Jen málokdo z vás asi při zaslechnutí sousloví Command & Conquer (dále jen c&c) nebude tušit odkud vane vítr. Pro ty co přeci jen žili posledních deset let v jeskyni na Marsu malé připomenutí. Před 12 lety tehdy relativně malá firma Westwood předložila světu svoji strategii c&c, která způsobila revoluci v herním průmyslu a v podstatě definovala žánr strategií v reálném čase (i když již předtím vyšla strategie Dune II, ale to ještě ta pravá revoluce nebyla). Nezůstalo však jen u prvního dílu a díky úspěchu již má na kontě šest her (+ datadisky), které patří do tří různých částí. Jedou částí je Red Alert, který si pohrává s alternativní budoucností ve stylu co by bylo kdyby, druhou částí jsou Generals, kteří se zaměřují na souboje reálných světových zemí (USA, China, GLA) a nakonec třetí série do které patří onen úplně první c&c, dále Tiberium Sun a doplňuje ho dnes recenzovaný Tiberum Wars.
Tato série se zaměřuje na boj zbytků obyvatelstva o zbytky planety, kterou zamořuje mimozemský parazit tiberium, které současně slouží jako zdroj financí. Věčný souboj mezi sebou vedou dvě znepřátelené frakce, které do sebe shromažďují zbylé obyvatele. Na jedné straně jsou GDI (to jsou ti „hodní“), kteří nejvíce připomínají dnešní klasické jednotky a vládne u nich svoboda a demokracie. Ovládají asi dvacet procent zemského povrchu, kde ještě není tiberium. Oproti nim je organizace NOD (to jsou ti „zlí“), kteří bojují trochu stylem partyzánů a teroristických organizací, spoléhají se na chemické a biologické zbraně a dokonce využívají i tibérium jako zbraň. NOD vede charismaticky Kane, které ne a ne umřít, i když se o to GDI nesčetněkrát pokoušela. NOD ovládá skoro polovinu planety, většinou oblasti se slabým výskytem tiberia. Zbytek planety je zcela zamořen a není obyvatelný.
I přesto, že naše planeta nic moc, dostali na ní zálusk mimozemšťané, kteří se asi v polovině hry vloží do děje, který se jinak klasicky odvíjí kolem boje NOD a GDI – NOD se snaží zabrat a zničit co se dá a GDI se snaží udržet NOD na uzdě a zatlačit jej co nejdále. Máte možnost tedy hrát dvě kampaně, každou po patnácti misích a jakmile dokončíte obě, dostanete možnost hrát kratší kampaň i za mimozemskou rasu Scrin. Je nutno říci, že autoři a scénáristé se tentokráte snažili udělat mise co nejrůznorodější a docela se jim to povedlo.
Krom klasických misí – postav základnu a znič nepřítele, budete ničit sklady, obsazovat budovy, ničit přístavy za pomocí speciálních jednotek, čistit cestu pro konvoje a další činnosti. Cíle mise se dynamicky během mise mění a k dispozici je často také několik vedlejších úkolů, jejichž splnění vám přinese určitá ocenění a medaile. Cíle mise si můžete nechat stále zobrazovat na herní mapě a pak jste stále v obraze co a kde dělat a v jakém pořadí, vše se ale dá vypnout.
Příběh se dozvídáte pomocí hraných video sekvencí (což je u série c&c pravidlem), jejichž kvalita je rozdílná, ale všechny jsou v HD rozlišní. Na jedné straně byly najati velmi kvalitní herci (Michale Ironside (Hvězdná pěchota), Joe Kucan (klasický představitel Kana) nebo Jennifer Morrison (doktorka ze seriálu Dr. House), ale na druhé straně jsou k vidění herci, jejichž výkon je neuvěřitelný a prkenný. Krom toho vás ve hře provází příjemný ženský hlas (za GDI) a méně příjemný mužský hlas (NOD), a jako vždy hlášky jsou perfektně udělané a budou vám znít v hlavě ještě dlouho po dohrání (třeba klasická hláška o vytíženosti stavby – „Unable to comply, building in progress) a nutno říci, že řada z nich je již kultovními.
Ovládání spojuje ideální prvky, které byly vyzkoušeny v předchozích hrách. Krom toho, že můžete stavět pomocí bočního panelu, kde jsou jednotlivé budovy přehledně řazeny do záložek, můžete klikat i na jednotlivé budovy a stavět rovnou z nich. V bočním panelu se také zobrazují ingame videa, které vás během boje informují o novinkách. Za naprosto úžasný považuji interface pro přiřazování klávesových zkratek, kdy přesně vidíte, jaké funkci na obrazovce přiřazujete zkratku. Za ovládání jedna s hvězdičkou pánové.
Jednotky jsou v rámci možností různorodé, ale každá má svůj ekvivalent u všech ras. GDI se klasicky zaměřuje na reálnou vojenskou techniku jako jsou tanky, letadla a pěchota. Nejsilnějšími jednotkami je Mamooth tank (dle mě nebyl nikdy krásnější než zde) a Juggernaut, což je chodící artilerie a z pěchotních jednotek je to Commando (umí pokládat výbušniny a ostřelovat). Krom toho mají pár leteckých jednotek, třeba klasické Orcy. Speciálními zbraněmi GDI je Ion Cannon, který má překrásný efekt, ale poněkud slabší účinek. GDI také vlastní mobilní základnu, která opravuje okolní jednotky.
