Podobný účinek jako obzvláště stará fosílie na archeologa má i Caesar na mnohé počítačové stratégy. Tato herní budovatelská legenda má období největší slávy dávno za sebou a v srdcích mnoha hráčů tak již po delší dobu zeje obrovská díra, kterou se i přes časté pokusy prozatím nepodařilo dostatečně zacelit. Zkrátka na studio Impressions, samotné autory série, nemá ani nedávný CivCity Rome (recenze) nebo Children of the Nile. Poslední zmíněný pak pochází ze stejné stáje jako čtvrtý Caesar, tedy od chlapíků z Tilled Mill, kteří přejali pomyslnou štafetu po legendárních Impressions a my díky konečně vypuštěné plné verzi Caesara IV můžeme zjistit, zda se třetímu dílu alespoň přiblížili nebo jeho kouzlu zůstali na míle vzdáleni.
Children of the Nile by se dal ve skutečnosti označit za vstupní test samotného studia, vzhledem k tomu, že šlo o hru podobného ražení. Její myšlenky ale nebyly až tak úplně dotaženy k dokonalosti, díky čemuž hra v nepříjemně krátkém intervalu upadla v zapomnění. To ale naštěstí nebude případ Caesara IV, alespoň doufejme.
Jako za starých časů
Ti, kdož již měli tu čest s některým z předešlých Caesarů, si dost možná všimnou, že většina věcí zůstala na starém místě, což s sebou nese prakticky nezměněný herní princip. Opět se tak podíváme několik set let zpátky, přesněji řečeno do období starověkého Říma v době jeho největší slávy. Zde se postavíme do čela vzrůstajícího městečka, které musíme dovést k prosperitě a blahobytu, symbolizovaném několika limity v různých kategoriích. Ty vám budou zadány vždy na počátku mise kampaně a budou se dost často opakovat a samozřejmě také postupně navyšovat. Vedle dosažení populačního limitu, kulturní úrovně, přepychu a několika dalších ukazatelů, pak budete muset plnit celou řadu vedlejších příkazů, pocházejících především z vyšších postů, z Říma, které není radno ignorovat.
Uspokojit je třeba všechny
Správa takového města v minulosti nebyla o nic jednodušší než je tomu kupříkladu v současnosti – i když samozřejmě každá z dob má své neopomenutelné specifika. Kupříkladu v Caesarovi 4 to jsou tři vrstvy obyvatel. Vrstva nejnižší, plebejci, jsou veskrze skromnými obyvateli vaší osady. Vystačí si se základními surovinami a k bydlení jim stačí malé levné domky. Tito ale stačí na práce pouze v zemědělství a tak bude třeba postavit i dostatek honosnějších přístřešků po nadřazenou vrstvu, jako jsou lékaři, herci a podobní. Vrstva nejvyšší se vyžívá v obrovských vilách a luxusním zboží.
Většinu herní doby pak budete trávit budováním infrastruktury na předem zadané ploše mapy, která není zrovna velká, ovšem ve většině případů dostačuje. Základem se tedy stanou ubytovny pro pracanty a zbohatlíky. Následuje zajištění obživy, s tím spojená pole a zemědělské budovy, mající za úkol zpracovávání dané suroviny. Následují průmyslová místa na složitější produkty, stejně jako fontány a rezervoáry. Důležitou roli hráje rovněž náboženství, proto budete stavět svatyně a třeba také divadla a cechy herců, aby se lidé ve městě nenudili. No a pro opravdové estéty a puntičkáře jsou připraveny i výzdoby, živé keře a sochy, které můžete rozmístit do prostoru a svým obyvatelům místo k životu ještě více zútulnit. V souvislosti s budovami je třeba zmínit i jednu malou obměnu oproti původnímu Caesarovi, která značně zlehčuje celou hratelnost. Nyní již totiž nemusíte určovat budovy, po nichž se budou pracanti pohybovat. Ti se rozdělují dynamicky sami, přičemž v mnoha případech rozhoduje především vzdálenost obydlí od dané budovy.
Lidé jako živí
Na celé hře se mi pak líbila její dynamičnost a přizpůsobivost. Jednoduše řečeno – lidé ve vašem městě žít nemusí a tím, že si je zpočátku získáte vidinou obrovského blahobytu, který se vám díky zkracujícím se peněžním zásobám nepodaří udržet, je nemáte pojištěné doživotně. Stejně jako vidíte při postavení několika málo domů na planině přijíždějící kočáry, budete svědky stejného jevu pouze s tím rozdílem, že směr kočárů bude opačný – lidé se tedy v případě, že jim bude ve vašem městě akutně chybět jídlo, zábava či třeba jim nebude vyhovovat úroveň hygieny, prostě seberou, naloží si věci a odjedou, čímž přicházíte o potřebné pracovníky. Stejně tak žije vlastním životem i město samotné a bez dohledu jej nemůžete nechat ani na malou chvíli. To totiž vlivem špatné péče může začít hořet, šířit se epidemie, padat špatně postavené domy.
Ideálu se nedočkáte
Ona v podstatě ideální situace, kdy byste se jen tak mohli v klidu kochat vzkvétajícím vydělávajícím městem, ani neexistuje. Když už to bude vypadat, že jste uspokojili všechny tužby občanů, objeví se urgentní zpráva z Říma, žádající vás o okamžitou zásilku obilí. Pokud jejich požadavek nesplníte? Jednoduše poklesnete na žebříčku oblíbenosti a to se v těchto starověkých dobách rozhodně nevyplácelo.
