Je to již více než pět let, kdy Bohemia Interactive (nadále jen BI) vydali ve spolupráci s Codemasters Operaci Flashpoint. Tato hra svým pojetím komplexního vojenského simulátoru vytvořila žánr, do které v podstatě dodnes žádnou jinou další hru nemůžeme zařadit. Nicméně čas jde dál a lidé chtějí víc a víc. Vývoj avizovaného pokračovaní se neustále protahoval a navíc jej brzdili další projekty BI. Každého fanouška OFP tak před rokem a půl jistě potěšila informace, že BI plánuje vydat novou hru, ve které se pokusí využít své nově nabité zkušenosti z tvorby VBS (čistě vojenský simulátor určený výhradně pro armádu) a především z XBOXové verze OFP:Elite. Hra byla označena jako Armed Assault a vydání bylo slíbeno již na konec roku 2005. Skutečnost, že tuto recenzi čtete až dnes, dává jasně najevo, že vývoj se pozdržel o celý rok, což je naštěstí na výsledné podobě hry vidět, ale nepředbíhejme.
Grafická stránka hry
Začněme tím, co je vždy nejvíce na očí. Ačkoliv BI prohlašovala, že ArmA není, jak jsem ji kdysi nazval, “vytuněným” Flashpointem a že jde o plnohodnotné pokračování, je na výsledné podobě hry stále hodně poznat, že jde o starý engine, doplněný o nejnovější grafické vymoženosti, jako je například HDR, dynamické stínování či náznaky žijícího okolního prostředí (ptáci létající nad hlavou, kymácející se okolní tráva v lesním porostu či naklánějící se stromy v poryvu větru). Hra též využívá streamované vykreslování okolí, díky kterému nedochází k “cukání” při velkém množství objektů a hra si celkem příjemně udržuje vysokou hodnotu fps. To má bohužel za následek neblahý fakt, že například vozidlo několik set metrů před vámi na otevřené pláni sice uslyšíte, ale neuvidíte jej dokud si místo pořádně nepřiblížíte (například přes optiku zbraně či dalekohled). Stejně tak tráva, co se vykresluje ve vašem okolí, již na vzdálenějších místech vidět není. Když si tedy lehnete na zem a tráva vám zabere půlku vašeho výhledu, pak si můžete být jisti, že nepřítel v multiplayeru vás vidí ležet na holé pláni. A to rozhodně na klidu nepřidá.
Ale abych ještě nehanil (na to přijde řada později), pak musím konstatovat, že Armed Assault disponuje výbornými modely vojáků, zbraní, dopravních prostředků a dalších objektů, s jejichž kvalitou se nemůže v dnešní době moc her srovnávat. Tyto modely, navíc doplněné o kvalitní textury, posouvají celkový dojem z hraní hodně kupředu. Na tento výborný dojem navíc navazují nové animace pohybu, které ve spojení s novými modely nevypadají vůbec špatně.
V nastavení grafiky je kromě mnoha dalších věcí možné nastavit i dohled, který se oproti Flashpointu posunul až na úctyhodných deset kilometrů. Díky streamování okolí tak můžete s poklidem nastavit vyšší hodnotu a kochat se pěkným výhledem, aniž byste to nějak výrazně poznali na ztrátě fps. Armed Assault navíc podporuje několik typů zobrazení, tudíž si můžete zvolit jak klasický poměr 4:3, tak širokoúhlý 16:9 a dokonce zde najdete i podporu zobrazení na třech monitorech zároveň.
Ovládání
Na první pohled by se mohlo zdát, že se ovládání nijak výrazně nezměnilo, ale není tomu tak. Základní koncepce sice zůstala zachována, ale člověk si musí zvyknout na několik změn. Do sprintu se nyní například přechází dvojitým stisknutím klávesy “w” a nikoliv klávesou “e”, které je nyní defaultně přiřazeno vyklánění doprava, což je novinka oproti předchozí hře.
Armed Asasult naštěstí navazuje na svého předchůdce a stále se snaží co nejvíce držet reality. Tím mohu bohužel běžného hráče akčních her zklamat, protože ani v Armed Assault, stejně jako ve Flashpointu, nenajde klávesu, která by mu umožňovala například skákat. Sice se původně uvažovalo o nabídce, která by pomáhala rychle překonávat nízké překážky (jako je například v CoD2), ale bohužel se tato funkce ve finální verzi nenachází, což má ten neblahý důsledek, že jste nuceni nízké překážky obíhat. No naštěstí jich není tolik, takže jsem to ani nějak výrazně nepostrádal.
S realitou souvisí i pohyby postav a jejich možností střelby. Předem říkám, že můžete zapomenout na střelbu za běhu. HUD zbraně se rozšiřuje do takové míry, že trefit něco v plném sprintu je zcela nemožné a pokud se to povede, pak jde jen a jen o náhodu. Na střelbě je také velmi poznat z jaké pozice střílíte – zda stojíte, klečíte či ležíte. Stejně tak po delším sprintu nebudete mít zrovna nejjistější ruku. I samotná střelba doznala oproti Flashpointu několika změn a je potřeba si na ni zvyknout (především na systém přecházení mezi optikou a klasickým pohledem či případným přiblížením). Samotné chování zbraní též působí více reálně, protože zbraň se vám po výstřelu málokdy vrací do pozice ve které byla předtím. Armed Assault vás nutí při hraní přemýšlet, protože každý krok špatným směrem vás může rychle poslat k zemi “žrát hlínu”. Ano, i v Armed Assault je každá kulka smrtící a platí staré “If you see the flash, it´s already too late”, i když ne v takové míře, jako tomu bylo ve Flashpointu. Stejně tak můžete zapomenout na nějaké ukazatele zdraví, protože tady je ukazatelem zranění zrychlený dech a ruce od krve.
Ovládání skupin AI, které zůstalo z původní hry zachováno, doznalo jen pár změn, či spíše došlo k přeházení několik známých zkratek (například na 7-6 již není rozkaz k zalehnutí, ale právě naopak ke vstání jednotky). Nicméně základní funkční koncept byl zachován (proč taky rušit něco, co se ukázalo jako spolehlivě fungující).
No a konečně se dostáváme k ovládání vozidel. Je snad nepředstavitelné, že by ArmA neumožňovala využívat všechny druhy dopravních prostředků, které jsou ve hře k dispozici.
