Když o svých zaměstnancích může vývojářské studio s čistým svědomím tvrdit, že přispěli ke vzniku značek Counter-Strike a Left 4 Dead, veškeré vydavatelské společnosti se s nadšením poperou o to, aby do světa mohly vypustit jeho nejnovější kus. A přesně to se také stalo v případě vývojářského týmu z Turtle Rock Studios. Původním vydavatelem jeho novinky Evolve mělo být THQ. Krach společnosti tomuto plánu bohužel zabránil. V následné aukci si titul i se studiem naštěstí vybojovalo Take-Two, které hru dostalo na trh právě nyní, tedy dva roky poté, co měla být dle původních plánů vypuštěna. Nikomu bychom však samozřejmě nic vyčítat nechtěli. Stálo nicméně Evolve za čekání, nebo byla označení hry za „nejlepší akci, kterou si v tomto roce zahrajeme” pouhými planými sliby?
V titulu se dostáváme do vzdálené budoucnosti na planetu nacházející se pěknou hromádku světelných let od Země. Krátce poté, co se ji lidstvo rozhodlo obsadit a založilo na ní první kolonie, se naneštěstí z ničeho nic rozzuřilo stádo obrovských monster a rozhodlo se vzít si zpátky to, co jim právoplatně náleží. My bychom při pohledu na tyto příšery s největší pravděpodobností udělali rychlou otočku, naložili do vesmírných lodí všechny kolonisty, co by se tam byli schopní nacpat, a se sklopenýma ušima odletěli pryč rychlostí světla. Jakkoli dobrým základem pro videohru by každopádně úprk napříč vesmírem mohl být, asi si musíme přiznat, že tvůrci Evolve neudělali chybu, když se rozhodli do lidstva vkopnout trochu hrdosti a vyslali je monstrózním obyvatelům vesmíru nakopat pozadí. Je už trochu diskutabilnější, že neměli dostatečný budget na to, aby na každý z lovů mohli vyslat více než čtyři bojovníky, takové problémy však ponechme stranou a mrkněme se spolu na to, s čím se nás Turtle Rock rozhodl omámit.
Vzpomínáte si ještě na perné chvíle strávené v Left 4 Dead, kde se na vás každou chvíli vyřítil několikatunový kus skály, který byl všechny čtyři hráče schopný rozmačkat malíčkem u levé ruky? Tak teď si tuto část hry vystřihněte, přibližte ji a zjeví se před vámi koncept Evolve. Titul je založen na soubojích, kde se na jednu stranu staví čtveřice lovců a na stranu druhou jedna obrovská hříčka mimozemské přírody, o jejíž síle se snad ani nemusíme zmiňovat. Pokud jste si mysleli, že byl tank z Left 4 Dead nejnáročnějším problém, s nímž se kdy budete muset ve hrách vypořádávat, při hraní Evolve se zaručeně rozbrečíte a skončíte schoulení do klubíčka pod stolem. Pokud však milujete spolupráci a nebojíte se výzev, jste tady správně. Nebo byste si za svůj cíl raději dali kompletní zdevastování lidského pokolení? Na tom nezáleží, Evolve je tady pro vás.
Asi už jste přišli na to, že pro fanoušky singleplayeru tato hra zrovna nebude. Offline mód sice ukrývá, v zásadě vás v něm však jen vloží do obyčejného zápasu a nastrká do všech zbylých pozic boty. Překvapilo nás ale, že je jejich inteligence doopravdy na úrovni. Dokonce bychom řekli, že AI řeší situace a spolupracuje s vámi mnohem lépe než obyčejní hráči, což se poměrně hodí u hry, která na kooperaci, pokud jste na straně lovců, bezmezně závisí. Každý hrdina totiž umí něco zcela odlišného a je nemožné se bez jediného z nich obejít. Klasický voják pro pořádný damage, trapper, aby vám monstrum při první příležitosti neuteklo z dosahu, medik, abyste měli šanci přežít déle než tři minuty, a support, jenž se už nějak postará o všechno ostatní. Taková je sestava, s níž se vydáváte do arény, abyste obrovskou příšeru dostali na lopatky. Už máte mezi herními třídami svého favorita?
