První zmínka o Bloodborne, dříve známá pod kódovým označením Project Beast, se objevila skoro před rokem, kdy si Sony zaregistrovala ochrannou známku na hru. Kompletně pak bylo Bloodborne odhaleno na minulém ročníku E3, ovšem její vývoj začal ihned po vydání Dark Souls, jenž vyšlo v roce 2011. Samozřejmě se bavíme o dítku slavné japonské firmy From Software, které stvořilo takové herní klenoty jako Demon’s Souls a Dark Souls. Hru Bloodborne vede známý herní režisér Hidetaka Miyazaki a i z toho důvodu vyvolalo ohlášení Bloodborne mezi hráči obrovské nadšení. A nedočkavostí jsem trpěl i já do doby, než jsem konečně hru stáhl a spustil. Mám hry ze Soul’s série rád pro svou syrovost a také proto, že naprosto vybočují z dnešního hlavního proudu a hráče v žádném případě za ručičku nevedou. Je to totiž samotný hráč, který si na mechanismy hry musí přijít sám a objevovat herní svět, který jej při sebemenší nepozornosti semele tak rychle, že se nestačí ani divit. K vybudování frustrace casual hráčů napomáhá i slovní spojení You died, která se v případě nezkušených hráčů může objevovat každou chvíli. To je samozřejmě případ i Bloodborne, které je přímým nástupcem hry Dark Souls I, protože Miyazaki je znám tím, že se nepodílí na pokračování her, ale vždy tvoří novou značku.
Vše se točí okolo záhadami opředeného starobylého města Yharnam, které bylo za viktoriánské éry proslulé těmi nejnadanějšími doktory v širokém okolí. Právě proto se do tohoto města vydávali houfy nemocných lidí, kteří zde hledali svoji záchranu. Jenže něco se pokazilo a celé viktoriánské město pohltila temnota a zmutované bytosti různých tvarů a velikostí. Proto teď Yharnam neláká nemocné lidi, žadonící o uzdravení, ale lovce, kteří si chtějí ulovit nějakou svou velmi cennou kořist. A vy jste jeden z nich. Abyste nebyli jen bezejmennou postavou, tak si na začátku hry svou postavu vytvoříte a také si vyberete povolání, kterému vždy Souls hry přikládaly velkou váhu. Editor tvorby postavy je velmi podrobný, a tak si můžete volit proporce celé postavy, její charakteristiku a samozřejmě i pohlaví.
Na otázku, zda je Bloodborne přístupnější širšímu publiku mám jasnou odpověď – pro nováčky Souls her je Bloodborne jako hození neplavce do oceánu z výletní jachty. Nováčci se totiž budou dlouhou dobu snažit zachránit svůj život, někteří ovšem svůj boj prohrají a ke hře se již v životě nevrátí. Ovšem vězte, že zejména Central Yharnam je nejtěžší část hry, protože jakmile přijdete na zákonitosti světa, bude se vám lépe přežívat a hlavně méně často odcházet na onen svět. V ostatních částech hry totiž už v podstatě nenarazíte na tolik nepřátel v jednom bodě jako u táboráku, kde se opéká příšera přibytá na dřevěném kříži (doufám, že tento popis lokace neberete jako spoiler). Hru si můžete zapnout v offline módu, kde nebudete obtěžování duchy padlých hráčů, PvP souboji a také v tomto módu nenaleznete poznámky od jiných hráčů. V online módu se vám všechny tyto funkce zpřístupní.
Kde ovšem narazíte na opakované generování nepřátel do doby, než porazíte Vyvolávače, jsou Chalice dungeony. A právě ty jsou u hry Bloodborne velkým plusem, protože jsou náhodně generované a dá se v nich najít spousta zajímavých předmětů. Dostanete se do nich z Hunter’s Dream, ale pro vstup potřebujete několik speciálních předmětů a pár tisíc Blood echos. Chalice dungeony patří do nepovinných oblastí, protože jsou od příběhové linie striktně odděleny. Pokud v těchto dungeonech zemřete, přijdete o všechny Blood echos bez náhrady. To ale nevadí, protože hlavní surovinou, která se v Chalice dungeonech sbírá je Insight.
