Herní série Assassins Creed čítá již pěknou řádku titulů a i když kvalita posledních dvou byla dost rozkolísaná a především Unity bylo poměrně dost kritizováno, jak za slabší příběh, tak spoustu technických problému, z nichž řada nebyla do dneška vyřešena, přesto se můžeme spolehnout, že se dočkáme i dalších dílů. Na letošní rok ale zřejmě není plnohodnotná asasínská hra v plánu a tedy se můžeme těšit až na příští rok, kdy bychom se podle nepotvrzených informací měli podívat do Egypta. Čas do dalšího dílu si tak můžeme zkrátit aspoň spinoffy z trilogie Chronicles. Prvním dílem byla vloni Čína, kde jsme se hnali za Templáři a podivnou skříňkou s neznámým obsahem a která rozjela příběh do dalších dílů.
První díl nezískal nijak zvlášť vysoká hodnocení, přesto se jednalo o zajímavou hru, která dokáže na nějakou chvíli zabavit. Bylo tedy nasnadě, aby se vývojáři z britského Climax Studios pokusili vyslyšet nářky fanoušků a opravili ve druhém díle trilogie chyby a přidaly nové prvky. Jestli se to povedlo, se dozvíme až závěrem recenze, ale co se změnilo, je minimálně hlavní hrdina a herní prostředí. Namísto Číny se tentokráte podíváme do Indie někdy kolem roku 1850 (tedy asi 300 let po prvním dílu), kdy se jedná o velmi neklidnou zemi plnou násilí, války, ale i překrásné architektury a lokalit. Za hlavního hrdinu byl tentokráte zvolen mladík Arbaaz, který se musí vydat opět za templáři, sebrat jim onu skříňku, zjistit, k čemu ji vlastně potřebují a mimoto ještě najít legendární artefakt, diamant koh-i-noor. Krom toho dojde i na nějakou tu drobnou lásku mezi hlavním hrdinou a princeznou, ale ani to není hlavní tahoun hry a omezuje se v podstatě jen na několik kapitol. Příběh se tedy ubírá víceméně stejnou linkou jako u prvního dílu a rozhodně to není ta hlavní deviza hry, která by vás k ní přitáhla.
Pokud jste s prvním dílem neměli tu čest, tak vezte, že se jedná o 2.5D plošinovku, kdy se víceméně pohybujete zleva doprava a naopak, ale tu tam můžete jakoby vylézt z obrazu nebo do obrazu vstoupit, případně se kolem rohu otočit do dalšího směru, který se ale opět ovládá v 2D pohledu. Zkrátka se jedná o takovou mutaci 3D akce a 2D plošinovky. Právě přidání možnosti občas přecházet mezi úrovněmi hloubky občas způsobuje problémy, protože kamera může změnit pohled a rázem tlačítko dělá něco jiného a vy, nepřipraveni, provedete zcela jiný úkon, než jste chtěli, nemluvě o občasném prolínání jednotlivých úrovní obrazu, takže si myslíte, že skáčete na plošinku, ale ona tam není, protože je na pozadí celé scény.
Rovněž ovládání je od „velkých” assassin her odlišné. Nestačí pouze držet jedno tlačítko a to automaticky provádí veškerý parkour, ale musíte pěkně mačkat tlačítka pro lezení, skákání, chytání a podobně, což složitost hry trochu zvyšuje. Stejně tak souboje jsou zcela jiné a rozdat si to na férovku mečem jste schopni tak proti jednomu, dvěma protivníkům. Jakmile je jich více, nemáte v podstatě šanci a hra vás tak nepřímo nutí řešit vše pomocí stealth technik, což je ale škoda, protože se tím omezuje možnost řešit situace dle uvážení jinak. Ostatně hodnocení misí se odvíjí podle schopnosti projít ji stealth.
Tím jsme se dostali k prvnímu zásadnímu nešvaru ACCH: India a tím je velká lineárnost. Přijde nám, že oproti prvnímu dílu hra ztratila něco ze svých možností, jak řešit jednotlivé situace, posunuje vás ve víceméně lineárním příběhu a pouze vám klade do cesty různé lokace a různé situace. Občas se stane, že správné řešení je dokonce jen jedno a vy musíte najít, které to je a které vývojáři zamýšleli. Je to velká škoda a promarněná šance. Většina hádanek je omezena na úkol typu nalezni klíč, který má jeden ze strážných u sebe a to se i na tak malé herní ploše brzy omrzí. Druhou takovou ukázkou slabé nápaditosti autorů jsou sekvence, kdy jste uzavřeni v nějaké lokaci a máte splnit nějaký úkol. Musíte tedy postupně proskenovat celé okolí, zjistit kdo kde je a naplánovat, jak budete úkol řešit. Takhle to nezní špatně, ale jen pokud by neexistovalo jedno řešení, které musíte v časovém limitu najít a předtím desetkrát umřete, protože jste udělali nějakou banální chybu. Výsledkem je, že lokaci musíte mít nastudovanou a musíte ji projít v podstatě bez chyby a na jeden zátah. Tyto lokace jsou celkem frustrující a není to tím, že jsou náročné.
Abychom ale jen nekritizovali, najdou se ve hře i nové a neotřelé nápady. Používání předmětů jako je píšťalka, bomby a hák už známe z prvního dílu, zahnutý Indický meč je novinka, stejně jako čakram, takový kulatý létající talíř pro přeřezávání lan a omračování nepřátel. Tu a tam narazíme na možnost použít primitivní odstřelovací pušku, používat cizí oblečení a maskovat se tak za někoho jiného, nebo využít bonusové „chyby v Animu” a dočasně zabíjet instantně na jednu ránu, být neviditelný nebo využívat teleportaci mezi jednotlivými kryty. Tyto speciální schopnosti působí skoro až jako cheaty, ale v některých pasážích vás hra vyloženě nutí je použít a jinak to nejde. Tím spíše je škoda, že si celá hra neudržuje stejnou kvalitu, ale kolísá mezi hodně dobrými částmi a podprůměrně nudnými.
Co ale můžeme beze studu pochválit je vzhled hry. Sice je pryč barevnost a různorodost čínské krajiny a do hry vstoupily spíše nažloutlé odstíny typické pro indickou architekturu, ale i to má svoje kouzlo, naleznete zde krásně vymodelované paláce, epická pozadí využití indických motivů a architektonických postupů. Je škoda, že to vše nepodkresluje nějaký kvalitní soundtrack, na který jsme z Assassin her zvyklí, ale jen snadno zapomenutelné hudební smyčky.
Celkově jsme nuceni zkonstatovat, že od prvního dílu došlo k posunu spíše směrem dolů. Autoři namísto vylepšování zachovali kritizované prvky z minula, přidali méně zajímavý příběh a omezení svobodné volby, což je velká škoda, protože fanouškovská základna Assassin her je veliká a tím pádem i hlad po dalších příbězích. Ještě ale není třeba házet flintu do žita, protože již 9. 2. očekáváme poslední díl této trilogie, který bude mít podtitul Russia. Tam se snad vysvětlí celý příběh a dočkáme se i nějakého zlepšení. Prozatím budeme muset hru hodnotit 60 %, byť za zhruba 200 Kč, za které se dá koupit, to není špatná zábava na zhruba 6 hodin hraní. Druhou variantou je počkat právě na únor, kdy bude možné koupit celou trilogii najednou a užít si tak téměř plnohodnotnou hru složenou ze třech kapitol.