Japonské studio From Software letos slaví třicet let od svého založení. Tyto krásné kulatiny si tvůrci samozřejmě nemohli nechat zkazit nedostatečnými prodeji a následnými vlnami propouštění, takže se pořádně snažili, aby jejich letošní produkt svou kvalitou sahal až do nebes a možná ještě o trochu dál. Je jasné, že by mistrovské dílo stvořili i jakýkoliv jiný rok, třicetiny studia však novince dodávají na nádechu jakési exkluzivity. A je o co stát. Pokud lze věřit v minulosti vypuštěným informacím, Dark Souls III bude posledním dílem této série v podobě, v jaké ji známe dnes. O to větší očekávání jsme už od jeho oznámení na ramena tohoto akčního RPG kladli. Nyní si pojďme povědět o tom, nakolik byla naplněna. Podařilo se From Software překonat sebe sama?
Nové Dark Souls je zasazeno do úžasného světa, při jehož procházení nepřestanete přicházet o dech. Překrásná místa, na něž se na svých výpravách dostanete, se bohužel nenesou v duchu přílišné originality. To je způsobeno především tím, že jsme si v předešlých dílech série prošli takovým množstvím různorodých prostředí, že bylo pro tvůrce prakticky nemožné přijít s něčím skutečně novým. Proplétání se chodbami ve složitých jeskynních komplexech, válčení s obry na hradbách hradů a zakopávání o větve v neprodyšných lesích nicméně nadále vyvolávají samé úžasné pocity, protože se každé z lokací vývojáři nebáli věnovat velké množství času, takže je byli schopní vypracovat do nejniternějších detailů. Rovnou se můžete připravit na to, že pokud se s touto hrou rozhodnete vyrazit na cestu, omračováni nebudete pouze násilnými kostlivci a děsuplnými bossy, největší rány utržíte od krásných scenérií a dechberoucích architektonických zázraků, od nichž nebudete schopni odtrhnout zrak.
Velmi podstatné je, že byly veškeré lokace tvořeny s ohledem na jejich účelnost. Všechny bez výjimky jsou krásné, ještě více si však budete cenit toho, kolik tajností v sobě skrývají. Celé hodiny můžete strávit prozkoumáváním nevelké plochy uprostřed lesa, a když budete dostatečně důkladní, počítejte s tím, že vás za to čeká obrovská odměna. V některých případech jde o nové kusy vybavení a nové zbraně, jindy narazíte na speciálního minibosse a v dalším případě zase hlouběji proklouznete do příběhu hry, protože narazíte na jinak nedosažitelné NPC, které se s vámi s radostí rozpovídá. Návratu se dočkaly i mystické zdi, jimiž můžete projít a dostat se ke zcela skrytým lokacím. Jejich hledání samozřejmě není jen tak, o to větší zábava se s nimi dá na druhou stranu užít. Když se navíc chcete vrátit na dříve navštívená místa, abyste je prozkoumali trochu více do hloubky, díky chytrému systému propojování jednotlivých lokací tajnými cestičkami s tím nebudete mít žádný problém. Zdejší vesmír možná není propojen tolik jako svět v prvním dílu série a je trochu lineárnější, jakmile vás však hra sevře do svých drápů, ani si toho nevšimnete.
Jak už se pro Souls sérii stalo postupem let zvykem, příběhem jste při hraní posouváni primárně prostřednictvím dialogů s postavami, na něž na svých cestách narazíte. Je jich hromada. Co je důležitější, s mnohými z nich jste se již měli šanci setkat v předchozích dílech a zarytí fanoušci se tak rozhodně neztratí. S řadou z nich se v průběhu vaší výpravy budete střetávat znovu a znovu. Postupně si díky nim začnete uvědomovat, co tady vlastně celou dobu děláte. Tento kouzelný způsob vyprávění je pro Dark Souls typický a pasuje ke hře parádně. Bohužel má své mezery. Pokud shodou okolností některá NPC minete a nedostanete se s nimi do kontaktu, jejichž pozdější výstupy mohou vypadat nesmyslně a zbytečně. Také tak můžete přijít o určité questové linie, k nimž se bohužel není možné vrátit, takže je dostanete příležitost dokončit až při odstartování znovu od začátku.
