Po ohromném úspěchu Fallout 3 jsme museli čekat dlouhých 6 let, než se z dílen Bethesda Game Studios konečně vynořilo další pokračování oblíbené herní série. Za tu dobu herní svět zastihla obrovská reklamní kampaň, provázena i samostatnou hrou Fallout Shelter pro iOS a Android. S úspěchem téhle mini-strategie, ve které jsme se starali o vlastní atomový kryt, se zvyšovalo i očekávání hráčů od plnohodnotné hry. Autoři na jedné straně slibovali zachování základního ověřeného a fungujícího konceptu, na straně druhé i řadu inovací, které mají způsobit mírnou evoluci, nikoli už revoluci. Brzy po vydání se začaly objevovat dosti rozdílné reakce a hodnocení celé hry se tak stalo vcelku kontroverzní záležitostí. Podívejme se tak spolu na to, v čem vězí podstata celé hry a co se v titulu vlastně změnilo, že se objevil tak nezvyklý ohlas. Začíná recenze Fallout 4, který dorazil na Windows i nejnovější herní konzole PlayStation 4 a Xbox One.
I tentokrát se celá hra točí kolem hry pro jednoho hráče, zatímco absence multiplayeru (bohužel) i nadále trvá. O to důležitější je tak příběhová linie, která vůbec nemá špatný start, načež se naneštěstí rychle dostává do hrubého průměru. Coby více než spokojený manžel a otec si po boku milující rodiny užíváme volné chvíle ve svém domě. Idylickou atmosféru najednou naruší siréna ohlašující blížící se atomovou katastrofu – nám tak nezbývá nic jiného, než vzít nohy na ramena a namířit si to do nejbližšího atomového krytu. Už to vypadá, že to nestihneme, po čemž je napínavá scéna zakončena šťastným a naprosto těsným schováním se do bezpečí. Pohoda, klídek a tabáček, aneb už se stačí jen nechat zmrazit a přečkat období radiace. Happy end ovšem znenadání končí, když se na chvíli probudíme a z uzavřené komory vidíme, jak nám cizinec unáší dítě a zabíjí drahou polovičku. A zase jsme automaticky zmraženi.
S koncem našeho zimního spánku tak teprve začíná to pravé dobrodružství. Vydáme se do postapokalyptického světa roku 2077, tedy celých 200 let po nukleární katastrofě, abychom procestovali celý širý svět a zjistili, kdo nám zabil partnera a co se stalo s naším nevinným malým synáčkem Shaunem. To není špatný vůbec začátek a příběh i nadále ukrývá několik zvratů a zajímavých situací. I tak jsme ale od příběhu jedné z nejočekávanějších her roku čekali něco více.
Jakmile získáme základní vybavení a porazíme pár zmutovaných přerostlých švábů, otevřeme otvor krytu, aby se před námi objevily krásy i obludnosti nového světa. Brzy zjišťujeme, že se můžeme vydat prakticky kterýmkoliv směrem a to díky plně otevřenému světu o nesmírné rozloze. V podstatě zde můžeme bloudit a objevovat nové lokace klidně i přes 100 hodin a stále před námi budou tajná zákoutí, které naše zvědavost prostě nedovolí opomenout. K tomu nutno připočíst slušné množství různých budov či podzemních míst, kam lze zalézt a onu oblast vyčistit od všech dravých nepřátel. Svět tak plně připomíná Fallout 3 či TES: Oblivion, potažmo Skyrim.
V oblasti o takového rozsahu je o to důležitější, aby prostředí i objekty v něm nebyly nudně monotónní, ale aby naši touhu po průzkumu živily zbrusu nová a neokoukaná místa, zajímavé stavby i nezvyklí protivníci. Autoři hry si to naštěstí plně uvědomují a to vše do hry zařadili, takže pokud vás někdy přestane bavit příběh či úkoly, vždy se můžete vydat náhodným směrem, lovit nestvůry, objevovat nezvyklá místa a chamtivě sbírat ty největší cennosti. Na odhalená místa se pak lze okamžitě dostat skrze rychlé cestování – takže zdlouhavému a zbytečnému šlapání písku odzvonilo.
Na svých cestách budeme často narážet na zdejší domorodce, což znamená neustále se vypořádávat s radiací ozářenými a zmutovanými živočichy jako jsou různí brouci, krysy, medvědi a další havěť, ale bez povšimnutí nás nenechají ani loupeživí bandité, zombíci a nejrůznější roboti. Pro pestrost mají samozřejmě všichni odlišné zbraně, schopnosti, velikosti i odolnost. Bojový systém se dočkal jisté změny a nyní vyhlíží jako důležitější prvek hry. Zároveň je mnohem akčnější a dynamičtější, při čemž nechybí ani systém V.A.T.S., který už ale nezastavuje čas, ale pouze jej zpomaluje. Pokud jste tak byli ve Fallout 3 zvyklí naběhnout těsně před dav nepřítele, zastavit čas a všechny rozstřílet zásahy do hlavy, budete muset změnit taktiku. Než totiž označíte cíle zásahu, soupeři i ve zpomaleném čase často stihnou spustit palbu, takže je taková situace poměrně nebezpečná. Jistou výtku mám i k přesnosti střelby. I na krátkou vzdálenost jakoby se postava nedokázala snad s žádnou zbraní prostřednictvím zmíněného systému trefit. Zásahy jsou zkrátka nepoměrně nepravděpodobné oproti ručnímu střílení, kdy nepřítele trefíte i na větší vzdálenost vcelku jednoduše. Velmi povedené je ale automatická změna kamery při útočení ve V.A.T.S. – celou akci vidíme z několika úhlů a boj to dobře okoření.
