Zábavných her pro chvíle volna není nikdy dost a rozhodně ne těch, které se netváří úplně vážně a spíše brnkají na vtipnou notu. Přesně do takové kategorie patří mnohadílná série Everybody's Golf, jejíž první díl vyšel již před drahnými časy na první konzolu od Sony. Aktuálně recenzovaná hra je pátá v sérii pro „velké konzole" a mimo vyšly ještě dva spin-off díly pro PSP.
Série Everybody's Golf nikdy nebrala sama sebe a golf příliš vážně, ale to není myšleno po stránce realističnosti a zpracování pravidel golfu. U těch se dá říci, že jsou zpracována akurátně, ale samotná prezentace hru posunuje někam zcela jinam. Toho si všimnete na první pohled, protože hra celkově je hodně barevná a veselá již od prvního menu, které nabízí širokou nabídku herních možností a nastavení.
Hlavním režimem, který je k dispozici je režim kariéra, kdy postupně procházíte bloky jednotlivých turnajů o devíti nebo osmnácti jamkách a postupně se zlepšujete. Hraje se s klasickými pravidly, kdy se počítá počet údarů na jamku (respektive nad a pod par, viz tabulka „Co je co v golfové terminologii") a kdo jich má nejméně za celé kolo, vyhrává. Občas se najdou turnaje s nějakými upravenými pravidly, ale povětšinou se jedná jen o zákaz použití nějaké hole nebo přeskakování jamek. Po každé sérii turnajů se otevře speciální souboj s nějakým unikátním soupeřem, přičemž, abyste se k němu dostali, není vždy nutné vyhrát všechny zápasy, což eliminuje nudu v případě, že byste nemohli vyhrát některý turna. Souboj s bossem probíhá systémem vyhraná jamka = bod, kdo má více bodů, vyhrává, takže stačí vyhrát větší polovinu jamek. I tyto souboje jsou protkány vtipnou linkou a například strašně komicky působí, kdy jeden z prvních soupeřů při špatném odpalu spadne naštvaně na zem a nabije si u toho … ústa. Úroveň jednotlivých zápasů se postupně zvyšuje, ale v rámci kariéry je navyšování poměrně pozvolné a nemusíte se tak bát nějaké frustrace.
Samostatnou kapitolou je volba vašeho charakteru. Ty jsou vyvedeny v, řekněme, asijském stylu a jejich roztomilost je opravdu úžasná, ať se jedná o mužské i ženské postavy. Charaktery jsou dosti odlišné od roztomilých slečinek, přes podnikatele v obleku nebo rozevlátého bohéma, pokaždé jsou ale vymodelování s citem pro maximální detail a každá postavička má své propracované animace.
Každý profesionální golfista potřebuje svého caddyho, neboli česky volně přeloženo, nosiče holí a rádce. Nosičů je na výběr také velké množství, ale je třeba si je postupně pootevírat úspěšným postupem v kariérním režimu. Samotná postavička caddyho je možná ještě vtipnější než samotný hráčů avatar a neskutečně komicky vypadá, když se váš caddy rozběhne za odpalem, který jste právě poslali do dáli, a zrychleně doběhne přímo k místu dopadu. Při běhu vypadá (především ženské postavy) jako pes jdoucí po hozeném létajícím talíži, ale je to srandovní. Samotná osoba nosiče ale není jen vtipný doplněk, ale skutečně funkční osobnost. Při puttování vám poradí, jak se svažuje terén a jakou silou by bylo třeba trefit míček, raduje se, když odpálíte skvělý drive a naopak je smutný pokud se vám nepovede trefit se na fairway. Navíc disponuje jednoduchými (ale skutečně jednoduchými prvky rpg), kdy se jeho vztah k vám postupně vyvíjí a čím déle máte stejného caddyho, tím více je s vámi svázán, radí vám lepší rady a vůbec se stává vaším přítelem. Takového caddyho by určitě chtěl každý golfista.
Odpalování lze realizovat dvěma způsoby. Klasické odpalování pracuje s narůstajícím pruhem, který představuje sílu odpalu a po zastavení se vrací zpět na začátek, kde je třeba se trefit co nejblíže k hraničnímu bodu, zobrazenému jako bílou čárku. Tato čárka má určité okolí, které je tak rozsáhlé, jakou hůl si zvolíte pro odpal a čím dále budete pálit. Odklon od střední bílé čárky znamená, jakým směrem mimo ideální stopu poletí míček. Krom klasického úderu je možné použít i supersilný úder, ale u něj je okolí, do kterého se musíte trefit, v rozsahu asi tak dvou milimetrů a je skutečně náročné dobře zasáhnout. Pokud se trefíte zcela mimo okolí, obrazovka na chvíli zatemní, ozve se kritický zvuk, caddy zapláče a míček letí zcela mimo. Někdy spadne o metr před vás, v lepším případě letí zhruba směrem, jaký potřebujete, ale skončí v lese, ve vodě, nebo v pískovém bunkeru. Naopak, trefíte-li přesně hraniční bílou čárku, caddy zahlásí „Nice shoot" a míček letí naprosto přesně a dokonce dostanete 10% k délce odpalu.
