Zhruba před jedenácti lety vyšla pro konzoli PlayStation 3 akční RPG hra Demon’s Souls, na které tehdy pracovalo ještě ne tolik známé studio From Software. Původně se hra dostala pouze na japonský trh, nicméně po několika málo týdnech bylo zřejmé, že se jednalo o naprosto převratný titul, který redefinoval celý RPG žánr. Z toho důvodu se Sony rozhodla hru lokalizovat do angličtiny, díky které si hra našla miliony fanoušků po celém světě a z vývojářské studia From Software se stalo jedno z nejuznávanějších herních studií na světě.
Postupem času vyšla celá Dark Souls trilogie a také PlayStation 4 exkluzivní hra Bloodborne, přičemž všechny tyto hry měly obrovský úspěch jak u hráčů, tak i u videoherních kritiků. Nebylo tedy žádné překvapení, když společnost Sony ve spolupráci s Bluepoint Games oznámili remake úplně první Souls hry, díky kterému si průkopníka tohoto žánru může zahrát i naprostý nováček série.
Pokud vám studio Bluepoint nic neříká, tak vězte, že se jedná o velmi zkušené matadory, kteří se v minulosti proslavili zejména nádherným remakem PlayStation 2 hry Shadow of the Colossus nebo třeba remasterem prvních třech dílů herní série Uncharted. Po remakeu Shadow of the Colossus v roce 2018 následně oznámili, že se chystají na blíže nespecifikovaný projekt, díky kterému nám údajně měly spadnout brady. Samozřejmě nikdo nevěděl, o co se jedná, takže když letos v červnu společnost Sony na akci State of Play oficiálně oznámila remake hry Demon’s Souls, fanoušci upadli v úžas, protože bylo jasné, že se dočkáme parádní epické záležitosti, na kterou budeme ještě dlouho vzpomínat.
Hned po tomto oznámení ale hodně fanoušků napadla otázka, jak moc se bude remake lišit od originálu, zda třeba Bluepoint Games nepřistoupí k úpravě hratelnosti nebo třeba ke změně rozmístění itemů či nepřátel po mapě, ale já vám s klidnou duší mohu říct, že se nic dramatického nestalo. Jistě, vývojáři sáhli po úpravě zastaralého inventáře a udělali ho vlastně úplně od píky, ale zároveň se nijak neliší od dřívějších Souls her, takže v něm budete jako doma. Zároveň také upravili interface, protože ten z originální hry, nalijme si čistého vína, působí dnes již velmi zastarale.
Jelikož se jedná o remake, tak se samozřejmě z velké části jedná o převlečení hry do nového hezčího kabátku. A když říkám hezký kabátek, tak Demon’s Souls hodně ubírám, protože to, co dokázalo studio Bluepoint Games, je naprostá nádhera. Grafiku bych označil za impozantní, také jsme se dočkali nových animací jak nepřátel, tak samotného hlavního hrdiny, přičemž díky nim jsou souboje s protivníky daleko plynulejší a celkově se vaše postava daleko lépe ovládá. Pokud si totiž vzpomínáte, v originální hře šlo rollovat jen do čtyř směrů – dozadu, dopředu, doleva, doprava, ale to se v remaku mění, protože zde můžete skákat kam chcete, což třeba v soubojích s bossem dokáže udělat rozdíl mezi prohranou a vyhranou bitvou. Díky těmto změnám se tak ze staré hry stala moderní akční RPG záležitost, která je přístupná nejenom hardcore hráčům zběhlých v tomto žánru, ale také naprostým nováčkům, kteří třeba ani se Souls hrami nemají zkušenosti.
Abych se dostal trochu blíže ke hře, Demon’s Souls je tedy akčním RPGčkem, které se odehrává v zemi Boletaria. Vinou krále Allanta se do této oblasti dostali z podsvětí různí démoni, kvůli kterým přicházejí do Boletarie různí rytíři a čarodějové, aby tyto démony porazili a zemi tak osvobodili. Všichni víme, že Souls hry jsou nekompromisní hrou přinášející výzvu i těm nejzkušenějším hráčům, nicméně Demon’s Souls se tak ze začátku vůbec neprojevuje. Úvodní tutoriál je v uvozovkách procházka růžovým sadem a svoji nekompromisnost ukáže až po několika desítkách minut hraní. Tvrdá realita této setsakra těžké hry na vás tak padne až trochu později, přičemž každé vaše zaváhání je trestáno obrazovkou You Died. Pokud ale hře věnujete čas a naučíte se její základní principy, zase tak nekompromisní a nemožná není, takže vám radím vytrvat, protože to stojí za to.
Jednou z velkou devíz vlastně všech Souls her je jejich prostředí, které je naprosto mistrovsky nadesignované. To se nemění ani v tomto remaku, který převzal všechno z původního originálu, ale přepracoval jej do nádherné grafiky, takže původní panoramata vypadají ještě mnohem úchvatněji. Když jsem poprvé viděl lokaci Smithing Grounds nebo Exile Island, údivem mi došla slova a jen jsem s otevřenou pusou koukal a říkal si, jak tohle někdo dokázal. Jednu malinkou změnu si ale Bluepoint Games dovolili, a to jedny ukryté dveře, které se už ale jednomu streamerovi podařily otevřít. Tito vývojáři jsou totiž známí tím, že do svých remaků a remasterů ukrývají easter eggy, aby do hry přinesli nějaké to tajemství navíc.
