Jedna z největších herních sérií současnosti, Assassins Creed, se po dvou letech hlásí již se svým desátým pokračováním, tentokrát s podnázvem Origins. Po rozporuplném Unity, velmi dobrém Syndicate a nedotaženém Chronicles, přichází Ubisoft s výraznou změnou celého konceptu hry a samozřejmě i změnou samotného prostředí. Po viktoriánském Londýně se tentokrát podíváme do starověkého Egypta za vlády faraóna Ptolemaia, v době nástupu krásné Kleopatry a hrozící invaze římských vojsk pod vedením Julia Caesara. Je to doba velkých politických změn, bohatství, ale i chudoby, a na své si přijdou i taková důležitější témata jako je útlak, rasismus či otroctví. Pro dobrou hru je to tak skvělé podhoubí, kde se dá najít stovky zajímavých témat a námětů k činnostem.
Podtitul Origins v tomto případě neznamená ani tak návrat ke kořenům série, jako skutečný návrat ke vzniku bratrstva assasínů. Ačkoliv v této době ještě nehrozila světu hrozba templářů, byl tu jiný temný řád, který se snažil ovlivnit světové dění. Nastal čas, aby se mu někdo postavil. Tím, kdo se s temným řádem v novém díle utká, bude medjay Bayek. Hodnost medjay je něco jako tehdejší policie, která měla na starosti svoje území. Hlídala, aby se lidem nedělo nic zlého a vůbec dělala život lepším. Bohužel Bayekova služba byla přerušena tragickou událostí a on se po letech vrací do staré domoviny, aby se zde pomstil a mimo to také srovnal chod dějin do správných kolejí. Ihned z počátku je potřeba říci, že Bayek je hrdina hodně sympatický a i když se mu staly věci, které by nikdo nechtěl zažít, dokáže se blýsknout vtipem nebo perfektní narážkou. Jako základ hry je to rozhodně dobrá výchozí situace.
Příběh hry je situován, jak již bylo řečeno, do Egypta. Vše se tak odehrává na obří mapě v severní Africe rozdělené na jednotlivé lokace. Celkově je hra mnohem více otevřená a do jisté míry připomíná třetího Zaklínače a nedávný Horizon Zero Dawn (k němuž mimochodem brzy vychází DLC). Celá mapa je skutečně rozlehlá, obsahuje velká osídlená města, menší osady, ale i lokality s minimem vegetace a života. Zzatímco velká města plná obyvatel a úkolů jsou skutečně parádní, najdeme tu i menší, velmi generické lokality. Bohužel ale také lokality, které jsou svou náplní téměř zbytečné, poměrně prázdné a jen prodlužují nutnost cestování přes nezábavná místa. Naštěstí jich není tolik. Na druhou stranu vše vyvažují propracované lokality vytvořené dle těch skutečných, jako jsou například gladiátorské arény, závodní dráhy pro koňská spřežení anebo za všechny jmenujme nádherné město Alexandria.
Hlavní hrdina Bayek při své cestě za pomstou postupně cestuje přes různé lokality, kde má vždy řadu věcí ke splnění. Vyjma hlavní dějové linie, která je velmi povedená a dokáže udržet pozornost po celou dobu, jsou tu i vedlejší úkoly. Zde je vidět, že inspirace Zaklínačem byla docela veliká a najdeme tu tak například vyšetřování, ale budeme i čistit nepřátelské tábory, dobývat pevnosti, prohledávat hory i tajemné hrobky a vůbec dělat mnoho činností, které dokážou herní dobu natáhnout o pěkné desítky hodin. Mimochodem i sama hlavní dějová linka vydrží zhruba 30 hodin, což je v dnešní době velmi slušný nadstandard.
Nedílnou součástí celé série vždy byly souboje, stealth a obecně zabíjení na jakýkoliv způsob. Tentokrát ale došlo k velkému přepracování systému, protože souboje jsou nyní více taktické, vyžadují úskoky a přesné naplánování úderů podle typu protivníka a především ve chvíli, kdy se na vás nahrne spousta nepřátel, je lepší vzít nohy na ramena. Oproti dřívějšku totiž nepřátelé nečekají poslušně ve frontě, aby si došli pro probodnutí, ale útočí všichni najednou a ze všech stran. Je tedy třeba si dobře hlídat vše kolem sebe a nepouštět se do větších akcí pokud si nejste jisti svou převahou. Všemu občas nepomáhá chaotická kamera, která se umístí do tak špatné pozice, že nevidíte nic nebo jen část bojiště. Naštěstí se to neděje stále, a jakmile si na souboje zvyknete, přejdou vám intuitivně do krve. Stejně tak příjemně se ovládají luky a střelné zbraně, které je radost využívat.