Ačkoliv u pozemních vozidel došlo k pár změnám, je ovládání hodně podobné původní hře. Vozidla se sice chovají víc reálně, ale žádný dokonalý závodní simulátor to rozhodně není. Co však prošlo doslova revolucí je změna ovládání helikoptér a letadel. Zde budou muset i skalní příznivci Flashpointu začít znovu trénovat, protože ovládání je téměř celé změněno a oproti původní hře je velmi citlivé na jakýkoliv rychlý pohyb. Chce to opravdu lehce pohybovat myší a doplňovat to klávesami pro stoupání či klesání. Výsledek stojí opravdu za to, protože lítat helikoptérou je nyní mnohem větším zážitkem.
Původní Flashpoint měl jednu zajímavou vlastnost a to, že hráči umožňoval pouze jednou za misi uložit svou pozici (samozřejmě kromě míst, kdy to bylo v samotné misi nastaveno). Tato vlastnost, která dělala Flashpoint více náročným na plánování a lehce znesnadňovala taktiku save&load, bohužel nebyla do ArmA zachována a hru je nyní v podstatě možné uložit kdykoliv, což je možná škoda.
Umělá inteligence
Přejděme od podoby a ovládání hry k samotnému chování vašich spolubojovníků či protivníků. A zde narážíme na první velký kámen úrazu. Pokud se Flashpointu vyčítalo, že umělá inteligence je slabinou původní hry, pak umělá inteligence v Armed Assault je téměř fiaskem. Jejich reakční doba je naprosto příšerně dlouhá, takže v misi, kde máte za úkol zničit vozidla v nepřátelské základně, jsem neměl problém dosprintovat doprostřed základny k zaparkovanému BVP, položit nálož a utéct. Až při svém útěku jsem poprvé zaslechl nějaké reakce na mou přítomnost. Bylo slyšet, jak vojáci na sebe pokřikují, že zpozorovali nepřítele, ale než se k něčemu odhodlali byl jsem schovaný za překážkou a v poklidu jsem mohl dálkově odpálit nálož. Dalším překvapením bylo, když jsem se ocitnul tváři v tvář hlídce dvou nepřátel. Pět sekund se nic nedělo, pak jsem se odhodal a prvního zastřelil. Jaká byla reakce jeho kolegy? Pouze zařval: Oh no, one is down. Ani zbraň si nehodlal sundat z ramene. Korunu všemu dává téměř sebevražedné chování (skákání z mostu) či naprosto špatná koordinace pohybu kolon řízených AI. Raketometčík zničí první ranou nepřátelské vozidlo, přesto stále pokračuje v palbě a doslova na něj vyplýtvá vše co má. Jako pomyslný hřebík pro mě bylo naprosté ignorování nastavení přes příkazy v editoru (například setunitpos). Jestliže BI slibovala vylepšenou umělou inteligenci, pak výsledek je právě obrácený. Umělá inteligence se ukázala velkou slabinou ArmA a oproti OFP si výrazně pohoršila.
Hudba a zvuky
Ve hře najdeme dvě zremixované skladby z původního Flashpointu, přičemž zbytek tvoří většinou kratší skladby rockovějšího rázu. Hudba mne osobně nijak nezaujala, ani nezklamala. Nicméně co mě potěšilo, jsou zvuky ve hře. Téměř vše je nově ozvučeno a engine umí upravovat zvuky a předávat vám je na základě množství překážek, které jsou mezi vámi a zdrojem zvuku. Díky tomu například tank za stromy uslyšíte mnohem hůře než tank ve větší vzdálenosti, mezi kterým vám nic nepřekáží. I zde bych však našel výtku, protože i když zvuk helikoptér je opravdu výborný, nese se do velké vzdálenosti a kolikrát máte dojem, že už je nad vámi a přitom se helikoptéra vznáší někde dva kilometry od vás.
Kampaň
Jak původní kampaň Cold War Crisis, tak Resistance měly jedno společné – obě kampaně dokázaly hráče vtáhnout do děje a za pomocí celkem povedených předělových scén se hráč celkem rychle vcítil do pozice hlavních hrdinů. Bohužel kampaň v Armed Assault tuto osobitost naprosto postrádá. Celá kampaň na mne působila příliš vojensky a chladně. Dějem vás provází reportáže fiktivní televize AAN, které se snaží nastínit a popsat situaci. Bohužel výsledek bych přirovnal ke špatnému béčkovému filmu. Namísto očekávaného vážného tónu reportáží vás rozhovory spíše pobaví. Rozhodně nejlepší jsou jednotky pohybující se v pozadí reportáží. Málokdy asi provádějí co autoři misí zamýšleli (zde je na vině umělá inteligence). Reportér vás informuje o vítězství a za ním se točí tank a likviduje okolní stánky, sloupy a zábradlí, protože mu stojí v cestě voják a jaksi se mu nedaří ho normálně objet nebo počkat až projde.
Nejhorší na tom všem je, že samotný koncept kampaně není vůbec špatný. Postupně procházíte několika hlavními misemi, před kterými máte možnost plnit pomocné mise, které vám mají usnadnit hraní hlavní mise. Celkem je v kampani 28 hratelných misí, ale všechny napoprvé neodehrajete, protože některé pomocné mise se odehrávají ve stejný okamžik, takže si musíte zvolit kterou z nabízených variant přijmete a jak si pomůžete do hlavní mise. Tato inovace je však dle mého názoru jedinou věcí, která je na kampani opravdu povedená. Samotné mise jsou často dosti obyčejné a velmi podobného rázu. Tady otřelé fanoušky Flashpointu zklame tisícátá varianta na noční přepad tábora či zničení konvoje. Bohužel asi nejvíce jsem se bavil právě u pomocných nepovinných misí.
Všechny mise jsou dle mého názoru nedotažené, lineární a dosti zabugované (nesplněný úkol se vám klidně označí za splněný). Celá kampaň tak na mne působí jako by se vytvořila na poslední chvíli. Rozhodně již není nosným prvkem ArmA a pravděpodobně nikdo nebude doporučovat tuto hru na základně výborné kampaně, jako se tomu dělo u Flashpointu či datadisku Resistance.
