Vzpomínáte na logickou hru s erotickým nádechem Catherine? Vyšla v roce 2011 pro konzole předchozí generace. S osmým křížkem na krku přichází tato hra také na Playstation 4 s přízviskem Full Body. Jde o remake? Ani náhodou! Jen je do hry přimíchaná další persona. Řekl jsem persona?
Ano! Herní studio Atlus, které stojí právě za úspěšnou sérií Persona, je také vývojářem hry Catherine. Je dokonce použitý stejný manga engine, takže všechny postavy a prostředí vypadají jak rozpohybovaná komiksová stránka. Na rozdíl od Persony se však nejedná o komplexní RPG, ale příjemnou logickou hříčku.
Hlavní hrdina Vincent, kterého budete už po pár minutách upřímně nenávidět, má třicítku na krku, ale pořád se nedokázal vyklubat z ulity mladíka, který sice žije v malém bytě sám, za to randí už několik let s přítelkyní ze střední. Ta se jmenuje překvapivě Katherine (s K na začátku). I té však už dochází s Vincentem, který se nedokáže k ničemu rozhoupat, trpělivost a pomalu přemýšlí nad rozchodem. Možná by rozchod mohl proběhnout v klidu, kdyby se Vincent po jednom nočním tahu neprobudil vedle nádherné Catherine (s C na začátku), kterou náhodně sbalil v baru. Správně, ten ubožák si kromě problému s alkoholem ještě zvládl nabrnknout milenku, která se do něj po jediné noci po uši zamiluje. Jak nyní ze složité situace ven?
Tím bychom mohli uvést základní hru Catherine, ale nová verze Full Body přidává do hry ještě jednu postavu a tou je Rin. Rin je plachá, mladá a naivní pianistka se ztrátou paměti. A tak jednoho večera narazí na Vincenta, který ji doprovodí do baru a pustí si tak do života další dívku, protože Rin je zkráceně Qatherine. Z milostného trojúhelníku se tak stává čtverec, ten ale překvapivě není nosným příběhem celé hry. Tím jsou záhadná úmrtí mladých mužů ve spánku. Problém je, že i Vincentovi se začaly ode dne, kdy se vyspal s Catherine, zdát noční můry, ve kterých se s beraními rohy na hlavě pokouší uniknout na vrchol složitého hlavolamu před hrozivým nebezpečím zezdola.
A to je právě hlavní náplní hry. Ovládáme Vincenta v úrovni tvořené z krychlí a snažíme se po nich vylézt nahoru. Některé krychle můžeme přesunovat, některé ne, jiné mají kotvicí hrany, takže je možné je umístit vzduchoprázdna za předpokladu, že se alespoň jednou hranou dotýkají okolí. Vincent umí lézt pouze o jednu krychli výše, takže vznikají na omezeném prostoru různé variace, které mají ve výsledku často velmi jednoduché, ale přesto elegantní řešení.
V případě, že vykonáme chybný tah, je možné jej vrátit zpět stisknutím jediného tlačítka a v případě nastavení lehké obtížnosti dokonce zapnout autoplay, takže Vincent celou věž vyleze sám. Součástí věží jsou také powerupy, které například po jejich odjištění vytvoří kolem Vincenta desku z osmi krychlí, takže si můžeme postavit cestu dál, nebo zabijí nepřátele v okolí. Při lezení nahoru totiž můžete potkat další ovce, které se pokouší dostat nahoru jako první a nebojí se vás shodit, což jim můžete oplatit stejnou měrou.
Každou noc nás čeká hned několik takových věží tvořených z krychlí a každá je samozřejmě těžší a těžší. V mezičase se objevíme na mezistupni, kde odpočívají další ovce, se kterými si můžeme vyměnit pár herních tipů, uložit hru u oltáře, nebo si popovídat s Rin, která se díky hluboké lásce k Vincentovi objevuje v jeho snech včetně klavíru. V poslední úrovni noci nás vždy čeká boss, který pod Vincentem strhává prošlá patra a do logické hry se tak vkrádá ještě časový tlak na zvládnutí úrovni, protože nestvůru lze porazit pouze tak, že vyšplháte až na vrchol a otevřete dveře vstříc novému ránu.
Vždy po noční můře máme možnost sledovat Vincentův příběh. Ten je vyprávěný buď dialogy s jeho přáteli v útulném baru, kde Rin hraje na klavír, nebo manga klipy se vcelku dlouhou minutáží. V prvním případě se může Vincent pohybovat po baru, povídat si s návštěvníky, hrát na automatech, dívat se na zprávy v televizi, pouštět si písničky na jukeboxu, nebo si psát na telefonu podle předvybraných odpovědí s jednou ze tří dívek včetně výměny peprných fotografií. A když zábava vázne, může buď spořádaně odejít domů vstříc další noční můře, nebo se opít do němoty.
Celou hrou se navíc táhnou otázky s možností volby jedné ze dvou odpovědí. Nejenže se tak postupně posunuje ručička na ukázaném metru k andílkovi nebo ďáblíkovi, ale samotný děj se našimi rozhodnutími větví do třinácti možných konců.
I když se jedná o čistě logickou hru, počítejte s tím, že dobrou polovinu herní doby nepotřebujete mít ovladač v ruce. Catherine: Full Body je hodně o příběhu a spíše se jedná o interaktivní manga seriál, který je protkaný logickou minihrou, než naopak. A pokud byste zapnuli autoplay, bude Vincent vybíhat věže naprosto sám a vám zbude si jen udělat popcorn a celé to jeho snažení sledovat.
Mysteriózní příběh úmrtí ve snu protkaný erotickou zápletkou jen kazí samotný hlavní hrdina. Vincent je unylý budižkničemu, který nemá názor na nic, problémy neumí řešit a jen se dívá, jak se mu hroutí život před očima. Opravdu to není postava, na kterou byste vzpomínali rádi a musím přiznat, že v několika chvílích, kdy jsem nestihl utéct bossovi, jsem cítil notný pocit zadostiučinění. Jeho unylou povahu alespoň trochu vylepšuje fakt, že v anglickém dabingu se o jeho hlas postaral Troy Baker, což byl jediný důvod, proč jsem hru raději nepřepnul do japonštiny. Kupodivu jiné postavy ve hře jsou naopak mnohem zajímavější než sám Vincent. Možná je to tím, že jejich problémy sledujeme pouze v náznacích. Například se mezi ovcemi ve snech objevuje jedna ve zlatém saku, ze které se vyklube ropný magnát. A podobných příběhů je tu hned několik. Možná v některé z ovcí poznáte i Vincentovi přátele?
Catherine: Full Body je na půli cesty mezi interaktivní mangou a logickou minihrou, která klidně mohla vyjít na telefony. Na rozdíl od podobných mobilních her je zde však příběh hlavním hnacím motorem a jeho výprava po celých deset hodin herní doby neztrácí na intenzitě. I po dohrání v menu čekají další výzvy nebo možnost hraní v multiplayeru. A pokud hra neskončila podle vašich představ, jednoduše si ji zahrajte znovu s vyšší obtížností, která do úrovní přidá více překážek, a třeba dojdete k jinému ze třinácti rozdílných konců.