Pod pracovním názvem „Double Fine Adventure” se point-and-click adventurka Broken Age objevila na Kickstarteru už před třemi lety. Díky neuvěřitelnému úspěchu, který sklidila, se tvůrci mohli brzy pustit do práce. Hru se však kvůli docházejícím financím nakonec rozhodli rozdělit na dvě půlky. Ta první byla vypuštěna v lednu minulého roku výhradně na PC. Její slibovaný PS4 port pak dorazil nyní. Aby to fanouškům studio vynahradilo, rozhodlo se do nové verze kromě první části rovnou zahrnout také tu druhou. My se dnes spolu na výsledek s názvem Broken Age: The Complete Adventure podíváme. Zklamal nás legendární Tim Schafter, který od žánru adventurek na pěknou řádku let poodstoupil po vytvoření Grim Fandanga v roce 1998, nebo jeho sliby v žádném případě plané nebyly a dočkali jsme se hotového zjevení, na nějž tento umírající žánr už takovou dobu čeká?
Příběh Broken Age patří zcela jistě k tomu nejlepšímu, co nám bylo v průběhu posledních pár let v rámci herního průmyslu odvyprávěno. Ve hře se nám do rukou dostávají dva charaktery, jež jsou na první pohled zcela odlišné. Prvním z nich je Shay, který by dost dobře mohl být posledním žijícím člověkem vůbec. Nachází se na vesmírné lodi, kde je jeho jediným společníkem umělá inteligence, která zastává role jeho matky i otce zároveň. Shayova cesta napříč vesmírem naštěstí z ničeho nic nabere zcela nečekaný zvrat, kterým byla ukončena první část hry. Raději bychom nicméně neodhalovali, co přesně našeho hrdinu potkalo. Na druhé straně stojí v daleké minulosti Vella. Ta má své vlastní problémy. Nechce se totiž smířit se svojí budoucností, která jí byla přidělena bez toho, že by mohla podat jedinou námitku. Už ale bylo rozhodnuto, že právě ona padne za oběť monstru známému pod jménem Mog Chothra. Nechce si to však nechat jenom tak líbit.
Způsob vyprávění je skutečně famózní a nikdy si nebudeme schopní dostatečně vynachválit styl psaní, který perfektně sedne tomuto na první pohled lehce infantilnímu, ve skutečnosti ale poměrně důmyslnému a dospělému příběhu. Tim Schafter profackoval své tvůrčí schopnosti, aby se dostaly do stavu maximální pozornosti, a vytasil se s nekonečnou zásobou bezvadných narážek a vtipů, které perfektně osvěžují průchod hrou a nikdy jich nebudete mít dostatek. Samozřejmě ale dojde i na scény, při nichž je zapotřebí zvážnět a podat příběh tak srdceryvným způsobem, že by se z něj rozplakal i Dwayne Johnson. A přesně to se také stane. Broken Age si s vašimi emocemi po celou dobu hraje, jako by byly pouhými loutkami v rukou tvůrců, a nikdy vás tak nenechá chladnými.
Oba hlavní hrdiny si rozhodně zamilujete hned na první pohled. Okamžitě ve vás totiž vyvolají nevídaný soucit. Oba se sice potýkají se zcela jinými problémy, sdílejí spolu na druhou stranu spoutanost okolím a nemožnost dělat nic, co jim nebylo předem řečeno. Nejsou to ale pouze ústřední charaktery, s nimiž si vývojáři dali práci. Každá z vedlejších postav je stejně unikátní a má svůj vlastní příběh, který je vám postupně odkrýván spolu s vaším postupem napříč hrou. Nadchlo nás také prostředí, do nějž je hra zasazena. Pro Shaye a Vellu tvůrci zvolili kontrastní kulisy, což už samo o sobě pomáhá v udržení vaší pozornosti, když mezi nimi přeskakujete. Problémem bohužel je, že se hra po celou dobu drží ve stejných lokacích. Samozřejmě se do nich vždy dostáváte ve zcela odlišných situacích, tak trochu jsme ale čekali, že nás druhá poloviny hry zaplaví zásobou zcela nových prostředí, místo čehož nás ale hodila zpět tam, kde jsme strávili celou první část.
