Přestože je už prakticky zvyk, že se hry této série objeví nejenom na PC, ale také na Xboxu a PlayStationu, tentokrát to tak nebude a majitelé konzolí si tuhle herní hříčku (bohužel) neužijí. Nevyvíjí ji ani stejné vývojářské studio, které tvořilo největší část série. Tentokrát si vše vzal na starost vydavatel Aeria Games, který je známý tím, že vytváří free to play tituly. Na kontě jich má už hromadu a určitě jste zaslechli alespoň jména jako Battlefield Online, A.V.A. nebo na Steamu velmi úspěšný Tribes: Ascend. Proto nikoho příliš nepřekvapí informace, že i jejich nejnovější počin F.E.A.R. Online je zcela zdarma, tedy téměř.
International Interactive, často zkráceno pouze jako Inplay Interactive je zase název korejského vývojářského studia, kteří po dlouhé betě teprve nedávno vydali dnes recenzovanou hru. Nejsou prakticky vůbec známí a o to více jsme zvědaví, co nyní předvedou. Vydání předcházelo dlouhé beta testování, které mělo občasné problémy s nefunknčími klíči. S tím si už ale nemusíme dělat starosti, protože nyní je hra k dispozici pro všechny.
Už jsme nakousli mikrotransakce, kterými získají vývojáři svou zaslouženou odměnu za vývoj hry. Za reálné peníze si tak nakoupíme speciální měnu, se kterou si ve hře lze nakoupit speciální vybavení jako jsou helmy, brýle, masky a podobně. Nelze však nosit více než jeden kus vybavení na hlavě, takže mezi zmíněnými si hráč musí vždy pečlivě vybrat – každý kousek dává hráči určitý bonus. K tomu pak můžeme připočíst výběr ze speciálních schopností, které však víceméně skrývají obdobné bonusy. Tak třeba více získaných zkušeností, rychlejší pohybování nebo zamezení zranění vlastním granátem (pro ty méně šikovné).
Parádně si užijeme i celý arzenál zbraní, kterých je hře zřejmě více, než zmíněného vybavení. Nemáme totiž po ruce pouze primární zbraně jako samopaly, brokovnice nebo odstřelovačky, ale zároveň také různé pistole a revolvery coby záložní zbraně. Nechybí ani odlišné typy granátů a speciální schopnost. Možná škoda, že do hry si můžeme přinést vždy jen jeden kus primární zbraně. Na druhou stranu si hrát musí pořádně promyslet, jakou roli chce hrát a nemůže být natolik všestranným. Možností pak je v případě zájmu sebrat soupeřovu spadlou zbraň a vyzkoušet tak třeba i něco, co si sami zatím pořídit nemůžeme.
Ano, nové zbraně si můžeme za určitý peníz vypůjčit a to vždy na určitou dobu (obvykle na několik dní). Základní měnu přitom získáváme postupně neustálým hraním, ale to není vše. Za úspěšné zvládnutí mise totiž získáme i surovinu, která je dále využitelná ke craftingu. Tím lze získat zbraně i napořád, tedy bez časového limitu.
Kapitolou samo o sobě je grafika. Ta je totiž na velmi špatné úrovni, je vyloženě zastaralá. To se sice odráží na hardware požadavcích, které jsou opravdu nízké, avšak vizuální stránka upraveného enginu Lithtech Jupiter EX stojí za starou bačkoru i u střílečky, jenž se primárně zaměřuje na hratelnost. Grafika možná tak trochu souvisí s tím, že se vývojáři nesnažili navázat na poslední díl série, ale na díl druhý, tedy F.E.A.R.: Project Origin. Možná tvůrci nakonec nechtěli ladit jen příběhem, ale i grafikou.
Příběhová linie vypráví o kdysi prosperujícím městě Fairport, jenž fungovalo po všech stránkách napříč strašidelným příběhům o monstrech ve stínů. Když jednoho dne na město zaútočila nepřátelská armáda, nezbyla jiná možnost než se plnohodnotně bránit. Do lidského boje se ale přimíchaly všemožná monstra a střet tří stran znamená tuze nejistou budoucnost.
