Pokud se považujete za milovníky RPG žánru pak zcela jistě zpozorněte. Divinity Original Sin totiž v žádném případě není záležitost, která by se RPG komunitě nabídla každý rok. RPG staré školy jsou prostě nedostatkovým zbožím a ti kteří vzpomínají na Baldurs Gate se s novými tituly často dočkají pouhého zklamání nebo mírného rozptýlení. Jako mnoho dalších projektu i Divinity Original Sin spatřil světlo světa skrze tzv. Kickstarter, což zkrátka neznamená nic jiného, než že vývoj hry byl financován dobrovolnými příspěvky. Dnes už se tato metoda odborně nazývá ‚crowdfunding‘ a setkáváme se s ní stále častěji a častěji.
Přesto, že na úplně první pohled může hra připomínat proslulé Diablo, byla by to interpretace zcela zavádějící a mylná. Divinity Original Sin je totiž ve skutečnosti spíše pravým opakem. Ve hře budete hodně chodit, mluvit a celkově řešit nejrůznější problémy, k čemuž se ještě podrobně dostaneme. Divinity Original Sin je však možno s naprostým klidem přirovnat k titulům, jako Baldurs Gate, Icewind Dale nebo Neverwinter Nights, což zřejmě řadu z vás potěší. Atmosféra a gameplay je velmi podobný.
Náš příběh nezačíná nikterak epicky, plavíme se na lodi a dozvídáme se, že jsme součástí jakéhosi řádu, který nese název ‚Source Hunters‘. Cílem naší cesty je slunné městečko Cyseal , kde došlo k záhadné vraždě, na kterou tamější městská hlídka nestačí. Na první pohled jednoduchá zápletka, která se však vzápětí zkomplikuje více, než byste si prvotně přáli. Jak už to tak bývá, vše je jinak, než se zdálo a navíc jsou tu síly, které nám chtějí v první řadě zabránit v odhalení skutečnosti a za druhé se neštítí nás po celou dobu mást a podsouvat kupříkladu falešné důkazy. Není tedy přehnaným tvrzením, že si v mnoha částech hry přijdete jako Columbo.
Aby toho nebylo málo, do celé záležitosti ještě vstoupí orkové, které z neznámých důvodů ovládá nějaký člověk a také pohroma nemrtvých, z které někdo významně profituje. Samozřejmě, že na vás čeká také celá řada vedlejších úkolů, jejichž nápaditost vás často překvapí – nudit se tak rozhodně nebudete a některé úkoly jsou dokonce vzájemně provázány. Již na první pohled si lze všimnout, že úkoly nebudete řešit sami. Už od počátku se budete celého dobrodružství účastnit v páru. Pokud by vám však tento způsob nevyhovoval, pohlaví je možno modifikovat a v extrémním případě můžete sáhnout po talentu, který způsobí, že budete na svých cestách zcela sami. Stejně tak si můžete vybrat z opravdu široké škály henchmenů (pomocníci). Věřte, že takový zloděj po ruce vám usnadní mnoho jinak obtížných situací.
Boj je dimenzován nanejvýš originálně, jelikož se v tomto případě hraje na tahy. Každá postava oplývá určitým počtem akčních bodů (action points), které lze proměnit v útoky, kouzlení, užívání předmětů a samozřejmě pohyb. Boj si tak můžete v klidu a dobře promyslet a všechny náležité akce rozvrhnout, ač buďte připraveni na to, že nepřítel má ve zvyku některé situace vysloveně zvrátit. Výhodou oproti tomu je, že pokud zůstanou některé vaše akční body nevyužité – nepřijdete o ně – nýbrž na vás počkají do dalšího tahu, kdy je můžete efektivně použít i s těmi novými. Jinými slovy, akční body se střádají.
Opravdu velkou část času strávíte ve hře mluvením a jednáním s postavami. Těm věnujte velkou pozornost, různé postavy vám totiž prozradí různé klíčové informace, které je třeba z dialogu vypozorovat. Často budete mít také možnost volby a rozhodnutí, což ovlivní buď další dění ve hře nebo alespoň charakter vaší postavy. Vskutku zábavné jsou potom multi-dialogy mezi členy vaší party (především hrajete-li s více lidmi), kde se může každá postava vyjádřit k určitému rozhodnutí a zaujmout tak svůj vlastní postoj. Nakonec musíme podotknout, že není od věci si ke hře připravit slovník nebo alespoň google překladač. Ne, že bychom snad někoho podceňovali, ale ve hře je poměrně složitá, často hovorová angličtina a mnoho hráčů, kteří s anglickým jazykem nemají problémy, se přiznali, že museli do slovníku nahlédnout. My toto můžeme jen potvrdit.
