Z pohledu hodnocení se série BioShock může objektivně zařadit k desítce nejkvalitnějších v celém herním průmyslu. I když by před ní stálo kupříkladu GTA či Super Mario Galaxy, jejichž díly v každém případě sahají po téměř absolutním hodnocení, rozhodně se nejedná o průměr nebo dokonce podprůměr, neboť se první díl drží kousek nad 95% a dvojka na tom není o mnoho hůře. Povede si však stejně fantasticky i nejnovější pokračování nazvané BioShock Infinite? To do série přináší řadu nečekaných změn a v nejednom směru se i velice zajímavými způsoby vymyká všem zvyklostem. Je to nicméně autorům spíše k užitku nebo naopak? Pojďme si na tuto tíživou otázku odpovědět v dnešní recenzi.
Za hrou a současně i za počátky celé série stojí studio Irrational Games tvořené dvěma pobočkami 2K umístěnými v Americe a v Austrálii. Předci BioShocku mají nicméně základy ještě mnohem dále. Originální System Shock pochází až z roku 1994 a patří k nejobdivovanějším titulům vytvořeným ještě před přelomem tisíciletí. Ani jeho pokračování vzniklé v již jmenovaném studiu však nemůže říci, že by nesklidilo nevídaný úspěch a neuchvátilo mnohá hráčská srdce. Od vydání System Shocku 2 následně uběhlo dlouhých a trýznivých osm let, než byl vydán první BioShock. Jeho pokračování se pak dostalo na trh v roce 2010 s tím rozdílem, že jej vytvořilo samostatné studio 2K Marin. To koneckonců úzce spolupracovalo i na nejnovějším pokračování, přestože byla hlavní část vývoje přesunuta zpět do rukou Irrational Games, které šlo do sebe a rozhodlo se vytvořit titul, na který budou hráči vzpomínat ještě dlouho po jeho dohrání.
BioShock Infinite nabízí příběh chlapíka jménem Booker DeWitt. Ten, jakožto bývalý agent a profesionál ve svém oboru, dostane nabídku, která se neodmítá. Za vysvobození a přivedení dívky Elizabeth z města Columbie se zbaví veškerých svých dluhů a problémů s nimi spojenými. Jako vždy to má ale několik háčků, jež jaksi nebyla příležitost zmínit, tudíž se Booker brzy dostane do menších nepříjemností. Náboženský fanatik a zároveň představitel města jej totiž označí za „falešného pastýře“ díky dvou znakům umístěným na hrdinově ruce. Elizabeth pak má být „ovečkou“, která se nesmí dostat v žádném případě na scestí. Právě v ten moment začíná honba celého města za Bookerem, kterému se sice dívku podaří osvobodit z jejího vězení, ačkoli tím to teprve celé začíná a nikdo dosud nemá ani zdaleka vyhráno.
Každá z hlavních postav vyniká jiným způsobem. Zatímco Booker zastává odhodlanější a drsnější charakterové typy, Elizabeth je snivá, přelétavá a plná ideálů, jež dosud nebyly naplněny především proto, že byla prakticky celý život pod zámkem a jediné, co jí přišlo pod ruku, byly knihy a malířské plátno. Skutečný svět ji potkává teprve v momentě jejího vysvobození, i když, přiznejme si, to, co jí v daný moment přistává před očima, by svojí perfektností zřejmě nic po vyhození z kobky uprostřed kteréhokoli města našeho světa nepřevýšilo. Columbie je totiž něco mnohem originálnějšího a zajímavějšího. První dva díly nám sice daly nahlédnout pod mořskou hladinu do jednoho velkého úžasu zvaného Rapture, každopádně vyletět do vzduchu a zažít dobrodružství doslova v oblacích? To je teprve něco!
S fascinujícím výběrem prostředí je spojena i atmosféra, která pro sérii vždy znamenala jednu z nejpodstatnějších rolí. Nejinak je tomu i u Bioshocku Infinite. Nemusíte se ale bát tísnivého světa snažícího se vás zabít každým způsobem, kterým je to jen možné, první, co vás po příchodu do hry potká, je totiž čirá utopie. Vše se dá považovat za doslova perfektní, víra v boha nekonečná a život žádného z obyvatel Columbie by nemohl být šťastnější. Zářivé barvy a oblaka všude kolem pak hráče donutí odejít od hry s ještě lepší náladou než s tou, se kterou se do titulu pustil. Nebýt však překvapivého prostředí a bezchybného soundtracku, nic takového bychom o hře říci ani náhodou nemohli, neboť samotný příběh si na žádné přenádherné a až zbytečně sladké pohádky nehraje.