Pokud jde o soubojový systém, From Software se rozhodl přijít s velmi zajímavou novinkou v podobě speciálních bojových umění. Ať už jde o metání kouzel pro kouzelníky nebo speciální otočky a výpady pro klasické válečníky, všechny tyto triky stojí určité množství vašeho soustředění. To je představováno modrým ukazatelem umístěným přímo pod barem s životy. Pokud bojujete s mečem a začnete používat své skilly, budete spolu s tím přicházet o soustředění. Až nebudete mít žádné, budete moci dále bojovat, místo soustředění však začnete přicházet o výdrž. Pokud má ale vaše zbraň nějaký speciální elementální útok, ten už používat moci nebudete. Z vašeho meče tak nebudou sršet blesky a nebude zapalovat své nepřátele, stále s ním však snadno kohokoliv zabijete. Kouzelníci jsou však na soustředění závislí plně. Jakmile jim jednou dojde, už žádný další spell nevypustí, dokud není soustředění obnoveno. Toho lze naštěstí docílit výměnou čutor obnovujících životy za čutory obnovující soustředění. Stačí zaběhnout ke kováři. A přesně díky tomu celý systém funguje skvěle.
Ani samotné souboje vás zaručeně bavit nepřestanou. Tvůrci mírně přepracovali systém zaměřování, díky čemuž nově nemusíte složitě produkovat komba na každého protivníka zvlášť, ale můžete namísto toho uprostřed rozjeté série útoků změnit protivníka, na nějž je mířena. Z celkového hlediska jsou souboje akčnější a agresivnější, protože při nich v porovnání s dřívějškem mnohem méně využíváte štítu. Důvodem k tomu je možnost chopit téměř jakýkoliv předmět do obou rukou zároveň, což z něj automaticky dělá brutální zbraň se spoustou speciálních útoků navíc. Stále se však vyplatí čas od času štít použít, přičemž bez jeho využívání budete muset téměř konstantně skákat kolem nepřátel ze strany na stranu, aby vás nedostali. Taktizování a opatrný přístup ke každému nepříteli jsou vzhledem k sérii, o níž se bavíme, snad naprostou jasností.
Ještě než jsme o Dark Souls III slyšeli poprvé, bylo nám zcela jasné, že alespoň do jisté míry bude tato hra těžit ze zkušeností, které tvůrci nasbírali při tvorbě geniální akce Bloodborne. Akčnější soubojový systém je prvním ze znaků, jimiž nás v tom novinka utvrdila. Tím druhým jsou bossové, kteří jsou ještě epičtější a náročnější než kdy dříve. Abyste se během jejich drcení čirou náhodou nepřestali bavit, rozhodli se tvůrci použít systém, kdy téměř každý boss v polovině zápasu změní svoji formu, doplní se mu ukazatel s životy a musíte do něj jít znovu, tentokrát však za využití odlišné taktiky. Design bossů se také povedl na výbornou. Ze všech monster, proti nimž se postavíte, srší zlo, a kdybyste podobnou stvůru potkali ve skutečnosti, můžete si být jistí, že by to vaše trenky zaznamenaly.
Tvůrci z From Software přesně vědí, co mají jejich fanoušci rádi. Vše, kvůli čemu jsme si předešlé díly Souls série tolik zamilovali, je i v novém pokračování přítomno i s pořádnou hrstí všemožných dalších vylepšení. Velkých změn se dočkal hlavně soubojový systém, který byl rozšířen o bojová umění a s nimi související soustředění. Určitými změnami si prošli také bossové, jejichž design se přizpůsobil tomu, který dobře zná každý, komu se v minulosti poštěstilo zahrát si Bloodborne. Jsme si jistí, že na konci roku na Dark Souls III nebude zapomenuto, až budou hráči vybírat, kterého titulu si během uplynulých dvanácti měsíců užili nejvíce. My rozhodně také ne. Z naší recenze si hra odnáší 95 % a s čistým svědomím ji můžeme doporučit každému, kdo se nebojí výzvy a žánr akčních RPG považuje za svůj nejoblíbenější. I ostatní by se však nad její koupí neměli bát zauvažovat.
Očekávání nepřekonala, ale zklamání to do jisté míry taky nebylo. Poise systém by se měl předělat. Balance nektěrých zbraní nebo buildů, by měl dostat taky hotfix(mít greatshield obouručně a nedostávat dmg od 99% buildů... wtf). Jeden Estoc vládne všem, ale Uchigatana naštěstí konečně není tak op. PvP v téhle Soulsborne hře oproti ostatním nenabízí jednoznačné zlepšení. PvE je na tom lépe než DkS2, ale těch buildů a poise systému je fakt škoda.
Dark Souls: Prepare To Die vypadá stále jako nejlepší hrou série.