Vývoj vaší postavy lze popsat, jako velmi komplexní. Ve hře neexistují žádné třídy nebo omezení a každý může vše, pokud na to má potřebné schopnosti. Na začátku si sice můžete zvolit z několika povolání, které však nejsou skutečnými povoláními, nýbrž pouhými modely, které slouží k prvotnímu výběru skillů a abilit. Tedy jakési celkové nasměrování postavy, které však není nikterak závazné. Celkem na vás čeká přes 180 skillů a abilit, mnoho talentů (vlastnosti postavy) a také správa charakteru, který ovlivňujete svými rozhodnutími a počínáním. Takřka vše lze ‚customizovat‘ a upravovat, takže vám nic nebráni si vymazlit postavu dle vlastních představ. Nebo rovnou dvě?
Pokud dokázali vývojáři dovést něco k dokonalosti, pak je to bezpochyby hluboká interaktivita prostředí. Ta je sama o sobě nejen vskutku více než nápaditá, ale zároveň nutná k vyřešení mnoha logických hádanek (kterých je ve hře dost). A co si můžeme pod hlubokou interaktivitou prostředí představit? Tak kupříkladu fakt, že se všemi objekty ve hře lze pohybovat (má-li vaše postava sílu uzvednout je) a také začlenění přírodních a fyzikálních zákonů. Pro úplnou představu můžete pod nepřítele hodit sud s olejem a ten následně pomocí ohnivého kouzla zapálit. Stejně tak můžete nepřítele stojícího ve vodě obdařit několika blesky a tím mu udělit mocné poškození a stun. Pokud byste se však stali obětí zápalných šípů, není lepší řešení než na sebe vyvolat déšť a hoření se tak snadno zbavit.
Také vás už nudí, jak nás nové hry vodí za ručičku? Jak není třeba si s ničím dlouho lámat hlavu, protože nás všude vede šipka nebo zkrátka bliká bod na mapě? Pak si Divinity Original Sin velmi oblíbíte. Ten jde totiž cestou starých poctivých RPG a tak není žádnou významnou situací, pokud si budete zamčeni v podzemí lámat jednu i dvě hodiny hlavu s tím, kde se nachází to správné tlačítko ze třiceti, abyste se konečně dostali za ty proklaté dveře. RPG veteráni jistě ví, o čem mluvím a pokud někomu přijde divné, že někoho baví být 2 hodiny zavřený v podzemí a nevědět jak ven, věřte, že následný pocit zaslouženého úspěchu a dobře odvedené práce, je právě to, co moderním hrám chybí. Navíc je třeba namáhat mozek, což každému z nás, bez ohledu na to, že hry jsou především o zábavě, velmi prospěje.
Co se týče grafického zpracování, to není na dnešní dobu nějak extra převratné, ale v každém případě dostačující. V kombinaci s prostředím a kouzly nevypadá grafika vůbec špatně (možná jen mírně zastarale), což s sebou ovšem nese velké plus v podobě menší HW náročnosti. Oproti tomu hudební zpracování dosahuje dle našeho názoru až překvapivě vysokých kvalit. Ať už jde o úvodní hudbu z menu, kterou si zapamatujete na pěkně dlouho či hudbu doprovázející tajemná prostřední a boje. Hudba tak nějak vždy odpovídá situaci, ve které se zrovna nacházíte, což požitek z hraní určitě nezhorší.
Veškerá zábava se navíc násobí, pokud hrajete po multiplayeru, což je možné jak v rámci místní sítě tak samozřejmě po internetu. Upřímně řečeno, potom co jsme hráli mutiplayer se nám do singlu ani nechtělo. Sice musíte občas čekat na spoluhráče, což může místy nudit, ve výsledku jsou však boje i řešení úkolů mnohem zábavnější. Ke všemu je navíc přibalen mocný editor, který dovoluje vytvořit kompletně nová dobrodružství. Vývojáři tak očekávají, že hráčská komunita v brzké době představí své vlastní dodatky, což by hře mohlo zaručit poměrně dlouhý život v rámci její komunity.
Není však všechno zlato, co se třpytí a samozřejmě, že i Divinity Original Sin má pár chyb a nedostatků. V první řadě je to určitá těžkopádnost, postava se místy zastavuje, v dialozích chybí křížek (takže musíte vždy nudně sjet až dolů a říct ‚ahoj‘) a na fórech se dočtete, že hra na některých strojích občas padá, zejména při savech. Inu rozlehlé a velké hry byly vždy nuceny zkousnout nějakou tu chybku a Divinity Original Sin jistě rozlehlou hrou je. I přesto jsme však po něčem takovém toužili několik let a vy se tak můžete za 700-800,- Kč vydat na dobrodružství ve starém stylu. Dlouho jsme přemýšleli nad hodnocením a bývalo by si Divinity odneslo krásných devadesát. Pár malých chybek je však třeba opravit pomocí patchů a hru celkově stabilizovat, díky čemuž si od nás odnese i tak velmi slušných 87 %.
Na ČEŠTINĚ se již pracuje!
Více informací na fan FB stránce:
Divinity: Original Sin CZ / SK
Spuštěno nové fórum pro hry Divinity!
http://forum.divinityfan.cz/