U posledního závodně laděného dema jsem si „postěžoval“, že tu máme další z nekonečné řady závodních her a na moje slova opět došlo. Dnes recenzovaných titulem je hra s názvem Evolution GT, kde opět nejde o nic jiného, než pořádně otestovat a po okruzích protáhnout nabušené ocelové miláčky. Ostatně není to tak dlouho, co jste si hru mohli na vlastní kůži vyzkoušet v demu nebo si u nás přečíst první dojmy. Vývojem se zabývalo studio Milestone pod taktovkou vydavatele Black Bean Games. V tvorbě závodních her nejsou vývojáři žádnými nováčky a třeba v létě minulého roku jsme si mohli zahrát jejich dílko s názvem SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo, které po světě sbíralo nadprůměrná hodnocení.
Ale nechme minulosti a pojďme se raději věnovat horké současnosti. Říkáte si: „No co, další automobilové závody, to je toho“. Ovšem tato hra se snaží vnést do ježdění nové prvky, přičemž implementaci některých si autoři vyzkoušeli na své minulé hře. Dokonce by se dalo s nadsázkou říct, že se jedná o prvky RPG. Ano čtete správně, i když zkratku RPG máte jistě zažitou s jiným typem her, zatuchlými kobkami a spoustou nestvůr. Stejně jako paladin získává zkušenosti bojem a zkoumáním okolí, vy zde získáváte bodíky ježděním a vyhráváním závodů, které pak můžete dle vlastního uvážení rozdělit mezi několik dovedností (skills). Tedy stejně jako se profi závodníkem nestanete za pár minut i tady musíte postupně získávat zkušenosti a zdokonalovat se.
Každý začátek je těžký a proto se nám ho snaží autoři co nejvíce ulehčit a jako našeho průvodce a učitele nám najali samotného Gabriela Tarquiniho – šampióna BTCC a ETCC. Jeho projev je opravdu osobitý a jeho artikulace a přednes mi připomínali spíše Horsta „prodám i svou matku“ Fuchse, známého z teleschopingu. Nu dobrá, dost nemístných srandiček a zpět k práci. Targuini nám vždy nejdřív vysvětlí různé fígle, bez kterých se jako pořádný závodník nemáme šanci slušně umístit a ty si hned můžeme naostro vyzkoušet s vozem na trati. Až teprve po absolvování tohoto v podstatě jednoduchého tutoriálu se nám otevře možnost si plnohodnotně zahrát, pokud tedy nepočítáme základní Quick Race.
Hlavní část hry se dá rozdělit na 3 základní části – Season, Challenges a multiplayer. Činnost v Season je jasná, postupně vítězit v závodech, tím si otevírat možnost postupu na další tratě, možnost používat nové vozy. Klasika jak ji známe i z jiných her. Ovšem právě tady se nám začne nabízet ona přidaná hodnota v podobě RPG složky. Hra sleduje během závodního klání naše jízdní dovednosti a za předvedené kousky nám přidává bodíky zkušeností. Čím více tedy budeme v závodě používat různých triků nebo třeba jen předjíždět soupeře, tím více získáme zkušeností. Ty se nám po každém závodě sečtou a dle vlastní libosti si je můžeme rozdělit mezi řidičské dovednosti, které zásadním způsobem ovlivňují naše schopnosti a způsob ovládání vozu.
Druhou zmíněnou a dle mého mínění ještě zajímavější variantou je Challenges. Jedná se opět o souhrn závodů, kde je tentokrát nutné nejen zvítězit, popř. se umístit na některém z prvních třech míst, ale zároveň i splnit předem stanovený úkol. Je jasné, že jde vždy o nějakou specifickou řidičskou dovednost, kterou musíme v závodě ukázat nebo splnit. Varianta je to věru zajímavá a velmi příjemně ovlivňuje zábavnost hry a vlastně nás podvědomě nutí naučit se a osvojit si řidičské umění. Místo pak zbylo i na multiplayer, kde si můžete zařádit jen ve split screen modu proti protihráči na jednom počítači. Plnohodnotná možnost zahrát si proti živým oponentům přes internet bohužel není přítomna.