Během vaši cesty se dostanete do celkem pěti odlišných lokací, přičemž je pouze a jen na vás, kterou dříve prozkoumáte, což je oproti novějším Souls hrám velký rozdíl. Každá tato lokace má pak úplně jiný design a celkově i jiné prostředí, takže se o různorodost nemusíte vůbec bát. Každou oblast je pak radost prouzkoumávat, protože narazíte nejen na itemy, ale také na NPC postavy, které s vámi prohodí slovo, semtam vám i něco dají nebo nabídnou k prodeji. Ještě k té různorodosti lokací doplním odlišnost nepřátel, protože v každé se nacházejí i jiní protivníci, kterých je ve hře opravdu hodně.
Jako každá další Souls hra i Demon’s Souls má spoustu bossů, které k dalšímu progresu ve hře musíte porazit. Ti jsou ještě ke všemu opravdu rozmanití, narozdíl od novějších Souls her, a taky k nim musíte přistupovat úplně jinak, protože na každého z nich platí něco trochu jiného. Na jedné straně máte bosse, kterého musíte poslat na zem mlácením do jeho kotníků, na druhé straně zase takového, který má vpravo na břiše řeznou ránu, jež je jediné místo na jeho těle, které můžete hitnout zbraní. Co je na bossech unikátní je také hudební doprovod, přičemž každý z nich má svůj speciální “soundtrack”, který při vašem boji hraje. To dodává celému souboji úžasnou epičnost, která u jiných her vlastně nemá obdoby.
Když v Demon’s Souls poprvé umřete, dostanete se do místa zvaného Nexus, což je obdoba Dark Soulsové Firelink Shrine a Bloodbornovského Dreamu. Zde si po zabití prvního bosse můžete nakoupit různé předměty, upgradovat zbraň nebo levelovat svoji postavu, takže se určitě vyplatí se sem někdy podívat i někdy jindy než jen po první obrazovce You Died. Levelování vaši postavy a i nakupování věcí stojí souly, které dostáváte za zabití nepřátel, bossů nebo sbíráním určitých itemů ve hře. Abyste si mohli upgradovat zbraně, mimo soulů budete potřebovat i velkou škálu shardů, které naleznete různě po světě, jako drop z mrtvých nepřátel nebo si je můžete zakoupit u obchodníků za souly. Celý tento systém soulů, nakupování a upgradů byl a je v této hře tak dokonalý, že se od roku 2009 napříč všemi Souls hrami, kromě několika pár itemů a názvů věcí, vlastně vůbec nezměnil.
Co budete po několika hodinách hraní řešit, je váha vaši postavy, protože pokud jste přetížení, nebudete moci běhat a rollování bude velmi pomalé. Do tohoto paramteru se započítává nejen váha vašeho kompletního brnění, ale také každý jednotlivý item, který seberete ze země. Oproti originálu jsme se ale dočkali velmi příjemné změny, pokud totiž budete přetížení, můžete jednoduše vlézt do svého inventáře a vlastně cokoli poslat do bedniček v Nexusu, takže se vám už nestane, že byste o něco přišli. Na druhou stranu si Bluepoint Games dovolili trochu pohrát s healováním vaši postavy, kdy v originále jste mohli mít u sebe opravdu hodně healovacích trav, kdežto v remaku je tento počet značně zredukován. Já osobně to jako problém nevidím, počet 50 healovacích předmětů mi přijde i tak dostačující a kromě pár desítek minut na začátku by se vám nemělo stávat, že se nebudete mít čím vyléčit.
Když už mluvíme o vašem zdraví, musím zmínit, že jakmile jednou umřete, zredukuje se vaše celkové HP na polovinu. Zní to hrozivě, já vím, ale velkou pomocí vám bude prsten Cling Ring, který tuto 50% propast mění na 25%, což už nezní tak strašně a dá se s tím lépe pracovat. Když tedy umřete, ztratíte svoji Human Form, kterou můžete v offline režimu získat pouze a jedině tak, že zabijete nějakého bosse. Jakmile ale znovu umřete, musíte celý postup opakovat. Pokud máte zájem hrát on-line, svoji Human Form můžete získat, když pomůžete nějakému kamarádovi zabít bosse v jejich hře. Drtivou většinu hry si tedy zahrajete s 50 nebo 75% života, což je docela velký problém a kvůli tomu i vydržíte o několik hitů méně, než byste vydrželi s plným životem. Na konzoli PlayStation 3 byly smrti velký problém, a to nejen kvůli snížení zdraví, ale hlavně kvůli nahrávacím obrazovkám, které trvaly i přes minutu. Tento problém konzole PlayStation 5 naštěstí v podstatě kompletně eliminuje, takže když umřete, objevíte se u bonfiru během sekund.
PlayStation 5 verze hry Demon’s Souls obsahuje dva režimy zobrazení. První vám hru lockne ve 4K 30FPS a slibuje vám hezčí vizuální zpracování, kdežto ten druhý nabízí upscale z 1440p na 4K v 60FPS a já musím konstatovat, že těch změn v grafice tolik nevidím a vřele vám mohu doporučit ten se 60FPS. Oba módy mohou mít samozřejmě něco do sebe, ale hrát Soulsovku na 60FPS je prostě a jednoduše paráda.
Remake hry Demon’s Souls je tím nejlepším remakem, jaký jsem kdy viděl. Dočkali jsme se naprosto úchvatné grafiky, parádního hudebního doprovodu a několika velmi příjemných změn, které dělají tuto hru přístupnou i naprostým nováčkům. S klidem na srdci tedy mohu říct, že se jedná o nejlepší launch titul, který jsem kdy hrál a mohu jej doporučit nejen zkušeným hráčům Souls her, ale také těm, kteří s těmito hrami ještě nemají zkušenosti.