Pole závodních her je momentálně značně rozfragmentované mezi dvěma póly. Jeden tvoří bezmezně populární arkádové ježdění v podobě Need for Speed a jeho klonů, druhý potom tituly zaměřené na hardcore publikum, u nichž se běžný hráč zábavnosti jen tak nedořeže – mluvíme o GTR, Richard Burns Rally či Live for Speed. Oba světy mají něco do sebe, ale každému zároveň něco chybí. Kompromis není vždy tím nejlepším možným směrem, ovšem výjimka mezi počítačovým závoděním Colin McRae ho již několik let zvládá nad očekávání dobře. Je pravdou, že ti opravdu nejvytvrdlejší závodníci žehrají nad jeho arkádovou složkou, na druhou stranu si položme ruku na srdce a řekněme si, že u her se chceme především pobavit. A to dosud pětidílná série umožňuje měrou vrchovatou, aniž by bylo nutné se pozastavovat nad přehnanou nesmyslností fyzikálních zákonů. Jistě, jsou tu značně zjednodušeny, především však proto aby si i závodník-začátečník mohl užít realisticky působící zážitek.
To je tedy Colin McRae Rally, jak jsme ho dosud znali. Ovšem šestý díl přichází s pozměněným názvem, a to je obvykle první indikace změn. Mnozí se obávali, že ideální mix mezi arkádou a hratelností bude porušen ve prospěch prvně jmenovaného elementu. Důvodem byl především souběžný vývoj na next-gen konzole, na nichž hra musí být přeci jen ještě přístupnější než na PC. Hrozilo, že vznikne pustá arkáda bez nápadu. Nakonec ale není vůbec tak zle, ba právě naopak. Předem je však skutečně třeba říct, že arkádová složka svou pozici přeci jen posílila, ovšem jen o pomyslný kousíček, jenž na nejvyšších obtížnostech vlastně ani nezaznamenáte. Ty nejnižší, navíc se všemi možnými pomocníky, jsou potom procházkou růžovou zahradou i pro nezkušené hráče. Takže se zase tolik nezměnilo, jen se rozšířila škála hry a tím i cílení na širší publikum, což je vlastně dobře.
Ale co ten DIRT v názvu? Jelikož z něj zmizelo rally a obrázky působí tak, jakoby z nich na vás mělo vystříknout bláto, mohou si mnozí myslet, že se kompletně změnila tematika hry. Pravda je to nicméně jen zčásti. Klasického rally si totiž rozhodně užijete dosyta – stále tu je pěkných 36 etap v šesti zemích s několika třídami vozidel. Marketing se však snaží zaujímat především přidanou hodnotou. Ta spočívá v dalších pěti plnohodnotných závodních sérií. A jak už vyplývá z názvu, nepůjde o žádné formule, ale pořádně drsné závody v blátě a divokém terénu. Jedná se o rallycross, kde se to v zatáčkách vždycky pěkně mele. Dále pak zdánlivě podobný Championship Off Road Racing – v něm ovšem závodí speciálně uzpůsobené bugyny a tratě jsou poněkud variabilnější především z toho pohledu, že se na nich často nachází nájezdy a následné skoky, jež je třeba dobře zkoordinovat s dopady. V Rally Raid si zajezdíte na speciálních, především písčitých okruzích, a to se všemi možnými vozidly. Drsnou disciplínou je také Hillclimb, kdy se co možná nejrychleji snažíte zdolat jeden z vrcholů amerického pohoří Rocky Mountains. A jako poslední jsme si nechali Crossover, který je v celé té široké nabídce relativně nejméně zábavný, ale i tyto závody proti soupeři na druhé části trati si nakonec užijete.
Jednotlivé disciplíny se hrají naprosto odlišně. Rozhodně nečekejte, že s jízdním stylem z rallye uspějete v CORRu apod. S novými závodními variantami se na dráhu dostávají dokonce fyzičtí soupeři. Série dosud, jelikož se zabývala výhradně rallye, nabízela jen závody takříkajíc proti hodinám, kdy na trati nebyli žádné další vozy. To se nyní v některých typech závodů mění a například s bugynami si v bojích o lepší příčku užijete parádního závodění, jehož esenciální součástí jsou stálé strkanice. Skvělý dojem dělá i závodění tahačů, především tehdy, když se přepnete do pohledu z kabiny. Pak si připadáte jako Karel Loprais na Dakaru. Z tohoto pohledu je nesmírná škoda, že právě tyto disciplíny, které vyžadují předjíždění a přetlačování o každou pozici, nezařadili tvůrci do multiplayerových modů. Ty se omezují jen na rallye a Hillclimb, které se jezdí osamoceně. Lze sice porovnávat časy až se stovkou dalších hráčů připojených v jedné hře, ale to pravé ořechové zůstává pouze v singleplayeru. Nezbývá než doufat, že se časem objeví nějaký ten patch.
