V průběhu tohoto a příštího roku se na trh chystá celá řada pokračování oblíbených RPG sérií. Jména jako Dragon Age, The Witcher, Sacred a Risen by měl znát každý fanoušek žánru, což však neznamená, že by si pozornost nezasloužily zcela nové značky, s nimiž se v nadcházejících měsících setkáme také. Kromě jiných jde i o akční RPG Bound by Flame, jež se na trh dostalo na začátku května. My jsme se rozhodli do jeho světa vydat, abychom vám nyní mohli povědět, zda se titul vyplatí pořídit, nebo neuděláte chybu, když si počkáte na nějaké pořádné kusy, u nichž jste si jistí, že vás nemají žádnou šanci zklamat.
Bound by Flame má na svědomí francouzské vývojářské studio Spiders, jehož základy byly položeny teprve v roce 2008. Od svého založení však jeho tvůrci stihli vytvořit čtyři různé hry, kromě nichž však pracovali ještě na několika dalších projektech v podobě konzolových portů trojice adventurek. Se svou vlastní hrou přišli poprvé v roce 2010. Šlo o RPG Faery: Legends of Avalon, jež se nicméně příliš nevyznamenalo. S mnohem větším úspěchem se setkaly kusy Of Orcs and Men a Mars: War Logs, které bohužel taktéž nedosáhly svého plného potenciálu. Možná i proto byla novinka zpočátku lehce přehlížena. Byl skeptický postoj vůči ní ze strany hráčů oprávněný?
Příběhová linie hry je vcelku jednoduchá, což ale neznamená, že by nedokázala bezproblémů vtáhnout kohokoliv, kdo se jí pokusí přijít na chuť. Vše se točí kolem obyčejného hrdiny, jemuž se před očima jednoho dne objeví možnost získat obrovskou moc, pokud se přikloní k démonské stránce své osobnosti. Vše ale záleží pouze na hráči. Pokud se rozhodnete, že si vychováte malého zachránce světa, jejž bude každý oslavovat a považovat za svatého, nikdo vám v tom nebrání. Pokud se raději obrátíte na ďáblíka, neustále se vám povalujícího po levém rameni, bude se s vámi světem valit spoušť a zkáza a všichni se k vám budou stavět s odstupem. Vše záleží na jednotlivých rozhodnutích, která v průběhu vašeho dobrodružství učiníte a jimiž si budete postupně kovat svoji postavu k obrazu svému.
Existuje spousta her, jež vám rozhodování servírují pouze „naoko”. Ať už v nich zvolíte kteroukoli z možností, vždy dosáhnete stejného výsledku a znovuhratelnost tak u podobných her nepřichází v úvahu. Vývoj událostí v Bound by Flame však vaše volby překvapivě ovlivňují. Vždy sice pouze v malém měřítku a změní se tedy třeba jen průběh jednoho questu, ale i přesto jsme rádi, když je vidět, že se svět kolem utváří spolu s naším charakterem. U této hry jsme za to vděční obzvláště, protože by jinak nemohl nabídnout absolutně nic. Svým způsobem mu chybí jiskra života a působí příliš mdle na to, abyste se do něj samotného mohli doopravdy ponořit. Alespoň však své hráče nechává běhat kolem dokola a i v průběhu misí je nejednou k nalezení hned několik cest, jimiž se lze vydat, a když už má některá z nich slepý konec, nejhůře na něm čeká nějaká ta sladká odměna.
Soubojový systém by se dal nejlépe přirovnat k sérii Zaklínač. Faktem ale je, že váš hrdina svým mečem nebude švihat ani zdaleka tak stylově, jako to dokáže Geralt. Toto srovnání plyne výhradně z toho, že i v Bound by Flame máte k dispozici několik různých technik šermování. Tou první jsou pomalé a pořádně bolestivé údery, zatímco z vás druhá udělá nového Zorra díky rychlým švihům a snadnému pohybu po bojišti. Třetí využívá hrdinových nadpřirozených ohnivých schopností, jež můžete zkombinovat se zbylými dvěma styly, když si kupříkladu zapálíte čepel meče a začnete s ní sekat do všeho, co se hýbe a vypadá alespoň trochu nelidsky. Kromě nich jsou k dispozici i další drobnosti na způsob pastí a střel z kuše, k nimž se je možné snadno dostat skrze menu, jež je na druhou stranu nepřehledné a obzvláště v PC verzi nám připadá doslova zbytečné. Často totiž boje až příliš zjednodušuje.
