Všem, kdo se na komerční scéně alespoň částečně orientují, nebude jméno vývojářského studia GSC Game World ani v nejmenším neznámé – vždyť už přeci mají za sebou pěknou řádku her víceméně zvučných jmen a především hned dvě strategické série – první z nich je pochopitelně American Conquest, tou druhou známí Cossacks, přičemž obě jsou si v mnoha ohledech vcelku podobné. Dalším, doposud nevydaným a hráčskou komunitou netrpělivě očekávaný je akční projekt GSC jménem S.T.A.L.K.E.R., jež měl světlo světa podle původních předpokladů spatřit již před více než rokem. Tehdy se údajně nacházel ve fázi betatestů, již nyní je však jisté, že se jej dříve než v roce 2007 nedočkáme.
American Conquest: Divided Nation je dalším přírůstkem strategické série, jejíž první díl vyšel již před více než čtyřmi lety. Následoval jej pak první datadisk, od jehož vydání již také uběhly tři roky. Po takovéto době se autoři vzpamatovali a rozhodli se starou dobrou klasiku ještě obohatit o nějaké ty další mise či případně nové nápady. Jediným pozitivním aspektem v tomto ohledu pak je, že je datadisk stand-alone, tedy k jeho spuštění nebude potřeba disponovat původní hrou. V případě, že by tomu tak snad nebylo, srazilo by to samotné hře vaz ještě více, než je tomu v současném stavu. Společně s tímto činem se však naskýtá otázka – může hra bez hlubších změn také po tolika letech dostatečně zaujmout hráče?
A odpověď je prakticky nasnadě – v době, kdy se na pultech obchodů válí hry jako Rome: Total War či Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2, je pozice pro hru kvalit American Conquest: Divided Nation opravdu nesnadná – možná kdyby se tvůrci probudili o něco dříve – tedy alespoň před několika lety, mohl být dojem z jejich celkového dílka o několik tříd vyšší.
Vzhůru do 19.století
Konec kritiky, pojďme si nejdříve pěkně popořadě projít fakta. Divided Nation nás zavede do vcelku nedávné historie – přesněji řečeno devatenáctého století v Americe, kde právě vrcholí občanská válka Severu proti Jihu. Společně s tímto datadiskem okusíte ty nejzásadnější bitvy v období mezi roky 1815-1865 a to nejen za jednu stranu, nýbrž hned za několik, tudíž si budete moci udělat obrázek o této historické době hned z pohledu hned několika různých národností.
Tvůrci pro dlouhé jarní večery připravili hned osmičku různých kampaní, z nichž se každá odehrává v určitém roce, zahrnuje sérii misí navzájem spolu souvisejících, kdy si zahrajete vždy za jednu ze stran, mezi nimiž nechybí třeba také Texas či Mexiko. Ke každé misi pak máte k dispozici jednoduchý brífink, kde je možno se dozvědět o dané situaci něco více – tudíž si vedle proklamované 2. světové války která je v poslední době náplní každé druhé strategie, můžete rozšířit své obzory o něco málo z historie Ameriky.
Klasická strategie bez inovací
Narozdíl od jiných strategií v Divided Nation budete zcela postrádat tutoriál, který by vás zasvětil do problematiky, naučil vás kterak bojovat, stavět jednotky a mnoho dalších věcí, jež budete nezbytně potřebovat. Naštěstí či spíše bohužel se však v tomto datadisku neobjeví prakticky žádné nové prvky, které by vyžadovaly učení nových postupů a proto každý, kdo již doposud přišel do styku s jakoukoliv strategií, musí být ve světě America Conquest jako doma. V souvislosti s absencí tutoriálu je to pak každopádně dobrá zpráva – nemusíte se totiž bát, že byste se snad prvních několik hodin hraní topili v nepochopitelných postupech a jen bezcílně bloumali, kterak docílit vítězství. Na druhou stranu bylo od autorů vcelku pošetilé myslet si, že koncept, který před čtyřmi lety, kdy vyšel původní American Conquest, stačil na uznání hráčské obce a hodnoceni v recenzích okolo 80%, zapůsobí také na současné stratégy – za oněch takřka pět let totiž hra neurazila prakticky žádný krok kupředu, což je každopádně škoda.
Špatný pathfinding
A to zvlášť v případě, že nepřátelská AI není ani v nejmenším špatná, vždyť se dokáží docela efektivně zbránit, v případě možnosti se schovávají za každý výstupek a trpělivě vyčkávají vašeho příchodu. Minusový bod však naopak směrem k tvůrcům směřuje za zpackaný pathfinding – i vesměs přímá cesta se totiž ukazuje jako obrovský problém. Stačí malá překážka kupříkladu v podobě plotu s dostatečně velkou dírou, která je pro umělou inteligenci ovládající vaše vojáky nenalezitelným objektem. A to je v případě, že hra doslova staví na soubojích masivních armád, kdy jakékoliv zaváhání může znamenat prohranou bitvu, velkým mínusem.
