Originální herní počin Equilinox hráči nabízí přímo božské možnosti. V našich rukou je totiž vývoj všeho živého na dané planetě. Staráme se přitom nejen o šíření jednotlivých druhů rostlin, keřů a stromů, ale také všech možných živočichů.
Vše začíná vytvořením vlastního světa, kde si můžeme vybrat jen ze tří možností ovlivňující množství vody a tří možností ovlivňující hornatost povrchu. Protože ale život budeme šířit do vodních hlubin, stejně jako do nížin i vyšších nadmořských výšek (určité druhy jistou výšku přímo vyžadují), skončí drtivá většina stejně s obvyklou možností „normální“.
Dále již máme k dispozici první druhy živých organismů, které rozprostřeme po světě. Zatímco rostliny slouží především jako potrava a podmínka rozvoje zvířat, samotná zvířata pravidelně vydělávají herní měnu. Tu lze vzápětí utratit za nákup dalších rostlin či živočichů, případně při změnách DNA nebo odemknutí dalších druhů.
Mimo existující zvířata lze herní měnu vydělat i plněním zadaných úkolů. Ty nám zároveň pomáhají orientovat se v tom, jak máme nadále vlastně postupovat. I když je zřejmé, že je třeba vyvíjet další a další živé druhy, občas není jasné, jakým způsobem to přesně udělat. Z téměř každého druhu se totiž může vyvinout další druh, avšak potřebuje k tomu určité podmínky, které musíme naplnit a nějaký čas je i udržovat, aby se vývoj mohl uskutečnit. Jenže právě ony podmínky je mnohdy nemožné splnit, protože například v okolí musí být nějaký druh rostlin nebo zvířete, který však ještě nemáme vyzkoumaný. Občas jsem dokonce nabyl dojmu, že je hra nějak zacyklená a nemůžu snad splnit ani jednu z podmínek, abych se dostal dále. To je však pouhé zdání a nějaká ta cesta vpřed samozřejmě vždy existuje. Jen je třeba ji najít.
Úkolů je celkem 55, což se na první pohled může zdát málo, ale celkově zaberou mnoho herních hodin. Řada z nich má totiž několik podúkolů a teprve jejich splněním odemkneme odměnu, což nejčastěji bývá určité množství herní měny, ale někdy i odemčení nového druhu nebo písně. Songů ve hře není ani dvacet, takže jejich odemykání je nutností, aby nehrozila stereotypnost ve vší parádě. Naštěstí bývají poměrně dlouhé, uklidňující a spíše nenápadné, takže jsem si nikdy nevšiml, že by něco hrálo opakovaně. Příjemně působí i kreslená grafika, která sice nenabízí množství detailů či věrohodnost, avšak o to roztomileji zvířátka působí.
Každý živočich i rostlina upřednostňují určitý druh prostředí. Někdy chtějí hustý travnatý porost, jindy les nebo vysoký zasněžený povrch. Ať tak či onak, budeme jim muset vyjít vstříc, aby brzy neuhynuli. Pokud totiž vystavíme živé bytosti extrémním či nevyhovujícím podmínkám, zemřou dříve, než stihnout „vyrobit“ potomky, takže se náš ekosystém začne hroutit. Největší výzva je ale již zmíněné odemknutí dalšího druhu. Pro odemknutí veverky například potřebujeme, aby se narodilo morče červené barvy a to zároveň snědlo nějaké ty oříšky. Teprve potom může začít vývoj, který je však podmíněn životem daného morčete, takže pokud zemře, musíme podmínky splnit u dalšího červeného morčete, aby vývoj mohl pokračovat.
Často se ale stává, že podmínky jsou tak těžko dosažitelné, že s jediným odemknutím bojujeme desítky minut. Když například potřebujeme povrch, který je z 90 % travnatý, vysázíme zde velké množství všech možných rostlin k tomuto účelu (lze si vyfiltrovat rostliny, které travnaté prostředí vytváří). Následuje situace, kdy většina povrchu má “travnatost” okolo 80 % a nechce se to vyšplhat výše, zatímco rostliny brzy umírají a nám procenta opět klesají. Největší procenta nepochopitelně bývají na okraji námi vysázených lokalit, kde již mnoho rostlin paradoxně není. Dalším velkým problémem je, že nám při sázení mnohdy dojdou peníze a my už nemůžeme sázet, případně nám nezbude na poplatek za začátek vývoje nového druhu a než na poplatek našetříme, změní se podmínky a již nevyhovují potřebám odemknutí. Tento kolotoč se často opakuje a jediným východiskem, které jsem nalezl, bylo zrychlit plynoucí čas a čekat třeba i 5 minut reálného času, než jsem našetřil dostatek financí, abych měl na sázení rostlin i odemčení druhu. Jenže ani pak není vyhráno, protože podmínkou bývá i to, že daný živočich musí něco sníst. Ten se přitom k tomu vůbec nemá a i když pohyb živočicha můžeme chvíli ovládat a zavedeme ho k dané straně, on následně jednoduše uteče pryč a stravu ignoruje, při čemž ho nemáme jak donutit ji sníst.
Podmínky vývoje dalšího druhů někdy vyžadují neobvyklou velikost současné rostliny nebo jinou barvu. Naštěstí můžeme zasahovat do DNA dané rostliny/živočicha a za často velký poplatek můžeme její vlastnosti změnit. Ty se však projeví jen na některých potomcích, kteří mohou brzy zemřít, aniž bychom stihli splnit jiné podmínky a vývoj dokončit. Je to zkrátka nikdy nekončící boj, po kterém však přichází o to větší uspokojení z živoucího světa plného různých rostlin, stromů a především živočichů, při čem víme, že jsme každého z nich tvrdě vybojovali.
Kromě měnící se roční doby, nám hru zpestřuje také občasné onemocnění některého zvířete. Na to nás hra automaticky upozorní a na nás je hrozbu odstranit. Postačí kliknout na dané zvíře a z možností vybrat „odstranit“. Snadno tak zabráníme šíření nemoci, která by v nejhorším důsledku mohla vyhubit téměř veškerý život. Jediným rizikem tak je, že bychom neměli dostatek financí na odstranění a nemoc se šířila rychleji, než vyděláváme peníze.
Tahle hra určitě není pro každého a sám jsem ji přišel na chuť až po několika málo hodinách. Zpočátku totiž dlouho koukáte na trávu a stromy, maximálně pár nudných živočichů a teprve po nějaké době se vám po planinách probíhají králíčci s veverkami, mezi stromy prolétávají vlaštovky a po vodě plují kačeny.
Titul je vyloženě oddechovou záležitostí, kterou ocení zejména hráči hledající odpočinkovou záležitost. Naopak pokud se celý den nudíte v kanceláři či školní třídě, dost možná budete hledat něco mnohem akčnějšího s řadou zvratů a nečekaných událostí.
Equilinox je originální oddechovkou, která nám propůjčí božské vlastnosti za účelem stvoření života na vlastní planetě. Hratelnost bohužel částečně kazí příliš obtížné odemykání nových druhů a lehká stereotypnost. Za prima audiovizuální zpracování, nápaditost a radost z postupného vývoje života si však hra zajisté vyslouží řadu fanoušků, zejména při férové ceně 8,5 euro.