Zbraně a dopravní prostředky
Jelikož je kampaň zasazena do dnešního období, pak jsou použité zbraně též aktuální k dnešní době. Zbraní je opravdu velká spousta, od klasických samopalů, přes kulomety, odstřelovací pušky, raketomety, až po další vybavení jako jsou miny, nálože, dalekohledy a noční vidění. Tedy klasický Flashpoint v novém kabátě. Výrazných změn doznal snad jen pohled přes optiku, který je teď mnohem působivější. Dopravních prostředků ve hře je také celkem dost, počet některých se rozrostl (je zde více variant hummeru), nicméně některé kousky z Flashpointu ArmA postrádá (například Apache či Hind).
Multiplayer
Pokud má něco šanci být nosným pilířem budoucnosti ArmA, pak je to multiplayer. Zde se hráči konečně dočkali tolik očekávaného Join in progress, takže je již možné se do hry zapojit v průběhu mise. Každý, kdo někdy hrál Flashpoint, věděl, že multiplayer vyžadoval trpělivost (jezdci Vánočních a speciálních rozlučkových závodů by mohli vyprávět), protože čekání na začátek mise býval opravdu velký a často převyšoval délku samotného hraní. Multiplayer jsem bohužel mohl vyzkoušet jen v menším počtu hráčů, takže bych nerad dělal předčasné závěry. Hra nabízí klasické deathmatche, CTF a další varianty bojů o vlajky či území, ale asi nejvíce byla očekáván mod Capture The Island, tolik vychvalovaný fanoušky vytvořený mod pro multiplayer Flashpointu. Princip hry se oproti svému předchůdci sice změnil, nicméně hlavní koncept, a to boj po celém ostrově proti nepřátelské základně, zůstal zachován. Stejně tak bojujete o města s vlajkami, jejichž zabráním získáváte výhody nad svým protivníkem (možnosti respawnu ve městě, použití vozidel apod). Věřím, že při větším počtu hráčů mohou bitvy trvat opravdu několik avizovaných hodin (což nebylo nic neobvyklého u CTI v OFP).
Podle posledních informací by měl multiplayer obsahovat jakýsi anticheat, nicméně o něčem jako je PunkBuster si můžeme nechat jen zdát. Zaslechl jsem jen řeči o kontrole přenášených dat, ale princip mi zůstal utajen. Mám obavy, že cheateři se časem znovu objeví i ve vodách Armed Assault.
Editor a komunita
Bylo by obrovskou chybou, kdyby v Armed Assault chyběl editor. Naštěstí tomu tak není, takže i tentokrát se můžeme dočkat amatérských či poloprofesionálních misí, které pravděpodobně svou kvalitou přesáhnou kvalitu originálních misí. Čeští tvůrci misí ve Flashpointu patří k absolutní špičce, takže potenciál, že vás u té hry udrží po delší dobu, tu prostě je. Bohužel jsem však nenašel slibovaný editor skriptů, takže se autoři musí spokojit pouze se skriptováním v externích programech. Ty mohu potěšit i tím, že základní princip skriptování i příkazů zůstal zachován a to včetně kamerového skriptu. Nicméně jsem doposud nepřišel na to, kam se ukládá soubor clipboard.txt, či kterou klávesou se aktivuje vytvoření záznamu. Kromě pár nových příkazů budou autoři misí asi nejvíce bojovat s avizovanou umělou inteligencí. Obávám se, že tentokrát nepomůžou ani lepší detekční skripty a komunitě bude chvíli trvat než zjistí, jak pracovat s AI, aby je donutila dělat to, co po nich požaduje.
Díky tomu, že jde o pokračování, na které mnoho lidí z Flashpoint komunity čeká jako na smilování boží, můžu tvrdit, že Armed Assault již svou komunitu má. Navíc by se snad neměla opakovat historie, kdy jsme čekali přes rok na nástroje pro tvorbu nových addonů či ostrovů. Tyto nástroje (Oxygen, Visitor) by měly být vypuštěny v nejbližší době.
HW náročnost, bugy a Starforce
Jestli jsem vás nalákal, pak je na čase vrátit se rychle na zem. Hardwarová náročnost Armed Assault je opravdu velká a na to, abyste si hru užili v co nejlepší grafice, to chce opravdu dobrý stroj. Především dobrý výkonný procesor a co nejlepší grafiku. Na to, abyste si ji zahráli na plné detaily, ve velkém rozlišení a s dohledností 10km, dnes ještě prý nejsou stroje, a to se tu bavíme i o nové nVidii 8800GTX.
Co vás bude při hraní celou dobu provázet, jsou všudypřítomné bugy. Jak kampaň, tak multiplayer obsahuje množství chyb, na které budete neustále narážet. Nemožnost provádět některé operace s aktivovanou nabídkou rádia, problémy s nastupováním do helikoptéry v multiplayeru či střelec vrtulníku, vykukující po zásahu kulkou půlkou těla z kokpitu, jsou jen takové drobnosti. Ponechme stranou mé problémy s chodem samotné hry, které mohou být čistě individuální záležitostí.
No a na závěr snad to nejhorší. Když se poprvé objevilo spojení Armed Assault a ochrana StarForce dala komunita jasně najevo, jaký je její vztah. BI zametla vše v tichosti pod kobereček prohlášením, že nasazení jakékoliv protipirátské ochrany je na vydavateli (nehledě na to, že BI tvoří část vydavatele IDEA Games). Bohužel, až pár dní před vydáním prosákla ven informace, že StarForce v české lokalizaci ArmA bude. Je to obrovská škoda a o to větší, když člověk zjistí, že zahraniční verze ji možná mít nebudou. Podle mne tímto krokem vydavatel šlápl hodně vedle a zbytečně odlákal celkem velký počet případných zájemců.
Závěr
Do rukou se nám dostává hra, kterou bych směle ohlásil jako dobrou beta verzí. Už z faktu, že vydání Armed Assault například v USA je plánováno až na příští rok, může být na místě tvrzení, že čeští, slovenští a za pár dní i polští a němečtí hráči budou testery mnoha patchů, které se snad v nejbližším období rychle objeví. Komunitu se budou snažit utěšit tím, že k patchům přidají nové addony a vše vlastně dopadne stejně jako s Flashpointem. Čeká nás další patchovací odyssea…Historie se opakuje.
