Lovit mamuty v době kamenné a kout meče v době bronzové. Čelit nástrahám ročních období, nedostatku potravy i nájezdům cizích národů. Toho všeho se dočkáme v novém titulu Dawn of Man, který nás zavede do dávné historie, abychom zde ukázali svůj um přežití tváří tvář zubu času.
Hra nám zpočátku nabídne stručný tutoriál a po zhruba 10 minutách se již můžeme pustit do své první hry. Ta nás nechá projít vývojem od doby kamenné až po dobu železnou. Ruku v ruce s vývojem se přitom budou měnit i naše priority. Zatímco nejdříve bude hlavním cílem obstarat potravu a přežít zimu, později nám potravu snadno obstarají úrodná pole a hlavním nebezpečím se stanou útoky cizích civilizací.
Z hlediska ovládání funguje naše populace víceméně automaticky. Stačí zadat obecný úkol a ten dříve či později někdo splní. Abychom však nemuseli opakovat stejné příkazy pořád dokola, lze na různých místech vytvořit virtuální totemy. U vody například umístíme totem rozkazující lovit ryby a naši lidé v této oblasti budou opakovaně lovit ryby. Stejně pak postupujeme u mnoha jiných surovin, od klacíků přes kácení stromů až po sběr plodů ovocných keřů či stromů.
Potrava a bydlení
Dawn of Man je přímo zaměřen na přežití. A zatímco vodu si obstaráme relativně snadno, jídlo je mnohem složitější záležitostí. Rozlišovat totiž musíme mezi ročními obdobími a trvanlivostí jednotlivých surovin. Zatímco natrhané ovocné plody dlouho nevydrží, obilí nebo usušené maso a ryby vydrží i přes zimu. Proto samotní vývojáři radí jíst v teplých měsících dostupné bobule a plody, zatímco zbylou potravu uložíme na tuhou zimu.
Maso nám ale samo do skladů nenapochoduje a vyjma ryb, které jsou k dispozici ve vodě, živoucí tvory k lovu je nutné pokaždé označit. K hledání kořisti využijeme tzv. „primární vidění“, které obrazovku promění na černobílou, zatímco užitečné zdroje zvýrazní určitou barvou. Kromě mnoha nerostných surovin tak zřetelně vidíme i zvířata, které jsou dle hrozícího nebezpečí označeny od zelené až po červenou. Ačkoliv zvířata při lovu nejčastěji vezmou nohy na ramena, dokáží se také účinně bránit. A bojovat s takovým mamutem, smečkou lvů, vlků nebo medvědů není zkrátka jen tak. Občas se tak stane, že některý náš lovec přijde k úhoně a nepřežije.
Mrtvé zvíře, to není pouhý zdroj potravy. Získáme z něj totiž i stejně důležité (hlavně ze začátku) kůže, ze kterých se vyrábí nejen oděvy, ale jsou vedle dřeva i hlavní stavební jednotkou prvních příbytků. Kosti zase využijeme pro tvorbu nástrojů, které jsou pokročilejší než ty ze dřeva. Ve hře časem přibývá čím dál tím více typů surovin, a nakonec jich je až 40, což je dle nás zbytečně moc. Neustále totiž hráči něco chybí a pořád se musí starat, aby jednu surovinu získal a vyrobil z ní jinou, při čemž obyvatelé si některého z kroků často nepochopitelně nevšímají… a holá hej, frustrace je na světě.
Jak jsme již zmínili, v pozdějších fázích hry jídlo vyřešíme především pěstováním obilí. To před zimou samozřejmě sklidíme, nameleme mouku a můžeme si upéct chleba. Aby ale naše hospodářství bylo kompletní, chovat budeme také nejrůznější zvířata. Kozy nám poskytnou mléko, ovce vlnu a osly zase zapřáhneme za vozy.
Povedený je i proces stavění a vidíme, jak se postupně staví konstrukce, na kterou navazují další práce. Pokud vynalezneme lepší typ budovy, nemusíme ani původní stavby nutně zbořit. Stávající budovy lze totiž vylepšit jediným tlačítkem, po čemž následuje logický postup – nejdříve naši lidé rozloží původní budovy a teprve vzápětí na jejich místech postaví nové.
