Mnozí z vás se těšili, že herní závodní sucho na platformě PlayStation 4 protne revoluční závodní hra DriveClub. Alespoň tak ji označili její tvůrci z Evolution Studios, když ji měli přikládat k prvotnímu prodeji nové herní konzole ze stáje Sony. Nu, nepovedlo se. Hra nabrala výrazné, téměř roční zpoždění a vyšla letos 8. října. Kdo čeká smířlivou recenzi, bude asi zklamán. I když jsem velký fanoušek závodních her a na hru DriveClub jsem se nemírně těsil (a také jsem si ji na PS Store předobjednal, abych mohl hrát ihned o půlnoci v den vydání), nemohu jinak. Odehrál jsem tři díly věhlasné série Gran Turismo, 4 díly ze série Forza, ale to, co předvádí Driveclub jsem ještě nezažil. Tvůrci slibovali hory doly, ale hra je nedodělaná a navíc už 14 dnů od vydání nefunguje sociální prvek, na kterém hra vyloženě staví. Ale pojďme si to rozebrat pěkně popořadě, abyste si mohli o hře udělat podrobný obrázek.
Jistě jste si z okolních obrázků všimli, že hra disponuje naprosto fantastickou grafikou, která je podpořena plně dynamickým nasvětlením tratě dle toho, jak se po obloze pohybují mraky. Také ve hře naprosto perfektně funguje plynutí času a s tím spojené dynamické střídání dne a noci spolu s úchvatným západem a rozbřeskem slunce. Ano, díky Driveclubu jsem konečně mohl nahlas vyslovit tu magickou větu – konečně next-gen!!! Jenže není všechno zlato, co se třpytí. K plusovým bodům této hry mohu přičíst ještě umělou inteligenci soupeřů, která je dravá, nejezdí ve vláčku a opravdu riskuje. Navíc vám dobře nahradí živé soupeře do doby, než Evolution Studios nahodí a stabilizuje servery pro ten jejich sociální prvek. Tedy snad někdy – proslýchají se totiž nepotvrzené zvěsti, že online prvek je zanesen špatně už v základním kódu hry, tudíž sociální závodění je možná ohroženo navěky. Ale nechci být nositel špatných zpráv a doufám, že se tato obrovská chyba povede napravit. Sám jsem během čtrnáctidenního testování hry strávil v multiplayeru asi hodinu, a to díky nedostupnosti serverů. Tudíž jsem alespoň testoval ty dvě třetiny hry, které dostupné byla – kampaň, která je nazvaná Tour a Single Event – tedy jednotlivé závody, u kterých si můžete nastavit podmínky.
Na začátku Tour si můžete vytvořit vašeho avatara. Avšak tato volba je schována v položce My Profile a následně pod ikonou More. Vašemu jezdci, který vás snad bude někdy reprezentovat v online závodění, můžete upravit typ hlavy, těla (mění se pouze oblečení) a pohlaví. Kampaň neobsahuje žádnou omáčku v podobě příběhu, který mi u závodních her vadí, ale respektuji ho. Tudíž tuto vlastnost beru na vědomí s povděkem, ale spoustě hráčům to může vadit. Tour je rozdělena dle šampionátů od běžného řidiče až po hotového závodníka a budete v něm jezdit časovky, drifty a klasický závod o první tři místa. Jednotlivé šampionáty si odemykáte pomocí sbírání hvězdiček. Ty získáte za plnění cílů na dané trati jednotlivých závodních soutěží. Cíle jsou různé, ale samozřejmě se opakují. Musíte tak například dojed do cíle mezi prvními třemi místy, zajet kolo v určitém čase, nasbírat driftem určitý počet bodů nebo zajet čisté kolo, což je hodně těžké, a hned si vysvětlíme proč. Je to totiž z důvodu penalizací, které chválím. Sice dnešní generaci hráčů asi moc vonět nebudou, ale na druhou stranu se ti poctivější z nás budou snažit projet celý závod čistě. Bodové penalizace se totiž přičítají i za letmé střetnutí se se svodidly, za vyjetí z tratě, či pokud narazíte do soupeře. Samozřejmě vás čekají i penalizace, které vaše žihadlo na několik sekund zpomalí, pokud si zkrátíte zatáčku přes její roh či to v plné rychlosti napálíte do právě brzdícího soupeře. Ano, v Driveclubu se musí jezdit čistě, jinak se vám znatelně zpomalí levelování a tím i získávání nových závodních žihadel, a to rozhodně chválím.