Říci výsledný verdikt není rozhodně jednoduché. Armed Assault je jen lehkým krokem kupředu. V zásadě nepřináší nic nového, pár věcí je vylepšených, pár věcí se úplně nepovedlo či naprosto pokazilo. Myslím, že po několika patchích, které odstraní ty nejnepříjemnější bugy, to bude kvalitní vojenský simulátor, nemající ve svém zaměření konkurenci a překonávající svého předchůdce.
A výsledné ohodnocení? Základní hodnotu pro normálního hráče bych stanovil na 65%; až se vyladí všechny problémy, pak bych klidně dalších patnáct procent přidal. Hráči OFP si mohou v klidu deset procent přičíst. To je bohužel vše.
ťeď namam čas to číst :) musim hrát :)
už se těšim, až to budu mít:))
75% ... no nevim ... čekám dál
mezitím si stáhnu nějakej ten pack pro OFP ;)
tato recenze opravdu patří zatím mezi nej, protože je opravdu posouzena z pohledu hráče Flashpointu. musím uznat Celo, že jsi ArmA vystihnul dobře a závěr je skutečně povedený. Těžko teď lámat hůl, uvidíme co přinese budoucnost.
kurevsekj StarForce ... nebo co mi to každou chvilku vypne monitor a ja pak musim restartovat compa
Vsichni jste se hlasali jak to bude ohromnej hit - kdyz nekdo zapochyboval tak jste ho pomalu ulynchovali a ted to vsude dostava prumerny hodnoceni - presne jak jsem predpovedel... musim se smat...
bugy mno zatim sem kromě jedný Multi mapy kdy sme se všichni voběvili v moři a následně utopili a jednoho vypadnutí textur tak sem nic nezahlíd KROMĚ STARFORCE
skvela recenze od cloveka, ktery OFP rozumi... tuhle recenzi si beru k srdci a AA si kupovat nebudu.
mozna casem, az odstranej starforce, vyladej bugy a HW narocnost.
skoda, prevelika skoda, fakt jsem se tesil:(
jo musim říc že po tom co sem se pohrabal v configu (nevim jak) a vono se to nějak chytlo tak se grafika výrazně zlepšila a bohužel se taky zaply blom efekty ale s nastavenim na minimum to jde
Celo to schrnul pěkně. Je fajn že hned v den vydání se objevil nejenom EPJ server (díky Machroj), ale i slušná skupinka hraní chtivích lidí. Jinak měl sem možnost hrát několikero verzí hry tak jak se ArmA v posledních týdnech dodělávala a musim říct, že sem byl po nainstalování příjemě potěšen svižností z jakou mi hra šlape. Ano ve chvíly kdy sou mapy s hustou vegetací je to už fuj, ale na poušti ani tuny chlapíků nevaděj. Podotýkám, že mám už hodně zaprášený železo 6600GT Athlon XP 2,05 a 1GB RAM
neviete ci to podporuje grafiku 1650x1080 ???
mno pokud máš silné železo, tak určitě - 16:9 to podporuje
za jak dlouho to tu bude?
Tak tesil sem se dost, ale hra teda nic moc...Jak je tu psano: stary Flashpoint s malou inovaci a nekdy jeste je ta inovace k horsimu...Ale jestli to bude na GP, tak si MP urcite zahraju...Pokud se mi podari sehnat neco proti StarForce...I kdyz si clovek koupi original hry se StarForce tak mu to neskutecne zasere comp...Chvilema u toho mam pocit, ze jedina vec, ktera me toho zbavi je format HDD...
Myslim tu hru,az vyjde nepobezim si ji koupit do obchodu,radsi si to zahraju u kamose a tim to cvakne,proste starej flashpoint
je to uplne stejny i ty zamerovace a ta grafika kdyby to bylo podobny jako battlefield 2 nebo 2142 tak uz to mam doma ale ta grafika(sucha) i stroje jsou podobny a kdo hral flashpoint tak vi jak se to spatne ovladalo a jestli je to to samy to ovladani tak jen zmenily nazev
4qiiq
máš právo na svůj názor, ale mektáš blbosti.... a uvědom si že autoři si dali s dílem hodně práce... a teď to davají veřejnosti k otestování ... proto je ot celý česky, ale nebyla veřejnost zase moc velká
a jestli ti vyhovuje ovládání M1 abramse v jednom, neim jak bys ve skutečnosti sám v taknu řídil, zaměřoval, velil , nabíjel a ještě se domlouval rádiem.... toto je simulátor skutečnosti a ne BF ....
To víte pánové, Armed bohůžel spadl moc do rukou Bi,atd.. Prostě už to neni jako OFP 1, kdy hru a děj tvořili Češi:)
Je to moc velka smula... OFP 1 RULEEEZZZZZ
Flashpoint jedna je pro me nejlepsi hra miho detstvi to jsem ji hral ve 12:)
jen at se fsichni Cskari a CoDckari drzii u svyy gymnastiky ;) , hezky si to napsal celo ,maame teemer jistotu ze rocniky 93 a meene zuustanou tam kde sou. Mimoch soudruzi z CHINY budou do tejdne "bojeschopnii" tak daame naakej zaapas s kamenejma jaatrama, co co ?
jo cece protoze me se to dostane do ruky nekdy v pondelii , uuteryy , jak to tam vypadaa s deformacema , baraak , tereen , vozidla atd .. ?
Celo udelej na lanku rovnou par misi , kdyz jak vidim jsi si hral s editorem .. :))
Tak této hře opravdu nechybí zážitek z hraní !! Vřele doporučuji každému stratégu atd... Pro slabší mašiny to opravdu není!!!!!
dobra recenze čelo. btw: -=CHINA=- Strikes again!!
OFP jsem si prošel jednou, ale jelikož jsem neměl originálku a furt mi to padalo tak jsem ho odinstaloval a už nehrál. No ale bylo to hodně dobrý, tak sem si chtěl koupit origoš a zjistil jsem že se chystá pokračování, tak jsem si to hned předobjednal. No ale teď když si to tu tak čtu toho začínám skoro i litovat. Podle videí jsem ale zase nabyl dojmu že to bude fakt dobrý, tak si myslím jestli si od toho autor recenze prostě jenom nesliboval víc. Já to zpohledu hráče, který předchozí verze skoro nezná (resistence sem vubec nehrál), vidím celkově trochu pozitivněji a fakt už se těším až mi to v pondělí nebo v úterý přijde.
