Několik předlouhých měsíců museli fanoušci německé strategie ANNO čekat na další přírustek zpracovávající zase o fous modernější dějiny. Jak se však zdá, čekání se rozhodně vyplatilo – ANNO totiž přichází vybaveno opravdu výmluvnými zbraněmi, s nimiž se utká na závěr roku v obzvláště krvavém boji o strategický trůn. A že není konkurence vůbec malá myslím netřeba zdůrazňovat. Stačí si vzpomenout třeba na vydařený remake legendárních Settlers II, stejně jako originální a graficky výtečný Paraworld. Kdo z tohoto těsného klání vzejde jako vítěz, se bude nejspíše hráč od hráče lišit, to nám ale nebrání v zevrubném rozebrání toho, co si pro nás autoři v rámci série ANNO zase přichystali.
Asi nejvíce společných rysů má ANNO 1701 spíše s Caesarem IV. Podobnost je myslím nad slunce jasná. Stejně jako spravování starověkého Říma, i problémy a budování osad na počátku osmnáctého století se nese ve znamení poklidných ekonomických tahů a diplomatických rozmluv a pokud už některá strana skutečně tasí zbraň, musí být opravdu zle. A tak je i ANNO 1701 určeno těm stratégům, jejichž akční choutky jsou dostatečně potlačeny či úplně vymazány.
V jednoduchosti je síla
Vzhledem k tomu, že ANNO v předchozích letech nepatřilo zrovna k masovým záležitostem, rozhodli se autoři v rámci tohoto vpravdě revolučního dílu tento stav změnit. A tak nejen že podstoupili hráči nezbytně vyžadovaný přechod do moderních tří dimenzí, navíc museli obětovat několik charakteristických a prověřených rysů i za té podmínky, že přijdou o značnou část aktuální komunity. I přes to se ale nepochybně jednalo o krok správným směrem.
ANNO 1701 tak má otevřenou cestu stát se masovou strategií, v čemž jí nebrání ani další rysy, tedy především samotný herní obsah. Hráč, který poprvé spustí hru, se víceméně ocitá na křižovatce o třech možných cestách, přičemž obecně platí, že všechny jsou víceméně stejně dobré.
První, čeho si ale všimnete, je absence kampaně. Hold s žádným příběhově celistvým celkem misí si autoři hlavu nelámali, místo toho do hry naflákali desítku scénářů, které jsou první z nabízených tří cest. Odstupňované jsou podle hratelnosti, navíc každá nabízí unikátní prostředí a především zajímavé a rozmanité úkoly, jichž je ve hře ukryto údajně několik set. Objeví se mezi nimi kousky, kde budete zachraňovat ztroskotané lodě, zajišťovat potřeby obyvatelstva, připravovat osadu na příjezd královny ap.
Druhou a bohužel rovněž o fous zdařilejší možností je Continuous Play, což je v podstatě takový nevyčerpatelný trénink a skrimish v jednom. Na výběr máte co se týče počtu nepřátel, mapy, stejně jako dalších určujících podmínek a jejich libovolná kombinace pak zajistí nekončící zábavu, ještě dotvořenou multiplayerem po internetu i LAN.
To vše by se ani zdaleka nemohlo dít bez značného přispění geniálně promyšlené ekonomické infrastruktury, přičemž obtížnost jejího zvládnutí je stažena na naprosté minimum. Díky tomu ANNO 1701 zvládne prakticky každý. Opět se setkáváme s obligátním spodním panelem a ikonkami pro stavbu. Budovy pochopitelně opět tvoří základ ekonomiky, poskytují střechu nad hlavou nenasytnému obyvatelstvu, zajišťují správu města, vzdělání obyvatel, stejně jako jejich obživu.V souvislosti se stavěním je třeba zmínit jednu nepříjemnost a tou je samotná stavba příbytků, která nebyla domyšlena až tak do detailu. V případě, že totiž hodláte co nejrychleji zastavět plochu budovami stejného typu se připravte na frustrující práci vašeho ukazováčku, neboť budete klikat, klikat a pořád dokola klikat a přepínat mezi menu a obrazovkou, což je minimálně lehce nepříjemné.
Alkohol a tabák především
Základem je trojlístek surovin v čele se zlatem a dřevem, doplněný cihlami. Tyto jsou totiž ve většině případů vyžadovány k samotné stavbě. Vedle toho bude nutno neustále uspokojovat potřeby obyvatelstva, které s rostoucí obtížností misí taktéž narůstají. A tak budete muset stavět cukrová a tabáková pole, vedle nichž se vztyčí továrny zpracovávající suroviny do pochutin, které obyvatelé sami požadují, jako je hojně vyžadovaný alkohol ap. I v této oblasti došlo ke značnému zjednodušení a vy tak nemusíte zjišťovat, které surovině se na jakém cípu země daří, nýbrž je vám to naservírováno rovnou na stříbrném podnose a na vás již je pouze abyste se podle toho zařídili.
Námořní obchod
Stejně jako v dílech minulých i tentokráte sehraje důležitou roli obchod. Stejně jako je tomu v současnosti, ani v ANNu není v silách každé osady vyprodukovat si všechny potřebné suroviny a stát se tak naprosto soběstačnou, a tak zde díky přístavu fungují jednoduché principy, kdy naklikáte potřebné zboží a naopak za zlato odstraníte ze skladů přebytečné věci a odešlete je do potřebnějších míst, což pochopitelně znamená příjemnou injekci pro váš státní rozpočet. A takto to funguje neustále dokola – na obchod zkrátka vaše městečko stojí a padá, proto by měla být stavba jedné i více lodí jedním z prvních cílů v každé misi. Naštěstí se ale autorům podařilo podchytit všechny problémy a tak je obchod a odesílání lodí stejně intuitivní a zábavné, jako zbylé části hry.
