Přestože Block N Load je již pár měsíců venku, skutečné šíření nastalo teprve nedávno. Vývojáři Jadex se totiž rozhodli, že přestože si již mnoho hráčů hru zakoupilo, zpřístupní ji nyní free to play! Výborná zpráva pro nové hráče, ale horší pro ty předešlé. Nedostali totiž žádnou kompenzaci za to, že si hru již zakoupili. Stejný osud potkal třeba i Team Fortress 2, který byl stejně tak nejdříve za peníze a teprve dodatečně byl vytvarován do konceptu hry zdarma.
Že je vám název studia podezřele povědomý? Jasně, Jadex přece vytvořil i legendární RuneScape, který doposud nabyl nebývalých rozměrů. Podaří se ale tvůrcům zopakovat úspěch i v naprosto odlišném konceptu hry?
Jak je vidno již z názvu hry, hra by se dala rozdělit do dvou odlišných konceptů. Prvním je stavění. Ve stylu Minecraftu je celý svět rozdělen na krychle. Mající stejnou velikost, liší se ve svých vlastnostech. Některé jsou tvrdší a je třeba do nich vrtat delší dobu, než se rozpadnou. Jiné jsou naopak pryč po prvním úderu. S tím souvisí i rychlost stavění. Čím odolnější či speciálnější kostka, kterou stavíme je, tím delší dobu je třeba ji stavět. Ty složitější pak mohou zabrat třeba i 15 sekund. Zničení kostky znamená utržení bodů, které lze utratit za stavění kostek vlastních. Rozebrání odolnějších kostek pro nás obvykle znamená získání více bodů, zatímco třeba z písku získáme méně. A to je fér.
Ve hře narazíme na pořádné množství speciálních kostek. Některé slouží k obraně a jejich hlavní vlastností je odolnost vůči ničení. Jiné pak například nechají projít pouze spojence, zatímco soupeře zastaví. Můžeme ale třeba i vykopat pořádně hlubokou jámu a nad ní postavit falešné krychle, které se pod nepřítelem rozpadnou. Pořádně zajímavé to je ale teprve se stavěním radarů, které odhalují polohu nepřátel, lékárniček léčící všechny v okolí či turretů, automaticky útočící na blížící se nepřátele. Specialitkou pak je mnoho pastí, ať už medvědí past či ohnivá mina. Snadnější útok pak umožní postavení teleportu v týlu nepřítele, abychom tam po respawnu byli cobydup. Obdobnou práci udělá postavení šipek, které nás vystřelí daným směrem, takže s trochou štěstí proletíme mapou jakoby nic.
Abychom se ve výběru tolika možností úplně neztratili, vývojáři chytře omezili každému druhu postavy typy kostek. Takže jisté povolání umí stavět třeba jen 10 typů, při čemž před bitvou si musí vybrat jen šest kusů, které bude moct využít. Například takový radar tedy mohou postavit jen některá povolání. Hráč tak různě experimentuje a vytváří si nové způsoby hraní. Abychom ve hře získali pořádný cíl, v drtivé většině případů nám bude zadáno chránit naši mega-krychli a zničit tuto hlavní krychli soupeři. Čí krychle je zničena, prohrává. Je tedy třeba obehnat vlastní super-krychli patřičnou vrstvou kostek, aby se do ní nedalo ihned střílet. Okolo ochranné zdi pak můžeme vytvořit turrety, radary a pasti. Problémem často bývá, že nepřítel se může podkopat a na mega-kostku zaútočit zespodu. Přestože náš radar ho odhalí, obvykle trvá, než se k němu seshora dokopeme.
Je třeba upřímně ocenit, jak se vývojářům podařilo vyrovnat stavění (obranu) a útočení (destrukci). Pokud to daný tým přímo nepohnojí, je obrana schopna se s útokem dobře vyrovnat. Někdy zvítězí obrana, jindy na nějaký čas zase útok. Aktuální převaha se přelévá sem a tam a oba týmy stále brání i útočí. Je třeba přemýšlet, zda nejdřív těžit kostky, abychom mohli stavět, aktivně se zbraní v ruce bránit, stavět nebo naopak zaútočit na nepřítele. Možností je zkrátka neskutečné množství a všechny jsou zábavné a stejně důležité.