Mozna. Celoush to tu celkem objektivne popsal, nicmene hodnoceni 65% je podle me malo... ale je nutnosti rict ze pokud zapocteme bugy a nedodelavky tak si hra takove hodnoceni zaslouzi...
Nicmene podle meho je brzo hazet flintu do zita, vzpomenme si na stary Flashpoint, poradnou hru znej udelal az patch 1,6xx. takze pevne nervy a verim ze se behem roka autorum podari hru vybalancovat jak hardwarove, tak ai... a AA se stane dustojnym nastupcem OFP.
pěkná recenze. ale AA si nezahraju. moc jsem se těšil ale straforce a nároky mi to asi nedovolí. s tim starforce to dost posr..... moc jsem se na to těšil. snad někdy v budocnu.
Celoushi, klobouk dolu, velmi dobre napsana rezence.
Ve zkratce - ArmA zklamala.
Btw. tohle souveti me skutecne pobavilo: Reportér vás informuje o vítězství a za ním se točí tank a likviduje okolní stánky, sloupy a zábradlí, protože mu stojí v cestě voják a jaksi se mu nedaří ho normálně objet nebo počkat až projde.
:D
"bugy mno zatim sem kromě jedný Multi mapy kdy sme se všichni voběvili v moři a následně utopili..."
ROFL!
Kua to mne nerikejte ze AI muze byt jeste horsi nez v OFP ...
jak je vejš psaný že při noční misi na něj nepřátelský jednotky zírali ...
mno mě přijde celkem logický že týpek když v noci narazí na jinýho a kouká na něj bez nočního vidění tak ho nepozná a chvilku přemejšlí jestli střílet nebo ne ... a když von nestřílí tak já taky ne ... co když si kámoš z tabora jen voksočil za keříček tak ho při návratu hned vodprásnou?
Hmmm přopomíná mi to VC.... jednička byla fakt hodně dobrá a dvojika ta teda za moc nestála.......
i když v SP se mi stalo že sem se vopozdil a nákladák do kterýho sem měl nasednout mi prostě ujel a musel sem běžet za nim :-( a nesmim zapomenout na to že jednotky maj sebevražedný sklony třeba při trenigový misi s vrtulníkem mi při vysazení vojáků zustal jeden z nich stát na křidýlku(teda nosiči zbraní) vyskočil až 500metrach nebo to že při velitelskym trenigu mi kulometčík zapad až po hlavu podzem a nidko z týmu nechtěl střílet na cvičnej terč anebo jako velitel tanku sem nepřišel na to jak zadávat cíle protože vovládam kulomet a dokopat střelce střílel na cíl kterej nedokážu voznačit nejde
KU*VA ArmA mě pěkně nasrlo ... mno budu muset počkat tak půl roku než základní věci dopatchujou
když bych se měl vyjádřit k příbehu .... mno prostě vás někam vodvezou tam si párkrát vystřelíte a jedete domu vomáčka mezi tim pro vás jako vojáka neexistuje ....TOTÁLNĚ NECHYTLAVÝ
*vzpomíná na Rezistanci a hlášku "Trochu představivosti vojáku!" *
No já jsem zvědav, jak mi to pojede na Athlon X2 3800, 7600GT a 1GB ramek?
Těším se, až mi to přijde.
Jinak děkuji za perfektní a objektivní recenzi-momentálně jediná schopná.
Pokud s chceše něčemu nebo někomu smát, začni u sebe ;-)
Já mám prakticky to samý, až na to že mám 4200+ a 512mb grafiku, jinak stejný, taky GF7600GS a Athlon X2 a taky by mě to zajímalo, nicméně podle mě to bude v klídku šlapat, už je ten dvoujádrák
huste
Opravdu to nechapu. Ja hraju, nepada to, o starforce nevim. Je tam par chybicek, ale hra je zajimava. Nekdy az dost tezka.......
Jo a mam 2 roky starou plecku s athlonem 3400+ a GeForce 6800 GT. Nastaveni na vysoky a 1280*1024. Ty co pisou, ze jim to nejede tak si musi stahnout novy ovladace.
Kolik ta hra stoji?
900
Honě sem hrál flashpointa, dokud se mi neposralo cédo cwc(křupy křup) a jedinej kdo mi to moch vypálit je na vejšce a nemá na to čas(to trochu nechápu). Tohle je ale supr, určitě to nějak seženu.
V PONDĚLÍ TO MÁM DOMA, JUPÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ
gde se to da stahnut davat prachy za to nebudu dokud to nebude bez bugu :D ale jinak se na to těšim
Adresa: 82.208.14.121:25000 heslo aaa
Lepsi recenze nez rodieruv manual a 95% :-)
Cau pojede mi to na GeForce FX 5200 a 512MBram jinak OFP me mco nebavilo s toho duvodu ze ty presrelky byly strasny vuubec to nebylo ani trochu relaisticky bezej vsichni si lehnou proste me to nebavilo doufam ze tohle bude jiny
zajímalo by mě, co je podle tebe realistický :)
No přece běhat s křížem uprostřed obrazovky,všechny kosit ve sprintu,skákat 1,5 metru vysoko a do stran apod.Prostě jako skutečný vojáci,ne? :)
No za 1. si myslím, že ti to asi nepofaká a nebo hrozně mizerně, grafika je slabá.
no a za 2.zajímalo by mě co si myslíš, že je realistické? OFP byla a do vydání ARMY(ještě nemohu posoudit :( ) je nejrealističtější vojenskou taktickou hrou. Pokud ofšem nepovažuješ realistické hry jako CS či Quake...., protože tam platí ,,if you see a flash, it´s not so late" a přežít v sobě nasypaný zásobník není problém :D
omlouvám se-stydím se za překlep *ofšem=ovšem
THUMBS UP!! :)
bohuzel se posledni dobou neustale stava ze snaha prekonat prvni (vybornej) dil skonci fiaskem... koukam Arme se to taky nevyhnulo : ( ... kazdopadne me aspon drzi vira ze s prichodem patche 1.75 bude lip :-)
jak vypadaj zniceny domy ... zkroucenej plast ?
A to hra s velkým H. kde jinde mam takovou svobodu pohybu? grafika? na takovou rozsáhlou hru plně dostačující,myslím,že stejně na to kompy nejsou zatím na urovni,aby zvládli každou bumpapovou držtičku a kamínek na takové rozsáhlosti a megalomanství jakým Arma bezesporu je. Jo a starforce? kdyby na netu třeba před půl rokem vyšla nějaká beta a klidně zavirovaná tak to stejně každej bude tahat a zkoušet... Prostě a jednoduše konečně HRA!!