Samozřejmě nepřijdeme ani o pořádný arzenál nejrůznějších zbraní, brnění a dalšího vybavení. Nově však můžeme zbraně či brnění široce vylepšovat. Lze si tak vybrat hned z několika druhů gripů, hlavní, zaměřovačů a podobně, což umí zdokonalit statistiky dané zbraně a zároveň zvyšuje její prodejní cenu. Abychom ale v téhle lidské džungli nebyli na vše úplně sami, našimi toulkami nás bude věrně provázet pes. Ten nejen že umí prozkoumávat blízké okolí a upozorňovat nás na důležité objekty, ale taky se nekompromisně zahryzne do nepřátel, čímž odvede jejich pozornost a tím nám znatelně zvýší šance na povedený útok. Našeho hafana ale nepřítel může i natolik zranit, že náš pomocník bude potřebovat naši lékařskou pomoc, takže bychom jej neměli nechávat úplně ve štychu. Aby náš nejlepší přítel ale nekontrolovaně nedělal, co ho zrovna napadne, můžeme mu zadávat hned několik příkazů – a světě div se – úplně cizí pes nás na slovo poslouchá.
Umělá inteligence doznala nemalých vylepšení. Připravte se na takticky myslící skupinky, které se vás pokusí cíleně dostat do křížové palby, případně někteří kumpáni obejdou barák, aby spustili palbu přímo zezadu. Stejně tak se chytře kryjí za překážky a nenechají se snadno zasáhnout. Na straně druhé obyčejné zvířata i někteří roboti neumí víc než slepě následovat a tupě přímo útočit – což možná reálně odpovídá i kapacitě jejich IQ.
Objevování nových míst, zabíjení nepřátel a především plnění hlavních či vedlejších misí znamená zisk nových zkušeností a tedy i nových úrovní. S novou úrovní ovšem nedostaneme nové schopnosti, ale pouze možnost zvolit si jeden ze stromu perků. Ty nabízejí nejrůznější bonusy a zároveň jsou podmíněny jistým počtem bodů v dané větvi. Určitý perk tak může například vyžadovat 8 bodů inteligence, případně síly atd. Perky třeba umožňují hackovat vyšší úrovně zabezpečení elektroniky, poskytují vyšší odolnost vůči poškození nebo větší nosnost. Perků je skutečně mnoho a je tu obdivuhodný výběr. A pokud se nám nějaký perk zvláště zamlouvá, jistě využijeme jeho vylepšování na vyšší úroveň.
Dosti osekané a často málo záživné rozhovory se autoři pokusili vykompenzovat možností postavit si nejenom vlastní dům, ale rovnou celou osadu s řadou posluhovačů uvnitř. Nejdříve si lze vymezit místo zrecyklováním prakticky všech objektů v okolí, po čemž si vybereme z nabídky zdí, nejrůznějšího nábytku od křesel, postelí až po vanu, obrazy, koberce nebo sochy. Aby naše obydlí ale nebylo úplně primitivní, je třeba postavit i generátor elektrické energie, která zprovozní řadu důležitých objektů, jako je například osvětlení. Nenecháme ale naše osadníky umřít hlady! Je třeba zasadit rostliny generující jídlo a na obranu postavit nějakou tu hlídací věž či automatické turrety.
Na oficiálně vydanou hru Fallout 4 oplývá obrovským množstvím chyb a bugů. Jen namátkou – není žádná výjimka, když střela projde překážkou nebo se některá postava zasekne, případně nadobro zmizí. Výhrady máme i k ovládání, které při stavění či prohrabování se inventářem mohlo být o něco jednodušší a přehlednější.
Nejnovější pokračování herní série Fallout zůstalo v tom nejzákladnějším konceptu totožné s předchozím dílem. Obměněn byl však příběh, herní svět, nepřátelé i RPG systém, k čemuž přibyla možnost postavit si vlastní vesničku a vylepšovat všemožné vybavení. Vyšší důraz na akci a jisté zjednodušení na všech frontách si však vyslechlo i svou kritiku a připočteme-li všemožné chyby, zůstává Fallout 4 velmi vydařenou, avšak mírně kontroverzní hrou. Přesto si od nás odnáší velmi dobré hodnocení 80 %.