Taktice soubojů pomáhá i vtipné využití orlice Senu, která je Bayekovým průvodcem a po aktivaci můžete svět vidět jejím okem, prohlédnout si lokalitu, která vás čeká, označit si protivníky a po získání některých schopností vyvádět i další kousky. Je to takový egyptský předchůdce dnešních dronů. Vše funguje hezky, plynule a absolutně do zapadá do hry a nemáte pocit, že tam prvek autoři přidali jen proto, aby jej tam měli. Druhou věcí, která vám pomůže zvládat čím dál složitější souboje je výbava a schopnosti. Výbava padá z nepřátel takřka neustále, je z čeho vybírat a je příjemné, že si můžete vybrat z nepřeberného množství zbraní a brnění to, co vám nejvíce vyhovuje. Posledním prvkem jsou schopnosti, které si otevíráte za získané schopnostní body. Je jich na výběr několik desítek ve třech různých tematických oblastech a postupně si tak můžete vylepšit způsoby útoku, získat možnost střelby ve skoku, nové schopnosti pro orlici a mnoho dalších. Pravdou je, že kolikrát jsem nevěděl, co si vybrat dříve a dlouho jsem se musel rozhodovat, do čeho investuji.
Pokud se soubojům rádi vyhýbáte, můžete samozřejmě využít plížení, maskování ve vysokém porostu a zabíjení ze zálohy. Hra k tomu na řadě míst přímo vybízí a pokud nechcete spustit poplach v celém táboře, můžete si v klidu vyčistit perimetr a pak se utkat pouze s vůdcem. Bohužel hra občas zlobí a tak nereaguje na ovládání stoprocentně jistě. Vaše postava občas, především při parkouru, vleze někam, kam nechcete, nebo seskočí ze zdi zrovna v nejnevhodnější dobu, a ideálně přímo na spícího nepřítele. Je to škoda, protože takové drobnosti kazí dojem z celé hry a dokážou zážitek hodně pokazit. To samé se dá říci o situaci, kdy na PS4 padají FPS a to do takové míry, že se místy hra úplně zasekne a několik vteřin trvá, než se zase rozběhne. Naštěstí to není až tak časté.
Záměrně jsem prozatím vynechal informaci o hraní mimo Animus, tedy ne za Bayeka, ale za osobu, která se do něj inkarnuje ve svých vzpomínkách. Tato dějová linka je tu naštěstí velmi upozaděna, celkově se jedná snad o půl hodiny hry a za mě by se mohla tato část zcela vypustit a v Assassin hrách je to spíše přítěž než něco zajímavého. Na druhou stranu, pokud si libujete ve čtení a studiu různých herních reálií, najdete zde počítač a v něm neuvěřitelné množství informací včetně odkazů na hlavní hrdiny předchozích dílů.
Poslední co si zaslouží zmínění je grafika. Hra vypadá fantasticky, lokality jsou nádherně zpracovány, ve hře se objevují fenomenální panorámata a je skutečně radost se hrou i jen tak pro nic za nic projíždět. Ať už se vydáte po temné noční poušti, procházíte se živým městem, nebo palmovým hájkem, vždy je na čem oči zanechat. Egyptská krajina je zabydlena i spoustou zvěře, ptactva, a tak narazíme třeba i na hrochy nebo krokodýly. Zvířata samozřejmě můžeme i lovit a ze získaných surovin si vyrábět lepší výbavu. Celý svět pohání stejný engine jako Ghost Recon Wildlands a je vidět, že tato technologie má před sebou příjemnou budoucnost, protože i teď ždíme z aktuálního hardwaru maximum.
Posledním, avšak neméně důležitým pozitivem, je kompletní lokalizace textů do češtiny. Překlad je kvalitní a umožní hru prožít detailněji. Klidně se můžete začíst do deníků, zápisků a vůbec do všudypřítomných textů. Naopak negativem je přítomnost obchodu a možnosti si za mikrotransakce (nechápu, proč se tomu tak říká, když často jde o velké peníze) kupovat nové vybavení, zbraně a další předměty. U hry za plnou cenu se nám toto zkrátka příliš nelíbí, ale bohužel si dost možná budeme muset zvyknout, protože nejen ve hrách od Ubisoftu se to stává standardem. Celkově je ale Assassins Creed Origins velmi příjemnou inovací zaběhnuté série, hodně nás bavil a ještě dlouhou dobu bavit bude. Odnáší si od nás zasloužených 85 %.