Jistě už jste celí netrpěliví se dozvědět, jak se chovají automobily, což je alfou a omegou každé závodní hry. V prvé řadě je potřeba zmínit, že aut je úctyhodných 35 kousků a jsou pro hru plně licencované, tedy nesetkáme se s nějakými napodobeninami. Jejich chování je silně ovlivněno dvěma faktory. Nejdříve trochu obšírněji o tom prvním. Když jsem poprvé spustil hru a dal si první závod, dojel jsem s citelnou ztrátou na posledním místě a byl z ovládání víceméně zklamán. Naštěstí jsem vytrval, začal u ježdění přemýšlet, jak by se asi vůz choval ve skutečnosti a výsledek se po nějaké době začal dostavovat. Ten je pak dále umocněn získanými zkušenostními body, o kterých již byla řeč, kdy po několika vyhraných závodech se vozy daleko lépe ovládají a řídí úplně jinak. Tedy faktory jak se nám bude vůz ovládat jsou – zvyknout si na specifické (chcete-li reálné) chování auta a nasbírat zkušenost za řízení. Po nějaké hodince už jsem závod, kde jsem předtím skončil na beznadějném posledním místě s přehledem vyhrál a ještě nabral na soupeře slušný náskok.
Nemohl jsem si odpustit příležitost vyzkoušet řízení i pomocí volantu s force feedbackem. Zde je nutno poznamenat, že jsem si na řízení přes volant zvykal ještě o něco déle než přes klávesnici (což mohlo být způsobeno tím, že jsem volant zapojil po několika měsících), ale požitek z jízdy tím byl ještě více umocněn. Přece jen když vám volant reaguje v rukách, cuká sebou při přejíždění obrubníků nebo sebou divoce trhá při srážce se soupeřem, je to úplně o něčem jiném než mrtvá nehybná klávesnice. Máte-li tedy možnost si ježděni na volantu vyzkoušet nebo vám jako mě leží volant po většinu roku pod postelí, rozhodně se vyplatí ho oprášit a nainstalovat.
K jízdním vlastnostem si nemohu odpustit ještě zajímavou vychytávku a to vliv psychiky jezdce na schopnost řídit. Pokud jste tedy nováček a řítíte se rychlostí 150 Km/h do zatáček, zrychlujete z 0 na 200 za několik sekund, má vše vliv na vaši psychiku, jejíž stav je signalizován grafickým ukazatelem. Pokud tuto přijatelnou míru překročíte, dojde k rozmazání obrazu. V tomto stavu je prakticky jen velmi obtížné slušně manipulovat s vozem a je tedy lepší těmto stavům předcházet, např. zpomalením jízdy. Samozřejmě čím víc máte nazávoděno, tím víc jako řidič vydržíte. Když už jsme u té výdrže, zmíním ještě jak je na tom samotný vůz. Nějaký rozsáhlý model reálného poškození automobilu zde nečekejte. Prakticky jakýkoli silnější náraz nemá na řízení vliv, ale stejně jako u psychiky je zde ukazatel poškození vozu, takže stačí 4-5 karambolů během závodu a auto je na odpis, což znamená okamžitou diskvalifikaci. O co nás hra neochudí je vizuální demolice našich plechových miláčků, ale ani zde hra nejde do nějakých extrémů, takže na běžném pořádku jsou rozbité světla, skla, plechy. K nějaké brutální demolici, zde i díky použitému systému nárazů nedochází.