Přestože je hra na první pohled koncipována do strašidelného prostředí, které vás nenechá ani chvíli v klidu, ve skutečnosti je věkový limit od 18ti let vytvořen spíše kvůli místní brutalitě. Ono ani dost dobře nejde, aby jste byli vystrašení, když hrajete misi třeba už poněkolikáté a po boku máte až tři kamarády, kteří kolem vás legračně pobíhají, mluví a kryjí vám záda. Hra má tedy spíše jen hororový nádech, který přebíjí nechutná monstra svou brutalitou. Není žádnou raritou vidět jakousi zrůdu hryzat lidi přímo do obličeje, což je dokresleno patřičným množstvím krve a případným utržením hlavy. Hra je však v první řadě střílečkou z první osoby, než cokoliv jiného.
Ve hře narazíme na řadu módů, mezi kterými najdeme jak hru pro jednoho hráče, tak co-op pro čtyři hráče. Hra se neumí přizpůsobit menšímu počtu hráčů a proto před startem vždy vyžaduje naplnění oné čtveřice. Samozřejmostí pak je PvP, který disponuje hned čtyřmi módy – Deathmatch, Team Deathmatch, Horor mode a Soul King. Nezahrajeme si pouze za tvory lidské, ale také i za různé nestvůry, které se od sebe dosti liší. Obvykle ale bývají nezvykle silné a je až zbytečně moc velký problém je zlikvidovat. Nemají pak problém pozabíjet celý nepřátelský tým.
Ani PvE není žádnou procházkou růžovými sady. I při obtížnosti normal či easy je mnohdy obtížné hru dokončit. Někdy může být otravná neschopnost ostatních hráčů týmu, kteří dohromady nejsou schopni zabít ani pětinu nepřátel, co se v odehraných misích podařilo nám. Hráč je tak odsouzen případně rovnou k záhubě – o jeho přežití často rozhoduje náhoda u přidělování spoluhráčů. Pořádné frustraci se ale při prohře přes veškerou snahu a nádherný vlastní výkon nevyhneme. Není nad to, když po 20-30 minutách hraní musíme utíkat před postupujícím požárem a hráč před námi se zastaví v úzkém tunelu a střílí pohodlně z místa na nestvůry před ním. Že všichni hráči za ním zemřou v plamenech, které doženou i jeho a celá mise je zničena, příliš neřeší.
Ačkoliv instalaci téměř zpravidla nekomentujeme, zde je to zapotřebí. Aeria Games má totiž svůj program na instalování i spouštění, který vyžaduje registraci, ale především před prvním spuštěním výrazně prodlouží instalační čas. Zdlouhavé, složité, nanejvýš otravné, ale co se dá dělat.
Ve hře jsou stále k vidění některé nedodělky, jako když třeba umře hráč a nedopadne hezky na zem, ale až příliš často se začne třepat nad zemí a hra má problém realisticky položit mrtvého na zem.
F.E.A.R. Online je výtvorem, který je víceméně nestojí za naši pozornost. Chcete-li něco s minimálními HW požadavky, hlavně abyste si zdarma zastříleli, můžete to vyzkoušet. V současné době však vychází takové herní pecky, že F.E.A.R. zůstane pravděpodobně bez větší odezvy. Od nás hra nemůže získat více než 50 %.
Top hra...jednicku jsem hral vzdy v noci. Byla prca.
Fear možná top hra je, ale tenhle odpad s tím má společně opravdu jenom to jméno, na kterém se tahle záležitost živí. Jestli si někdo chce zahrát dobrý FEAR multiplayer, je tady vždycky FEAR Combat. A je to uplně free, žádný trapný kupování zbraní za keš. http://www.fearcombat.org/
dobrá hra.