Tour jsme si probrali a čekají nás ještě jednotlivé události (Single Event), kde si můžete vybrat oblast, v které chcete závodit, následně trať, ale také nastavit denní dobu, rychlost plynutí času, obtížnost soupeřů, počasí a samozřejmě styl závodu. V menu hry si ještě můžete zvolit, zda chcete jezdit s automatickou nebo manuální převodovkou. Lepší je samozřejmě manuální, protože se s ní dají velmi dobře ovládat drifty. Samozřejmě nic není ideální, a to díky nemožnosti vypnout protiskluz. Další výtka rozhodně směřuje k online klubům, a vlastně celé online části. Nejvíce mi ale vadí, že se body, které dostanete za odjeté závody, neukládají někde na harddisk PlayStationu 4, protože pokud nejedou servery Evolution Studios, body se vám do klubu nepřičtou. A to by stačilo prostě body uložit do offline profilu, a až se hra připojí, body a váš postup odeslat – jednoduché řešení, ale bohužel v hlavách designéru hry toto řešení nějak vypadlo. Je pěkně na prd, že pokud nefunguje online, nemůžete použít ani auta, které jste si odemkli pomocí levelování vašeho klubu. Auta se prostě uzamknou. Docela nechápu tyto myšlenkové pochody vývojářů. Bohužel díky tomuto systému je prozatím (nebo alespoň po dobu mého 14 denního testování) hra hratelná jen z poloviny. Prostě se dá jen na 90 % hrát jen kampaň Tour, kde jsou vypnuté po dobu nefunkčních serverů výzvy, které obnáší v určitém úseku projet v ideální stopě, vyvinout průměrnou stanovenou rychlost a tak dále. Tyto výzvy na určené trati zanechali živý hráči a můžete se je pokusit vytvořit i vy pomocí položky Create Challenge.
Studio Evolution Studios slibovalo inovativní online multiplayer, místo toho jsme dostali nefunkční produkt, který by si snad nedovolil nikdo soudný vydat. Po troškách jsem v sociálním závodění strávil asi hodinu čistého času. První, co mě razilo do očí, bylo lobby. Na výběr totiž máte jen předpřipravené závody od tvůrců, takže si nemůžete nastavit žádné podmínky závodu jako počasí, počet soupeřů na trati, denní dobu, rychlost plynutí času či druh převodovky. A je to škoda. Navíc za tu hodinu se mi multiplayerové klání dosti znechutilo nemožně hrajícími hráči, kteří do vás schválně bourali a pokud někdo zvládl projet první zatáčku bez střetu s ignorantama pravidel, stal se v podstatě vítězem. Ještě, že máte v Tour nachystáno 50 tratí a 55 automobilů evropských značek. Závodní žihadla se řadí do jednotlivých tříd, mezi kterými najdete Hot Hatch (například Wolkswagen Golf GTI, Audi A1 quattro), Sports (Audi RS 5 Coupé, Lotus Evora S Sports Racer), Performance (Ferrari California, Spyker C8 Aileron), Super (BAC Mono, Ferrari F12berlinetta) a poslední třídou je Hyper (Pagani Zonda R, McLaren P1). Model poškození ke zde pouze v podobě omačkaných plechů a škrábanců na karosérii, takže také žádní terno. Při delší jízdě plné bouraček a střetů se svodidly se vám také může na kterémkoliv skle vytvořit pavučina. Ale oproti Forze Motorsport, která nabízí zatím bezkonkurenční model poškození, je to v Driveclubu jen slabý čajíček.
Tratě jsou umístěny v různých lokacích, takže se podíváme do Indie, Skotska, Kanady, Norska a do Chile. U automobilů lze změnit barvu a polepy. U polepů pak jejich barevné odstíny. Polepy si odemykáte postupným levelováním. Bohužel už nelze skládat vinyly tak jako ve Forze. Také chybí jakýkoliv tuning vozidla. Tvůrci to zdůvodnili tím, že chtějí, aby měli všichni hráči stejné podmínky v online závodění – což je blbost, protože od čeho jsou potom třídy vozů? Hra bohužel postrádá i tak základní prvek pro závodní hry jako je replay právě odjetého závodu, což je pro mě obrovské zklamání. No a posledním prvkem, které byl vehementně propagován v posledních gameplay trailerech je počasí, které bude přidáno později formou patche. Jenže nikdo neví kdy, protože tvůrci hry řeší stabilitu online prvků. A ještě přidám poslední hřebíček do rakve – doposud nevyšla PS Plus edice hry Driveclub, která měla vyjít společně s plnou verzí. Podtrženo sečteno, k Driveclubu musím být velmi kritický, i když se jedná o první závody pro PlayStation 4 a na hru jsem se velmi těšil a koupil ji za plnou cenu. Hra byla odložena skoro rok, přes to chybí hromada prvků, které tvůrci slibovali. Doposud stabilně nefunguje online prvek, který je stěžejním základem celé hry. Do plusu přidám naprosto famózní grafiku a dynamické nasvícení. Zvuky automobilů jsou opravdu na vysoké úrovni, takže velké plus. Dalším plusem je AI soupeřů, která vám nic nedaruje, nedrží se ideální stopy a snaží se riskovat, aby se dostala přes ostatní závodníky. Podtrženo, sečteno, hra Driveclub si ode mne odnáší nepěkné hodnocení 40 %. Už totiž nehodlám tolerovat sliby tvůrců, že vše vyřeší a přidají následné patche a updaty. A mé doporučení? Project Cars je odloženo na březen 2015, vyčkejte na něj.
No já nevím, od tý doby co mám řidičák, tak jsem závodní hru nehrál a ani mě nebaví, ale vypadá to dobře
Ujde