Na konci předešlého odstavce jsme si naťukli Chalice dungeony a zmínil jsem také dvě velmi důležité suroviny, které jsou potřeba pro rozvoj vaší postavy. Nejdůležitější surovinou v celé hře jsou bezesporu Blood echos. Jedná se v podstatě o herní měnu, kterou můžete platit za zboží v obchodech a také si pomocí ní levelujete svou postavu. Blood echos získáváte hlavně za zabíjení nepřátel a bossů. Můžete ji ale také najít v podobě koncentrované krevní sraženiny, z které Blood echos vypreparujete. To ovšem doporučuji provádět pouze v Hunter’s Dream, ať o tuto měnu nepřijdete, když vás někdo zabije. Pokud se tak stane, můžete dojít na místo, kde k vaší smrti došlo a pokusit se získat ztracené Blood echos zpět. Pokud i v tomto pokusu neuspějete, máte smůlu a o vše přijdete. Po zabití prvního bosse ve hře můžete svoji postavu levelovat u panenky v Hunter’s Dream. Pokud máte dostatek Blood echos, můžete si vylepšit základní atributy jako vitalita, výdrž, síla, zkušenost, bloodtinge a arcane.
Druhou měnou je Insight, který získáte za odhalení lokality s bossem a jeho následným zabitím. Insight získáte i za zabití nepovinných bossů v Chalice dungeonech. Pomocí této měny si můžete také nakupovat předměty pro vaši každodenní loveckou potřebu a hlavně ji potřebujete pro navázání multiplayeru. K zahájení kooperačního multiplayeru je ovšem potřeba mít u sebe Beckoning Bell a Small Resonant Bell. Pomocí Beckoning Bell se můžete spojit s cizím člověkem. Pokud si chcete zahrát kooperaci se známým z friendlistu, jeden z vás musí použít Beckoning Bell a druhý mu musí odpovědět zazvoněním na Small Resonant Bell. Silně doporučuji nastavit si heslo, které sdělíte i svému kamarádovi, aby se připojení do hry povedlo na 100 %. Posledním typem zvonu je Sinister Resonant Bell – ten slouží k invazi do hry cizího hráče, tudíž vlastně PvP souboj. Kooperační multipalyer ať s cizím nebo známým hráčem jde spustit pouze ve vybraných oblastech a většinou přímo před souboji s jednotlivými bossy. Herní svět hry Bloodborne je značně rozsáhlý a nelineární, i když se to zpočátku hry nemusí zdát. Při postupném průzkumu světa si odemknete různé zkratky, a nové oblasti, které hru dělají značně nelineární. Narazíte tak na oblasti viktoriánského města, chrámovou oblast, zapovězený les, katakomby a další lokace, které oplývají naprosto jedinečnou atmosférou díky preciznímu hernímu designu a velmi povedené grafice.
V průběhu hraní se objeví i řada dalších předmětů. V první řadě narazíte na Blood Stone Shardy, pomocí nichž vylepšujete svoje lovecké náčiní v podobě chladných a střelných zbraní. Blood Stone Shardy mají několik stupňů a slouží pouze k nárůstu útočného čísla vaší aktuálně držené zbraně. Za to Blood Gemy se do vašeho loveckého nářadí vkládají u speciálního stolu stejně jako Blood Stone Shardy, ale přidávají do zbraně různé vlastnosti, jako speciální nárůst útočného čísla v případě souboje s bestiemi, nebo ohnivý, kyselinový či jedový útok. Blood Gemů je spousta a jsou řazeny dle jejich kvality. Některé Blood Gemy umí přidat i pomalou regeneraci vašeho ztraceného zdraví a jiné užitečné vlastnosti. Další naprosto jedinečnou výbavou jsou runy, které vám vtisknou různé kouzelné vlastnosti jako značnou odolnost proti působení pomalému jedu, dovednost, kdy můžete nést více léčících lahviček a jiné. Runy jsou velmi užitečné, a proto jejich nalezení bývá někdy velmi obtížné.