Pokud ještě ne, při hraní si ho zaručeně naleznete. Obávali jsme se, že tvůrci nebudou schopní vytvořit systém, který by umožnil, aby si všichni zahráli to, co chtějí. Většina se samozřejmě automaticky hlásí na pozici monstra, pokud jim však toto přání nevyjde, mohou si sami říct, co jejich zklamání alespoň částečně vynahradí. Přijde nám, že přichystaný pořadník téměř nikdy nezklame, a pokud se ve hře nachází více hráčů, jež upřednostňují jednu a tu samou pozici, postupně se v ní se stroprocentní jistotou prostřídají. A dlouho to trvat nebude. Průměrný zápas zabere něco mezi pěti a dvaceti minutami. Žádné zbytečné zdržování v Evolve nečekejte. Vše odsýpá pěkně rychle a systém „ještě jednu hru a už půjdu spát” vás díky tomu dokáže snadno zachytit na dlouhé hodiny.
Bezvadné videotutoriály si tvůrci připravili pro každou nově uvedenou featurku. Nehráli jste ještě nikdy tento mód, nebo jste třeba neokusili sílu charakteru, který na vás právě připadl? Tvůrcům stačí necelá minuta na to, aby vás seznámili se všemi schopnostmi a poradili, která se hodí v jaké situaci. Hraní za pomoci intuice a postupného učení se spolu s hodinami strávenými ve hře nicméně funguje bezvadně také. V každém případě ale budete chtít začít od začátku. Za ten bychom považovali základní herní mód ‚Hunt’. Čtyři lovci, jedno lovené monstrum. Strany se však mohou rychle obrátit. Příšera získává na moci lovením zvěře, která se nachází náhodně rozházená po mapě, a jejím následným pojídáním. Když vydržíte, nenecháte se ihned vystopovat, budete lovce svádět z cesty a sníte dostatek stravy, odměnou vám bude třetí fáze, v níž jste silnější, máte více schopností a rozhodně také více ustojíte. Tím to však pouze začíná.
Mimo ‚Hunt’ se ve hře nachází další tři herní módy. V módu ‚Nest’ se snažíte vymítit vajíčka a miniony, které hlavnímu monstru ovládanému hráčem pomáhají ve vašem zabíjení. ‚Rescue’ se, jak už název napovídá, soustředí na záchranu obyčejných lidí, kteří se na planetě nacházeli předtím, než monstra udeřila. ‚Defend’ pak ozkouší vaše schopnosti svými prvky z tower-defense her. Musíte prakticky jen ochránit pár generátorů, míří na vás každopádně náročné vlny monster, s nimiž se samozřejmě nevypořádává jen tak. Vyhledání rychlé hry vás automaticky usadí do módu ‚Hunt’. Pravé kouzlo proto spočívá spíše v plnohodnotné ‚Epidemic’ kampani, která vám postupně naservíruje pět různých map, každou s jiným herním módem, jež si volí sami hráči prostřednictvím hlasování. Nemusíte se však bát vytvořit pro sebe a své kamarády oddělenou hru s upravenými pravidly a předem určeným módem, mapou i omezeními hráčů.
Tvůrci se přirozeně rozhodli ‚Epidemic’ dotáhnout ještě o kousek dále, než hráči předpokládali. Po každém kole se rozhoduje o několika věcech, jež výrazně ovlivňují budoucí vývoj kampaně. Vyhráli lovci? V tom případě mohou čekat v dalším kole posily, vylepšené zbraně, nebo třeba silnější turrety. Zvítězilo monstrum? Třeste se, až na další mapě dorazí se svými malými pomocníky, jež vás dokáží rozcupovat stejně dobře jako potvora, jež je vede. Aby však byla hra vybalancovaná, v určitých směrech jsou neustále rozdělovány váhy, takže bývá vždy jedna ze stran zvýhodňována na základě toho, kdo v předchozí hře sklidil vítězství. Zbožňujeme způsob, jakým se tvůrci s postupným vývojem kampaně vypořádali. Sečtení přeživších a zabitých na závěr pro bonusové zkušenosti navíc přináší odůvodnění k jejímu hraní, neboť by jinak bylo postatně pohodlnější pustit se do obyčejné hry.
Kus si zakládá na postupném vylepšování všeho. Váš účet se automaticky váže s určitým levelem, který se zvyšuje na základě zkušeností, jež získáte po každém zápase. Odměnou za nové levely jsou speciální perky, jež vám kupříkladu zvýší damage, rychlost a obnovu jet-packu, nebo také různé drobnosti, jež si můžete přidat do odznáčku. Mnohem zajímavěji je nicméně řešeno vylepšování charakterů. Ty nesbírají zkušenosti. Každá herní třída – assault, trapper, medic, support i monster – vás nutí k dosažení určitých cílů, jež se vážou s vašimi schopnostmi a zbraněmi. Jak se vám jich jednou podaří dosáhnout, odemknut je vám další charakter v dané herní třídě. V každé jsou celkem tři postavy, každá s odlišnými schopnostmi, zbraněmi, způsobem boje a využitelností v tom kterém herním módu. Taktizování a využívání všech odemknutých postav je základním klíčem k úspěchu.