Codemasters jdou jednoznačně cestou masivního obsahu, což předvedli už v sérii DTM Race Driver. Nejlepší na tom je, že skutečně nejde jen o nějaká poslepovaná dema, kdy by každá série měla dva vozy, pár tratí a konec. Jde jakoby o kompilaci plnohodnotných titulů. O tom svědčí i možnost naskočit do každého ze seriálů zvlášť a odkroutit si tu pár sezón. V takovém případě se však setkáte jen s na sebe napojenými závody. Mnohem lepší volbou a zároveň také během na dlouho trať je kariéra. Možná by jí slušel příběh jako ve zmíněném DTM, na druhou stranu si na něj po čase ani nevzpomenete. Nebudete mít totiž čas. Hra před vás postaví pyramidu sestávající ze zhruba šedesátky mítinků. Spodní patra jsou pochopitelně nejširší a nejvíce nahuštěna závody, směrem vzhůru se počet snižuje na úkor vzrůstající obtížnosti. Jak už bylo řečeno, na počátku je možné zvolit jeden z pěti obtížnostních stupňů, které jsou velmi dobře odměřeny. Navíc nepůsobí jen na to, jak dobří jsou vaši soupeři nebo jak moc akurátní je fyzikální model, ale v závislosti na komplikovanosti i odměňují. To znamená, že za vyhraný závod na nejvyšší z obtížností dostanete neporovnatelně větší balík peněz, než když závodíte coby začátečník. Peníze pochopitelně upotřebíte na neustálé rozšiřování garáže a také na úpravu svých vozítek, především pak tu vizuální. Tuning v pravém slova smyslu tu není, stejně jako ve skutečnosti je možné pouze nastavit auto podle vlastních preferencí. Nechcete-li se však špinit s virtuálním šroubovákem v ruce, nemusíte, i s optimálním nastavením od počítače se dá vyhrávat. Zbývá zmínit ještě mistrovské bodíky, jejichž prostřednictvím si odemykáte nové závody.
Nemá cenu zde vypisovat všechny bouráky, s nimiž rozvíříte prach nebo rozprsknete bláto po obrazovce. Je jich bezmála padesát a vzhledem k tomu, že zhruba rovnoměrně pokrývají všechny disciplíny (někdy se použití strojů i překrývá), jsou velice odlišné. Zajezdíte si jak v tradičních WRC speciálech, tak upravených silničních žihadlech, ale také v legendách, s nimiž se jezdilo před desítkami let. Nejlepší dojem jsme ale stejně měli ze zmíněných tahačů a buryn, které nabízejí nejzáživnější poježdění s takovou dávkou adrenalinu, že hře odpustíte i větší rozkročení směrem k oné arkádě. Nemá cenu popírat její významný podíl na zábavnosti hry. Auta se zkrátka ovládají bezproblémově, přesto je nutné ctít určité zásady a rozhodně nečekejte odrážení se od patníků ve stylu Need for Speed. Tady si Colin McRae stále drží svou úroveň. Ani do stoosmdesátistupňové zatáčky nemůžete najíždět neregulovanou rychlostí. Přesto si vystačíte s klávesnicí či gamepadem. Samozřejmě mnohem lepší volbou je volant, který ještě umocňuje výborný pocit z jízdy.
O grafickém zpracování hry se toho napsalo mnoho už před vydáním. Superlativy jsou tentokrát do puntíku ospravedlněny. Podobnou nádheru jsme tu snad ještě neměli. Jen o modelech vozů by se dalo popsat hodně řádků. Nejenže jsou precizní a detailní, ale destrukční model dokazuje, že i do poslední součástky propracované. Každý náraz se na projeví na vzezření, ale i kvalitě ovládání (tam nicméně ne tak diametrálně). Okolí trati by se z fleku dalo fotit na pohlednice. Často se vám stane, že se budete kochat a v tom vrazíte do svodidel. Mimochodem i ta jsou fyzikálně korektní a stejně jako plůtky, značky atd. po nárazu adekvátně zareagují. To vše ale není zadarmo a připravte se na to, že vás počítač bude pod náporem výpočetních požadavků úpět, pokud je tedy vůbec uvede v chod. Hra vypadá velmi dobře i na nižších nastaveních, ale i na ně si připravte dvoujádrový procesor, grafickou kartu aspoň předposlední generace a půldruhého gigabajtu operační paměti.
