O tom, že simulovat se dá opravdu ledacos, nás nepřesvědčily jen tituly, které se rozhodly hráči dát možnost vyzkoušet si kupříkladu sváření, ale i nedávno recenzovaný Construction Machines Simulator, který by patřil rovněž mezi experimenty herní scény. Dnešní doba už dávno nestojí pouze na osvědčeném Train Simulator nebo sérii 18 Wheels of Steels a následném Euro Truck Simulatoru, ba naopak snaží se realizovat mnoho nových nápadů. A tak jako kdysi ‚Tycoon‘ scéna zažívala svůj velký rozmach, kdy se mnohé kýče chtěly svést na několika povedených titulech a popularitě žánru, něco podobného dnes možná pozorujeme v oblasti simulátorů.
A tak je po všem tom experimentování poměrně příjemné, dostat se po delší době k osvědčenému konceptu klasického automechanika. Člověk tak nějak ví, co by od takové hry asi mohl čekat, takže neočekává žádná velká překvapení, nicméně na druhou stranu by takový simulátor mohl excelovat svou komplexností a technickou propracovaností. Jestli tomu tak skutečně je, se pokusíme odhalit v dnešní recenzi. Malou nápovědou by nám mohl být nejen úspěch předešlého Car Mechanic Simulatoru (2014), ale také zájem o nový díl na Kickstarteru. Vývojáři tak rozhodně nevstupovali na tenké ledy ani neprobádanou půdu – nýbrž naopak měli v této oblasti velkou zkušenost.
Jak moc dokázali vývojáři proměnit své zkušenosti v kvalitní práci, která je navíc v souladu s očekáváními positivně nabité fanouškovské komunity? A dokáže Car Mechanic Simulator 2015 oslovit i běžného hráče nebo alespoň mírně rozptýlit a pobavit toho hardcore? Nebo je tento titul snad jen pro milovníky rychlých kol a vůně oleje? Otázek máme celou řadu, a proto dále neotálejme, a pojďme si vzít nový Car Mechanic Simulator trochu pod lupu. Autoři slibovali, že oproti lineárnějšímu předchozímu dílu, tentokrát bude hráči umožněno rozebrat takřka vše a vyžívat se proto ve své simulované profesi opravdu bohatě a se vším všudy, včetně RPG prvků zahrnujících vaše schopnosti i vybavení auto dílny.
Možná je to právě linearita a monotónnost, kterou si vývojáři od posledního dílu odnesli, jako největší nedostatek, a proto jde vidět, že se jí tentokrát snaží na mnohých místech předcházet. Třeba už jen tím, že nabízí náhodný generátor zakázek, jejichž odměna závisí na jejich náročnosti. Je ale opravdu možné, vyhnout se u hry takového charakteru tomu, aby člověk nedělal tak nějak pořád to samé dokola? Inu, vývojáři se při nejmenším od začátku velmi snaží, aby hráč takový pocit nenabyl. Však jen v rámci tutoriálu vám nabídnou možnost vybrat si hned ze tří odlišných zakázek, a jen co si hráč vybere, už tam přibyla další. V tomto ohledu má tedy hráč opravdu možnost ‚si vybrat‘. K volnosti přispívá také fakt, že žádnou zakázku nemusíte zcela dokončit.
Pro představu – pokud má vůz, který se vám dostane do dílny 3 poruchy např. poroucháne ABS, chlazení a prasklé okno a vy zrovna z nějakého důvodu nemůžete vyměnit prasklé okno – nic vám nebraní opravit poruchy na motoru a auto vrátit. I tak dostanete peníze za odvedenou práci, jen se budete muset rozloučit s bonusem, který je pro vás jinak v případě kompletního splnění zakázky, vždy připraven. Ne, že by se snad jednalo o něco zásadního. Většinou totiž budete stejně chtít zakázku dokončit kompletně, už jen pro vydělané peníze navíc. Nicméně chceme demonstrovat, že vývojáři opravdu chtěli, aby se hráč necítil být do ničeho nucen, a tak nějak měl pocit, že nad jeho byznysem (autodílnou) má kontrolu především on sám. A to se jim skutečně povedlo…
Jakmile se pustíte do své první zakázky, připravte se na opravdu titernou práci, a to včetně šroubování šroubů – doslova. Pokud má auto například prasklý řemen – vaším úkolem bude zvednout kapotu, naklonit se k motoru a ručně (pomocí myši) odmontovat všechny součásti, aby jste se k prasklému řemenu dostali. Ten poskožený samozřejmě vyndáte, ale kde seženete nový? Bude třeba použít počítač v autodílně a pomocí něj požadované díly objednat – pozor, v obchodě mají vždy více typů i sérií, a tak je třeba si dobře zkontrolovat jestli objednáváte správný díl (podle názvu a čísla). Jakmile tak učinníte, objednaný díl se objeví přímo ve vašem inventáři, a vám tak nic nebrání provést výměnu. Samozřejmě opět ručně, včetně zašroubování nejtů. Jen nezapomeňte přepnout na ‚Assemble mode‘, jelikož v jednom módu si auto prohlížíte a rozebíráte – ve druhém naopak díly instalujete.