Každý dům vydrží různý počet zásahů a pak zajede do země (ve spoustě prachu) a zůstanou po něm jen trosky na zemi. Nevypadá to špatně.
Myslim, ze autori se nechteli prekonat (proc taky, OFP byla skvela hra), jen chteli fanouskum naservirovat OFP v lepsim obleku, coz se jim povedlo a ja jim za to dekuji. :]
každopádně ArmA je OPF s lepší grafikou ... jinak sem nepřišel na žádný vychytávky ... ve vehyklu sou pořád jen tři funkčí místa zbitek nedělá nic :-O a BUGU JE TAM JAK SRA**K třeba umělá inteligence většinu SP misí máte vovládat skupinku mno a vystoupíli vám li jednou z auta tak je 50% že už zpátky nenastoupěj a když tak 50% že se nerozjedou je dost flustrující plnit mise kde vojáci zůstanou stát jako trubky vedle druhýho džípu ... a vrcholem je když pak zmizne v zemi :-(
njn, SP je tentokrát slabinou. Snad se to po pár patchích zlepší.
Zatím musí stačit MP, kde hlavně potěší join in progress.
a nahodou by nebyl nejakej benchmark kterej by mi rekl esli to pude na sempronu 2400 s gffx 5700 ? odpoved sice asi bude ne,ale coz :P
ArmA vyžaduje silný procesor a grafiku - čím silnější, tím lepší :D
na MP se už těším, už abych moh začít testovat GP server - myslím, že příští týden tam bude nával :)))
SP mi je celkem ukradený (až na vyjímky) - rozhodně ho alespoň prubnu, ale ArmA spíš kupuju kvůli MP, který mě ke konci kariéry OFP tolik chytl
asi blba otazka, jasne ze pujde, ale jak dobre?
AMD 64 3600+ 1,5GB RAM (CL2.5 412Mhz), GF7900GT (PCI-E, Socket 939)
Zkus a uvidíš. Nejsme vševědi. Podle mě ti to pojede hodně dobře a budeš si moci dovolit mít hodně věcí na max.
Já si věřím, Athlon XP 2500+, 1024 RAM a GeForce FX5600 mi stacit budou :D Aspon ten mesic nez dostanu 7600GS :)
Tak na tom bych to ani nezkoušel hrát. I na tý 7600gs to nebude uplně ono, když 7600 tak GT... Já hraju na 6600gt s proc. athlon3000+ a mam co dělat abych to měl hratelný na nízkejch detajlech...
musim řict že je to velka škoda. kampane nejsou pry tak dobre. na flashpointu me na kampanich bavil pribeh a nekdy musim rict ze mi ukapla i slza. este ze je tam editor (u toho jsem prosedel stovky hodin). arma si nekoupim-kvuli starforce,hodnoceni a hw narokum.
Tjn ja su rad ze sem na stavajici konfiguraci PC rozbehl menu :D Je to desive :)
tam fakt není hind tak to mě nasrali doufám že brzo udělá nekdo addon
Dneska sem to vybalil. Rozjel sem to na střední detaily na ATI X1600 PRO, AMD Athlon 64 3000+ Venice, 1 GB RAM. Zatim je muj nazor, že to sou vyhozeny penize. Ale uvidim jak to bude až se dostanu někam do pořadný bitvy. Zatím tonemá ani žádnou atmosféru - nic. Jen trapná novinářka, která nezaujme ani svým vzhledem. Grafika na svou náročnost ubohá. Všechny auta mají zvuk jako vysavač. A lituju že sem to koupil. Toť k tomuhle vše. Jo a ta StarForce, nedělá mi žádný problémy, vůbec o ni nevim.
Já mám P4 3Ghz Nothwood 1GB Ram Ati Radeon 9600XT 256mb... no tak jako seká se to hrozně i na min detaily... vim že ten komp už neni žádná novinka, ale když oblivion můžu dát na střední detaily a jde to úplně plynule... :P, tráva je pěkně na prd.. staři zazoomovat a koukat přes trávu a mám z toho 1 FP 2 S :X
btw ten GP test server jede? me se tam nejak nepodarilo dostat...
tesil sem se na to jak svina, slibovyli ze to optimalizujou jeste sem s tim curakem na invexu o tym mluvil rikal ze to rozjedu ani hovno AMD ATHLON 3000+ 1Gb RAM GR GEFORCE Fx5500
Ta tvoje sestava je fakt .... slabá
Nesmíš holt věřit PR kecům.
AMD Athlon XP 3500+ 2GB RAM 400MHz ATI X1800 !!!!! NEJEDE TO!!!! Mam z toho SLIDE SHOW na stredni detaily .... holt si musim poridit lepsi stroj.... ERGH!!!
tak se to asi moc nepovedlo ... asi pujdu rozbalit starej dobrej OFP
prosim vas jak si ji mam zahrat
Hru lze od pátku zakoupit v ČR. Demo není, je teprve v plánu.
Kua na torentu to eště neni :)
Nic nez dobrej napad obalenej ve starym kozichu. Tohle mel byt maximalne datadisc na Flashpoint. Akorát predelali modeli.
Měním názor - multiplayer je skvělej !!!!!
Nevím jesli je tento příspěvek v souladu se zákony ale tak nedělejme fóry a kdo už hostuje plnou někde na torrentech nebo FTP ať se můžu podívat jak to vypadá :o)))))
Tak když mě nechcete poradit tak já to jedu koupit , jestli máte někdo zájem můžem to naseedovat na torrenty, mám slabej net , icq : 334-744-661 . hf
http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikonboard311/ikonboard.cgi?s=2bb0718b65d8a9f3
c6bb0c084cf25e9b;act=ST;f=6;t=54644
V OFP komunitě jsem známý jako Kuba, jen pro upřesnění.
Odpusťe mi trošku delší úvod: Operace Flashpoint je moje nejoblíbenější hra a na Armed Assault jsem se těšil jako na žádnou jinou hru. Tři dlouhé roky, ArmA jsem si objednal hned, jak vyšel. Hra mi přišla, udělal jsem trénink, pak začal hrát kampaň... Pak SP mise... A na co jsem nepřišel, po odehrátí těch pár misí?
