Téměř dva roky poté, co vyšlo dlouho očekávané pokračování legendární herní značky Diablo, jsme se dočkali, jak je zvykem, dalšího pokračování příběhu ve formě datadisku s podtitulem Reaper of Soul. Pokud si vzpomínáte na problémy, které provázely spuštění původní hry, kdy někteří hráči mohlo do hry v podstatě až druhý den, tak tentokráte se jich Blizzard naprosto vyvaroval a vše fungovalo bezchybně od první minuty.
Dost možná bezproblémovému spuštění pomohlo, že hra byla dopředu řádně připravena a nedlouho před vydáním samotného datadisku vyšel rozsáhlý patch, který nejen že opravoval nalezené chyby, ale docela mohutně překopal řadu herních mechanik. Nejdříve se tedy podíváme na některé zásadní úpravy, které vydání datadisku předcházely a doslova tak připravily píseček pro jeho vstup. Asi nejviditelnější změnou bylo zrušení aukcí a to ve všech podobách. Zástupci Blizzardu se i vyjádřili, že zařazení aukcí do hry bylo chybou a tak zřejmě přišla vhodná doba chybu napravit a aukce uzavřít. Řadě hráčů se to samozřejmě dvakrát nelíbilo, nicméně myslíme, že jich byla menšina a hlavně zrušení aukcí dává daleko větší smysl ve spojení s další úpravou hry, změnou lootu na verzi 2.0.
Loot (neboli předměty, které vám vypadnou po zabití nepřítele) je nyní upraven tak, že více padají předměty, které mají smysl pro postavu, za jakou hrajete. Už žádné nadávání, že vám spadl úžasný meč, což je sice fajn, ale k ničemu, protože hrajete za lučištnici, která stále ostřeluje nepřátele dřevěným lukem. Někomu to může znít jako zjednodušení, ale rozhodně to hře přidává nový náboj a neustále máte možnost nacházet něco nového. Zvýšena byla také pravděpodobnost na padnutí legendárních zbraní, speciálních surovin a dalších předmětů. Upraven byl také Paragon systém, který je nově nekonečný (tedy nekonečně úrovní), stejný pro všechny vaše postavy, umožňuje přiřazovat body do několika schopností a kdykoliv si můžete přidělené body snadno vyresetovat a znovu navolit dle aktuální potřeby. A poslední změnou, o které se zmíníme, je úprava obtížnosti. Zcela zmizely dříve uvedené varianty obtížnosti, všichni nepřátelé automaticky levelují s vámi a pomoci volby obtížnosti si pouze nastavujete, o kolik jsou silnější než vy. Samozřejmě se zvyšováním obtížnosti také rostou bonusy, které za zabití dostanete. Systém je tak více dynamický a navíc umožňuje obtížnost kdykoliv změnit.
A nyní už se konečně podívejme na samotný datadisk. Jeho příběh pokračuje přesně tam, kde nás zanechal po zabití Diabla na konci třetího dílu. Zdá se, že se vše uklidnilo a život se vrací do starých kolejí. Dobrým nápadem se také jeví trochu naivní myšlenka schovat Soulstone, neboli kámen s dušemi všech pekelných pánů, tak aby nebyl volně přístupný, a tím se vše vyřeší. Bohužel (vlastně pro nás bohudík) se objeví anděl Mathael, který to má v hlavě maličko pomotáno, stal se smrťákem a zdá se mu, že Soulstone by se mu mohl hodit a tak ho ukradne. To samozřejmě není úplně dobře, protože začne prosté obyvatele přeměňovat na svoje pomocníky a do krajiny se zase vrací nebezpečné zlo. V tu chvíli je třeba, abyste to zase pořešili a vydali se na cca 6-8 hodin dlouhou bitvu za znovuzískáním Soulstone a potrestáním Mathaela za jeho troufalosti.
Příběh se odehrává opět ve starých známých lokacích Westmarch a dostaneme se i do Pandemonium Fortess. Celá krajina je teď ale ještě temnější a depresivnější a hlavně si nemůžete být nikdy jisti, na koho narazíte. Po okolí se potulují hordy nepřátel, a pokud se přeci jen občas najde někdo normální, může se během pár vteřin změnit na Mathaelova pomocníka. Lokace jsou skutečně rozsáhlé a někdy dá pořádnou práci projít všechny záhyby a slepé uličky, nemluvě o řadě dungeonů, na které po cestě narazíte. Nicméně tentokráte budete za prohledávání lokalit pořádně odměněni, protože i v tom nejzapadlejším koutě můžete objevit truhlu nebo oltář a v něm speciální zbraně, suroviny nebo něco jiného, neméně zajímavého. A že prohledávání nebude nudné, o tom snad není ani třeba mluvit. V celém pátém aktu najdete zhruba padesátku různých eventů, což je zhruba tolik jako v celém Diablu III dohromady. Eventy jsou různě rozsáhlé, a zatímco některé jsou na pár minut, jiné můžou zabrat i desítky. Mezi ty se řadí především čtyři hlavní příběhové, kde pomáháte svým pomocníkům s různými úkoly.