Mezi další nezbytnou výbavu lze zařadit zbraně a sety oblečení, které vám dají různé odolnosti proti sečným, tupým, a střelným útokům, stejně jako proti kouzelnému útoku, ohni, elektrickým výbojům a jedům. Ve hře je obsažen i dřevěný štít, ovšem jeho využití je značně sporadické díky jeho malému rozměru a akčněji pojaté hře. Postavu si můžete vybavit dvěma zbraněmi do každé ruky, a nepoužívaná zbraň zůstane v rychlém slotu. K výbavě potřebné pro lov bych přiřadil i gesta, která aktivují různé speciální události, ovšem pouze na vybraných místech. Pokud se chcete o gestech něco dozvědět, pak vězte, že vám některé z nich pomohou získat například i vzácné runy. Mezi nezbytnou loveckou výbavu patří také deník, díky kterému můžete v online módu hry zanechat hráčům svůj vzkaz. Ten se skládá z předem připravených slov. V online módu také narazíte na poznámky od jiných hráčů, které můžete ohodnotit dle jejich prospěchu. Pokud danou poznámku ohodnotíte, jejímu stvořiteli doplníte zdraví. Pomalu, ale jistě se dostáváme k samotnému gró celé hry, a to soubojovému systému.
Už od prvního oznámení vývojáři z From Software upozorňovali na to, že Bloodborne bude mnohem svižnější a akčnější, než jejich předchozí hry. Kdo bude ve hře jen útočit a nebude dostatečně používat úhybné manévry, velmi brzy zemře. Z předchozích her tohoto studia jsme byli zvyklí na krytí se za štíty, jenže i když je ve hře štít, jedná se spíše o odkaz na minulou tvorbu. V Bloodborne se prostě musíte naučit hýbat, uskakovat, správně načasovat útoky, jinak nemáte pražádnou šanci na úspěch. Díky těmto změnám doznal určitých úprav i systém léčení vaší zraněné postavy. Pokud vám kdokoliv z nepřátel uštědří zásah, můžete si ztracené životy okamžitým útokem vybít zpět. Pokud ovšem budete s odvetným útokem otálet, ukazatel zdraví se upraví a nezbude vám nic jiného, než použít léčící lahvičku. Proto musíte při jednotlivých soubojích s nepřáteli taktizovat a správně načasovat útoky. Ty lze rozdělit na rychlé, silné a speciální. Každá chladná zbraň má navíc i speciální variantu, kdy se rozloží do různých velikostí, tvarů či obouručného módu.
Hráči měli také obavy ohledně střelných zbraní, které jsou v Souls sérii zastoupeny v takové míře vůbec poprvé. Musím uznat, že při soubojích hrají značnou roli, kdy můžete právě probíhající útok silnějšího nepřátele přerušit a následně provést dost krvavé kombo, které většinou končí jeho okamžitou smrtí. Ovšem opět platí, že přesné načasování dělá divy. Samozřejmě můžete použít pistole i obvyklým způsobem, ale vězte, že vám touto cestou moc užitku nepřinesou, protože jejich síla je velmi slabá. Se soubojovým systémem hry se pojí i pasti, které lze pěkně využít proti vašim nepřátelům. Od poloviny hry se s nimi budete setkávat celkem pravidelně, takže se jich nebojte využít ve svůj prospěch.
Tak jako se lovci modlí ke svým krvavým bohům, než jdou do bitvy, tak se i já modlil k této hře, aby byla tou, kterou jsem si představoval. A ona nezklamala. Opět se jedná o naprosté mistrovské dílo borců z From Software a rozhodně za to může i audiovizuální část, která je dvěma slovy dech beroucí. K tomu si přidejte opravdu fungující fyziku částicových efektů jako mlhy, jisker či ve větru se pohybujícího oblečení hlavního hrdiny a oči vám budou tou nádherou zářit. Hudební soundtrack je naprosto špičkový a hlavně při soubojích s bossy mě naprosto uchvátily chorály, které vám do žil pumpují adrenalin. Nemohu proto jinak, než Bloodborne označit za povinnost pro každého majitele PlayStationu 4 a udělit této hře výslednou známku 95 %, kde k absolutnímu hodnocení chybí jen dlouhé nahrávací časy, které pro někoho můžou být otravou (budoucí patch 1.03 by je měl odstranit, případně minimalizovat). Mě naopak uklidňovala představa, že alespoň na chvíli si můžu oddechnout a nebýt neustále ve střehu před hrozícím nebezpečím.
Vypadá to velmi dobře....