Těmi, jež se ve hře v současnosti nachází, však nic nekončí. Mimo základní tři monstra už bylo oznámeno jedno další. Behemoth i další nové charaktery ve zbytku herních tříd se do hry dostanou skrze plánovaná DLC, takže se rozhodně vyplatí pořízení Season Passu. Obrovské zklamání v nás nicméně vyvolal fakt, že je ve hře už nyní k dispozici obrovský zával kosmetických DLC, díky nimž se dostanete k dalším, neodemknutelným skinům pro vaše postavy. Ty nejsou v Season Passu zahrnuty, a kdybyste je chtěli všechny, zaplatíte za ně několik tisíc korun. V žádném případě nejde o pay-to-win hru, jde o pouhé skiny, přijde nám ale nefér, že se v ní tyto skiny, jež byly dokončeny dlouho před vydáním titulu, nenachází automaticky, když už za Evolve platíte plnou cenu klasických AAA her.
Po audiovizuální stránce si hra vede perfektně. Grafika odpovídá současným standardům, kvůli čemuž se tvůrci rozhodli pro vypuštění pouze na současnou generaci konzolí a PC, takže pokud hrajete na Xboxu 360 nebo PlayStationu 3, už si s tímto kouskem bohužel příležitost užít nedostanete. Dabing jednotlivých postav je skvělý a zamilovali jsme si jejich hlášky, které budete poslouchat pravidelně napříč celou dobou, co ve hře strávíte. K našemu překvapení se navíc ani po desítce hodin ve hře nezačaly opakovat a stále zvládají vykouzlit úsměv na tváři. Audio stránka celkově září, i když bychom ocenili menší dávky pískání značícího, že se monstrum nachází poblíž, protože vás z něj spíše jen bolí uši a na atmosféře ani vaší informovanosti nijak nepřidává.
Věřili jsme, že se tvůrci z Turtle Rock Studios předvedou se hrou, jež si nás svojí dávkou originality a chytlavosti získá okamžitě. To do jisté míry platí. Nečekali jsme, že by titul, jenž si zakládá na hraní „čtyři proti jednomu”, mohl fungovat tak dobře a nabízet dostatečný balanc na to, aby nebylo rozhodnuté o tom, kdo vyhraje, ještě předtím, než zápas vůbec odstartuje. Úspěch ale doopravdy záleží výhradně na vašich schopnostech a spolupráci. Zamilovali jsme si otevřenost map a jejich postupný vývoj při hraní ‚Evacuation’. Každý z herních módů má něco do sebe a nedostatek jich ani náhodou není. Velká část kritiky proto padá především na ramena DLC, jež by v první řadě u právě vydané hry ani neměla být, neboť jde o obsah, který mohli vývojáři snadno vložit do základu. Také si nejsme jistí životností hry. Už pěkných pár hodin si nás udržet dokázala, začínáme každopádně pociťovat, že je Evolve stále o jednom a tom samém bez ohledu na to, kolik map, charakterů a monster před vás postaví. Dokážeme si však představit, že dobrých pár desítek hodin, pokud multiplayerové kooperační akce máte rádi, ve hře strávíte bez zaváhání, neboť po stránce zábavnosti při hraní s kamarády není o nic horší než třeba právě Left 4 Dead. Od nás Evolve dostává hodnocení 80 %. Každý hráč se k tomuto kousku ale bude stavět zcela odlišně. Není možné diskutovat o tom, že by nešlo o dobře zpracované FPS, jež v sobě jako třešničku na vrcholku dortu ukrývá originální koncept. Jde o drobnosti kolem, jež z hraní nedělají takový zážitek, jaký jsme si představovali. Pokud jste však o koupi přemýšleli, není třeba z ničeho vycouvávat.
pěkně napsané a výstižné - bohužel se však k Evolve staví jako k naprosté pračce na peníze, protože vydávat DLC zároveň se hrou je naprostá prasárna a právě ani životnost hry nebude nijak závratná, protože se jedná v podstatě o čistou MP hru bez jakéhokoli potenciálu na hraní jako "cw"
Hral jsem l4d2, ale tohle je pecka