Co je co v golfové terminologii Birdie – jeden úder pod par Boogie – jeden úder nad par, existuje ještě double-boogie, triple-boogie, při zahrání boogie hráč vždy v součtu tratí Bunker – písková past, která často obklopuje jamku a která představuje velký problém Bunker-shot – speciální odpal, kterým se míček dostává z bunkeru, často je třeba udeřit do písku pod míček, který vymrští míček pryč Caddy – nosič holí a asistent profesionálního golfisty Chip – úder speciální holí v těsném okolí greenu pro přiblížení a případně trefení jamky, často hodně do kopce Drive – dlouhý odpal těžkou železnou holí (driverem) Drop – ruční hození míčku do prostoru, pokud míček zapadne zcela mimo hřiště, kde není možné hrát Eagle – dva údery pod par Fairway – upravená plocha, po které by se mělo v ideálním případě postupovat Green – oblast kolem jamky, která je speciálním způsobem upravena do maximální roviny a kde se dohrává míček Hole-in-one – jamka trefená přímo z prvního odpalu, povede se málokdy Par – ideální počet úderů, na které je jamka vytvořena, při splnění paru hráč nic nezískává ani netratí Putt – úder speciální holí na krátké vzdálenosti na greenu, dohrává se jím míček do jamky, nejdelší putty mohou mít i desítky metrů Rough – oblast kolem ideální stopy (fairway), která tvoří hranici mezi neupravenou plochou a golfovým hřištěm |
Druhý způsob odpalování je alternativou klasického módu. Stupeň síly odpalu se nastavuje přímo animací postavičky a podle jejího nápřahu a stupně zabarvení hole poznáte, jakou sílu volíte. Přesnost se pak určuje přesným trefením zmenšující se kružnice. Tu je třeba trefit přesně ve chvíli, kdy se zmenší na velikost míčku. Každý mód má své pro a proti a je dobře, že existují dvě plnohodnotné volby. Při odpalu je potřeba vzít v potaz sílu a směr větru, přičemž ne vždy víme přesnou rychlost, ale jako správný golfista ji musíme odhadovat podle pohybu stromů nebo vlajek. Při puttování vidíme sklon terénu, rychlost trávníku a lze si zvolit několik pohledů, které vám mohou pomoct lépe se trefit, což platí pro celý průběh jamky.
Po vzhledové stránce nemáme jedinou výtku. Pokud vlastníte nějaký moderní HD televizor, rozehraje se vám na něm barevná nádhera, která dokazuje, že „Next-gen" již skutečně je „Current-gen". Hřiště jsou zpracována maximálně detailně a realisticky podle skutečných předloh a to dokonce včetně okolí. Pokud sledujete občas golfové přenosy na České televizi nebo Eurosportu, jistě znáte pohledy na krásné okolí – přesně takových se dočkáme i ve hře, kdy v prostřizích nebo po zakončení turnaje sledujeme vymodelované zámky, golfové kluby, pláže omývané mořským příbojem a vůbec krásnou krajinu, při správném puttu sledujeme pohled přímo na míček nebo jamku a hra tak více připomíná skutečný televizní přenos. Co se stane při hole-in-one vám říct nemůžeme, protože se nám ani jednou nepovedla :o). Hřiště nejsou mrtvá, ale pohybují se po nich diváci, kteří reagují na míčky, špitají si, zda se trefíte nebo ne, a také zvířata – na obloze létají ptáci, pobíhají králíci a vůbec havěť. Přítomnost živých bytostí dává hře příjemný rozměr a necítíte se nijak osaměle.
Multiplayerovou část jsme bohužel přímo vyzkoušet nemohli, ale shrneme si aspoň, co o ní víme. Online část připomíná MMO, kdy po hřišti chodí desítky hráčů, postupně hrají jamky a pokud zrovna nejsou na řadě, sledují odpaly ostatních. Hra se tak chová jako skutečný turnaj naživo. Je možné sledovat statistiky a profily hráčů. Mimo online multiplayeru je samozřejmě možné hrát na jedné konzoli ve více lidech, kdy se hráči střídají.
V podobě Everybody's Golf dostávají majitelé konzole PlayStation 3 skutečně kvalitní odpočinkovou zábavu, která vládne pobavit jak několik minut před ochodem z domu, ale také celé odpoledne a dokonce není třeba ani žádná speciální periferie jako u Nintenda Wii – dokonce si dovolíme tvrdit, že zábavnost Everybody's golfu přesahuje i přímou interakci s „holí" u Wii Sports – Golf. Zábavná složka povyšuje celou hratelnost zcela mimo klasické golfové série a troufáme si tvrdit, že pobaví většinu hráčů všeho věku. Absolutní hodnocení snižuje na 90% jen fakt, že vylepšení od poslední verze přeci jen není tolik a dovedeme si představit pár věcí, které bychom ve hře rádi viděli, ale je jich skutečně malinko.
nevipada to moc realysticky..ale je fakt ze sem si posledni dobou zvyk na Crysis tak mi nepride real nic..:D:D
Golf jsem na PS jeste nehral, ale asi začnu.
Já taky golf nikdy nehrál, pak jsem zkusil tigera a totální blbost, ale tohle je docela zábava :-D
mam hru na psp je dobra
začínam to teprve ale dobre
Škoda, že to vypadá tak dětsky.
Kéž bych měl alespoň PSP nebo PS3... vyrůstal jsem na PS1 a PS2 :/