Titul Clicker heroes není žádnou žhavou novinkou. Alespoň ne na Windows a Mac OS X. Přesto jsme se k recenzování něčeho tak extrémně jednoduchého po určitou dobu příliš neměli. Náš názor změnily až velmi pozitivní zkušenosti hráčů. K dnešnímu datu hra na Steamu nasbírala 35 140 pozitivních recenzí a pouze 3740 negativních. Tím si vysloužila výborný poměr (zhruba) 9/10. Kvůli takové oblíbenosti se hra dokonce dostane na konzoli PlayStation 4 (viz zde).
Clicker Heroes od vývojářského studia Playsaurus je skutečně nejprostší hrou, jakou jsem za svou desetiletou kariéru recenzoval. Koncept totiž vězí v pouhém klikání na nepřítele, který se před námi objeví na pravé straně obrazovky. Jeho poražením získáme zlaťáky, za které si na levé straně nakupujeme či vylepšujeme své hrdiny. Ti jsou pouhými ikonami v seznamu dostupných hrdinů a pořádně prohlédnout si je tak bohužel nemůžeme. Přesto je jejich funkce nenahraditelná. Zlepšují totiž poškození, které uštědříme soupeři. A to jak samotným klikáním, tak automaticky. Drtivá většina hrdinů totiž funguje tak, že zvyšují naše DPS, tedy automatické poškození soupeři za sekundu. To se děje bez toho, aniž bychom museli klikat. My pouze vidíme, jak tímto pod vlivem nestvůře klesá zdraví.
Cena hrdinů je různá a čím je hrdina lepší, tím je samozřejmě dražší. Jakmile našetříme dostatek zlaťáků, abychom si mohli pořídit toho nejlepšího dostupného, automaticky se objeví nový typ. Tímto způsobem se dostáváme ke stále lepším statistikám útoku, díky čemuž porazíme silnější nestvůry, za což zase dostaneme vyšší odměny. A tak pořád dokola. Přestože to zní jako přesný recept na stereotypnost a tím i špatnou hratelnost, překvapivě je tomu přesně naopak. Proč? Dle nás za to mohou především dva prvky.
Uhaste svou zvědavost!
Za prvé – hráče k dalšímu hraní neustále povzbuzuje objevování nových a nových hrdinů, ale i nepřátelských příšer. Jednou se nám tak do cesty postaví zuřivá ovce, jindy rudý démon nebo třeba obyčejný sněhulák. Kromě těchto však objevíme i méně tradiční postavy jako je třeba jednooký hlíněný golem, zelený ork s rtěnkou i náušnicemi či želva stojící na dvou nožkách, držící magickou hůlku a mající černobílou hlavu člověka. Obdobná variabilita je také u hrdinů, které najímáme. Kromě toho se každých deset kol promění i prostředí, takže změna přichází v mnoha podobách. Dohromady to pak dělá tolik novoty, že jsme pořád zvědaví, co bude dále.
Žádné nebezpečí
Druhým, poměrně specifickým prvkem této hry je, že hráče ničím neohrožuje. Zatímco v akčních hrách vám jde každou chvíli o život, ve strategiích třeba zase můžete přijít o dlouho budované město. Hra tak často přináší určité napětí. Ne tak Clicker Heroes. Zde totiž v ohrožení vůbec nejsme. Klikáním jen zabíjíme nepřátele a bereme zlato. Nikdo nás nemůže zranit a už vůbec ne zabít. Jediná výzva hry jsou bossové, kteří jsou každých pět levelů. Bossy jako jediné musíme zneškodnit v určitém časovém limitu. Pokud se nám to nepodaří, boss nabyde plného zdraví, takže se jede nanovo. A dokud nepokoříme bosse, nemůžeme pokračovat do dalšího levelu. Všechny ostatní levely se skládají z obvykle deseti nepřátel. Jakmile jich všech deset zabijeme, můžeme v daném levelu pokračovat zabíjením dalších (zlato dostáváme stále) nebo můžeme pokračovat do dalšího levelu. Čím vyšší level, tím samozřejmě vyšší odměna. Zlaťáky ze země můžeme posbírat buďto přejetím myši přes ně nebo prostě počkáme, až samy automaticky zmizí, čímž se nám přičtou na účet. V podstatě tak u hry nemusíme vůbec být. Zůstaneme sice na stejném levelu, ale díky automatickému DPS bude příšeře ubývat zdraví tak dlouho, dokud ji nevystřídá jiná, při čemž zlaté dostaneme. Tímto způsobem lze farmit, zatímco na PC děláme cokoliv jiného. Pro lepší přehled a ovládání si můžeme hru jednoduše minimalizovat.
Aby vše nestálo na pouhém klikání a automatickém poškozování, je zde i několik zpestření. Při vylepšení určitého hrdiny na vyšší level (za zlaté) mu tím pochopitelně zvýšíme damage. Určitá výše levelu však navíc odemkne možnost zakoupení vylepšení. Například tak hrdinovi koupíme vylepšení, které zvýší jeho damage o 100 (či 150) procent. Někteří hrdinové přitom kromě takového sebevylepšování určitým levelem odemknou i aktivní schopnost pro hru. Můžeme pak například každých 10 minut spustit auto-klikání, kdy hra velmi rychle po 30 vteřin kliká a my můžeme klikat ještě navíc. Výsledné poškození je zdrcující. Jiná schopnost zase zvýší automatický DPS o 100 %. Nebo třeba zvýšíme zisk zlatých o 100 %. A tak dále. Schopností je k dispozici dostatek a jejich využití se obvykle vyplatí šetřit na bosse.
Samozřejmostí jsou užitečné statistické údaje, jako když třeba ukážeme na určitého hrdinu a vidíme, jaké procento z celkového DPS zrovna tato jednotka DPS uděluje (např. 49 %). Hned tak víme, zda se vyplatí ji dále vylepšovat.
Hra je free-2-play a tak lze logicky očekávat nějakou tu možnost si postup ve hře zpříjemnit reálnou investicí. V Clicker Heroes si lze za peníze zakoupit červené drahokamy, jež slouží k nákupu automatického postupu ve hře. Nemusíme tedy být neustále u PC, ale hra “pojede za nás”, avšak pouze po určitou dobu. Poté je nutné znovu zaplatit. Pro menší zpestření do hry autoři zařadili i velké množství achievementů. Takže když už nic jiného, mnoho hráčů má velké potěšení ze získání určitého odznáčku.
Suma sumárum, je Clicker Horoes parádní oddechovkou, která jest navíc dostupná úplně každému. Má totiž jen asi 90 MB a její požadavky na hardware jsou v dnešní době směšné. Hra je navíc skrze Steam free-2-play, takže na pořízení nepadne ani koruna. Přes jednoduchou koncepci je hra velice zábavná a můžeme ji tak každému hráči s čistým svědomím doporučit. Horší je to jen se stereotypností, která se objevuje při dlouhodobém hraní. Za originalitu a zábavnost hodnotíme na 80 %.