Aby se ale neřeklo, ve skutečnosti zdejší souboje nijak snadné nejsou. Pokud se však tvůrci snažili přiblížit k hardcore hrám na způsob Dark Souls, svůj cíl minuli o pořádně velký kus. Vzhledem k tomu, že je možné prakticky jakýkoli útok vykrýt jednoduchým zmáčknutím tlačítka určeného pro bránění, nikdy se nedostanete do situace, z níž by se nedalo dostat při životě. Stačí chvilka utíkání před dotírajícími se protivníky a můžete opět vyrazit do akce. Úplný základ soubojového systému nicméně špatně myšlen v žádném případě nebyl. Vyžaduje neustálé úskoky, úniky, kopání a dobré čtení boje nepřátel, abyste mohli včas využít protiútoku. Obzvláště při soubojích s bossy se vaše schopnosti projeví na maximum, ačkoli by celkové zpracování přece jenom mělo dosáhnout na trochu vyšší úroveň kvality.
S každým zabitým protivníkem se vašemu hrdinovi na konto přidávají další a další zkušenosti, až se jednoho dne dostanete k celému levelu. Vylepšování postavy v této hře funguje prakticky stejně jako v každém jiném RPG. Nejdůležitější je vaše investice bodů, pro něž jsou k dispozici tři stromy schopností. Každý z nich je založen na jednom ze stylů boje, takže se vyplatí vkládat body do toho, s nímž nakopáváte nepřátele nejraději. Po vzhledové stránce pak svůj charakter, jak už jsme zmínili na začátku, můžete během jeho cesty napříč světem upravovat na základě toho, zda se vydáte po hrdinské nebo démonské cestě.
Hra obsahuje dokonce i crafting, díky němuž můžete vytvářet zcela nové zbraně, nebo alespoň vylepšovat vaše zbraně stávající. Tvorba zcela nových kousků probíhá kupříkladu tak, že smontujete dohromady určitou čepel se zcela odlišným držátkem, přičemž obě tyto části určí, jakými statistikami se výsledek bude moci pochlubit, a samozřejmě i to, jak bude vypadat. Při vašem dobrodružství po cestě narazíte na další hrdiny a hrdinky, jež se budou chtít stát vašimi společníky. Právě s těmito postavami následně budete moci utvářet osobní vztahy, které každopádně působí tak nějak povrchně. Kdybychom měli doporučit, odkud by se tvůrci měli učit, pravděpodobně nám na mysli okamžitě vytanou série Mass Effect a Dragon Age, kde mají jednotlivé charaktery, jež na svých cestách potkáte, doopravdy smysl a hru mají šanci ovlivnit, což se o společnících v Bound by Flame nedá říct ani sebemenší náhodou.
Po grafické stránce titul v žádném případě špatně nevypadá a jasnou výhodou je, že se bezproblémů přízpůsobí i méně výkonným strojům. Audio stránka hry nicméně lehce zaostává a především dabing by si zaloužil trochu větší pozornost. Působí totiž příliš staticky na to, abyste si jej mohli plně užít a byli schopní každé ze scének věnovat všechnu svoji pozornost, takže raději automaticky veškeré dialogy brzy začnete přeskakovat. Trochu nesmyslné je i to, že vám před začátkem titul dá možnost zvolit si své vlastní jméno, načež vás všichni začnou oslovovat jménem, které je přednastavené a obsažené dokonce i přímo v dabingu. Podobných chyb a chybek je bohužel hra plná a každá z nich vám z ní výrazně sníží celkový dojem.
Za nejlepší RPG tohoto roku se Bound by Flame považovat skutečně nedá. Vlastně by mělo být rádo, kdyby se udrželo v nadprůměru. Obsahuje v každém případě zajímavé myšlenky, jež bohužel nejsou nikdy dotáhnuté do konce a vždy je zadupávají do země bugy, s nimiž se budete potkávat napříč celou hrou. Před pár lety by tento kus ještě relativně přijatelný být mohl, v dnešní době však nemá šanci na úspěch a rozhodně si nezasluhuje post „next-gen” titulu. Z naší recenze si odnáší 50 %, a pokud nejste vyloženě zoufalí a necítíte okamžitou potřebu si nějakou zcela novou hru na hrdiny zahrát, raději bychom počkali na něco pořádného.
Pěkně zrecenzováno, naprosto souhlasím. Jen je mi líto vývojářů, je na tom vidět spousta práce, grafický design se mi celkem líbí (ale bohužel jen na obrázcích, jak se to rozhýbe, je to celé zkoprnělé, umělé, nepřirozené). To co by mě mělo táhnout, jsou souboje a naivně jsem doufal, že to bude ala Dark Souls, je to spíš Zaklínač (a zmršený a to mě ani v něm souboje nebavili). Takže po cca 3 hodinách utrpení a wtf hlášek s velkým zklamáním a odporem pápá:)
Docela dobre
Fajne
Naprosto souhlasím s hodnocením tohoto článku (50%) a to je možná ještě hodně, protože tahle hra je pro mě celkově zklamáním, od kterého jsem podle prvního traileru očekával mnohem víc.