Současná mánie dala vzniknout celé řadě herních i filmových adaptací komiksových hrdinů. Jakousi mezicestou – tedy v podstatě interaktivním filmem – pak nějakou dobu kráčí již zmiňované kalifornské vývojářské studio Telltale Games (The Walking Dead, Tales from the Borderlands či Minecraft: Story Mode), které v nedávné době (8. srpna 2017) započalo již druhou sérii point-and-click adventur s oblíbeným netopýřím hrdinou. Batman: The Enemy Within. Toho si tentokrát zahrajeme pouze na iOS, Android, Windows, PS4 či Xbox One. Jak jistě správně hádáte, navazuje na první díl Batman: The Telltale Series nejen vizuální stránkou a stylem hry, ale také příběhem.
Prozatím vyšla jen první epizoda s názvem The Enigma. Dějová linka začíná zhruba rok po událostech prvního dílu, tedy v době, kdy se hlavní hrdina snaží znovu získat svou původní pověst, která byla poskvrněna v předchozí části. Jakožto Bruce Wayne se na počátku zaměříte na podvody Rumiho Mori, nelegálního obchodníka se zbraněmi. Při získávání informací v místním kasinu však vtrhne na scénu známý neznámý padouch Riddler, kolem něhož se pak točí zbytek příběhu této epizody.
Soudit propracovanost děje celé hry na základě doposud vydaného obsahu by bylo předčasné, lze ale s jistotou říci, že se jedná o typicky temný příběh z Gotham City. Konec první části The Enemy Within se nás samozřejmě snaží nalákat k dalšímu hraní a ukazuje, že se do akce vmísí Batmanovi obvyklí šílení nepřátelé. Mimoto na plac vstupuje Amanda Waller se svým týmem Agency, jehož postupy jsou přinejmenším nestandardní.
Samotné vyprávění je jako obyčejně v případě Telltale Games postaveno na delších filmových částech, nechybí však ani vyprávění prostřednictvím hráčovy interakce – různé záznamy o zločincích či agentech, rozhovory s ostatními postavami či tzv. linkování, které nám v jedné scéně například zrekonstruuje smrt člena Agency. Linky zároveň tvoří i jednu z mála akčních části hry, v nichž je potřeba alespoň slabý hráčův postřeh.
Obecně jsou totiž možnosti, co se boje či pohybu týče, opět velmi omezené – stačí dávat jen trochu pozor a v pravou chvíli stisknout klávesu uvedenou na obrazovce. Když se Vám nepodaří tlačítko zmáčknout, tak sice zemřete, ale vrátíte se jen na začátek interaktivní části. Checkpointy jsou v tomto ohledu až dětinské, ač zároveň pochopitelné vzhledem k drtivé převaze filmové části. Navíc vůbec nevadí, jestliže například stisknete Q namísto E, správné tlačítko klidně můžete zvolit na druhý pokus.
Na základě postřehu jsou postaveny i dialogy, pokud totiž nestihnete včas vybrat jednu z odpovědí, bude Batman automaticky mlčet. Úplně zbytečné a únavné jsou pak některé akce – jako třeba chvíle, kdy musíte kliknout na oblek, abyste si ho nasadili, či nutnost otevřít kufřík stiskem šipky nahoru. Celkově jde říci, že veškeré interakce hráče – ať už pohyb, úkoly či dialogy – mají spíše účel udržení pozornosti.
Nadějí na úspěch celé série by však mohla být důležitost Vašich rozhodnutí a slov při jednání s ostatními postavami či řešení různých situací (ke konci máte například možnost získat jistou informaci buď jako Batman, nebo jako Bruce Wayne). Pokud se v něčem rozhodnete „špatně“, můžete ztratit důvěru některého z vedlejších charakterů. Povede se tak třeba, že naštvete i vašeho starého parťáka komisaře Jamese Gordona. V tomto ohledu asi budeme vědět více, až se vydají všechny epizody – kdybychom ale měli vycházet ze zkušenosti s předchozím dílem, nebudou mít vaše kroky ve hře téměř žádný smysl.
Součástí The Enemy Within je rovněž i novinka v podobě Crowd Play, která dává Vašim přátelům (těm skutečným z reálného světa) možnost se v drobné míře také zapojit do hry. Když CP zapnete, je vygenerován webový odkaz, díky němuž budou moci Vaši známí reagovat na postup ve hře a pomáhat tak alespoň z části dotvářet příběh.
Většina her od studia Telltale Games přichází na trh pod nálepkou point-and-click adventur, což mnohokrát však znamená řešení hádanek typu: »Našel jsem roztavenou botu. V místnosti je bezpečnostní sejf, obrazovky s podivným textem a past s rozžhavenou podlahou. Od čeho je bota roztavená?« Jednoduše řečeno, hráči vyrůstající na adventurách jako The Secret of Monkey Island nebo Polda, se budou v případě této bít nudou do hlavy. Opravdu by stálo za to přidat složitějších částí, neboť takto se hra jeví jako „Joulinka 17+ with Blood, Gore, Mild Language and Violence“. (Pamatuje si ještě někdo Joulinku?)
Obvyklá sázka Telltale na vizuální zpracování platí i u The Enemy Within. Komiksový design je super a potěší oko mnohých hráčů. Jedná se stále o poměrně nový postup na poli grafiky her, který zároveň však nepřináší nic moc nového. Za velmi malou útěchu lze považovat počáteční možnost výběru barvy, kterou budou gadgety netopýřího muže svítit. Naopak ke správnému cíli směřuje zvuková stránka hry, jež v mnoha případech skvěle dotváří atmosféru i dění na obrazovce. Vynikající je například chvíle, v níž je použit Riddlerův sonic blaster. Šílený zvuk zde hráče téměř vtáhne do teroru, který zažívá hlavní hrdina se svým komplicem.
Do budoucna nás čekají ještě čtyři epizody (The Pact, Fractured Mask, What Ails You a Same Stitch), a tak můžeme alespoň doufat, že Batman: The Enemy Within nebude ostudou společnosti Wayne Enterprises (někdy bývá pilot seriálu prostě nuda). Nicméně zatím se jedná jen o poměrně hezky zpracovaný film s dobrým zvukem, obstojnou grafikou a slibně vypadajícím příběhem. Rozhodně ale není hrou, která by nabízela nové postupy, zapeklité hádanky či nějaký hardplay. Pokud máte chuť na animák s Batmanem, určitě neváhejte – první epizoda s průměrným herním časem tří hodin vás na večer zabaví. Jestli spíše chcete pomlátit pár ničemů a prozkoumávat temná zákoutí, zvolte raději některou z akčních adventur netopýřího muže. Sečteno – podtrženo 70 %.