AI nedokáže přejít most - prostě spadne do vody.
Z lehu nejde nic trefit, protože přes trávu není nikdo a nic vidět. AI to samozřejmě neva. (kdyby vadilo, tak beru trávu jako realistický doplněk a vůbec mi nevadí)
Poté, co odpálím rádiem bomby, AI ví (asi má v uchu radar), kde jsem a začne ostřelovat mojí pozici, během deseti vteřin jsem mrtvý.
Design misí je hrůza, často se stane, že mise nejde kvůli chybě dokončit (a to jsem hrál 5! Z toho se tahle chyba týkala 2, jedna se po přemlouvání ukončila (v SP misích, ta, která se nechtěla ukončit v kampani byla ukončena cheatem).)
M1A1 vydrží 9 min. (podle jedonoho kolegy dokonce 15)
HMMWV naopak nevydrží téměř žádnou střelbu - okamžitě je mu prostřeleno kolo, i když se střílí jen do plechu.
V první misi v kampani jsi sniper. Ničíš konvoj, který se skládá z několika Uralů s vojáky a UAZu. Parťák vyhodí !UAZ! do vzduchu výbušninou. Na tebe zbývají vojáci. Kteří... Jdou po cestě, chvílema si lehají a jinak fungujou jako kačenky na střelnici.
Příběh v kampani, nějaké sžití z vojákem? Ani blbou náhodou.
V jedné z SP misí máte zničit konvoj. V briefingu není ani slovo o jeho složení. Tak jsem zkusmo rozložil nálože, pěkně dopředu minu, aby na ni najelo BVP, které jsem předpokládal, že se účastní. Předpoklad vyšel, bomby jsem vyhodil a jeden přeživší Ural zničil raketou. Nic, žádné cíl splněn... Tak jsem šel směrem odkud konvoj vyjel. V lese jsem narazil na další Ural. Raketa, zničen... Jdu dál... Další dva Uraly... Jdu dál BVP. Všichni stáli. Bomba.
Nyní je ArmA odinstalována, odpočívá ve skříni a čeká na zásadní patche. Pokud si do ArmA chcete jen editovat, klidně si ji kupte, ale bude vám to kazit AI. Kvůli kampani to zatím doopravdy nemá cenu kupovat.
Recenze je jinak dobrá, ale nějak zapomíná na tyto bugy...
Tak jsem to koupil ale lol jsem rád aspoň za to tričko co mi k tomu daly. Citát z příručky co byla u hry:
" Nepohyblivý obraz může způsbit trvalé poškození obrazovky nebo může zanechat trvalé stopy v její luminiscenční vrstvě. Vyvarujte se opakovaného či častého používání videoher na velkoformátových projekčních televizorech.
---
Opatření při hraní ( pro normalní hráče ) :
1. Nebuďtě příliš blízko u obrazovky. Seďte v rozumné vzdálenosti od ní, co vám kabely dovolí.
2. Raději používejte menších obrazovek.
3. Vyhněte se hraní když jste unavení nebo ospalí.
4. Ujistěte se, že pokoj ve kterém hrajete, je dobře osvětlen.
5. Po každé hodině hraní si na 10 až 15 minut odpočiňte.
---
Varování pro epileptiky
bla bla bla ( pzn. Autora komentu ).... Doporučujeme aby rodiče dohlíželi na své děti při hraní počítačových her. Pokud se u vás nebo u vašich dětí objeví při hraní počítačové hry některý z následujících symptomů: závratě , rozmazané vidění , oční či svalové tiky , ztráta vědomí , ztráta orientace , nechtěné pohyby nebo křeče , OKAMŽITĚ přestaňte hrát a poraďte se se svým lékařem.
Díky Beyblade :o))
V tom prvnim videu je stejna pisnicka jak ve flashpointu!:-)!
Jde o remix původní skladby z OFP. Tato je již určena čistě pro Armed Assault (jsou tam myslím takové dvě).
1) OFP a ARMA se hraje tak, ze prepnete obtiznost na VETERAN a pak v nastaveni obtiznosti prepnete veskere menitelne polozky na ZAKAZANO, takze nevidite polohu na mape, zadne ukazovatele smeru nebo velitela na obrazovce, zadne miridla a podobne. Takhle se hraje hra pokud ji chcete hrat jako skutecne REALNI.
2) v nastaveni obtiznosti je potreba prepnou AI na EXPERT coz je predpoklad pro hrace ktery to chteji hrat REAL. Pak se Vam urcite nestane ze na Vas bude AI ve stoje dlouho mirit, prakticky strili pak z podrebu nebo lehu a bez mireni a domiruje pocas strelby.
Je to chyba BIS ze je to potreba pred samotnym hranim predem nastavit tu obriznost VETERAN + AI na expert. Daleko lepsi by bylo tam doplnit dalsi volbu treba pod nazverm REAL nebo EXPERT k stavajicim NORMAL a VETERAN kde by byly tyto samozrejmosti nastavene (pro skutecne fandy a hrace OFP a ARMA).
Jako ten kokot co strili na paragany v tom prvnim videu, to je fakt hnus...Vytahal bych ho za nosni dirky a povesil za gule do pruvanu...
ad 1.) To si cetl kde? Nikde nic takoveho v manualu napriklad neni. Nemuzu jako tvurce mise ocekavat, ze si hrac nastavi vse na max, aby se mu AI nechovalo dementne? Tuhle zhovadilost snad ani nemuzes myslet vazne?
Prosimte nez zacnes rozumovat tak se zeptej v jakem nastaveni jsem to hral. Zkousel jsem si s tim pohrat a moc zmen jsem nezaznamenal. Ano v presnosti se AI zlepsila, ale detekce byla neustale spatna (a tu jsem predevsim v recenzi po par dnech hrani kritizoval).
Dale podle vseho se AI chova na kazdem komplu _jinak_. Neni to jen o nastaveni, ale podle vseho i v zavislosti na procesoru. Ver tomu, ze to ze zrovna tobe to jede ok neznamena ze ostatni jsou lamky, co si to neumi nastavit. Dvou lidem se s podobnou sestavou se raketometcik chova jinak. Nekomu vymlati vsechny rakety do jednoho prvni ranou zniceneho vozidla, i pres zakaz strelby a druhemu si po prvni rakete v klidu sunda rouru z ramene. A jako sorry, ale to neni ok a s realnosti apod to nema nic spolecneho!!!
