Na málokterou PS4 hru se letošní jaro čekalo více, než na Days Gone. Na hru jsme od jejího oznámení čekali skoro 4 roky, kdy jsme byli zásobování velmi hezky vypadajícími obrázky, informacemi a herními videi. O hře se dokonce mluvilo jako o nástupci Last of Us, což je dle mě jedna z nejlepších PS3/4 her vůbec. Ve skutečnosti má hra s Last of Us společný jen námět zombie, respektive nakažených nepřátel, a jinak si jde svou cestou. Na Last of Us si tedy musíme počkat v podobě jeho pokračování ještě pár měsíců.
Přitom podobností by se našla celá řada. Hned tou první je například hlavní hrdina Deacon. Ten je v lecčems hodně podobný Joelovi z Last of Us, ale jejich charaktery se dost liší. Deacon je bývalý voják z Afghanistánu, člen ostrého motorkářského gangu a jeden z přeživších, kteří zvládli obří nákazu, která na celém světě zabila miliony lidí a další miliony změnila na krvežíznivé potvory. Bohužel hned na začátku příběhu, je jeho žena těžce poraněna a je odeslána lékařským vrtulníkem kamsi na sever, zatímco Deacon zůstane se svým kamarádem Boozerem a mají velmi snadný úkol. Vydat se na sever do bezpečných zón a ideálně najít svou ženu živou. Jak je asi jasné, tak snadné to nebude a příběh se trochu zkomplikuje. K tomu bude ale poměrně dlouhá cesta, protože příběh není nijak explicitně prezentován a tak bude chvíli trvat, než se dozvíme, co se vlastně děje a zda se nám povede na sever vůbec odjet.
Věci se zkomplikují hned na začátku, kdy je Boozer zraněn a vy jste nuceni se vydat hledat první suroviny a lékařský materiál. Vydáváte se tedy na první pořádnou misi na obří mapě, lokalizované do amerického Oregonu, která hodně evokuje hry od Ubisoftu. Mapa je ale hodně veliká a jednotlivé lokality od sebe velmi vzdáleny. Rozhodně nejste schopni po mapě cestovat po svých, a tak máte k dispozici věrného druha, svou motorku. Ta je nejen na obalu hry a všech propagačních materiálech, ale je to plnohodnotný člen hry a dá se říct, že druhá hlavní postava. Motorkou se všude dostanete poměrně rychle a leckterému nebezpečí také ujedete. O motorku se ale musíte také starat, protože se při sebemenším nárazu poškozuje a dochází jí palivo. Jedná se tedy o klasické survival elementy, kdy se ale nestaráte o sebe, ale o svůj stroj.
Že se motorce dostane úhony se v podstatě můžete spolehnout, protože mapa je prosycena nepřátelskými postavami ať jsou to zombíci, zde zvaní freakeři, bandité nebo zmutovaná i normální zvěř. Freakeři se vyskytují v několika různých variantách, sílách a schopnostech, bandité zase obávají různé kempy, útočí na silnice a připravují pasti a zvěř se na vás vrhne v tu nejnevhodnější dobu. Problém je, že Deacon, byť je to prvotřídní bouchač, nemá proti větší skupině nepřátel šanci. Jeden, nebo dva freakeři se dají umlátit nebo ustřílet, ale vzniklý hluk láká další a další a v tu chvíli je lepší vzít nohy na ramena, nebo ramena na motorku a zmizet. Munice totiž není nazbyt a souboje nablízko zase závisí na nalezených zbraních, které se velmi rychle ničí. Výhodnější je tedy kradmý postup, kdy si, ve stylu Far Cry, dalekohledem ohledáte tábor, najdete nepřátele a zobrazíte si je na minimapě, abyste postupně jednoho po druhém zlikvidovali charakterně zezadu nožem. S nepřáteli se pojí i jedna kontroverze, která hru provází, a to jsou zmutované děti, které na vás sice v základu neútočí, ale jakmile narušíte jejich prostor, jdou po vás a vy se s nimi musíte nemilosrdně vyrovnat. Je asi jasné, že ne pro každého to bude zcela bezproblémové.
V soubojích hodně pomáhá promyšlená minimapa, která může někomu připadat jako zásadní zjednodušení, ale na druhou stranu je opravdu chytře udělána. Poznáte na ní, odkud k vám přichází nebezpečí, jak je daleko a spoustu dalších podstatných informací. Své schopnosti můžete dále rozvíjet pomocí jednoduchých stromů schopností. Stromy jsou celkem tři – souboje na blízko, na dálku a přežití v přírodě. Souboje nablízko vám umožní lépe pracovat s nalezenými zbraněmi, opravovat je v terénu nebo udělat různá komba při souboji s více protivníky. Zbraně na dálku umožnují lepší zaměřování, zpomalit čas nebo zbraně různě modifikovat a strom pro přežití nabízí schopnosti jako lepší sběr surovin, lepší „orlí“ zrak a podobně. Krom toho můžete ještě pomocí nalezených injekcí trvale zvyšovat svoje zdraví nebo výdrž.
