Zatímco zimy v reálném životě jsou poslední dobou mírné, ve hrách značně přituhuje. Zmiňme např. Frostpunk či Project Winter. Nově do této rodiny nyní přibude Fade to Silence – mrazivá hra plná chapadel.
Fade to Silence lze označit za postapokalyptické survival sandbox RPG z mrazivého prostředí, což lidsky řečeno znamená, že budete vrženi do světa, který pohltila nákaza, a budete muset v něm přežít pomocí sbírání surovin, z nichž si vyrobíte zbraně a postavíte přístřeší. A taky že vám u toho bude zatracená zima. Pokud se ptáte, o jakou nákazu se jedná, tak vězte, že nejde o mor ani jinou infekční chorobu, jde o něco mnohem děsivějšího: je to nákaza řízená temným démonem, jenž ovládá myriády chapadel.
Zní vám to strašidelně? On Fade to Silence skutečně tak trochu fušuje do hororu. Po celou dobu hraní vás třeba bude doprovázet výše zmíněný démon a svými hrůzu nahánějícími komentáři vám bude ztrpčovat váš boj o přežití. Nebude ale ani váhat vás napadnout skrze chapadla. Pokud nenapadne přímo vás, tak aspoň zamoří vaše okolí. To je doslova prošpikované hnijícími chapadly, jež ničí vše, na co narazí. Hrůzu ale vyvolává i samotný svět jako takový, obývá ho totiž nespočet monster a celý je laděn do velmi temných barev a ano, i bílá umí být temná. Jestli tomu nevěříte, zahrajte si Fade to Silence.
Ačkoli to tak zezačátku nevypadá, hra má svůj příběh. Dozvíte se, proč svět ovládla chapadla proč zrovna hlavní hrdina Ash, za nějž budete hrát, slyší v hlavě hlas démona. Škoda, že způsob vyprávění je občas opravdu klišoidní a až moc sentimentální. Už jen to, že hrajete za otce, který se snaží společně se svou dcerkou přežít, je trochu klišé. Kromě ní tu ale natrefíte i na další postavy, jimž se záhadným způsobem podařilo přežít konec světa. Můžete je přibrat do svého tábora a udělat tak z nich své následovníky, již pro vás budou pracovat. Pokud tedy např. obsadíte loviště, následovníci ho pak mohou navštěvovat a získávat pro vaši družinu jídlo, což vám výrazně usnadní přežívání.
Čím se Fade to Silence může skutečně pochlubit je svět, který je zpracován tak přesvědčivě, že vám při hraní bude doslova běhat mráz po zádech. Čekají na vás velké sněhové planiny, skály, zamrzlé vodní plochy, jeskyně aj. Je pak skutečně radost prozkoumávat nové lokality a čistit je od nákazy. Pokud si navíc ochočíte vlky, můžete se po tomto bílém světě prohánět na vlky taženém spřežení, což ještě umocní celý zážitek.
Nejde ale jen o estetickou krásu, kouzlo spočívá v interakci s tímto prostředím, jež provází celou hru. Neustále budete chodit hledat byliny, jídlo, kácet stromy, lovit zvěř anebo jen prohledávat opuštěné úkryty. Herní svět působí velmi živě. To samé plat i pro počasí, které tady hraje velmi důležitou roli. Tím nemyslím jen to, že vám jednoduše bude zima a budete tedy muset dbát na to, abyste se nezapomenuli zahřát. Počasí je zde totiž dynamické a má vliv na hratelnost, takže si ho budete muset hlídat. Je-li jasno a bezvětří, běžte na expedici a prozkoumejte, nebo rovnou dobyjte, novou lokaci. Jakmile se přiblíží ledový blizard, máte jen pár okamžiků, než se vše ponoří do bílé tmy a než uvíznete v hlubokém sněhu. Asi je jasné, že takové drastické zhoršení podmínek značně sníží vaši šanci na přežití.
Na herní svět Fade to Silence je tedy radost pohledět (a je i radost ho žít), což je tak trochu ironie, protože grafika jako taková je s bídou průměrná. Nejvíce to postřehnete na provedení postav a zejména jejich obličejů. Občas jsem si skoro až připadal, že hraju hru z počátku nultých let, jak byly obličeje ploché a statické. Na druhou stranu příroda nevypadá zle, nicméně spíš než grafikou to je jejím povedeným zpracováním.
Hra pokulhává i v soubojovém systému. Ten je naprosto klasický, spočívá v lehkém a silném útoku + úskocích a blokování. Vše stojí energii, jejíž množství je velmi limitované. Z bojů se rychle stane grindování, kdy zaútočíte silným útokem, uskočíte, abyste si dobyli energii a mohli celý cyklus znovu opakovat. Aspoň takovýto přístup mi zatím fungoval na všechna monstra. Nutno ještě dodat, že ovládání vaší postavy není úplně stoprocentní a nebudete mít nikdy pocit, že vše máte pevně ve svých rukách.
No a nakonec optimalizace. Ačkoli si dost lidí snižuje na propady FPS, to se mně zrovna vyhnulo. Ale co mě neminulo, byla nestabilita. Hra zkrátka padá. Bohužel nejde o nikterak ojedinělé situace, během hodiny hraní se mi toto stalo klidně dvakrát. Netřeba říkat, jak moc velký problém to je a kolik vzteku to ve vás dokáže vyvolat. Tyto chyby ale budou pravděpodobně brzy opraveny. Už teď vychází patche, které opravují bugy a vylepšují hratelnost, např. bylo upraveno různých předmětů, zejména kořínků (jídlo), díky čemuž nebudete na začátku hry umírat hlady.
Fade to Silence má své silné momenty. Mrazivá atmosféra plná temnoty vám sebere dech. Snaha přežít se pak mění ve skutečnou výzvu. A když ke všemu můžete využít i svou družinu, kde každému můžete přidělovat úkoly a vyrážet společně na výpravné expedice, je to skvělá zábava. Na druhou stranu, spoustu herních mechanik působí dosti nedotaženě: příběh, grafika, soubojový systém a optimalizace. To vše by potřebovalo ještě dotáhnout, jinak bude Fade to Silence maximálně lehce nadprůměrnou hrou, bohužel. V kombinaci s technickými problémy se pak Fade to Silence propadá ještě o minimálně jeden stupeň níže. Nelze ho tedy nyní (než bude lépe optimalizován) hodnotit jinak než 5,5 body z 10.