Klobouk dolů před tvůrčími schopnostmi vývojářů. Vymyslet třináct natolik odlišných hrdinů, při čemž každý má jednu aktivní a druhou pasivní speciální schopnost a naprosto jiný vzhled – to není jen tak. Jeden hrdina tedy vypadá jako obrovitý robot, druhý jako Rambo a třetí se podobá křečkovi v jakési robotické kouli. Nechybí ani malá holčička střílející králíky z raketometu nebo Yeti. Fantazii se zkrátka meze nekladou. Aktivní speciální schopnost je pro každého hrdinu unikátní a zároveň neměnná, ačkoliv se její parametry se zvyšující se úrovní neustále zlepšují. Aktivní schopnosti jsou třeba vhození několika granátů nebo zrychlení stavění (i ničení kostek) pro sebe a blízko spolubojovníky. Coby pasivní narazíme třeba na bonusové body za zabití (a to pro všechny v týmu) či dočasnou nezranitelnost po zabití soupeře.
Hrdiny ale nemáme plně k dispozici jen tak. Přestože na začátku nějaké dostaneme, ostatní musíme koupit. Za každou hru získáváme herní měnu s bonusem za výhru či splnění některého denního úkolu. Každý den nám jsou tak dány tři speciální úkoly, při čemž máme právo jeden z nich odstranit, čímž je náhodně nahrazen jiným. Stejně tak si lze kupovat perky, které pak uplatníme při hře. Před každou misí si vybereme jeden perk pro útok, jeden pro obranu a třetí speciální, které má k dispozici jen daný hrdina. Perky mají několik úrovní a vždy je třeba koupit level 1, aby se ke koupi zpřístupnil level 2 a tak dále. Za bonus perku ale zároveň platíme daň v podobě zhoršení něčeho jiného. A tak například zrychlíme o 15 % nabíjení, ale o 10 % snížíme kapacitu zásobníku. Tím poněkud opadává výhodnost perku. Poslední věcí k zakoupení jest několik hezkých skinů pro každou postavu.
Jelikož se jedná o free-to-play, vývojáři samozřejmě do hry zařadili mikro-transakce. Za reálné peníze si tak lze sehnat platinum herní měnu, kterou lze vše výše zmíněné odemknout. Balíčky ale nabízí nerovnoměrné rozložení této měny. Nejmenší balíček nestačí na koupi nové postavy (té nejdražší), ale střední balíček je zase zbytečně drahý a mnoho speciálních kostek tak zbyde.
V některých hrách se bohužel stává, že dlouho (třeba i týdny) šetříte, abyste si něco zakoupili, po čemž jste nevýslovně zklamaní – koupená věc je úplně jiná, než jak jste si ji představovali. Aby se to v Block N Load nestávalo, vytvořili vývojáři podrobná a celkem vydařená videa o každé postavě, takže si ji můžeme pořádně prohlédnout, než si ji koupíme. Líbí se vám Tony Turreto, O.P. Juan Ninja nebo spíše Nigel Purdey Longshott?
Block N Load není první hrou, která by se pokusila spojit hravé stavění s akční přestřelkou. Možná si vzpomenete na Ace of Spades (recenze zde), která přišla s podobným konceptem, ačkoliv zdaleka ne tak kvalitním zpracováním. Block N Load naopak přesně ví, co dělá. Ne, že by se nenašly chyby i zde, například značné zklamání, když dlouho stavíte vynikající obranu, ale kvůli špatným spoluhráčům nemáte šanci a nepřátelé vše bez milosti rozstřílí. Stejně tak nelogické je šetřit na perky, které něco dávají, ale něco zase ihned berou.
Přesto se Block N Load stává zatím nejlepší skloubením stavby a akce, na kterou jsem narazil. Není tedy divu, že se tahle hra na Steamu rychle rozmohla a patří mezi nehranější free-2-play tituly vůbec. Vzhledem k možnosti zahrát si zdarma vřele doporučuji vyzkoušet a hodnotím 85 %.