Tahle recenze byla psana po par dnech, ktere jsem nad tim stravil a opravdu jsem nemel sanci uplne vse odhalit, nicmene myslim, ze jsem vetsinu zasadnich problemu nasel.
ad1) Pokud si nekdo koupi tenhle realisticky simulator tak si to asi kupuje proto ze od toho ocekava realitu a proto predpokladam ze od toho chteji maximalni realitu. To znamena jit do nastaveni a nastavit VETERAN obtiznost skutecne na co nejvetsi realizmus (vsechny ulehceni zakazat). Davam Vam ale jinak plne za pravdu, ze to nelze ocekavat od bezneho hrace, vetsina ani nevi ze obtiznost VETERAN lze jeste pres nastaveni upravovat. BIS udelalo chybu, chtelo by to jeste jednu kategorii treba EXPERT nebo ji nazvat REAL coz bude odpovidat jako VETERAN + vse co se da na zakazat + AI na expert.
ad2) Ano, inteligence je zavisla od toho, jak moc je zatizeny pocitac hrace, pokud mu nestiha tak se "degeneruje" AI. Jenomze je potreba rozlisovat AI na pocitaci u nekoho komu to seka a mezi AI na EXPERT na dedikovanem servru kde se AI muze naplno ukazat. Tot ovsem chtelo od BIS aby tuto skutecnost oficialne uvedly at se pak nemuzou hraci stezovat.
ad3) Hra je docela hratelna i na slabsich pocitacich ale je nutne si prestavit nastaveni v graficke karte na vykon a ne qualitu. Take drviva vetsina hracu nevi ze vypnutim V-sync(zakazanim) v ovladacich ziskaji +30-45% vykonu. To same plati kdyz si vypnou stiny. Chce to jen dat vedet lidem kterym to jde spatne, treba nekde officialne na strankach BIS v tech. podpore a podobne.
Ve vsech pripadech je to chyba BIS ale nejedna se o spatnou hru jak ji popisujete. A trvam na tom ze pokud to nekdo hraje se zamerovacem na obrazovce, s ukazovatelama jednotek tak to neni hra urcena pro nej protoze to ma pak dal od reality a to zbytecne.
Podle mě máš moc vyhraněný názor a nejsi schopen pochopit, že ne každý je ochoten to takhle akceptovat. Zvláště ne u _hry_ (on je to sice simulátor, ale taky hlavně hra), kde tě kampaň nutí chodit po waypointech. To má s realitou taky hodně společného. Celé je to docela pěkné na podívání, super modely, textury, prostředí atd. teď už jen z toho udělat pořádnou hru. Tohle není úplný vojenský simulátor VBS2, ale hra pro normální lidi ArmA a tak k tomu musíš přistupovat. Nevím, kolik si toho odehrál v OFP například v MP, abys dokázal posoudit, kdy je prostě lepší kadet s externím pohledem a kdy ne.
Ale pokud bys mi poslal seznam tvých doporučení, jak nastavení hry podle tebe zoptimalizovat, aby hra byla co nejreálnější a co nejlépe šlapala (více než stíny například žere výkon kvalita textur), pak to rád vyzkouším u sebe a porovnám to. Klidně to pak rád někam hodím (sem, na bulvár či na ofp.info).
OMG
Anunnaki ty seš magor si rovnou založ stránku kde přikazuj jak má člověk hrát hru
... a nepiš ji sem
Hardcore se projevilo...
Fakt je, že TO je ještě pořád hra a že by TO měli být schopni hrát alespoň trochu normální lidi.
Jestli AI škáluje podle zátěže CPU, tak to je docela špatný (samozřejmě když je to viditelné a evidentní).
Vsync není zdaleka tak jednoznačný, 30-45% je docela nadsazených (spíše 0-45%). Ale pokud nedochází k překreslení obrazu (což by nemělo), je zbytečný.
Vypnutí stínů pomáhá, ale asi ne nějak velmi dramaticky (nevím, nehrál jsem) - každopádně to určitě nebude případ ala NWN2.
Když používáš vyšší MIP mapy (tzv. výkon a vysoký výkon), získáš hlavně na nižších kartách docela dost výkonu, na druhou stranu fillrate asi nebude takový problém (což odhaduji na počet polygonů) a navíc - jak to potom vypadá (i když předpokládám, že je to zamýšleno v kombinaci s trilineárním filtrováním, takže to nebude tak strašné (pouze strašné :) )
Abych se vrátil k problému obtížnosti - i když hru nemám, z obrázku 23 vyvozuji, že upravovat obtížnost jak kadeta tak veterána lze. A lidi zase nejsou tak dementní.
no nic :)
Ta hra uplne odflaknuta je to chyba na chybe!!!!
A proto vycházejí patche
Bez problémů to hraju na vysoké detaily ( AMD 64 3200, ATI X700Pro 256 MB, 1,5 GB Ram) nicméně chyb má hra jako máku a nic moc zábava to taky není.....
Zlaté OFP....
cuz lidi uz to mam (vaaanoce) co kdyby jsme se dohodli a zaparili (ICQ 231-583-810)
jak mam obejit tu ochranu nemate někdo na to navod?? pls pisněte na skrabal21@seznam.cz dik
Koupit si na http://www.sprocketidea.com/zencart/index.php?mai
n_page=product_info&products_id=6 českou verzi bez StarForce.
muže to byt dobra hra ale ja sem ji nehral tak nevim ale asi si ji koupim a kdyby se dala stahnout plna hra tak mi pošlete odkaz na valivi@seznam.cz diky moc a pošlete mi to do 10 dnu diiiiiiiiiiiiky moc
Pořádáme multiplayer akce pro ARMU, kdo si bude chtít nějakou akci zahrát nechť se hlásí na www.morclan.cz
Na ARMU 2 se také připravujem.
docela sklamani no
velice pěkně udělaná hra, ale pro některé nedostupná, protože má velice náročné požadavky na konfiguraci
nemáte někdo cd klíč esi jo tak miho pošlete na email urbanekzd@seznam.cz sěkuji
Uvidíme jestli se osvědčí
Velmi rozsáhlý popis této vynikající hry,
nemate nekdo cd klic ke hre ARMA jestli jo tak mi ho poslete na email jelida 72@seznam.cz dik moc