy také přichází stereotypnost. Není zde ani žádný příběh. Za skvělou grafiku, hudbu a lehce nadprůměrnou hratelnost tak dáváme 70 %.
Opravdu hra nepřinesla žádnou velkou novinku? Co třeba questy v Overseer´s office?