Přenosná konzole má určitá specifika, jako například relativně malý displej, omezený repertoár tlačítek a užitnost v ne úplně klidných podmínkách. Proto je zapotřebí, aby se těmto standardům přizpůsobovaly také hry, které na handheldy vychází. Je těžké na ně udělat krásnou 3D akci, strategii či velkolepé RPG s perfektním příběhem. Takové žánry sluší více velkým konzolím a PC, ačkoliv i na PSP najdete pár povedených kousků. Co se však na handheldy hodí ze všeho nejvíce, to jsou sporty, zejména pak závody. Není divu, že už jich vyšlo tolik a že jejich příliv stále neustává. Při cestě tramvají se hrají dobře, na malém displeji slušně vypadají a jsou jako dělané na zabití několika volných minut, i když dokážou uhranout na podstatně delší dobu. S licencí ATV už několik závodních titulů vyšlo a nyní přichází další. Oproti přímému předchůdci ATV Offroad Fury Blazin Trails přináší o poznání více obsahu. Tahle hra je jím doslova nabitá.
Jak už se stalo dobrým zvykem, v ATV si nezazávodíte jen se stejnojmennými čtyřkolkami, které si vydobyly popularitu především v Americe, ale také se stroji MX, jež je obvykle na jednotlivých mítincích doprovází. To však není všechno. Užijete si také závodů bugyn a malých náklaďáků. Zkrátka takřka cokoliv, co si vybavíte ve spojení s offroadem, ve Fury Pro najdete. A pokud by vám to náhodou nestačilo, úspěšným postupem v šampionátu si otevřete ještě dvě další série, konkrétně káry závodící na sněhu a rallye speciály. V každé kategorii je na výběr z mnoha strojů, ovšem v rámci jedné disciplíny se zase tolik neliší. Respektive neliší se chováním, ale na rychlosti, účinnosti brzd, zrychlení či manévrovatelnosti určité rozdíly poznáte. Není to ale nic dramatické. Zajímavější jsou rozdíly mezi samotnými kategoriemi, které jsou pochopitelné, na druhou stranu jakékoliv zásadnější variace tlumí arkádový model.
Pokud navíc čekáte podobné rozdíly jako třeba v aktuálním hitu Race Driver GRID, raději zapomeňte. Jednotlivé kategorie mají svá specifika, ale jakmile si osvojíte třeba obyčejné čtyřkolky, nebudete mít větší problém přesedlat na sněžná vozítka a v rámci jednoho dvou kol si vštípit do jízdního stylu jejich prvky. Prostě nečekejte, že byste se museli učit ovládání pokaždé od píky. Pouze MX motorky jsou opravdu hodně citlivé a je potřeba si na to dát pozor a dá se říci, že jen ony se od zbytku liší opravdu výrazně. To však není žádná výtka, v rámci možností – v arkádovém stylu a na handheldu udělali autoři v tomto směru slušný kus práce.
Pokud bychom měli udělat nějaké zastřešující rozdělení herních módů, bylo by to na klasické jezdecké, kdy hraje roli především dojet do cíle před trojicí konkurentů (nikdy jich není více) a případně sem tam sebrat nějaký ten bodík za trik, jenž ale ve výsledku přispěje maximálně k dobrému pocitu. Druhou velkou skupinou jsou freestylové módy, kde naopak sbírání bodů hraje primární úlohu a naopak čas ustupuje do ústraní. Freestyle si užijete především se stroji tříd ATV a MX. Systém by se dal zjednodušeně přirovnat k slavné sérii Tony Hawks Pro Skater, pouze místo skejťáka s prknem tu vystupují čtyřkolky a motorky. Podobně ale musíte tisknutím tlačítek v daných kombinacích vyvolávat tu snadnější, tu složitější triky. Body přitom nezískáte nijak jednoduše a je zapotřebí se opravdu snažit. Zatímco v závodních disciplínách tečou bodíky na konto jedním proudem, a to takřka při každé příležitosti: ať už slidujete v zatáčce, nebo jen vyletíte na skokánku. To trochu mate, protože zprvu nebudete vědět, co se kde boduje a za co kde vyjdete s prázdnou. Celkově vzato jsme si užívali spíše jezdící závody než freestyle, kde je provádění triků třeba věnovat opravdu hodně cvičení a i tak může jít o velmi frustrující chvíle. Netvrdíme však, že někdo jiný nebude mít poměr obliby nastaven obráceně.
