Známe to dozajista všichni. Snad každému z nás se alespoň jedenkrát za život poštěstilo narazit na fenomén jménem “Den blbec”, který nám po celých dvacet čtyři hodin nedopřál ani jediného malinkého vítězství, které by mohlo rozjasnit už tak dost pochmurnou životní etapu. Nic naplat, všichni se s tím musíme poprat sami, i když pár drobných rad nám může pomoci vysekat se z toho nejhoršího a s úsměvem vyčkávat půlnoci. A právě několik takových doporučení nám nabízí i nejnovější titul Bad Day L.A., který vznikl v dílnách profesionálních tycoonistů Enlight Software (Zoo Empire, Restaurant Empire atd.). O tom, že na celý projekt dohlížel “herní úchyl” American McGee, se pak jistě nemusím zmiňovat. Všichni, kdo pravidelně sledujete náš server, jste si měli šanci před měsícem přečíst první dojmy z této hry, které mimo jiné poukazovaly i na další tituly z pařátů tohoto svérázného herního guru. Nicméně měsíc uběhl jako voda a my máme možnost představit vám plnou, ničím neomezenou verzi tohoto titulu, jenž si bere notnou dávku inspirace z kultovního Postalu. Nyní už vás tedy nebudu zdržovat planými řečmi a přesunu se přímo k tomu, co vás donutilo začíst se do tohoto článku.
Těm, kteří se k zmiňovaným dojmům nedostali, připomenu, že v tomto titulu na vlastní „elektronickou“ kůži zažijí takzvaný „Den blbec“, avšak z pohledu smradlavého, břitkým humorem vyzbrojeného bezdomovce Anthonyho. Jak už název napovídá, vaše nejhorší noční můra nabude skutečných tvarů, a to v oblíbeném „městě andělů“, které se na jeden den stane epicentrem pohrom nejrůznějšího druhu. Vaše putování započne na jedné přeplněné dálnici do Santa Monicy zrovna ve chvíli, když vám těsně nad hlavou přeletí obrovské letadlo a havaruje kus před vámi. Do ovzduší a vůbec do celého města se dostane nebezpečná, v zombie měnící látka, jež se na palubě nacházela společně s teroristy. Ti vzápětí obsadí zbídačené město a budou vás doprovázet na každém kroku. Vaši snahu o přežití pak znepříjemní i zemětřesení, které už tak dost zdevastované město rozdělí na několik částí. A když už to bude vypadat na chvilku klidu, z nebe začnou pršet meteority, moře se ohlásí v podobě tsunami, pouliční gangy se pustí do války a tak bych mohl ještě chvíli pokračovat. American McGee zkrátka obdařil tento titul několika různými scénáři, které na sebe plynule navazují a vytváří tak neuvěřitelně chytlavý a vtipný příběh.
Proti všemožným nástrahám osudu nebudete stát sami, nebojte. Titul vám v průběhu hraní nabídne slušný arzenál (od páčidla, přes brokovnici a odstřelovací pušku, až po těžký kulomet umístěný v sanitce), který se vám bude plynule rozrůstat, jak budete postupovat z lokace do lokace. A abyste se necítili duševně osamoceni, dostane se vám i společnosti několika přátel, jako třeba věčně zvracejícího chlapce, nebo radikálního Mexikána s motorovou pilou v prackách. I když to všechno mohlo znít pěkně, vězte, že na většinu problémů, se kterými se ve hře střetnete, vám postačí obyčejný hasící přístroj, který má navíc nekonečnou zásobu onoho hasícího přípravku. Společně s faktem, že vlastně nemůžete umřít (ať už vás zabije kdokoliv, stačí pár vteřin počkat a jste zpátky ve hře s plným počtem životů) se titul obtížnostně řadí někam mezi Bombermana a Tetris, bohužel. Nic už nezachrání ani volitelnost obtížnosti, která jen zvyšuje počet protivníků, avšak neupravuje ani jejich sílu, ani výdrž.
