O vývoj se postaral Jan Horáček alias „Ikkju“. Právě on přišel s ranou verzí hry na Letní vývojářskou soutěž Velkého Chytráka 2007. Přestože hra nevyhrála, výherce soutěže Jindřich Pavlásek alias „Likandro“ se taktéž zapojil do vývoje, zejména coby grafik. Spolu s hudbou od Espena A. Houglanda a hláškami od Fénix ProDabing vznikl Cubesis. Hru lze nyní zakoupit za pouhých 99,- korun na click2play.cz. Nyní se vám budeme snažit pomoci s rozhodnutím, zda tahle hříčka za ty peníze vůbec stojí.
Cílem hry je splnit všechny zadané úkoly, což může být například posbírat určité množství potravy, postavit několik budov nebo sebrat všechny pokladnice. Naše počínání přitom ovládáme prostřednictvím panáčků, kteří uposlechnou každý náš rozkaz. Při označení dělníka slýcháváme vtipné hlášky jako třeba „Snad ne práce?“ nebo „Radši bych pochvalu…“ Dělníci z Cubesis tak mohou svou leností připomínat dělníky z Warcraft III. Nenechte se ale mýlit, pracanti v této hře totiž mají opravdový důvod nepracovat. Jakákoliv akce, kterou po nich budete požadovat, je totiž stojí život.
Vše začíná kampaní, která hráči předkládá jednotlivé mise s různými úkoly. Kampaň má jen několik krátkých misí a slouží především coby tutoriál. Každá mise totiž hráči odemkne další možnosti, při čemž je mu přesně vysvětleno, co má vlastně dělat. Po dohrání kampaně se konečně otevře volná hra. Tam najdeme jak čtyři speciální scénáře – Díra do světa, Doba ledová, Globální oteplení, Shangri La, tak další nápis volná hra, který je už skutečně zcela neomezenou hrou. Ve volné hře máme k dispozici všechny možnosti a zcela náhodně se nám vygeneruje mapa, což samozřejmě zabraňuje brzké stereotypnosti. Bohužel jsme nucení dodat, že misí je stále nedostatek a hráče na víc než několik málo hodin zřejmě nezabaví.
Jakoukoliv budovu postavíme, náš stavitel po vykonání dané činnosti zmizí. Musíme proto postavit města, které generují nejenom zlato, ale také další postavičky. Každým tahem narůstá počet obyvatel v daném městě, s čímž narůstá také počet zlata, který získáváme. Vzhled města se také postupně mění a pokud je už přeplněné k prasknutí, vypadá jako statný hrad. To je oproti malé chaloupce na začátku citelný rozdíl. Pokud potřebujeme pracovní sílu, nezbývá, než jednoho dělníka vyhnat z města. Nemůže se sice již nikdy vrátit zpět, zato nám pomůže udělat, co je potřeba. Hlavními úkony lidiček je stavění a braní objektů. Budovy lze i zničit a vytěžit tak použitý materiál zpět.
S narůstající populací se zvyšuje spotřeba potravy a tak je nutné zasít několik polí. Ty lze stavět pouze na úrodné (travnaté) půdě. Pole reagují na okolní dění a tak se míra jimi poskytované úrody mění. Při nepříznivých podmínkách pak mohou i zcela uschnout. Pokud máme dobré podmínky a obilí máme dostatek, není na škodu udělat si zásoby na horší časy. K tomu jsou zapotřebí sýpky, které zvýší maximální kapacitu uchovávané potravy.
V herním světě Cubesis fouká vítr pořád stejným směrem a mraky s potřebnou vodou nás tak mohou pravidelně míjet. K ošetření takového problému nám dopomohou větrné mlýny, které za poplatek (zadarmo totiž ani kuře nehrabe) změní směr větru. Následně si již můžeme vychutnávat dopadající kapky blahodárné tekutiny. Zmíněné budovy ale nevyrostou jen tak ze země. Bude potřeba stavební materiál – kameny. Ty jsou volně rozprostřeny po herní mapě. Na nás je k nim vyslat dělníka a poručit mu obětovat se. Ano, takto to skutečně funguje. Na políčku, kde zemře náš dělník, zmizí jedna jednotka kamene, která se okamžitě připočítá k našim surovinám. A my můžeme stavět dále. Důležité je také členění terénu a tak náš dělník nemůže skočit z moře na horu nebo naopak. Je tedy zapotřebí snížení či zvýšení povrchu, což znovu stojí život pracanta. Tato funkce ale není zase tak používaná a hraje spíše vedlejší roli.
