Multiplayerová hříčka Fall Guys vyšla již v srpnu. Proč se jí tedy věnujeme až nyní? Upřímně může za to masivní příchod hráčů až posledních týdnů. O zvýšení zájmu se také přičinilo Sony, když uvedlo hru na konzoli Playstation 4 a to rovnou v podobě titulu zdarma v rámci srpnového předplatného Playstation Plus. Jak jsme již psali dříve, právě díky zařazení Fall Guys jako srpnového titulu zdarma se tato hra stala nejstahovanější hrou na Playstation Plus v dějinách. Překonala i AAA tituly, které se v nabídce objevily v minulosti, a aktuálně ji hraje průměrně šestnáct milionů hráčů. A to už je dobrý důvod, proč této na první pohled triviální hře věnovat pár hodin herního času, no ne?
Upřímně samotný koncept hry je tak lehce uchopitelný i těmi nejmladšími hráči, že se jej naučí každý. Ale jak říká anglické přísloví: Easy to learn, hard to master. Ve Fall Guys se ujmeme své postavičky a společně s dalšími padesáti devíti hráči započneme jednu ze série miniher. Ty mají za úkol vyřadit určitý počet hráčů a mohli bychom je rozdělit do tří kategorií. Některé jsou čistě probíhací, v jiných sbíráme body a ve třetí typ naopak nutí člověka stát na plošině a vyhýbat se okolním poletujícím předmětům, které ho shodí do hlubin a ukončí tak jeho cestu na vrchol žebříčku.
Samotná hra nám nepředkládá příliš náročné úkoly, největším soupeřem nejsou překážky, ale okolní hráči. Ti se chovají jako Číňané při jízdě metrem v odpolední špičce. Strkají se, padají přes sebe, v tlačenici občas zablokují jediný zúžený průchod dál. V některých levelech je potřeba si dokonce pomáhat, například na houpačce, kde je potřeba, aby alespoň pár hráčů přeběhlo na jednu stranu páky, aby vyrovnali rovnováhu a druhé rameno se zvedlo do výšky, odkud vede cesta dál. Myslíte, že se najde pár dobrovolníků? Ve většině případů ne a tak v jedné chvíli se houpačka převáží a veškerý náklad, tedy všechny hráče na ni, vysype do vzduchoprázdna.
V některých levelech je hned několik dveří, které je potřeba proskočit. V jiném se cesta rozdvojuje a obě varianty ústí na pohybující se plošinu, takže pokud při rozhodování, jestli vlevo nebo vpravo, špatně odhadneme, kde se bude plošinka nalézat, musíme si počkat. A protože do dalšího kola se může dostat jen omezený počet hráčů, můžeme zatím jen pozorovat, jak se v rohu navyšuje číslo značící počet protihráčů, kteří jsou již v cíli.
Hra byla na Playstation Plus během srpna zdarma, aktuálně stojí znovu 20 €. I tak jsou v ní přítomné mikrotransakce. Ty jsou dvojího druhu. Buď si můžeme koupit místní měnu Kudos, která se dá ale také lehce vydělat samotným hraním. Za tu je v menu připraveno množství kostýmů a pozdravů, jak svou postavu odlišit od ostatních. V nabídce za reálné peníze jsou také balíčky plné kostýmu, které si ale předem nemůžeme vybrat. Pay2win tu neexistuje.
Plusem je snadné ovládání, které stojí na pohybu postavičky, skoku, zachycení se jiného hráče nebo zdi a skoku vpřed, který se hodí třeba pro předběhnutí ostatních těsně před cílovou čárou, protože se při něm postavička vymrští s rukama nataženýma vpřed a skončí na břiše. Celé ovládání má však jedno velké ale. Nemotorní panáčci se pohybují jako notorik na ledovce. Zatímco na pohyby joysticku reaguje postavička ihned, skok je téměř o půl vteřiny opožděný a vzhledem k tomu, že většina překážek je stavěna na přesném načasování, je opožděný skok hned vedle ostatních hráčů naším největším nepřítelem.
