Za Cube Worldem stojí dlouhý a smutný příběh, mohl se stát klenotem mezi pixel artovými sandbox hrami, místo toho ale skončí v propadlišti dějin coby podprůměrná hra.
Vše začalo v roce 2011, kdy vývojář s přezdívko Wol_lay oznámil vývoj hry inspirované Minecraftem s jednou podstatnou odlišností – důrazem na RPG. Hra na screenshotech vypadala skvostně, sliby o nekonečném světě plném úkolů, nepřátel, NPC aj. zněly velmi lákavě, a tak si Cube World hned získal komunitu věrných fanoušků.
Ti se dočkali v roce 2013 alfa verze. Šlo o velice jednoduchou hru, v níž jste v podstatě jen objevovali svět a zabíjeli nepřátele, z nichž jste získávali lepší vybavení. Mohli jste si také vybrat rasu a zaměření vaší postavy, k níž se také vázal jakýsi miniaturní strom dovedností. Rozhodně to nebylo komplexní RPG, ale na alfa verzi dobrý. Komunita hru přijala veskrze pozitivně a plna očekávání se těšila na plnou verzi.
Jenže Wol_lay zmizel a alfa verze se nedočkala žádného updatu. Veškerá komunikace s komunitou se smrskla jen na občasný tweet se screenshotem či nějakou informací o hře. Někteří už ani nevěřili, že hra bude kdy dokončena, ale pak Wol_lay náhle po šesti dlouhých letech oznámil vydání. Bylo to velké překvapení a pro mnohé naprostá senzace.
Nyní, když znáte kontext, můžu se konečně pustit do hodnocení samotné hry. Už při startu hry vámi projede vlna nadšení. Pitoreskní grafika, roztomilé postavy, hravý soundtrack… Všechny pozitivní emoce se ale rázem rozplynou, jak narazíte na první, a pro mě osobně největší, problém. Mapa, která už mimochodem není procedurálně generovaná, je rozdělená na nepříliš velké regiony. To by samo o sobě nevadilo, potíž spočívá v tom, že přes hranici těchto regionů nemůžete přenést jakékoliv vybavení. Resp. můžete, ale záhy se změní v nepoužitelné smetí. Je pak úplně jedno, jak dlouho jste si svou vysněnou zbraň hledali a že se jedná legendární artefakt. Jakmile ji se s ní vydáte do světa, bude silná asi tak jako otupěné zlomené párátko.
Když progres v Cube World nespočívá v neustálém vylepšování itemů, tak vás asi ihned napadne, že to budou úrovně vaší postavy, jež vás budou posouvat dál. To jste ale pěkně na omylu. Jakési levelování tu skutečně najdete, nicméně to je prakticky bezvýznamné, jelikož vaší postavu nijak zásadně nevylepšuje. To že vaše postava bude o 2 % rychlejší z ní obávaného válečníka neudělá. Ba co víc, ani tu nenajdete strom dovedností, nechte si zdát o nějakých percích, o nějakém vývoji postavy. Zapomeňte na RPG, to tu nenajdete.
Je pak skutečně otázkou, k čemu je dobrý prakticky nekonečný herní svět plný zajímavých lokací a bezpočtu nádherných výhledů, když vás hra doslova buzeruje a snaží se vás udržet v hranicích jednoho regionu. Osobně nedokážu pochopit, jaký byl záměr této mechaniky „nepřenositelnosti předmětů“, protože ztělesňuje logiku, která jde přímo proti otevřenému světu. Cube World zkrátka trpí těžkým rozpadem osobnosti, něco na něm je, ale celkově se chová šíleně, nelogicky.
To ale není jediný nedostatek, těch je tu totiž celá řada. Grafika se oproti alfě změnila (k horšímu), byl pozměněn fyzický model (také k horšímu), města jsou menší a méně detailnější, hledání legendárních předmětů není už taková výzva (můžete je najít za pár minut). To jsou ale všechno spíš jen lehké nedostatky, které by samy o sobě z Cube Worldu rozhodně neudělaly (pod)průměrnou hru. Největší katastrofu napáchaly absence levelování postavy a ona uzavřenost regionů pro předměty.
Když používám slovo „katastrofa“, tak rozhodně nepřeháním. Cube World by skutečně mohl být nádhernou hrou, v níž byste s radostí utopili stovky hodin. Jeho herní svět nepůsobí tak mrtvě jako ten Minecraftu, pochoduje po něm celá řada NPC postav, spoustu druhů nepřátel a zvířat, přičemž některé si můžete i ochočit. Naleznete v něm i originální místa jako třeba létající ostrov, na nějž se dostanete jen tak, že najdete flétnu, s jejíž pomocí si zavoláte malé ptáčky, kteří vás na daný ostrov odnesou. Můžete taky narazit na masivní, obrovské dveře, které otevřete jen hrou na magickou lyru atp.
Celková atmosféra hry je vlastně velmi podmanivá, pokud tedy pominu dva výše zmíněné nedostatky. Krátce po spuštění hry jsem třeba jen chodil po okolí vesnice a bavil se s kolemjdoucími (což ostatně stejně musíte, jelikož tak získáte informace o poloze cenných předmětů) a kochal se jejich mile roztomilým jednáním, které mi občas skoro připomnělo pozitivní naladěnost Stardew Valley. Bohužel mi ji připomnělo opravdu jen zdánlivě, protože postavy v Cube World jsou ploché a jen tak se potulují po okolí či po vesnici. Veškerá jejich aktivita spočívá jen na pár naskriptovaných dialozích.
Skoro je mi z toho smutno, protože vím, že Cube World se mohl stát jednou z mých mála nejoblíbenějších her, místo toho ale skončil jako podprůměrná hra, která je horší než její 6 let stará alfa verze. Jediné, co si zde můžete skutečně užít, je průzkum světa. I to ale není tak prosté, jelikož mapa se vám neodkrývá při vašem postupu, ale jednoduše se vám zpřístupní hned na začátku, takže spíš než jako průzkumník a objevitel cestujete jako nějaký turista. Bohužel, to je to nejlepší, co může Cube World nabídnout, aspoň pro teď.