Míti možnost nechat nepřátele usmrtit ustavičnými útoky vran či jim pod nohama odbouchnout dynamit, jehož účinkem následně vzplanou, koneckonců mluví z oblasti dospělosti hry dostatečně samo za sebe. Správně, Booker je při postupu hrou obohacen o několik speciálních schopností, podobně jako tomu bylo u prvních dvou dílů. Zde naštěstí k jejich využívání nic speciálního nepotřebujete a šance doplnit si „manu“ vám bude poskytnuta prakticky po každém střetu s nepřáteli. Když jí však bude nedostatek, nezbyde vám než vytasit skutečné zbraně jako samopal, klasickou pušku či prostě a jednoduše devítku, s jejichž pomocí nebude nic předem prohrané, protože palebná síla v této hře znamená skutečně něco a na vás je jí plně využít.
Časem si jednotlivé zbraně a dokonce i ability dostanete příležitost vylepšovat, což sice něco stojí, ale do budoucna se to rozhodně vyplatí. AI nepřátel je totiž skvělá a některé z jejich geniálních tahů nebudete schopni předvídat v naprosto žádném případě. Naštěstí tvůrci nezapomněli ani na Elizabeth a i ona spolkla chytrou kaši, díky níž se o ni nebudete muset při přestřelkách starat a i přesto bezproblémů přežije. Obtížnost hry si každopádně diktujete vy sami. Její výběr před začátkem hry v každém případě po pár hodinách strávených ve hře poznáte, přičemž odemčení a puštění se do speciálního „HC“ módu teprve odhalí vaše skryté schopnosti a dovednosti, o nichž jste doposud nevěděli a jež vám překvapivě pomohou s přežíváním jedné z nejobtžínějších cest vašeho života.
Pro věrné fanoušky si tvůrci připravili řadu skrytých překvapení a odkazů na předchozí díly série. Sběratelské předměty nicméně zahrnují i audionahrávky, jež sledují příběhy několika postav, které výraznějším způsobem zasáhly do vývoje města Columbie jako takového, či možnosti pohledu na krátké filmečky sledující historii určitých částí města, přičemž i tyto drobnosti dokáží skvěle pomoci atmosféře odrazit se od země a vyletět až do míst, v nichž se odehrává celá tato hra. Pro autory a ve výsledku ani hráče se každopádně nejedná o pouhé prostředí složené z placky a několika objektů, jedná se o žijící svět s vlastní minulostí, současností a samozřejmě i budoucností, do níž výrazně zasáhnete právě vy v těle Bookera.
Podobně rozsáhlé a zajímavé lokace, jaké Bioshock Infinite bezesporu má, vyžadují na druhou stranu nemalou porci místa na disku a člověk by čekal, že se především na konzolích budeme nuceni setkávat buďto s častými nebo až příliš dlouhými načítáními. Technická stránka je však zvládnuta perfektně a o nic takového se tak obávat nemusíte. Naopak zajisté každý hráč ocení příjemnou komiksovou grafiku, jíž navíc vévodí famózní soundtrack a výtečný dabing nejen hlavních, ale dokonce i vedlejších postav. Právě audio tvoří jednu z hlavních složek hry a v tomto případě bychom bez výčitek mohli říci, že hrát tento titul s vypnutým zvukem ubírá na padesáti procentech její krásy, takže se, pokud hodláte okusit veškeré kvality, nestyďte a dovolte hře říci vám vše, co se jí zachce.
Bioshock Infinite patřil k našim nejočekávanějším hrám tohoto roku už v momentě, kdy se jej tvůrci rozhodli přeložit z podzimu minulého roku až na jaro, a i když bychom rozhodně měli proti tomuto kroku v daný moment co říct, jsme jedině rádi, že se nebáli vložit do hry ještě trochu sil a nevydali pouhý nedodělek, jak v současnosti u některých studií bývá dobrým zvykem. Titul je totiž výtečný po všech stránkách a jeho koupě vás nezklame ani v oblasti příběhu, ani co se týče technického zpracování a ani v samotné hratelnosti, přičemž když se to celé dá dohromady, výsledný celek si nezaslouží méně než 95%. K absolutnímu hodnocení to má hra sice ještě kousek, ale pokud si to někdo zaslouží, pak je to v každém případě právě ona.
