Některé hry to mají těžší než jiné. Od kousku, jenž si do názvu dosadil legendární létající tvory a titány zároveň, byste každopádně čekali, že se mu úspěch lepí na paty sám od sebe. Tak úplně mimo byste s takovým tvrzením navíc ani nebyli. Titul Dragons and Titans se původně ukázal ve formě oddechovky na Facebooku, kde se sláva a hráči získávají snadno, ačkoli ve výsledku příliš mnoho neznamenají. Na pravou zkoušku důvěry dojde, když se vývojáři takové hry rozhodnou expandovat a vydat ji v samostatné verzi oddělené od internetového prohlížeče tlustou čarou. Podobný osud potkal i Dragons and Titans, jež se po úniku ze spárů sociální sítě usídlili na Steamu, odkud si lze titul stáhnout zcela zdarma už pár týdnů. Vyplatí se však s něčím takovým vůbec ztrácet čas?
Dílko, o něž se postaralo drobné studio Wyrmbyte po spolčení se Zyngou, můžeme po částečném přivření levého oka zařadit do MOBA žánru. Přesto si z nám neznámého důvodu tvůrci myslí, že fanoušci podobných kusů rádi tráví čas hraním o samotě, takže je ve hře k nalezení singleplayerová kampaň. Vlastně jsou hned tři. K dispozici máte zpočátku bohužel pouze jednu a na odemknutí zbylých dvou bude třeba pořízení klíče osazeného penězi. Pokud byste však na něco podobného reálné peníze skutečně byli ochotni dát, rovnou si vyhledejte někoho, kdo by finance ve vaší rodině byl schopný spravovat místo vás. Veškeré mise, jež hra obsahuje, jsou totiž na jedno brdo a v zásadě v nich budete pouze létat kolem dokola, ničit, zabíjet, bránit a sbírat hvězdy, které jsou ve výsledku úplně k ničemu. A pokud vývojáři za dostatečnou odměnu považují několik speciálních draků, jež se po dokončení každé z kampaní přidají do vaší sbírky, něco je s nimi nesmírně špatně.
Drobné plus si od nás Dragons and Titans zasluhují za to, že na rozdíl od spousty jiných MOBA her nejde vlastně jen o League of Legends s přetvořenými texturami a minimálními změnami v hratelnosti. Wyrmbyte vytvořil hned tři různé herní módy, jež pokaždé přicházejí s něčím jiným a vlastně i poměrně zajímavým. Nebo alespoň dva z nich určitě. Ten první je jen vcelku klasická MOBA, která se tváří přelomově tím, že jsou k dispozici dvě různé strategie, jež jinde nenajdete. Projet můžete v pěti až k nepřátelské základně po středu, ačkoli lze využít i slabšího opevnění zbylých dvou tras a prakticky se tak protivníkům dostat až ke krku bez toho, že by si vás stihli pořádně všimnout. Stačí však ve hře strávit pár chvil a nadšení z toho, co tento mód obnáší, velmi rychle opadne.
Další mód budete pravděpodobně znát z různých FPS, kde jde o neminutelnou klasiku. Po začátku hry se objevíte na mapě, kde se nachází pětice záchytných bodů k obsazení. Všechny jsou zpočátku neutrální, takže se k nim budete nuceni nejprve přiblížit a převzít je do své kontroly. Následně začne hra o to, který z týmů je zabere všechny jako první. Tento mód funguje překvapivě dobře, ačkoli vás zabaví jen na pár her, načež se většina hráčů zřejmě vrátí k MOBA mapám. Ještě je tu ale možnost vyzkoušet mód ARAM. V tom jsou hráčům draci rozděleni zcela náhodně a na výběr tudíž máte pouze ze zbraní. Po startu pak všichni dračí jezdci zamíří na jednu jedinou cestu, kde brzy vypukne bitva.
Žádný z módů v zásadě nic nového nepřináší. Kdybychom však Dragons and Titans řadili čistě do žánru MOBA, najednou půjde o nádech originality, u nějž si budete moci čas od času ulevit od náročného týmového zápolení plného strategizování a snahy neudělat ani sebemenší chybičku. Jestliže ale budete mít skutečný zálusk na výhru, nejprve si budete muset určit, s čím se vám hraje nejlépe. Podobně, jako jsou jinde hrdinové, zde funguje výběr draků, které můžete postupně nakoupit či vybírat z trojice draků zdarma, jež je každý týden vybírána náhodně. Až tak jednoduché to však není. Drak samotný totiž určuje pouhé dvě z vašich čtyř aktivních schopností. Zbylé dvě se odvíjejí od zbraně, kterou si před každým zápasem určujete také. Právě díky kombinování různých dvojic schopností tato hra vybočuje z řady a celé to nakonec funguje nečekaně dobře.
