První, co hráče při pohledu na Creativerse zpravidla napadne, je zřetelná podobnost s legendárním Minecraftem. Ano, i tento svět je kompletně stvořen z krychlí různých charakteristik a vzhledů. Kostičky jsou odlišně odolné a potřebujeme na ně jiné nástroje. To je jeden z prvních rozdílů oproti Minecraftu. Zatímco tam jsme mohli obvykle získat prakticky každý materiál s tím, že se špatným nástrojem jsme jen pracovali déle, zde rychle narazíme. Creativerse u řady materiálu rovnou napíše, že naše nářadí na to nestačí. Slovo nářadí je však nepřesné. Zde máme k dispozici mechanický návlek na ruku, který zaměřenou kostku doslova vysaje. Pokud je tedy materiál v dosahu, kostka po uvolnění nespadne dolů, ale letí směrem k nám a ihned se uloží do inventáře. Určitou novinkou je nutnost vytvořit si speciální nástroj, který vložíme do speciální kostky jistého materiálu (tzv. jádra) a náš předmět z dané kostky vše vytěží. Výsledný produkt si pak pouze převezmeme. Ona speciální kostka je však na jedno použití.
Sběr materiálu je jedna věc. Druhou vele-důležitou náplní je pak crafting neboli spojování získaných kostiček do něčeho jiného. Vytvoříme si tak různé druhy pochodní či lamp, abychom v noci viděli, postavíme schody ke svému domu či vytvoříme meč a brnění. Brnění se přitom skládá ze čtyř samostatných jednotek, které lze měnit zvlášť. Vše zmíněné lze obvykle vytvářet z různých materiálů (i jinak vzácných), dle čehož se odvíjí i výdrž, síla a celkově lepší vlastnosti předmětu. Vše ale nelze vykutit jen tak na koleni. Proto je třeba postavit pomocné stroje, do kterých vložíme běžně dostupné předměty jako je třeba dřevo či kámen a vybereme si, jak přístroj materiál změní. Samotná proměna chvíli trvá, takže zatím můžeme jít třeba stavět nějaké to obydlí.
Postavit si základnu, ať už se jedná o pouhé vykopání jámy v zemi, jeskyně v hoře či kompletní postavení domu či statného hradu, je výhodné. V noci jsme totiž významně ohroženi. Stejně jako v tolikrát zmiňovaném Minecraftu, i zde s ubývajícím světlem vylézají z podzemí na povrch nejrůznější příšery. Nejedná se však o žádné zombie, ale o různorodé krvelačné potvory, které jakmile nás spatří, jdou nám automaticky po krku. Na druhé straně lze boje využít k zabití nepřítele a získání potřebných materiálů. Místo mrtvoly se objeví kožený zavázaný pytel.V noci lze také spatřit zlaté odlesky náhodně rozmístěných truhel, takže se vyplatí občas jít na noční průzkum. Risk je (někdy) zisk.
V boji je trochu zvláštní, že pokud nepřítele sekneme a jdeme rychle vzad (couváme), aby nás jeho úder nemohl zasáhnout, nepřítel nás stejně trefí, přestože je zcela mimo dosah. Zdá se, že soupeři stačí k nám doběhnout, zastavit se a jakmile jeho útok započne, je jedno kde budeme v době dopadu a stejně to „koupíme“. Vypadá to poněkud nerealisticky. Stejně tak je zvláštní naše krčení. Stiskneme tlačítko a nápis nám oznámí, že dřepíme, ale pohled hráče je pořád stejně daleko od země – zvláštní. Milé naopak je možnost sprintu po omezenou dobu. Kvůli únavě je pak třeba krátkého odpočinku, takže běhat lze jen přerušovaně.
Vyhledat nepřátele lze však i přes den. Stačí zalézt do jedné z mnoha hlubokých podzemních děr a je otázka několika málo minut, než potkáme první protivníky. Čím hlouběji jsme, tím nebezpečnější to je, ale tím lepší materiály „potkáváme“. Boj však není jediný způsob interakce s okolními tvory. Zajímavostí totiž je možnost si je ochočit. K tomu je třeba na cíl mířit speciálním předmětem po 10 sekund u jednodušších tvorů, ale až 30 sekund u těch složitějších. Problémem zde je, že ona bytost se rozhodně nechce nechat ochočit a tak po celou dobu na nás útočí, zatímco my na ní musíme po celou dobu zblízka mířit, což je často problém. Pokud uhneme pohledem nebo odletíme moc daleko po nepřítelově úderu, musíme začít znovu. Léčení neprobíhá automaticky, ale své HP je nutné si doplnit vytvořeným léčivým nápojem, případně snědením všudypřítomných červených hub (ty však léčí dosti pomalu).
Svou postavu lze upravovat, třeba naše vlasy, oči i kůži, ale u všeho pouze barvu. Na druhé straně je možné zvolit i nepřirozené barvy, jako třeba modrou či fialové zabarvení kůže. Dále je možné měnit barvy trika, kalhot a bot. Jedinou změnou, která se netýká barev, je tak volba pohlaví. Ale i náš svět lze na začátku stvořit s různými parametry a lze do něj pozvat i přátele (a ostatní hráče). I zde jsou však možnosti značně omezeny. Například lze vypnout jak PvP, tak boje s tvory světa, takže se můžeme soustředit čistě na stavbu.
Dále se automaticky vygeneruje mapa s různým prostředím. Narazíme na klasickou zelenou úrodnou pláň, zasněžené hory i vyprahlé pouště. V každém místě přitom potkáme úplně jiné protivníky a materiály. Odlišné lokace samozřejmě zpestřují hru, stejně jako obrovské množství předmětů a možností, takže brzká stereotypnost zde příliš nehrozí. V orientaci v tak velkém světě napomáhá kompas v horní části obrazovky. Ten nám ukazuje nejdůležitější okolní objekty, včetně tzv. touchstone, což je námi určený bod, kde se máme objevit v případě úmrtí. Smrt znamená, že přijdeme o část svých předmětů, avšak zmíněný kompas ukazuje, kde jsou naše ostatky a tedy i ztracené předměty. Úmrtí vypadá tak, že částečně zčervená obrazovka a objeví se název, že jsme poraženi. Opět žádné padání k zemi, ani výkřik. Stejně jako “klečení” to vypadá jaksi uměle.
Pochválit je třeba grafickou stránku, která je nadprůměrná, ačkoliv se špičce herní scény se samozřejmě neblíží. Ozvučení a podivné skřehoty tvorů je také povedené. Hudba je líbivá, ale hraje jenom někdy a například při boji je téměř úplné ticho, což sice vytváří jisté napětí, ale osobně bych zvolil spíše rytmickou hudbu, jenž by atmosféru boje lépe doladila.
Creativerse je free-2-play, takže si jej může zahrát úplně každý a to zcela zdarma skrz Steam. Vývojáři však samozřejmě musí nějak vydělávat a tak si lze za reálné peníze koupit zlaťáky (menší množství dostaneme na začátku zdarma). Ty lze utrácet za možnost stavět speciální objekty, které jsou však povětšinou pouze okrasné. Například speciální barevné skleněné kostičky.
Creativerse je v kostce lepším průměrem. Sem tam objevíme nějaký ten bug a hra sama o sobě určitě nezvedne ze židle. Na straně druhé je poměrně dobrou alternativou Minecraftu, přidává něco navíc a je zcela zdarma. Za nás hodnotíme 70 %.