Nedostatečný počet kulis na druhou stranu velmi snadno vynahrazuje fantastická hratelnost. Tim Schafter věděl, co dělá, když se rozhodl vrátit o dvacet let a nabídnout všem svým věrným fanouškům klasickou hratelnost, kterou byste nalezli v každé správné adventuře vydané před přelomem století. Pamatujete si ještě na kousky The Secret of Monkey Island a Day of the Tentacle? Pokud ano, v Broken Age se rozhodně neztratíte. Právě tento kousek nám byl na vlastní pěst schopný dokázat, že není složité adventurky vrátit zpět do popředí. Je pouze zapotřebí, aby se tvůrci nesnažili experimentovat a vrátili se k tomu, co kdysi fungovalo perfektně. Kombinování předmětů, rozvíjení dialogů a prozkoumávání poutavého světa je vše, co pořádná adventura potřebuje k úspěchu, což by si měla všechna studia, jež hodlají tento pozapomenutý žánr ovládnout, zapsat za uši.
Většina hádanek ve hře vůbec složitá není a velmi snadno jimi proplavete, pokud máte v hlavě schovanou alespoň hrstku šedých buněk. Musíme však přiznat, že jsme se ve druhém aktu u nejedné z nich pořádně zapotili. Tvůrci se totiž rozhodli přizpůsobit výhradám, jež byly na hru směřovány po vypuštění první části, a přidali na obtížnosti, čehož si je během hraní možné velmi snadno všimnout. Velké zklamání každopádně z našeho pohledu pramení z toho, že řešením jednotlivých hádanek nijak neovlivňujete charakter schovaný na druhé stranu vesmíru. Alespoň je mezi nimi ale možné rychle a jednoduše přepínat, čímž titul zcela eliminuje možnost frustrace. Když si nevíte rady s hádankou, kterou řeší jedna postava, můžete si dát kafíčko a s klidem se místo ní pustit do výzvy, s níž se právě potýká druhý z charakterů.
S nadšením jsme již byli schopní vynést do nebes příběh, svět, postavy i hratelnost Broken Age. K dokonalosti proto tomuto dílku od studia Double Fine zbývá pouze perfektní technická stránka. A řekli bychom, že bohatě postačí, když obhlédnete obrázky rozeseté kolem, abyste pochopili, že i s tímto si tvůrci poradili na výbornou. Titul nabízí přenádherné vizuální zpracování, do nějž se je možné zamilovat během jediného krátkého momentu stráveného ve hře. Vaše oči si budou vychutnávat každé scénky, kterou před vás hra položí, a budou vám za ni neskonale vděční. UI možná nebylo vyřešeno nejlépe, vzhledem k tomu, že většinu času zůstává skryté a vy máte ničím nerušený náhled na každou z lokací, však jde o zanedbatelný detail, který tvůrcům s radostí odpustíme.
I když jsme si zpočátku nebyli tak úplně jistí, že v sobě svého adventurního ducha Tim Schafter po patnácti letech bude schopný znova probudit, o opaku nás přesvědčil již před rokem, když byla vydána první část hry. Ani ta druhá nás v žádném případě nezklamala, a pokud se vám Broken Age dosud vyhýbalo, přestože jste věrnými fanoušky žánru adventur, měli byste svou chybu co nejdříve napravit. Nijak nezáleží na tom, zda tak učiníte na PC nebo PS4, neboť je na obou platformách kousek srovnatelně kvalitní, takže by vás nic nemělo omezovat v tom, abyste se s úsměvem na tváři pustili do hraní. Z naší recenze si Broken Age: The Complete Adventure odnáší 95 %. Tvůrci zvládli předčít všechna naše očekávání a jsme si stoprocentně jistí, že se s nadšením vrhneme do každé další adventurky, kterou se nám v budoucnu rozhodnou naservírovat.