GP následuje vlnu přemrštěných hodnocení? Hra nemůže dostat téměř maximální hodnocení jen díky svému příběhu a krásnému prostředí. Co třeba nudný gun play, náhodné FPS dropy, chabé upgrady zbraní, pochybná mechanika doplňování HP (banán doplní 0,5% hp, rly?). To mi dává max 80-85% ale rozhodně ne 95%.
Velmi dobře graficky zpracovaná hra, technicky už to bylo horší, ale určitě to patří mezi nejlepší novinky téhle doby. Dohráno +- po 10 hodinách, někomu se to zdá možná málo, jenže mě úplně stačilo.
Art : *****
Příběh: ****
Zpracování: ****
Náročnost: ***** (slušné herní požadavky), nechtějí po vás něco, co nemá ani NASAcomp
Tuhle hru doporučuji vyzkoušet.
zbytek dolů za gameplay
Jedná se o recenzi konzolové verze (konkrétně pro PS3), což pravděpodobně většinu technických problémů vyřešilo díky mnohem snazší a lepší optimalizaci pro pouhý jeden typ vybavení. PC verzi jsem do rukou nedostal a proto nemohu z této stránky soudit a za hodnocením si stojím. Co se zbraní a jejich vylepšování týče, rozhodně mě přišla nabídka bohatá a hratelnost zábavná, tudíž v tomto směru bych dle svého subjektivního názoru body taktéž nestrhával...
Atmosféra na 1 ale ta hratelnost ....pro mě stejně děsná jako u přeceňovaného prvního dílu. Takže u mě stejně jako první díl tak maximálně 50% za ztvárnění.
Hru jsem dohrál, nicméně s recenzí nemohu souhlasit. Co se grafiky, stylizace a atmosféry týče, tak je hra úžasně zpracovaná, ta úvodní sekvence, kde ve městě zuří karneval, je krásná.. Velmi mne ale zklamaly samotné souboje, přestřelky.. Nejenom, že se na mne vždy vyrojily kupy nepřátel, s kterými jsem měl co dělat, ale i samotný boj probíhá velmi chaoticky. Několikrát jsem při soubojích nevěděl, co dělám, jen náhodně mačkal tlačítka (viz. používání háku na "kolejích").. !
SPOILER! Výtku mám i k výběru akce, kterou chceme udělat. Například hned na začátku, kdy se máme rozhodnout, na koho hodíme míček.. K čemu nám to nabízí, když nakonec stejně nehodíme?.. Za mne 80%..
http://aukro.cz/infinite-tomb-raider-kupon-ke-stazeni-plne-hry-i3160415113.html
ano myslím si, že k tomuto počinu bude klasická rozdvojenost davu velice důležitým měřítkem. Ač se to nemusí zdát, příběh nového Bioshocku je masterpiece na první pohled a věřte že na další pohledy zaujme ještě víc. Musím přiznat že při prvním dokončování hry na mě občas těch detailů už bylo tolik, že sem je prostě vypouštěl. Takovéto skoro "globální" hodnocení je ale také něco, co je při zvážení nedocenivosti velkého procenta hráčů, naprosto úžasného. Musím říct že kdybych měl hru zhodnotit podle toho, co mi do života dala za zážitek, ( a doufám že to je pořád to, proč se hry hrají) tak bych se nebál jít s procenty klidně k půl druhého sta, kdyby to tak šlo.. Dovolím si tvrdit, že kdyby všichni hráči pochopili příběh a pointu této hry, nikdo by se za těch skoro absolutních 95% nemohl hněvat.
100% masiv ingame !!!