Nevyhnutelný vývoj
Začínáme tedy v době kamenné, kde si postavíme příbytky z klacků a kůží, zatímco nástroje jsou ze dřeva nebo kostí. Postupně ale odemykáme nové technologie a to skrze k tomu určený strom. Každé odemknutí nás však stojí určitý počet bodů. Ty našetříme celou řadou činností, například prvním ulovením nového druhu, postavením nového typu budovy, přežitím zimy nebo naplnění určitých milníků – například nasbíráním 1000 kusů dřeva.
Strom technologií sice není, kdo ví jak rozvětvený či velký, ale i tak nám umožňuje odemknout to, co nám zrovna přijde nejdůležitější. Je zde totiž možnost volby. Vybrat si tak můžeme třeba lepší nástroje, zbraně, typy budov nebo možnost pěstovat určité plodiny. Některé technologie jsou přitom klíčové a jejich odemčením se posuneme do další doby, kde na nás čekají i nová nebezpečí.
Počet našich lidí neustále roste, ať už vlivem nově příchozích obyvatel z okolí nebo právě narozených dětí. Hra zachovává přirozený životní vývoj, a zatímco děti si hlavně hrají, starší lidé zase umírají stářím. Ve hře narazíme také spiritualitu a postavíme nejrůznější zajímavé stavby, které celkově zvyšují morálku.
Čelit však musíme také ohrožení zvenčí. Naštěstí se k našemu sídlu brzy začnou sami slézat psi, kteří polehávají okolo za účelem ochrany. Jakmile se útočník přiblíží, okamžitě na něj vystartují. Bránit se však umí i samotní občané. Stačí vyhlásit poplach a oni se sami vybaví nejlepšími zbraněmi a postaví na okraj kempu k místě střetu. Později vystavíme i hradby, bránu a obranné věže. Při útoku pak stačí zavřít brány a začít střílet z blízkých věží. Bohužel je třeba přiznat, že bojový systém není kdo ví, jak zajímavý a zpravidla se jen sejdou naše a nepřátelské postavy, následuje krátké mlácení/střílení a tím vše končí.
Zpracování
Grafická stránka je nadprůměrná a u tak malého studia jsem takový výkon vlastně ani nečekal. Ačkoliv některé animace jsou poněkud krkolomné, hra předvádí parádní hru ročních období – od prvních květů jara přes zelenou pastvu pro oči v létě až po barevnou podívanou podzimu či zimní nadílku v chladných měsících. Ocenit je třeba i rozmanitost stromů, rostlin, a nakonec i zvířat. Zvířata se přitom časem mění, a zatímco zpočátku narazíme třeba na mamuty, s ubíhající dobou vymírají a přicházejí zase jiné druhy. Hudební pozadí by se naopak dalo zlepšit a často žádná hudba ani nehraje, což atmosféře příliš nepřidá. Uvidíme, zda tohle vývojáři ještě v budoucnu změní.
Umíte-li anglicky, můžete také kdykoliv využít i stručné, a přesto vše vysvětlující nápovědy přímo ve hře. Překvapily mě i ukazatele v horní části obrazovky, které se dají několika kliky změnit k vlastnímu obrazu. Sami si tak určíme, zda chceme vidět stav sklízení obilí, tlačítka pro případné zrychlení nebo aktuální teplotu/roční dobu.
Hodnocení
Nezávislé studio Madruga Works se na herní scéně prosadilo již před čtyřmi lety, kdy vydalo vesmírný survival počin Planetbase (naše recenze zde). Studio ani tentokrát nešláplo vedle a jak jejich dílo z budoucnosti, tak jejich tvorba z dávné minulosti hráči nabídne to, co chce nejvíce – zábavu v podobě skvělé hratelnosti. Dawn of Man je parádním survival počinem, který je po všech stránkách výborný. Škoda jen, že po pár hodinách vynalezneme všechny existující technologie a nemáme se již víceméně kam posouvat. To znamená poměrně rychlé vkrádání stereotypnosti, kvůli které hře dáváme hodnocení 8 z 10.