Z některých skoků postava dopadne na vlastní nohy a může běžet dál. Jindy, ať už odůvodněně nebo ne, skončí na všech čtyřech a trvá drahocenné vteřiny, než se dokáže překulit a pokračovat dál. Většinou se ovšem stane, že naši postavičku ještě nějaký dobrák (jistě zcela náhodou) stihne odstrčit do propasti.
Hra by působila mnohem svižněji, pokud by se postavy pohybovaly čile, reagovaly by na ovládání v reálném čase a jejich pády by byly podmíněné na první pohled jasnými pravidly. Strčil do vaši postavy někdo při skoku nebo skočila z příliš velké výšky? Tak má jistě spadnout na všechny čtyři a ztratit pár drahocenných vteřin, než se sebere. Druhou možností je, že tvůrci zbabraný pohyb postav takto plánovali, protože frustrace není nikdy dost. Nebo se tak pokusili schovat nedokonalosti ve fyzikálním modelu, který se ale projevuje všude jinde. Kupříkladu některé pohyblivé překážky panáčka odrazí pryč z plošiny jako dobře vypálený basebalový míček, jiné ho jen srazí na zem.
Nejvíce se však krkolomná fyzika, která nepočítá dobře s vahou předmětů, projevuje v minihrách, kde máme vlastním tělem posunovat nebo odrážet ostatní předměty. Kupříkladu fotbal s obrovským míčem je opravdu dílem náhody, jestli dopadne do branky, nebo ho náš skok vyšle na úplně jinou stranu, než jsme zamýšleli.
Proč se Fall Guys stala tak rychle populární, i když se ve finále jedná o omezené množství jednoduchých her, které už byly v desítkách podob, navíc s těžkopádným ovládáním? Může za to jednak jednoduchost, díky které si ovládání osaháme za pár vteřin, a zejména možnost vyhrát i s minimem zkušeností. Stačí jen trocha štěstíčka. Zatímco v battle royale titulech zabere jedna hra desítky minut a smrt může přijít kdykoli, ve Fall Guys máme proti sobě pouze šedesát hráčů a viditelně vidíme po každém kole, kolik jich odpadlo. A to upřímně přináší obrovský pocit satisfakce.
Podle internetových diskuzí se množí problém s podvádějícími hráči. Ti umí proskakovat zdi, létat nebo je pohyblivé překážky vůbec nezasáhnou. Zatímco my se plahočíme v polovině levelu, oni už vítězoslavně čekají v cíli. Tvůrci prý o problému vědí a hráče se pokouší banovat. Osobně jsme nevypozorovali, že by někteří hráči levelem doslova proletěli. Na druhou stranu se nám několikrát stalo, že sotva po dvaceti vteřinách už podle čísla v rohu někdo doběhl do cíle. Možná se však jedná o hráče, kteří mají daný level opravdu dobře natrénovaný, a z nás tak mluví jen závist.
Ve výsledku je Fall Guys hrou, která v nás i po hodinách hraní nechala stejný hořkosladký pocit jako po prvních několika minutách. Jednoduché minihry, kde by hlavním nepřítelem měli být kromě překážek samotní protihráči, sráží nemotorný pohyb postav a jejich opožděné reakce. Dostat ji zdarma s tím, že jsou v ní přítomné mikrotransakce, už je dnes standard. Alespoň tyto úplatky nikterak nevylepšují herní vlastnosti postav a jsou opravdu jen vizuální.
Hráči, hnaní za mamonem vítězství, se ve Fall Guys neohlíží na to, jestli vaši postavičku náhodou srazí. Ba právě naopak se už na internetu množí tipy, jak v kterém levelu odstranit co nejvíce nepřátel najednou. Ještěže tvůrci stále přidávají nový obsah a počátečních dvacet čtyři levelů určitě do budoucna rozšíří. Pokud ne, je možné, že se Fall Guys v budoucnu stane místem, kde horní příčky budou obsazovat pouze hráči, kteří se naučí nejrychlejší průběh levelu zpaměti, zatímco běžní hráči tak vypadnou hned v prvním kole. A to by nakonec mohlo být hlavním důvodem odlivu hráčské masy.