Může bohužel nastat i scénář, kdy se zamilujete do určité zbraně a v ten moment přestane záležet na volbě draka a všechny kombinace se naráz stanou bezvýznamnými. Při hraní totiž začnete vylepšovat pouze schopnosti týkající se zbraně, s níž nepřátelské jednotky vyřídíte bez zaváhání stejně dobře jako se schopnostmi dračími. Lehké taktizování před každým zápasem spojené s vybíráním kombinace, kterou následně doopravdy využijete, každopádně není od věci a trocha času se s ním strávit vyplatí. Každý z draků má navíc jedinečné počty životů, rychlost a obranu, takže, i kdyby mělo jít pro vašeho hrdinu o pouhé letadélko, jež jej dopraví z domova těsně k nepříteli, se alespoň trocha pozornosti tak trochu očekává.
Příliš dobře si tvůrci Dragons and Titans neporadili ani se soubojovým systémem. Jednotlivé potyčky jsou příliš zdlouhavé na to, aby vás stihly vtáhnout, a ani využití veškerých schopností nezaručí smrt protivníka, takže, až vám dojde mana a všechny schopnosti budou na cooldownech, se z ničeho nic začnete navzájem pronásledovat výhradně se základním útokem, který nedává absolutně žádné poškození, takže se místo svižných bojů budete donekonečna honit za nepřáteli s málem životů bez šance, že byste se k nim někdy skutečně dostali. Trocha taktiky a týmové spolupráce se na výsledku přirozeně odrazí, ačkoli vás vzájemné hádky s ostatními hráči velmi brzy přestanou bavit a uzavřete se do sebe, protože nebude jiného východiska. Alespoň však, když už na protivné spoluhráče narazíte, průměrné utkání trvá pouze kolem dvaceti minut, což je v porovnání s jinými MOBA hrami vcelku málo.
Kritiku by si vývojáři zasloužili i za to, jak moc se rozhodli hráče vydírat mikrotransakcemi. Už DOTA 2 snadno dokázala, že lze vytvořit prosperující hru vydělávající obrovské peníze, přestože z vás ani sebevětší útrata neudělá o nic lepšího hráče. League of Legends sice nabízí za peníze hrdiny, což se však dá stále ještě pochopit. V Dragons and Titans si však budete nakupovat vše. Na první pohled to samozřejmě vyžadováno není a s trochou trpělivosti si hry dokážete užít i v případě, že neutratíte ani cent, ačkoli si brzy všimnete, že mají platící hráči lepší draky a vylepšené zbraně, takže vás budou rozsekávat o mnoho snáze, než vy je. Abychom ale titulu nekřivdili, dostatek potřebných věcí se dá získat i za minimální peníze, takže to není tak, že byste mu museli do chřtánu rovnou házet celou peněženku.
Jak jste si asi stihli uvědomit díky screenům kolem, hra nevypadá ani nijak bezvadně, za což může pravděpodobně především fakt, že jste si jí dříve mohli doopravdy dopřávat přímo v okně prohlížeče skrze Facebook. To se projevuje především na možnostech grafického nastavení, které se omezují na rozlišení a dva typy grafiky, z nichž jeden se zaměřuje na rychlost a druhý na vzhled, ačkoli ani ten druhý náročnější z fanoušků MOBA her zřejmě uspokojit nedokáže. Zvuky, jež draci vydávají, taktéž neznějí příliš přesvědčivě, takže nás ve výsledku po technické stránce titul příjemně překvapil výjimečně podporou gamepadu, jenž se u této hry dá využívat překvapivě účinně.
V současné době už je do plně rozjetého vlaku MOBA her naskočit obtížné. Vrhnout se rovnou na Dotu či LoLko vás může donutit tento žánr nenávidět kvůli nepříjemným komunitám, jež si nepřipouštějí, že by s tímto žánrem měl šanci někdo teprve začínat. Pro nováčky se tak hodí vyzkoušet kupříkladu akčnější SMITE. Pokusy o štěstí s Dragons and Titans bychom jim však výrazně nedoporučovali. Titul sice ukrývá několik velmi zajímavých funkcí a nápadů, jejichž zpracování naneštěstí dopadlo katastrofálně, a po pár hodinkách s ním mu nebudete stále schopní přijít na kloub. Z naší recenze si hra odnáší 40 %, kterými jasně naznačujeme, kam se vydat. A na záda draků za záchranou titánů to tedy skutečně není.