Podobně jako auta jsou na tom i tratě, jejichž počet se zastavil na čísle 28. Nejde o žádné výplody vývojářovy fantazie, ale o převedení reálných okruhů. O tom jak přesné a dokonalé toto převedení je si neodvážím spekulovat, natolik zdatný v automobilovém sportu určitě nejsem. Co ovšem konstatovat mohu je fakt, že jsem tyto tratě viděl již v několika hrách (naposledy třeba Toca Race Driver 3) a v Evolution GT se mi provedení zdálo lepši a byl bych opravdu velký hnidopich, abych hře vyčítal několik drobných nepodstatných chybek. Závodit je možné i za různého počasí a zajet slušný výsledek za deště je hlavně ze začátku docela tvrdý oříšek.
Grafické zpracování se povedlo a tak se můžeme kochat nejen okolním prostředím, ale také výborně zpracovanými karoseriemi aut. Na ty je radost pohledět, o čemž si jistě uděláte přehled z okolních obrázků. Ty jsou dělány na sestavě s XP3000+, 1GB Ram, R9800pro. Hra si nastavuje kvalitu textur sama a tak jsem při zapnutém 4x antializingu dosahoval stabilně kolem 30-40FPS. Hraní při tom nebylo trhané a dalo se jezdit bez nějakých zásadních problémů. Hra podporuje i HDR, což už ovšem bývá pořádný žrout výkonu a zapnutí lze doporučit na opravdu silných sestavách. K zvukovému zpracování taktéž nemám žádných výhrad, při pohledu z přední kapoty motor krásně „řve“ což jen doplňuje kvalitní obrazové zpracování.
Recenze je u konce a zbývá jen hodnocení. Evolution GT je kvalitně zpracovaná a zábavná hra, která ze začátku potřebuje nějaký čas na osvojení. Pokud jí ho dopřejete, budete odměněni lákavým adrenalinovým povožením, okořeněným zajímavou možností postupného trénování a zlepšování se. Hra je tak někde na půl cesty mezi arkádou a realistickým simulátorem a má co nabídnout každému závodně pozitivnímu hráči.
Hodnocení: výborných 85%
No uz to mam doma a musim rict ze je to narez ... Je fakt ze to chce trochu se do toho dostat .. teda aspon ja sem potreboval par zavodu na osvojeni ovladani ale jinak je to VERY GOOOOD ... NFS ma konkurenci ...
..
Porad náké AUTA v recenzích ještě jsem ani jedny nevyzkoušel, protože moje špatná zkušenost z NFS:MW mě opravdu od tohodle žánru znechutila ... ještě dobrý bylo NFS:U 1,2. SI udělám asi z hlavy volant NE? když budete pořád tohle recenzovat ;o)) PEACE
mi ukaž hru kde se chovaj auta opravdicky mimo simulatoru v autoškole:D
jo tak neco podobneho mam rad..fakr dobre hry s auty..a jinak nfs je nuda..
Po dvou zavodech to slo pryc,ovladani-hruza,pohyb v menu-hruza. FlatOut rulez! Uz se nemuzu dockat FlatOut 2.
omg Live For Speed a dasli, jsou i jine hry nez konzolove arkady pro lamy...
Je u toho nebo neni?