A že nebudeme dělat stále to samé dokola? Kdo se teď zděšil, že by jen objednával nové díly a ty vyměňoval za staré – může zůstat klidný. To je jen jeden způsob. S tím, jak se budete zlepšovat vy, resp. vaše schopnosti a také bude růst vaše dílna včetně jeho vybavení – budete schopni více a více oprav provést takzvaně ‚na vlastní pěst‘. To znamená, že po nějaké době budete kupříkladu schopni opravovat rozbité díly sami – přímo ve vaší dílně, bez nutnosti objednávat nové. Ušetříte tak peníze za objednaný materiál, nicméně často se bude jednat i o kombinaci nákupu a vlastní práce. Díky tomu, že opravy vozů jsou opravdu detailní, a to i na úrovni dílů, součástek a šroubů, dovolujeme si tvrdit, že hra je úžasným učitelem pro všechny budoucí automechaniky, ale i studenty autoškol, kteří by se rádi dozvěděli více o vnitřku auta a prohloubili tak své technické znalosti. V tomto ohledu dosahuje zpracování hry opravdu vysoké kvality a zcela jistě tvoří jednu z jejich hlavních předností.
To však není aspekt jediný. S tím, jaké má hráč možnosti jde ruku v ruce také jeho samostatnost. Zatímco v předchozím díle (Car Mechanic Simulator 2014) vám s opravami pomáhala jakási šipka, která zkrátka naváděla kam mrknout, a kde co odšroubovat – zde si budete muset vystačit kompletně sami, a to dokonce už v tutoriálu. Hra tak nějak implicitně předpokládá, alespoň základní znalost motorů a jejich součástí, protože jinak se ve hře lehko zratíte. Hned ze začátku budete zavalováni úkoly, jako vyměnit olej, vyčistit filtry, vyměnit prasklý řemen atd. což samozřejmě vyžaduje vědět, kde tyto věci provádět, případně kde tyto součástky najít. Jinak se vám taky může stát, že rozeberete celé auto, které následně nesložíte a nebo se vám při zjištění, na kolik šroubů je třeba klikat ani nebude chtít. Hra vám pouze napíše, co je třeba opravit či vyměnit, nikoliv však, kde to najdete. Pokud tedy sám nejste automechanikem, který takovými znalostmi pochopitelně disponuje, občas se můžete při hledání závad cítit trochu, jako detektiv.
A aby to náhodou nebylo snadné, existuje zde také jazyková bariéra. Ne, že by snad angličtina v Car Mechanic Simulator 2015 byla nějak složitá. Často se jedná o jednoslovné pojmy, které si často logicky odvodíte nebo se při nejhoršim podíváte do slovníku. Nebyl by tu problém s tím, že jazyk by byl hovorový nebo příliš květnatý – je prostě jen odborný. Ne každý hráč se tak při hraní Need for Speed setkal se slovíčky, jako ‚motorová svíčka‘, ‚těsnění‘ nebo ‚Front Shock Absorber Cap‘. Samozřejmě, že jakmile jednou díl poznáte (nebo si ho přeložíte) – nebudete mít nadále problém s ním pracovat, ovšem je třeba vzít v potaz, že ve hře by mělo být přítomno na 200-300 jednotlivých dílů. Pro hraní tak určitě nebudete potřebovat státnice z angličtiny ani mít přečteného pána prstenů v originále, ale sem tam s nějakým tím neznámým odborným pojmem rozhodně počítejte.
No a tak se pipláte dosti detailně v autech, zatímco váš kapitál a zkušenosti rostou. Přitom je to kromě zmíněné propracovanosti a komplexnosti právě systém postupu, který představuje druhý nejdůležitější aspekt, tvořící herní zážitek. Jak vaše zkušenosti rostou, postupně se vám otevírají schopnosti, které při plnění svých zakázek, oceníte velmi než více. Mezi ty první patří například rychlé šroubování šroubů, což vám může přijít banální, ale jakmile se dozvíte, kolik šroubů musí člověk během průměrné opravy vyšroubouvat a následně zašroubovat, budete za takovou schopnost skutečně vděčni. Ještě lepší je možnost auto po větších částech a rychleji, odmontovat a následně smontovat. Tím přeskočíte detailní práci s jednotlivými součástkami (které budete mít v momentě, kdy se vám tato schopnost otevře, pravděpodobně dost) a hlavně vám to umožní rychle pracovat jen s těmi součástkami, které potřebujete (například opravit).
Našli bychom tu ještě možnost rychlého detekování závad, přístup k přístrojům, které nám s detekcí a analýzou pomohou a v poslední řadě prostě lepší šanci (50-90%) na opravu porouchané součástky či dílu. To však není v žádném případě všechno. Po nějakém tom čase budete mít možnost rozšířit také své prostory, ve kterých činnost provozujete, a to nejdříve testovací dráhou, kde je možno se ve voze projet a následně ‚paint shopem‘, kde si budete moci pohrát s barvičkami a oprýskaným lakem. Jelikož se z jakési dílničky brzy rozrostete v opravdu velký byznys, který operuje s větším počtem vozů, poslouží vám také prostory podzemního parkoviště.
Závěrem můžeme říci celkem jasný verdikt. Pokud jste se bavili u předchozího dílu, jste přívržencem automobilů, jste technický typ, chcete být automechanikem nebo zrovna děláte autoškolu, rozhodně po novém Car Mechanic Simulatoru 2015 sáhněte. Pokud se však zrovna nepočítáte mezi milovníky zápachu pneumatik a hrabat se v motoru pro vás nepředstavuje nikterak atraktivní záležitost, rozhodně o nic nepřijde. I tentokrát (a už podle názvu to nikoho nemůže příliš překvapit) je tento titul zaměřen vyloženě na specifické publikum. Vývojáři však dotáhli to, co kdysi započali, do velmi kvalitní a funkční podoby, a nějaký skutečný automechanik dokonce napsal na STEAM, že hra je celkem přesná. V tom případě hra zřejmě plní svůj účel (simulovat práci automechanika) a není důvod jí nedat velmi slušných 78 %. Pokud však nepatříte mezi fanoušky žánru, můžete si s klidem ubrat celých 30%.