Neposlušná kamera
Stejně jako většina her také Divided Nation má klasicky problémy s kamerou. Tak samozřejmá věc jako je možnost prohlédnout si aktuální situaci jednotek, stav města či počet vojáků připravených k boji je však takřka nadlidský úkon. Celkově je prostředí velice nepřehledné, korunu pak celé situaci dává možnost zoomu, která je zde prakticky zbytečná. Místo abyste jejím prostřednictvím mohli efektivně nastavit náhled na herní plochu, díky níž by se stala ještě přehlednější, nabízí pouze dva různé pohledy, přičemž v případě jednoho byste potřebovali snad lupu, jestliže byste rádi rozeznali co jsou ony fleky na poli. V případě toho druhého naopak vidíte trávu až z takové blízkosti, že to stejně nic neřeší. Na druhou stranu opravdu není co vidět – jednotlivé vojenské jednotky jsou si totiž podobné jako vejce vejci – snad až na občasnou změnu v barvě uniformy budete změny zaznamenávat jen vskutku sporadicky.
Osmička kampaní pak není tím jediným, obsahem, který nový datadisk nabídne. Když už tvůrci šetřili na nových nápadech, připravili pro účely Divided Nation vedle historických kampaní několik dalších možností zábavy. První z nich jsou skrimish a jednotlivé mapy, kde si opět prověříte své další strategické schopnosti. Tím pak možnosti ani zdaleka nekončí. Ve chvíli, kdy singleplayer zklame, přihlásí se o slovo hra pro několik hráčů, jíž si můžete vychutnat jak po síti LAN, tak i internetu. Nabízí několik různých možností, široký výběr map a s tím spojenou zábavu na mnoho hodin – v případě, že vás to tedy bude na tolik dlouho bavit. Další alternativou pak je editor, jehož prostřednictvím můžete vytvářet další mapy a následně si je třeba s přáteli vyzkoušet.
Opravdu jsme v roce 2006?
Stačí pouhý pohled na okolní obrázky abyste se myšlenkami ocitli o několik let zpátky. Ne že by celkové prostředí natolik evokovalo 19 století, že by pouhý pohled na screen ze hry stačil, abyste si dokázali živě představit jak to tam vypadalo. Spíše celková kvalita, propracovanost a detailnost herního prostředí celkově vypadá doslova jako pohled na několik let starou hru a těžko se vám bude chtít věřit, že se doopravdy nejedná o strategii z roku 2000 – v této době by Divided Nation v každém případě uspěl, v současnosti má však opravdu mizivou šanci.
Závěr
Sečteno a podtrženo je American Conquest: Divided Nation jasně podprůměrnou hrou, která by uspěla pouze v případě, že by autoři nezaspali dobu a nevydali hru až po takové době, za níž se strategický žánr narozdíl od tohoto stand-alone datadisku stihnul posunout o obrovský kus kupředu. V konkurenci s nedávno vydaným Battle for Middle Earth 2 nemůže Divided Nation obstát ani v nejmenším. Špatná technická stránka, průměrná hratelnost, nedoladěná umělá inteligence, problematická kamera – to je jen stručný výčet toho, proč hra nedostane více než 39%.
ale co už no......
:D
AC je nejlepsi hra co znam nehrabou se na ni AOE3,a to mluvim o nejstarsim dilu.Ted je i datadisk a ted tohle nejnovejsi.Takze kdyz je nejstarsi dil lepsi nez AoE3 tak tenhle nejnovejsi o 2 roky mladsi bude bombovej.Stejnak Hearts of Iron,Crusader kings a Europa Universalis 2 forever
no tak kdo by tohle chtel hrad miNiMum omG grafika 4 roky stara
NO TY SEŠ TEDA ČŮRÁK :-D
VÍŠ ONO TO NA SCREENECH VYPADÁ STEJNĚ, ALE AGE SE TROŠKU JINAK HRAJOU(HODNĚ JINAK).
takovouhle picovinu bych teda nehral ....podte parit cod uo kua :) :D rofl
AC sem kdysi hral a je to opravdu jenom "old school".Ani nahodou to neni nej hra(podle me ani nebyla).Rikat ze se nato nehrabe ani aoe3 muze bud jenom AC fanatik bo nekdo kdo aoe3 nespusti protoze ma slabej komp.
Hrál jsem ji dost dlouho, akorát jinou verzi Fight back dobrá strategie.