Na to, abyste se onu ideálu alespoň přiblížili, bude vedle vás dohlížet ještě skupinka dalších lidí, jimiž jsou poradci. Ti pro vás shromažďují informace z mnoha oblastí a vy si je můžete prostřednictvím přehledného menu zobrazit, což vám výrazně zlepšuje orientaci v jednotlivých oblastech ekonomiky. Všechny statistiky jsou přehledně zaznamenány do tabulek a grafů, které vám usnadní následnou orientaci.
Boje jen okrajove
Jistě jste si všimli, že jsem doposud nezmínila důležitou část většiny strategií a sice bojovou složku. A mělo to pochopitelně své opodstatnění. Hold na boje se v Caesarovi, stejně jako většině dalších ryze budovatelských strategií, zrovna moc nehraje. A tak se místo krvavých bitev s nepříjemnými záškodníky smrskne tato složka hry na občasné rekrutování několika málo bojovníků ze specializovaných budov, aby se následně postavili alespoň do obrany a uchránili tak vše, co jste po dlouhou dobu pracně budovali.
3D kabátek
Pochválit je nutno autory zejména za technickou stránku. Ačkoliv se možná někteří obávali přechodu oblíbené strategie do tří dimenzí, dopadlo to nad očekávání dobře a k vizuálnímu zpracování tak nelze mít prakticky žádné výtky. Budovy jsou zpracovány do těch nejmenších detailů, navíc si lze kteroukoliv část města dle libosti přiblížit a sledovat život stovek obyvatelů pěkně pod lupou. Tradičně je nutno pochválit i lokalizaci, kterou má na svědomí CD Projekt a po celou dobu hraní jsem na ní nenalezla žádnou výraznější mouchu.
Hodnocení
Caesar IV se celkově povedl a troufám si tvrdit, že i milovníky předešlých dílů příjemně překvapí a zabaví na desítky hodin. Vždyť jsou přítomny hned dvě hlavní kampaně, doprovázené samostatnými scénáři a multiplayerem. Jediné, co by mohlo případným stratégům trochu vadit, je potlačená bojová složka a občas opakující se úkoly a zdlouhavé budování. S tím je ale nutno u budovatelských strategií tak nějak počítat. Ty, co trvají na procentuálním hodnocení, jistě potěší poměrně vysoká číslovka – 86%, která pecku jako Caesar IV nejlépe vystihuje.
caesar je skvělá věc
Cesatkové byli vždy dobře udělaná hra ... která sebou nesla kvalitu a zábavu :) A jen se potvrzuje že tento trend pokračuje :)
;-)
No Blbost to není. Tento díl navázal na předešlé díly + 3D grafika a kompletně v češtině. Povedený kousek
každýho hold baví neco jinýho.. to už tak je
Radši nic nepiš. Hrál jsem všechny díly...krom tohohle. Trojku jsme přestal hrát v roce 2004.
A blbost to není.
No blbost možná ne ale má to hrozně špatnou grafiku, ale řekl bych že tohle by mohlo být už lepší!!
mozna nej hra vesch dob?
no grafika je vcelku hnusna ale gdo haral nejakou podobnou hru vi ze je az na poslednim miste
ps blbost?to muze rict jen primitiv kalici ...doplnte si samy
ps2 co myslete ze je nej dil serie?ja rikam Zeus ale C4 sem zatim nehral:-)
sem taktik ja prase ale tato hra me zaujela
jeto hrozna debilita omg silent hunter 3 4 ever
Hrál jsem všechny Caesary a proto jsem se na čtverku těšil. První co mě zarazilo byla ale grafika. Nic moc tedy, až podprůměrná... hlavně animace lidiček, které byly mnohem lepší i ve trojce. Zklamání...
Nevim co vsichni mate proti grafice,ale me prijde ze je celkem dobra.....A kdo rika ze je to blbost kdyz nikdy nehral ani jeden dil tak je kkt!!!Hral sem Caesara 3 a 4 vypada dost nadejne....
PS:Mohli by udelat jeste Pharaoh 2 a je vymalovano.. :)
Family G je ČESKO - SLOVENSKÁ reklamní a obchodní společnost je vydavatel Inzertního katalogu FamilyG info (více jak 10.000 inzerentů), provozovatel portálu www.familyg.cz (přes 2.000 návštěv denně), dále nabízí on line inzerci (auto, nábytek, dovolená, bazar, řemeslníci...), reklamu firem, bílou a černou elektroniku, splátkový prodej.
Family G je ČESKO - SLOVENSKÁ reklamní a obchodní společnost je vydavatel Inzertního katalogu FamilyG info (více jak 10.000 inzerentů), provozovatel portálu www.familyg.cz (přes 2.000 návštěv denně), dále nabízí on line inzerci (auto, nábytek, dovolená, bazar, řemeslníci...), reklamu firem, bílou a černou elektroniku, splátkový prodej.
Family G je ČESKO - SLOVENSKÁ reklamní a obchodní společnost je vydavatel Inzertního katalogu FamilyG info (více jak 10.000 inzerentů), provozovatel portálu www.familyg.cz (přes 2.000 návštěv denně), dále nabízí on line inzerci (auto, nábytek, dovolená, bazar, řemeslníci...), reklamu firem, bílou a černou elektroniku, splátkový prodej.