Pokud od Colin McRae DIRT nečekáte něco, co nemůže a ani nechce splnit, budete spokojeni. Ani omylem to není realistická záležitost jako Richard Burns Rally, na druhou stranu si troufám říci, že pobaví větší množství hráčů, kteří zkrátka chtějí adrenalinové závody, které by jim daly pocit „že takhle nějak je to ve skutečnosti“. Co na tom, že je to třeba úplně jinak, pokud se iluze povede, je úkol splněn. A v tomto případě se povedla. Jen škoda toho nedotaženého multiplayer. 85%
a na me masine to nejelo plynule i na low detaily Athlon 3000+ 2*512DDR400 GF7600GT Asus A8N-E ale jinak pekna hra no az na tu freaky narocnost.
vypada ve hre tak jak na screenech, tak je to narez, ktery ovsem ma bedna neutahne :-(
jako tak to si musim sehnat ale stne se vic tesim na NFS Pro Street
hmm dokud ta hra nebude cracklá,tak tady ani více komentářu neuvidíte :-)
a proto www.ovsem.net !!! :D
ty vole..... dat tomudle zlu 85% zavani uplatkem jako svine... a nebo proste negdo moc cte IGN... omg
vypada to hezky ale asi to na athl 3000+ ,2Gb RAM a Geforce 6600GT nerozjedu kua bleee
Jako když si člověk pohrál pořádně s detaily tak se to i na Athlonu 3000XP, 0,5GB RAM a GeForce 6600GT TDH plynule hejbalo :)
A co se plných detailů týče s max rozlišením, tak 1 snímek za 3 sekundy byla slušná rychlost :D
tak myslim ze ja si to na plny detaily dam na amd 4200+ dual core 2Gb ram a 7950GT 512MB to pobezi fakt good :D a vostsni vostrouhate :D
tak myslim ze ja si to na plny detaily dam na amd 4200+ dual core 2Gb ram a 7950GT 512MB to pobezi fakt good :D a vostatni vostrouhate :D
ale rally hry stoji za prd. To je lepsi Grand Turismo. Tam jsou i rally souteze.
???
Další hra, o které nemusím číst:) už jí nějaký ten týden hraju....jo a nepotřebujete crack, to jen pro info, stačí umět, vědět, hledat, aktualizovat...atd.:D
Jinak je to super, sice jsem si zvykl od doby, co jsem x let nehrál žádná auta, jen na Carbony, a pak zvykat si na tohle, to byla špaténka:) ale dostal jsem se tomu na kobilku a jezdím o 106:).....a ač nemám zrovna dvakrát hi-end komp, ale jde mi to nádherně:) vše na high.
nejakej ten tyden?? :D mozna tak demicko ne plnou verzy :D xD zase ditko co se chlubi tim co nema nebo se pletu?
místo cracku stačí použít nejnovějšího daemona, zapnout crack program YASU a jedete :)
jo a na x2 4800+ , 2gb ram a 1950pro to jede krasně :)
Nooo když někdo stahuje, tak stahuje, mám to už dlouho, a na spuštění stačí nejnovější Daemon Tools, žádná Yasa nebo co to je není potřeba:)
tak tu moc nekybicuj hňupe;)
Operační systém: Windows XP/Vista
Mechanika: DVD
Procesor: 3000 MHz
Operační pamět: 1024 MB RAM
Grafická karta: 3D grafická karta se 64 MB
zapomněl jsi dodat 3.0 pixel shadery aby to umelo:)
Myslýte že to na Intel Celeronu 2,53 Ghz,512MB Ram,ATI Sapphire X1650 Pro 256 MB rozbeham ??
jj mam ji doma ale cekam na crack... s mou masinou to urcite na medium dam e6600, 2gb ram geil 800mhz 8800gtx 784mb :) urcite si budete myslet ze kecam mno ale to je mi jedno takze rally zdar!
....perfektní hra, mě se to líbí a nemůžu se od toho odtrhnout.