Další nespornou vadou na kráse celého titulu je naskriptování, na které jsme si stěžovali už v demu. S bláhovou nadějí, že v plné hře to snad bude jiné, jsme se na tento počin znovu těšili, nicméně autoři zůstali u zaběhnuté tradice a dál si vás po „herním plánu“ vodí přesně po těch místech, kam chtějí abyste šli a na žádná jiná vás nepustí. Jsem sice ochotný uznat, že při plnění jednotlivých úkolů, kterých je hra plná (pozavírej hydranty, zabij 10 teroristů, zachraň pět lidí atp.) tento systém není tak úplně na škodu, neboť vyznat se v ruinách města je mnohdy i nad síly duševně zdravého jedince. Avšak jakási volnost, kterou nám vývojáři mohli nabídnout, tu zoufale schází. Ale což, nic není dokonalé a chybka se občas vloudí i na ta nejstřelenější místa.
Co Bad Day L.A. ubírá na hratelnosti, bohatě vynahrazuje na vizuální stránce. I přesto, že hra nedisponuje nejnovějším enginem, nebo fyzickým modelem, dokáže na první pohled zaujmout. Plně se totiž oddává takzvané komiksové grafice, kterou jsme měli poprvé možnost spatřit u lehce kultovní střílečky XIII, která se tvářila jako interaktivní obrázková knížka. Dočkáme se tak příjemně, leč hranatě vyvedených postav, stejně jako na chlup stejných domů a nezničitelného prostředí. I přesto ale věřím, že si vizuální zpracování celé hry, společně s vtipnými dialogy náležitě užijete, a zdánlivá absence kvanta polygonů a úchvatných textur vám ani nepřijde na mysl.
Jestli něco scházelo grafice hry, hudba a zvuky to bohatě vynahrazují. Celý titul doprovází poslouchatelný, leč trochu nevýrazný soundtrack, který dotváří dění na obrazovce a dodává situacím šmrnc. Zvuky pak mají svou laťku poměrně vysoko, jak už bývá u nově vznikajících her nepsaným pravidlem. A korunu všemu nasazuje geniální dabing, jenž titul žene do závratných výšin, z kterých si alespoň anglicky nadaní hráči užijí nesmrtelnou vyřídilku naší hlavní postavy, kterou máme možnost slýchat až neuvěřitelně často.
Pomalu se na obzoru rýsují hranice města, slunce zapadá a je čas na finální rekapitulaci. Po dlouhém herním půstu, kdy se na nás sice řítily hry z různých stran, ale vesměs s žádnou originální myšlenkou, titul Bad Day L.A. znovu rozvířil herní vody a zavdal příčinu k debatám. Jsem si jist, že mezi herní komunitou najdeme jak tábor zastánců, kteří na hru nedají dopustit a budou si ji užívat od začátku až do konce, tak druhý tábor, který se postaví za myšlenku, že je to blbost s mizernou grafikou, se kterou nemá cenu ztrácet čas. Já se však musím přiřadit k prvnímu zmiňovanému týmu a prohlásit, že mě tento počin opravdu nadchnul a znovu zavedl do dob, kdy více než na grafice záleželo na hratelnosti. Je tedy naprosto férové, když si ode mě hra vyslouží pěkných 69%.
Musel bych se fakt hodně ožrat, abych si toto zahrál...
já newim, ale mě to je docela sympatický, taková střeštěnost v moři her co sází na super grafiku/hratelnost/příběh apod.....prostě něco jinýho taková oddechovka, něco u čeho se trochu zasměju....asi si to stáhnu, už se těšim na ten dabing :-)
neco takove na herni scene chybelo...proste bud to cloveka BAVI nebo to cloveka NEBAVI..me osobne by to bavilo tak dva dny a pak bych to vymazal...protoze to je furt dokola...ale jako originalita tomu urcite nechybi a to je hlavni...
já tuhle hru mám a dá se celkem hrát je to dobrý na uklidnění a pobavení. Nějaká taková hra tu delší dobu chyběla........
loool xD jo jo , tahle hra je docela v klidu , jen tak na pobaveni :d kdyz jen vidim screeny :d
nemate link kde bych si ju stahnul ? xD
:D kouknete se na grafiku okolo hlavne budouv to je hruza nevim jak tam mohl napsat peknych 69% ja bych tomu dal sotva 20% takovydle dmnc
a ty ses asi dement ze... Jestli nechapes pojem hratelnost tak tu ani nelez...