Celkem dobrá kvalita textur :)
do poloviny hry spokojen pekna grafika aji hratelnost kupujetesi aji upgrejty na zbrane
Spatnosti mrtvoly mizi moc rychle ne ze bych byl sadista ,ale kdys ho rostrhaji ptaci nebo je ohorely tak mi ten dojem ze hry mizi
Schopnosti je tam hodne ohen blesky vitr ..... cca 8 a stoho vyuzije te tak 3 max co sou zabavne
A co mne sere nejvic zde je video z roku 2010 prvni gameplay
https://www.youtube.com/watch?v=H0fDEA0BFSM
vubec ty veci stoho videa tam nejsou jiny hak takhle k tomu lektvaru na vrany taky neprijdete ty 2 dela tam taky nejsou
Jako dyby tu hru delal jiny reziser zezacatku to je o nabozenstvi
Jakmile prijdete ke dverim ktere otevre jenom mrtva matke te holky TA HRA JDE DO kitek
porat se vraci v case
Jdete na hrbitov pro tu ruku ,z ti matky se stane duch ktereho nahanite po hrbitove a zacne ozivovat zombi
v tu chvili ta hra stala za ho++,a ten konec jak se necha utopit ,nejhorsi konec co sem kdy videl u hry
Ten scenarista co to vymyslel nevim nad cim premyslel .Ale od toho videa z r2010 to ma daleko
Grafika a pribeh dobry ale jinak nuda
LOL, nepřekvapuje mě že někdo s tvojí gramatikou ten závěr hry nedokáže docenit.
pisu to rychle a strucne na gramatiku tu seru
A kdybys hral predchozi dily ,tak bys stimhlezim nemohl byt spokojen , nahanet jeji mrtvou matku po hribitove to neni normalni to us michaji vice her dohromady
A to nejsem sam komu se tenhle pribeh nelibi ,tak to us je kazdeho vec svuj nazor sem napsal ,nastesti sem za tu hru nedal nani korunu to by mne teprve sralo
kazda recenze je subjektivni, takze jestli se recenzentovi hra libi na 90%,tak ji da stejnej pocet. To ze hrac to mel jinak je ve vetsine pripadu samozrejmost. Proto se treba nedivam na filmy podle recenzi nebo hodnoceni,protoze nekomu se to libi na 85% a ja to po hodine musel vypnout
Jde vidět že tvůj mozek není na úrovni toho aby si dokázal dát do kupy všechny souvislosti. To co píšeš ve svém komentu je s prominutím totalní bullshit :) Vše co se v té hře událo , se neudálo jen tak ale muselo to být součástí příběhu. Mám toho za svůj život nahranáho spousty , i oba Bioshocky takže vím o čem mluvím. Je jasné že tě ta hra nestála ani korunu protože ti na to rodiče nedají :) Doporučuju ti si počkat na češtinu (jelikož si myslím že sis nepřeložil ani úvodní menu) a zahrej si to znovu a čti všechny dialogy a poslechni voxophony :) A pak něco povídej :)
btw : BS:Infinite je masterpiece :)
Město pod vodou jsem předejchal,ale tohle už je opravdu moc,prostě se mi to nelíbí...ani mě ta hra neláká..Recenze pěkná..
Dokonalá hra, upoutala mě tím jak je nádherně udělaná, tím neskutečně úžasným prostředím a hratelností a Elizabeth měla opravdový city a hezky se na ní koukalo. Super hra jen mě mrzelo, že když mě to začalo opravdu maximálně bavit, tak byl konec.. Ale i tak si to ty dvě desítky zaslouží :) Snad bude další Bioshock, tohle byl nejlepší Bioshock z celý serie. Nebýt Tomb Raidera tak bych řekl, že tohle bude pro mě nejlepší hra :)
- už jen za příběh bych dal hře 90% *masterpiece*
- hratelnost možná každýmu nesedne mě třeba sedla
- kdo nepobral příběh tak si tu hru neužije a kdo to hraje jak COD tak vigory téměř nepoužije
- btw to gameplay video je z roku 2010 dnes je rok 2013 a ani ta část s koněm z traileru co vyšel asi před měsícem a půl tam není a musím říct že mě to určitým způsobem potěšilo i naštvalo
- ještě k příběhu konec je geniální
Ahoj lidi, jak jsem tak četl názory na tuto hru, tak jsem se trochu divil. Odpusťte mi, že nesdílím vaše nadšení. Není to špatná hra, ale pro mě to byla trochu nuda. Za mě 5/10. Nicméně grafika pěkná.
Vypadá to jako bombastická hra :D
Perfektní hra! Hraju skoro celý den a nemůžu přestat, všem doporučuju :D
Zabito KOmentář č. 11
Fakt vypadá přenádherně :D