Protože je datadisk o něco náročnější než původní hra (samozřejmě v závislosti na nastavené obtížnosti), může se vám hodit nová postava, kterou přináší. Jedná se o Crusadera a jeho charakter je dost podobný Paladinovi z druhého dílu. Jeho primární vlastností je síla, je to postava ryze n a blízko, takže snese lecjakou ránu a jeho primární zbraní jsou štíty a řemdichy (což je zbraň ryze pro tuto postavu). Díky své síle dokáže jako jediná postava ve hře nosit současně obouruční zbraň a štít. Unikátní jsou samozřejmě i všechny schopnosti a vůbec celý vývoj, zkrátka zcela nová herní zkušenost. Tuto postavu, stejně jako všechny dřívější, můžete nově vytrénovat až na maximální level 70.
Drobných inovací se dočkalo také město, kde nově najdete novou postavu, Alchymistu. Ten dokáže unikátní věc a pomocí kouzla vám odstraní jednu zvolenou vlastnost z jakéhokoliv kusu výbavy a nabídne tři náhodné nové, ze kterých si můžete jednu vybrat. Pokud vám tedy u zbraně nevyhovuje jedna vlastnost, můžete ji odstranit a přidat třeba rychlost útoku. Samozřejmě tyto úpravy stojí nějaké peníze a také je třeba alchymistu nejprve naučit dělat ty správné změny. Kromě vlastností umí alchymista měnit i vzhled předmětů. Učit můžete také klenotníka a kováře, kteří mají dvě nové úrovně a samozřejmě mohou tím pádem dělat lepší předměty. V souvislosti s řemeslníky padají nově suroviny, z nichž některé jsou skutečně výjimečné, a četnost jejich nalezení je opravdu malá. Řadu z nich můžete efektivně hledat ve zbrusu novém adventure módu.
Adventure mod je úplná novinka a odemkne se všem postavám po dokončení pátého aktu hry. V tomto modu se vám otevře mapa hry a můžete okamžitě cestovat po všech pěti aktech. V každém aktu je celkem pět různých úkolů, většinou končících konfrontací s nějakým bosem. Pokud splníte všechny, dostanete samozřejmě zkušenosti, nějaké ty bonusy a předměty, ale hlavně fragmenty magického předmětu. Pokud jich seženete všech pět, otevřete takzvaný Nephalem Rift, což je náhodná oblast s náhodnými stvůrami z celé hry, které musíte vymlátit. Pokud jich zabijete dost, objeví se náhodný boss, ze kterých padají ty skutečně nejzajímavější suroviny, předměty a zbraně a těchto bossů je tam vždy několik. Vše se dá hrát samozřejmě neustále dokola, vždy s trochu jiným zážitkem. Je to velmi dobrá alternativa pro ty, kteří nechtějí hru hrát neustále dokola, ale chtějí si hraní trochu ozvláštnit.
Datadisk Reaper of Souls včetně předcházejícího patche skvěle oživil původní hru, přinesl řadu nových možností a nové prvky hratelnosti, takže jeho nákup musíme rozhodně doporučit. Single hru sice odehrajete řádově pod deset hodin, ale nový adventure mod a další možnosti hraní příjemně rozšiřuje a tak máte na řadu večerů o zábavu postaráno. Za nás hodnotíme datadisk Diablo 3: Reaper of Souls 95 % a věříme, že Blizzard už kutí něco dalšího.
Vypadá to fakt lákavě..
Datadisk je totální nářez a Adventure mode je prostě bomba, nemusíte pořád hrát Questy dokola, ale skočíte přímo do bitevního pole a jen kosíte. Bohužel pro mne je jediná nevýhoda jakési grafické náročnosti, která je na mém PC malá vada na kráse.
Každý charakter obdrží novou schopnost,třeba u mýho Witch doctora jezírko s piranama,na 70.lvl se spřístupní nový slot na pasivní vlastnost,a třeba po likvidaci Rift bosse dostaneš Blodshardes,což je speciální platidlo,za které si necháš vyrobit magickou zbran,brnění,bižuterii,a občas vyrobí i legendární item...S výsledním hodnocením recenzenta souhlasím...
Ano pribude moznost 4teho pasivniho skillu myslim ze od urovne 70 a nekolik novych pasivu pro kazdou postavu + na 61 jeden novy skill u WD treba zminene pirane u barbara avalanche a podobne,pribyla taky spousta legendarnich receptu na stavbu i recepty setove
Konečně udělal z Diabla Diablo ... stejně tomu byla situace u Diabla II, které bylo taky takové nijaké bez datadisku a opět se potvrdilo, že je lepší si počkat na zakoupení hry i s datadiskem. viz SC2... až od datadisku ta strategie dostala štávu :)