Aby to nebylo tak jednoduché, hráč musí hlídat teplotu ovzduší a hladinu vod. Pokud teplota příliš klesne, zamrznou moře, což se někdy může hodit k cestě na jiný kontinent. Pokud však bude mrznout delší dobu, povede to k naší bolestivé záhubě. Svět Cubesis naštěstí oplývá bohy, kteří nám rádi pomohou. Jsou dva. Bůh Likael má na starosti teplotu. Bez stavění menhirů (obřích posvátných kamenů) nás stihne velekrutý mráz. Ikjůch se naproti tomu stará o hladinu všech vod. Pokud máme vysokou populaci a žádné kostely, hladina se bude stále zvyšovat, dokud nás nezaplaví. Pokud naopak kostelů budeme mít hodně, můžeme nechat klidně i vyschnout moře. Regulace je tak čistě na nás. Pro přežití tedy musíme sledovat váhy obou bohů v dolních rozích obrazovky a dle potřeby stavět kostely či menhiry.
Už jsme naznačili, že Cubesis neprobíhá v reálném čase, ale je to naopak tahovka. V každém tahu přijdeme o určitou porci jídla, vydělají se nám zlaťáky, přibyde nám obyvatel a změní se počasí. Dělníci taktéž mají omezený pohyb a v jednom tahu dokáží ujít maximálně dvě políčka. Na konci kola stačí zmáčknout pravé tlačítko myši, případně mezerník. Takhle to chodí stále dokola, dokud nevyhrajeme či neprohrajeme.
Hra Cubesis má několik malých bonusů, jako třeba Cubible, tedy jakási obdoba náboženské knihy. V ní najdeme fiktivní vznik světa Cubesis, kde autoři vystupují jako veledůležití bohové. Vše je podáno stejným stylem, jakým je psána Hebrejská bible, ale hlavní roli zde má humor. Druhým textem pak je Cubiblopedie, ve kterém jsou vysvětleny všechny herní principy. Jedná se tedy o jakousi příručku hry. Vše je v ní řazeno abecedně a vysvětleno je i ovládání.
Snad nás bohové Ikjůch a Likael neztrestají za následující výtky. Při spuštění hry bychom uvítali režim celé obrazovky. Panáčci a většina číselných údajů jsou totiž skutečně miniaturní. Pokud tak máte například půl až jednu dioptrii a nechtějí se vám zrovna hledat brýle, můžete mít nemalé potíže. Problematické může být také málo možností, co ve světě vlastně lze dělat. To spolu s již zmíněným až příliš malým počtem misí brzy přivodí stereotypní až nudné hraní.
Hranatý světě Cubesis, vyslechni naše hodnocení. Hra víceméně odpovídá její ceně. Nabízí hezky promyšlenou oddechovou tahovku, která mnohé hráče jistě zabaví. Tvořili ji navíc čeští hráči, což pro vlastence je zajisté další plus navíc. Bohužel nelze skrýt několik nešvarů, které hru poněkud degradují. Od nás hra dostává 60 %, což vzhledem k pouze dvoučlennému vývojářskému týmu není vůbec špatné.
Takhle silný nezájem u hlavního článku, to se nevidí.
Todle jsem viděl jako recenzi v TV v re-play a abych ti řek s těch jejich 10vět co vyslovili jsem se toho dověděl víc než tady. Snaž se a třeba to časem bude lepší.
Jinak jen tak pro info. tenhle tip her není pro mě. Ale jsem rád že se tu ukázal v blogách článek na hru.
jen tak dal
Co jsem to hrál, fullscreen je pod F4. Hra to má v nápovědě hned v prvním kole hry.
Je to sice kratší a je tam cítit větší potenciál, který je vzhledem k počtu kol nevyužitý, ale zabavilo mě to asi na tři hoďky, což je déle než běžný film v kině a za míň peněz, takže za mě spokojenost. :)
Hra je blbost