Fsadil bych na to svoje smradlavy ponozky ze to tu uz jdnou bylo.... pekne Bleee to je :p
Uz jsem to postoval nekolikrat, demicko me docela zklamalo svoji linearitou a dmntnosti ukolu... proc zachranovat jedno zombie dite, ktery dela zombiky z ostatnich lidi, kdyz by ho slo normalne odstrelit? Hra vam proste neda svobodu, a to bylo neco co jsem od ty hry ocekaval... ze to bude takovy GTA v jinym stylu...
Kolik ti panacku je?? tipuju ze vic jak 16 nebo 17 urcite ne... jsou zhyckanci moderni grafiky, jenze dobrou hru nedela jen grafika... ta muze bejt skvela, ale kdyz chybi hratelnost.... je to v coudu... BD LA asi nebude patrit ke spicce, ale jedna se o orginalni pocin, nedotazeny k dokonalosti, coz je skoda
lol co to je hej?
mno jaxem viděl to video ...
Mě je sice 17, ale stou grafikou souhlasim, když neni hratelnost tak je hra na ... Ale zase když je vše dohromady tak je z toho pecka roku...
Je to sice takova kravinka ale je to gut na odreagovani :)
je to divny
Jak se to stahuje??díky:-)
Bože jde hlavně o hratelnost.
Co je hlavní úkol game designera?
Hratelnost, Hratelnost, Hratelnost...
Grafika není to nejdůležitější!
Proč lidí baví furt hrát Mafii? Třeba 30x dokola?
Grafika? Ne to si nemyslím.
Drbat kvůli grafice. Ha ha :-D
GTA má otřesnou grafiku a lidí baví. Protože je dobrá hratelnost a oto tady jde.
Dám příklad.
Kmotr má sice celkem dobrou grafiku, ale auto jsou prý ostřesná...
A je jich sakra málo...
Tak brzo zapadne. A nepomohla by mu ani super hyper extra grafika.
Chápeme?
hratelnost a grafika spolu nesouvisí. UT99 je taky hratelnější než UT2k4. Stejně třeba HoMaM 3 oproti 5. Nebo třeba CSko, nikdy žádná oslňující grafika, ale do vcelku nedávný doby to mělo úžasnou hratelnost..
jj jako mas pravdu ale nerekl bych,ze GTA ma otresnou grafiku...jak psal Beluga je to moc linearne a proto clovek u toho moc nevydrzi..ale ma to svoji originalitu a s ni souvisi i komicka grafika...proste mel by to kazdy zkusit at vidi,ze ne vse je jenom o grafice...
je to parbaaa , :D sranda...
fakt jestli se vám cd s bad day L.A dostane do ruky doporucuju ho pouzivat jako tácek pod vochtl...v žádným případě nehrát teda pokud nechcete vydet nakou opravdovou kktinu
Paani, uz delsi dobu tu sleduji negativni vyroky k tomuto titulu, ale prozatim jsem jeste necetl zadnou konstruktivni kritiku. Je to same "to je kkotina, to je shit atd." a kdyz uz se nekso joo rozjede, tak napise, ze ma hra otresnou grafiku. Ja sice respektuji, ze ma kazdy pravo na svuj nazor, ale co takhle se prenest pres grafickou stranku titulu a hledat i ta pozitiva? Knihu take nehodnotite podle obalu..
tady proste hodne lidi nemuze pochopit,ze tato komicka grafika k originalite hry proste patri..
Kdo nehrál XIII nepochopí, já ji dohrál celou a opravdu mě ta hra chytla i když tam byl předem dán scénář. Tady to bude zřejmě stejné. U hraní jde přeci o 4fun. :)
nevite jak se meni ovladani???
Bohuzel ovladani ve hre je pevne dane, a nepohne s nim ani Buh, ani Vy:o/
ty vo.. asi zapomeli na levaky. toto jako mam hrat pres ruku?