NOD se specializuje na speciální technologie jako je stealh (maskování) u tanku (který zde zažívá svůj comeback), plamenometný tank (který zase vypadá jako brouček) a sebevražednou pěchotu. Nejsilnějšími pozemními zbraněmi jsou Beam Cannon (pozemní laserové dělo) a Avatar (robot, který si dokáže vzít libovolnou zbraň z jiné jednotky, kterou ale zničí). Letecká stránka je zastoupena bombardéry Vertigo a bojovými letadly Venom. Mezi superzbraně patří atomová zbraň. Objevuje se také oblíbený Obelisk of Light (aka laserová obranná věž).
Rasa Scrin, ke které se dostanete až po odehrání předchozích dvou kampaní má víceméně identické jednotky a budovy, jen mají mimozemský vzhled. Jejich nejsilnější jednotky jsou Tripod (který jako by vypadl z Války světů) a superzbraní je vytvoření červí díry na bojišti, která vše kolem pohltí. Oproti očekávání je tato rasa nic moc, ale není vyloženě špatná a dá se za ní hrát. Subjektivně má možná některé jednotky silnější.
Mimo superzbraní má každá rasa další (i třeba deset) speciálních schopností jako je třeba výsadek pěchoty na bojiště, protiradarová raketa a podobně. Tyto schopnosti se určitou dobu nabíjí a mimoto stojí ještě peníze, což je podle mě dobré vylepšení a uchrání to hru od spamování specialitkami, kdy někdo vlastnil rychle nabíjející specialitu a mohl ji tak nepřetržitě používat. Ostatně financí je dost, tiberium se válí všude kolem ať ve formě těžitelných (modrých a zelených) polí nebo čarokrásně zelených velikých krystalů, které dotvářejí vzhled mapy. Podle mě také tiberium rychleji dorůstá a nestane se, že vytěžíte vše a je po penězích,navíc NOD umí speciální raketou tiberium „zasadit“.
Grafická stránky hry je naprosto úžasná. Vývojářům se podařilo zachytit přesnou hranici mezi grafickou krásou a náročností na hardware. C&c v pohodě rozběháte i na starších konfiguracích (jde mi na notebooku s GeForce Go7200, Core2Duo a 2G ram), sice si neužijete pokročilé efekty, ale hra vám v pohodě půjde. Na mém stolním Intel Core2Duo E6300, 2G ram a ATi Radeon X1900GT jde vše naplno a bez trhání (tomu pomáhá i herní omezení na 30fps). Pokud hru rozjedete naplno, užijete si krásy světelných efektů, vlnícího se vzduchu pod motory letadel nebo vlajících plášťů jednotek. Pokud hru srovnám po grafické stránce se Supreme Commanderem, který sem nedávno také recenzoval, c&c je podstatně hezčí na podstatně slabším hardwaru.
Nebyla by to strategie, aby neobsahovala síťovou hru a skirmish. Nečekejte žádná rozsáhlá nastavení, ale přeci jen jich pár přibylo. Můžete si krom barvy volit také hendikep, rychlost hry a počet financí. Novinkou je možnost volby typu umělé inteligence počítačového protivníka (typ želva se brání zuby nehty, typ vyvážený zase od všeho kousek). Umělé inteligence jsou čtyři typy – Easy, Medium, Hard a Brutal a věřte, že brutal je opravdu chytrý a pekelně vám zavaří.
Síťová hra podporuje všechny klasické komunikace a dokonce do hry přidává hlasovou komunikaci (kterou se mi s kolegou bohužel nepovedlo ani za nic rozběhat). Novinkou je také možnost komentovat zápas a ostatním observerům ukazovat a črtat přímo do hry důležité údaje. Jasná vlastnost směrem k progamingu, kam by EA ráda c&c propašovala. Musím říci, že má velmi dobře našlápnuto, i když hru od začátku provází problémy a pár dní po vydání už máme patch 1.03 za což se EA dokonce veřejně omluvili (viz naše novinky).
Pro našince je určitě potěšující, že konečně vyšla i česká verze (první z celé série), která se sice nevztahuje na Kane edici, ale i to se dá udělat, i když to není oficiální. Čeština je formou titulků jak ve video sekvencích tak ve hře pomocí dolního panelu. Překlad je slušně udělaný i když se zase objevuje překlad skirmish=přestřelka, což mi prostě tak nějak nesedí, ale sám nevím co tam dát.
Co říci na závěr? Jedině, že se Tiberium Wars povedly. EA vsadili na klasické herní možnosti a vlastnosti a udělali přesně hru, kterou všichni čekali. Osobně nechápu některé recenze, které hře vytýkají, že neobsahuje moc novinek a je to pořád to samé. Já osobně tvrdím, na co měnit něco co perfektně funguje a skvěle se hraje. Každá nucená inovace je spíše k horšímu a toho se naštěstí EA vyvarovali a předkládají nám řemeslně perfektně zvládnutou RTS ze staré školy. Doufejme, že série Command & Conquer si i nadále zachová minimálně stejnou kvalitu. Za nás dáváme 90% a jdeme v redakci dál honit „emzáky“ a „noďáky“ Mamoothama po mapě.