on to recenzoval Ammoni@c!a ja myslel ze skoncil:-)
skoncil jsem s adminovanim, recenze pisu dal ;-)
tak to jo ja nevedel,dik zes napsal
ze adminovani zahrnuje vsechno a ono ne
no to ovladani je fakt o zvyku, jinak mi to graficky prijde jako scar . a ten snad mel to ovladani este lepsi .. no asi ten zvyk
a to ze je hafo her s karama si nemyslim, a este chvilku potrva nez bude... si holt zvykejte, bude her jak sracek .. no je to skoda, pac her co stoji za to sou spis z let davno minulych .. a tohle akorat zabira misto na disku kdyz za chvilku bude zase neco jinyho.. no me je to docela jedno... si akorat neco zahraju na par minut tejdne :P a je to vetsinou to co si nekde zase sosnu nebo starickej starcraft .... jo tady mel nekdo kecy na nfs:mw, podle me vyborna hra .. krasne rychla a clovek se muze dobre odreagovat
a starforce to nema ;)
na opgamez.net je rip tohodle ... na ozkouseni to rozhodne stoji
tiger effect je prima :) ... neodklepnutelnost videí mě extrémně nasírá... chybí mi pohled ze vnitř auta a připadá mi nerealné chování aut :)
Hej tyvoe abych vytáhnul při tom hraní slovník - u těch vlastnbostí řidiče rozumím 3-4 věcem :D a to si myslim že takovej lama mazi angličtináři nejsem :D
Jinak hodnocení - já bych ve škole za 85% dostal pouze Chvalitebnou, na Výbornou si moh nechat jen zdát, ale to je jen detail! :P
ani si to nestahujne natožpak kupujte, nejhosrsi hru co sem kdy viděl auto jede jako by stalo, ale jede treba 120km/h takže nejde odhadnou rychlost
proste shit
Amoni co jsi to napsal ? teleschoping ? :D
líp to vypadá teleshoping
Jinak ke hře: nj super dalsi do rodiny asi 50-ti podobných her za posledni mesic :(
tak ja si taky rejpnu co takhle misto tvyho teleshoping
dat teleshopping ;)
my meli na gymplu 85%+ jako vybornou (29,50,70,85) ted jsem na stredni.. a za par tydnu matura :x
heh oprava 30 =) ale to uz je dost offtopic prispevku:))
jinak nejaky body aza ne kupovat vlastnosti je dle me uhozeny, grafika vypada celkem dobre (silnice, textury), ale shanet si to radsi nebudu podle tehle diskuse :)
cus
To je husta hra
pěkná grafika, ale to je asi tak vše. špatné řízení a realistika nikde. možná pro ty, kteří se učí a nevyžadujou ani trochu realitu. ;..(
Tato hra neobsahuje žádné grafické nastavení a od realu to má fakt hodně daleko prostě hrůza!!!!Zlatý NFS underground
Proti tomuhle je dobrý každý NFS a to já hraju převážně nějaký reálný ježdění (Xpand rally, rally trophy,
colin atd.) Tohle má dobrou akorát grafiku, za tohle prachy nedávejte, (pokud vyžadujete aspoň minimální reálnost) a za ten čas to někde sosnout to taky nestojí. Bohužel další tuctové ježdění.
Když se chcete zahrát nereálný ale zábavný a návykový ježdění, zajezděte si TrackManii.
No, ze je tam realna fyzika rict nemuzu, ale prijde mi tohle fakt lepsi nez poslednich par dilu NFS, ve kterejch je vyhodnejsi se v zatackach odrazet od svodidel a o nejakym vystrceni soupere si muzete nechat jenom zdat, protoze auta tam jedou jak kdyby mela na "kolech hrebiky". ....Jo a o fyzice Xpand Rally, Colina atd. bych ani nemluvil, tam to po asfaltu jede jak po snehu a v Xpandu je i jedno jestli frcis po trati nebo mimo. Ja bych teda EvoGT spis doporucil a protoze nemam volant tak sem za jeho sice omezenou ale aspon nejakou fyziku rad, napr. oproti Richard Burns Rally
Mám problém s Evolution GT v menu se mi to někdy sekne a když dám Kariéru tak se mi to video co tam kecá vždycky sekne ale ne vždy ve stejnej čas když dám závod tak se mi to nikdy nesekne nevíte co s tím?
Jak tady někdo může srovnávat Need For Speed s Evolution GT to nechápu,to jsou uplně jiný závody. NFS je arkádová hra a evolution GT je závodní simulátor.
Je to reálné ovládání,ne jak v NFS:MW kde zrychlite z 0 na 100 za 0,5 sec.I tobrždění je úplně jiné.Jedna z nejreálnějších her na auta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fkt good hra...Rozhodne me bavi vic nez NFS CARBON a pod...Hra je hodne podobna hre Juiced..Kdo hral ten vi..:D
.
..
to jsem stah a byl sem nasranej
boost