Častým kamenem úrazu strategií se stává umělá inteligence, což naštěstí není případ ANNO 1701, a tak se stanete svědkem realisticky se chovajících obyvatel, kteří reagují na vaše podněty, zlepšující se stav okolí, stejně jako uspokojování vašich potřeb. Umělá inteligence pak nezklame ani ve chvíli, kdy sáhnete po Continuous play a počítačem ovládaném protivníkovi, který vám bude v mnoha případech opravdovou výzvou.
Klasická německá preciznost v plné kráse
Celý odstavec o technickém zpracování by šel jednoduše přelepit velkým nápisem: Hra od německých autorů. Důvod je myslím patrný – všechny hry od našich západních sousedů se totiž mohou pyšnit neskutečným smyslem pro detail a rozkošnost herní plochy celkově. To platí i pro ANNO, které je skutečnou pastvou pro oči a to jak z ptačí perspektivy, tak i při maximálním zoomu. Zkrátka a dobře grafice, stejně jako příjemné zvukové stránce nelze vyčíst prakticky nic, snad až na možná lehce přemrštěné hardwarové nároky, které by ale lehce nadprůměrné současné sestavě neměly dát nějak výrazněji zabrat.
Resumé
Sečteno a podtrženo je ANNO 1701 takovým malým předvánočním strategickým dárečkem pro všechny milovníky budovatelských strategií. Ačkoliv je co do složitosti hra oproti svým předchůdcům značně chudší, nabízí ve své nové verzi daleko masovější zábavu, která trpí jen několika málo neduhy v čele s absentující příběhovou kampaní a lehce nešikovnou stavbou budov. Nebýt toho, mohlo být výsledné hodnocení ještě o fous větší než 81 %.
Uz predchozi dily byli super me tahle hra moc bavi.. ikdyz 1701 sem moc nehral mam palenou a de z ni vyzdimat neco kolem 40fps max. - nevim jestli je to bug ci co..:( snad se tam i objevi nejaka ta hudba z predchozich dilu to proste nema chybu :)..
Mno, zkoumat kterej cip zeme je urodnej? Nevim jak 1503, ale v 1602 se prijelo k ostrovu a hned se to zjistilo. V 1503 to bylo jinak? Podle me nikdy to nebylo tak, ze na jednom ostrove se v jinych acstech darilo plodinam vice / mene.
Trochu me zarazi, ze autorka mluvi o lehkosti hry. Ano, dostat obyvatelstvo na settlery neni vubec tezke, staci k tomu fakt jen chlast a kurivo. Ale zkousela uspokojit takove merchanty vsemi zpusoby na delsi dobu tak, aby byli stastni? Nebo se je pokusila dostat jeste o tridu vys? Tot otazka, ja moc na screenech nic takoveho nevidim. Ona vazne neni pr*el pomoci trade routu jezdit po cele mape, shanet diamanty, k tomu zlato, dopravit to domu, delat z toho sperky. Hezky se to take prodrazi a udelat vse tak, aby hrac nebyl v minusu, je uz docela challenge.
Scenarka bohuzel nic moc nenabizeji, je to lehka rutina, kde se jen ceka na namnozeni nejake suroviny a konec. Dat si vsak onu normalni hru s 4 lidmi, s piraty, jako victory condition last man standing, to uz je prace na hoooodne dlouho. Proto se vy hardcore hraci nenechte odradit tim, ze je hra lehka. Mozna tak v prvnich deseti minutach, ale potom, to je panecku hra!
Zotrocovania o******i narodu navykovymi latkami... tyhle hry fakt nemam rad :) ale aspon to nebudou hrat uplny blbecci...
...NEE :D
jo rammones,máš pravdu..tak tomu bylo i v předcházejících dílech..ze začátku se pomalu o nic nemusíš starat..jen buduješ a buduješ...pak to teprv začne být složité..už se na to moc těšim..
Ale ANNO 1602 byla pecka největší :))))) na to už nikdo nemá,jen škoda že už mě to nebaví..ale bavila mě dlouho :D
Mno, 1602ka se hrala lepe, nemusel jsi porad klikat do menu a tak. Tady mi trochu vadi odstupnovanej zoom, protoze tak, jak bych to chtel mit daleko ja, to nastavot nejde. Jinak hrat se to da, ale mozna mi to v pozdejsich fazich prijde az moc hardcore, protoze se mi stalo, ze dosly dortiky (musel jsem s lodi neco dovezt jinam --> neprijelo kakao --> med na dortiky nestaci), 1200 merchantu mi zamavalo a za par minut, nez jsem stihnul dovezt dalsi varku kakaa, mi populace merchantu klesla o polovinu. Navic jeste mam dojem, ze pocitaci se trochu nadrzuje, protoze udrzet se s penezma nad vodou je fakt challenge, jak jsem psal.
...
vypadato opravdu skvele ale mam strach zeto bude moooc teske ale tesim se dusi to hend stahnout pocitam ze to ma tak 700 mega kdywe ne tak to ma 2 giga tak to budu stahovat minimalne 3 dny tak za 3 dny vam reknu jak semi to libi :)))
reknu vam jeto picovina kokotina dmntni hra