Na nižší úrovni, tedy v přehledu módů, najdete opravdu solidní nálož, v níž se možná po prvním spuštění hry ztratíte a nebudete vědět, kam sáhnout dříve. Šampionát v takovém případě působí jako příliš komplexní varianta, ale jakmile ho spustíte, zjistíte, že vede precizně za ručičku a konstantně provádí jedním závodem za druhým. Potěší také, že šampionáty mají aspoň lehkou formu kariéry, takže vyděláváte peníze, otevíráte si zpočátku nepřístupné závody i disciplíny a v neposlední řadě si vylepšujete své stroje. Tuning samozřejmě není nijak realistický, spíše jde o tu možnost vylepšit si prakticky každý díl svého miláčka, ať už to jsou brzdy, motor či výfuky. Někoho možná ještě více potěší vizuální tuning, který spočívá v instalaci lépe vypadajících kol či světel. Na rozdíl od jiných her, kde je podobné vylepšování jen tak do počtu a na trati se budete divit, že jste v garáži těsně před tím přestavěli celé vnitřnosti, ale nijak se to neprojevuje. To v ATV Offroad Fury Pro rozhodně nehrozí, a jelikož jsou nové díly většinou zásadního významu, na trati se projeví, což nejlépe pocítíte ve vztahu ke svým soupeřům, které bez upgradu budete mít pořádný problém porazit, zatímco s patřičnými vylepšeními s nimi budete hrát přinejmenším rovnocennou partii.
Umělá inteligence je za všech okolností nastavena velmi agresivně a vyznačuje se tvrdou jízdou od startu až do cíle. Zpočátku možná budete mít problém se protivníků držet, ale po několika odjetých závodech byste měli mít ovládání osahané natolik, že budete stačit, navíc už také budete vědět, že nejezdí v rukavičkách. Závodí jak mezi sebou, tak především s vámi. A je to dobře. Právě díky tomu se pořadí na trati mění takřka neustále a nikdy se nemůžete být jisti momentálním prvenstvím. Někdy se před vás soupeř předežene jen proto, že lépe projel zatáčku či se mu podařilo lépe zdolat překážky (například v supercrossu velice důležité), jindy vám ale třeba při dopadu ze skoku přiletí na hlavě a srazí vás ze stroje, čímž ztratíte cenné vteřiny. Hra však používá nepříliš populární systém vyvažování sil na trati, takže i když ztratíte relativně hodně času, za pár zatáček byste jinak skvěle jedoucí konkurenci měli mít na dohled. Ona jakoby zpomalí a solidárně počká. Jenže jakmile se daří vám a jezdíte jedno špičkové kolo za druhým, docela zamrzí, že se soupeři stále drží za zadkem a každou vaší chybičku mohou využít. Něco jako vyjetí náskoku tu prakticky neexistuje. Jak to zvyšuje adrenalin, tak to občas taky pěkně štve.
Jestliže vás přestane po nějaké době bavit masivní singleplayer, což nastane nejdříve po několika týdnech normálního hraní, další porci zábavy by měl poskytnout multiplayer. Vývojáři z Climaxu si dali práci a vytvořili skvělý síťový kód, takže hra netrpí lagy ani výpadky a navíc i v tomto směru poskytuje slušnou variabilitu. Můžete si vytvořit dokonce závody na míru, stejně jako šampionáty. Opět ale platí, že mohou závodit maximálně čtyři hráči současně. To je trochu škoda, kdyby na trati bylo vozítek více, byla by zábava ještě hutnější.
Po grafické stránce je ATV Offroad Fury Pro jednou z povedenějších PSP závodních her. Možná nemá na úplnou špičku, jelikož okolní prostředí vypadá často jako hnědá či šedá textura, modely vozů a provádění triků je ale zpracováno velmi dobře. V případě, že máte zrovna chuť na pořádnou porci závodění, které byste mohli praktikovat doma i na cestách, zrovna jste našli jednoho z nejpodařenějších adeptů – 80%
Redakční poznámka: V Americe je hra v prodeji již rok a půl, do Evropy se však dostává právě v těchto dnech.
nwím no ... zvláštní hra
dobry
zlatej Stunts...
takze tam to muze bejt zajimavy :)
drsny
pekna hra, pekny clanek
..tak tam to muže být dobrý
no hra dobra clanek tez no......nenii to na pc ale to je strasne dobre suhlasim vsetko co napisal ale na pc sa zabudlo ved dobre hry robia uz iba konzoly...nevravim ze konzoly su zle ale tie nehorazne ceny hry strasne......za takuto hru by som vysolil vela na pc na zaciatku predaja stoja take hry 1500SK ale na konzoly take hry stoja aj po 2rokoch inac mam psp rad ale nemam ho doma.
grafika je totalne slaba!!
problém málo tlačítek mě až zase tak netrápí. Třeba ve famozní RPG FinalFantasy VII bylo ovládání super jednoduchý a nedělalo problém. Třeba v FPS Symphon Filter zas byl počet čudliků znát, ale bylo to vyřešeno geniálně pomocí otevírání menu na výběr zbraní. Jak říkám - záleží na šikovnosti vyvojařů jak si pooradí s ovládáním. Potom není problém ovládat i složité RPG....
mě to příde ůplně jako MX vs ATV Unleashed a Offroad dohromady ..:(
naka kravinka :D
Tak nevipad¨á to až tak špatně :)
Zajmavé ale asi bych to nehrál
Z těch komentářů je mi na blití...
Snad z toho bude dobrá závodní hra..
...
uz se na to tesim
Těším se.
...tak to určo vyzkouším.... :-)
Já bych řekl, že to bude to samý jako mx vs. atv unleashed možna o neco malo lepší..xD