Pro všechny co se ptají, jesli jim to pojede, tak ať se podívají na minimální požadavky, sakra. Dodám že procesor musí umět pracovat s instrukční sadou SSE2 a grafika musí podporovat Pixel Shadery 3.0.
Mno a na svém Athlonu 64 3000+ (1,8GHz/1,4v/@2,6GHz/1,5v/) (Venice, 939) ; 1,5GB DDR RAM (400MHz CAS2) ; Palit XpertVision RX1950GT 512MB/256bit (500/600MHz@646/768MHz) jedu DiRT na nejvyšší při 1680*1050 bez AA ani AF. Zážitek nepopsatelný. To znamená, že žádne dvoujádro není podmínkou pro kvalitní požítek(je to trochu znát pouze při závodění více aut najednou), spíše grafika dostává zabrat...a to hodně.
strašná blbost to i ten age 2 je lepší:-)
di si radsi hrat tetris!
Jestli chce nekdo Carck na Colin McRae Dirt tak at mi napise na 411-875-549.
dobrá rally.....ale ty HW nároky...skoro až smrtelny:-D......všechno muj comp splnuje,jenom ram mam 512mbo:(......jinak Intel Pentium D 3.43GHz(dvoujádrák).....512MB RAM 533MHz,ale graf taky pokulhává..ATI X1600PRO 256MB.....512 by byla lepší:-D
4House: Crack už je dostupný(na tom největším, nejlepším, nejpřetíženějším,...fóru)
4Knight: Radeon X1600 by 512 MB VRAM nevyužil, takže se nemusíš nervovat :)
Vynikajci ale hard. nároky sou příliš vysoké. Takže na normalních pc za 15000kč si to zahrajete na 800*600 a min detaily. Mám good komp a pere se mi jak svin. na max details. Ale jinak doporučuju
S H I T cmr s čim vyššim číslem od 3 je fyzikou horší a horší
to je stary ja uz to mam
je pekny ze je cim dal tim lepsi grafika ale nekdy mi pripada ze vyvojari taky nemysli na normalni lidi co si nemuzou dovolit naky extra nadupany compy
ze by konkurence pro trapnej motorstorm? (Kdyz jsem MS videl na PS3, zvracel bych)
Chtěl bych jen trošku škodolibě zklamat =Vendeta= kterej si myslí bůhví jakej nemá komp:o) Mě to s lepším procesorem, větší ram, a lepší grafikou 8800GTS 640MB jde plynule na střední detaily v 1680x1050.
Ostatním poradím vypnout Multisampling...potom mi to jede se vším na high krásně.
Nejnáročnější multisampling co kdy kdo viděl:o)
Ses fakt bozskej, ted uvazuju jen jestli blb a nebo hnup ;) Ses typan no ;) dneska se k piratskym release sajtum dostane kdejaka newba! A prave ze kdejaka newba se tim musi chlubit demence... poldy na tebe naprasit troubo.. radeji mlc! Zveda se mi z tebe kufr.
Muj Postreh je takovej ze ta hra zaujme tak max lidi co vi o autech velky kulovy a nemaji s tim ani mozna teoreticky zkusenosti natoz prakticky. Pochopitelne ta hra pak muze dostat tak vysoky hodnoceni nebot davovej syndrom zde pracuje vytecne ;) By me zajimalo kolik by dnes dostal procent RBR od pana autora clanku ;)
ty seš taky "hňup" co tady se nehodnotí jak je ta hra realistická ... ja si rači osobně dam nějakou fun arkádičku napohodu než se prcat dvě hodiny v nějaký ultra super real hře abych vůbec proje trať a to asi i věčina ostatních lidí
mno tak si projizdej trate. Ja se budu stejne citit jako dotcenej protoze hra nesplnila to co autori slibovali. Ja ji nemam zapotrebi hanet, ale zajimalo by me kterej chytrak za to z vas vyplacne 1000 covku jen proto aby si projel trate. Uz vas tolik tuctovejch nebude.
hustá hra
Jako chlapi nevim jak vy ale ja mam Atlon 64 3000+, 1GB ram a GF 7600GT a v 1024*768 low detaily bez AA a FA mi to jede 10-15FPS tak jako ja nemam 30tis kazdyho pul roku na new compl at si to strcijou nekde tu hru.To mam jako hrat v 640*480 ne to je hnus grafika uz pri tech 1024*768 no nic Flatout 1 a 2 BEST OF,dik toto hrat nebudu
sic nepatrim mezi zadne hc hrace aut typu richard burns atp ale co je moc ...