To, že jsou souboje poměrně výzva, je do jisté míry způsobeno množstevní převahou nepřátel, protože jejich inteligencí to rozhodně není. U freakerů by to ani tak nevadilo, tam se předpokládá, že jsou to jen monstra se základními pudy, ale u lidských protivníků by si hra zasloužila ještě trochu ladění. Vyjma základního krytí moc chytrosti nepobrali, a tak není problém je skutečně vyzobat jednoho po druhém anebo i ustřílet a hned se schovat. Krásně je to vidět na příkladu, kdy jsem před zraky jednoho ze členů vystřílel celý jeho tábor a on, po chvíli panikaření a pobíhání, zřejmě rezignoval a odebral se zpět na své, skriptem vytýčené, místo, kde si v klidu opět sedl a začal pokuřovat.
Samostatnou kapitolou jsou hordy, které také byly jedním z marketingových taháků hry a najdete je snad ve všech videích, propagačních fotkách a popisech hry. Ve skutečnosti jsem první hordu potkal až hodně hluboko ve hře, a i tam se jí dalo poměrně dobře vyhnout. Samotný souboj vás čeká zhruba dvakrát v rámci příběhu, kdy už se vyhnout nejde a poté zjistíte, že bitka není ve skutečnosti nic extra. V podstatě jde o to dobře si přichystat terén, rozmístit různé výbušniny, naplánovat si trasu kudy budete utíkat a mít co nejvíce vybavení. Jakmile se horda dá do pohybu, nemáte šanci ji umlátit nebo ustřílet, musíte jí zničit co nejvíce výbuchy, pastmi a taktikou. Každý krok vedle nebo chyba se rovná smrti a opakování a bohužel napopáté už tak zábavné moc není.
Už dříve jsme zmínili, že druhým hlavním hrdinou hry, je vaše motorka. Krom toho, že se musíte starat o její opravu a tankování, můžete si ji postupně vylepšovat, dávat na ní různé ochranné rámy, světla, tašky, ale také si ji vybarvit podle svého vkusu. Na to všechno samozřejmě potřebujete finance, které jsou zde zastoupeny kredity a jejich systém je poměrně šikovně vymyšlen. Nemáte žádnou univerzální peněženku, která by vám platila všude, ale záleží na tom, jak jste zadobře s jednotlivými tábory, protože finance vám platí vždycky pouze v rámci jedné komunity. Tím vás hra nenápadně nutí dělat i vedlejší úkoly, za které se vám zvedne příslušná oblíbenost a plyne z nich i nějaká ta odměna. Bohužel tím se dostáváme k jednomu z největších nešvarů hry a tím je repetitivnost. Úkolů, které můžete dělat, je pouze několik typů. Jsou to úkoly typu přivez, dovez, najdi nebo zlikviduj. Sice budete na motorce honit nepřátelské bandity, likvidovat hnízda freakerů nebo banditské tábory, ale po několikerém opakování se stále jedná o to samé, a to je bohužel škoda.
Příběh hry je jinak poměrně přímočarý a nehrozí, že byste v jednu chvíli měli k dispozici desítky různých misí a úkolů. Stejně tak nečekejte otazníky a tajemství na každém rohu. Tu a tam se nějaký otazník na minimapě objeví, ale pokud se tam nedostanete během chvilky, už ho nenajdete. I když celý příběh hry není nijak objevný, je příjemné, jak je dávkován a jak se postupně ukazuje, co se děje a kam se budou další kroky ubírat. Vše ale působí, jak kdyby autoři neměli dostatek času a krásně vymodelovanou mapu s mnoha zajímavými lokacemi, neměli prostor zabydlet a zalidnit.
Po technické stránce si bohužel hra také nepřipíše zlatou medaili. Vypadá sice nádherně, oregonská krajina je skutečně parádní a jezdit na motorce je skutečně radost, protože dobře reaguje a v rámci možností se i chová realisticky, ale bohužel hře chybí perfektní dodělanost některých jiných exkluzivních titulů jako byl třeba nedávný Spiderman. Během hry jsem narazil na řadu různých problémů, kdy se nepřátelé zasekli v překážce, schovali se za předmět, který tam nebyl, nebo kdy motorka zapadla do kamene. Během hraní před vydáním přišly dva patche o celkové velikosti skoro 35 GB a další budou určitě následovat. Bohužel to stále nepomohlo k tomu, aby hra běhala zcela plynule a netrhala se ve vypjatějších scénách. Je pravda, že jsem hru hrál pouze na standardním PS4, ale tyto problémy jsou reportovány i od majitelů silnější Pro verze.
Ohodnotit Days Gone není vůbec jednoduché, protože jsme tak nějak od začátku chtěli, aby to byla dobrá hra. Ona po pravdě dobrá je, ale rozhodně není výjimečná. K tomu by bylo potřeba, aby krajina nebyla tak prázdná, úkoly jednotvárné a stále se opakující a také by neškodilo vyladit technické problémy, což se možná brzy po několika patchích podaří. Zatím ale musíme hře řadu bodů strhnout, protože po dlouhém očekávání je to spíše zklamáni.