-brzdna draha na sterku ze 150km/h pod 10 metru je trochu silny kafe asi na kazdyho
-plavani aut pri zateceni je dost mimo, nevyjmaje ze auta drzi na ceste jako pribite ala NFS a spol
-naprosto minimalni rozdily mezi nahonem na predni, zadni ci ctyrkolkou
jedine stesti autoru spociva v jejich tvrzeni ze uz nejde o rallye ... pac jinac uplna ostuda ... ze vseho neco a dohromady nic ... ktere vypada pekne ...
(a uplne nejvic mne dojebalo ze tam neni zadnej seatek) :x
neprehlid sem nekde v nastaveni switch: Arkada - Simulace ?? furt mi to cely nejak nejde do hlavy ...
to bys chtel po tom uz vazne moc
vis jde videt ze fakt ktomu nerozumis ... kdyz vemes skutecnost tak rellyauto pri 200km/h zastavi do 5s. stejne treba jak F1 zrychleni 0/100km a z 100/0km dokaze za 3s.a je to jen hra a ukaz mi nakou realnou hru na 100% neni zadna ...myslim si , ze kdy by dale realnou hru podle tebe tak ji budou dela 2x dyl..a myslim, ze je to asi trosku narozny, obzvlast financne ...
HW
Je to delany hlavne na 2 jadrac CPU a 2G Ram a pak muzes v tom mit klidne 6600gt a povalitito jak hodinky ...
který koko to zase vymyslelo, že je potřeba mít dvoujádrový procesor!!!
systém a ani hra to druhé jádro adekvátně nevyužijí, takže opět někdo nás tahá za nos...
moc super mi to dle videa nepřipadá, tolikrát to v tom videu vzal o skálu nebo co to bylo a na vozidle se to vůbec neprojevilo, fyzický model je dost chabej dle ukázky, ždyť to auto drželo stopu jak na asfaltu...
DARK ...: co to meleš? u koho ty nakupuješ výpočetní techniku? za 15 000kč budeš mít core duo 6300 , 2gb ram, desku kolem 4tis. a grafiku nV z řady 8800...
pro datli, kteří stále zbytečně uvádějí velikost ram pamětí na grafické kartě: velikost ram paměti nic neříká a nedokazuje !
mam COre 2 Duo 2,4Ghz, 4GB RAM a GeForce 8800 GTS a mam vse na max a mam tak 45fps. Pohoda
Tak ja mam staryho pentaka Prescotta 775ku s 1Mb cashi ani ne Decko a fika me to na moji 7600 GF relativne pohodove... Dvoujadra od intelu tkvi v jiny genialite ale chtelo by to i trosku myslet :D
jinak reakce k brzdam...... nechci bejt blahovej, ale formule jedna pane chytrej vazi mene jak trabant, formule jedna ma uplne jiny obuti a uplne jiny a jinak chlazeny brzdy. Resp uplne jinej brzdnej system. kdyz formule zrychli z 0/100 za 3 vteriny tak taky i primerene zabrzdi, ovsem kdyz jede WRC ktery vazi dvakrat vice a jede na dvakrat tak tencich pneumatikach a vali si to po sotoline a ne po asfaltu na slikacich (pardonf1 nejezdi na slikach), ha ver ze se to chova jinak, a tvrdit ze brzdna draha je konstatnich 5 vterin... mno jak myslis bez si to osedlat
financne narocny? No jiste kdyz je anrocnej tym a vyrobce tak pak je to narocny... podives na flashpoint nebo vietcong... ty hry sou pecky a jak dopadly..... podivej se na RBR, o vyvoji nikdo neslysel a jaka to byla supa kdyz to vyslo. a dodnes to je supa.
nic moc hra...špatná grafika video vypada že je to kvalita přitom na píču
.-
fakt!!! hra je to skvela a grafika vyborna ze vam to nezvladaj vase shitky za o nemuza DiRT tak mu to nepredhaujte a kouknete se do options ;). Nej zavodni hra jakou sem hral!!
hra mě frčí v poho,vypadá to slušně a už tomu začínám přicházet na chutˇ,ale chce to češtinu,nemá někdo???????sim.
Kdyby DiRT vypadal tak jak vypadá a chování vehiklů bylo někde mezi 2 předešlými díly, byla by to super hra, ale tohle je špatně:-(