Nedávno jsme vám přinesli recenzi PC verze Alan Wake, která dopadla velmi dobře a potvrdila, že síla značky není pouze na konzoli Xbox, kde bylo její první působiště, ale také na náročnější platformě PC, kde často zvyklosti a styl konzolových her nenajde u hráčů pochopení. Po samotné hře vyšly ještě dvě doplňkové epizody The Writer a The Signal, které si hráči na Xboxu mohli koupit, zatímco hráči na PC je měli zcela zdarma. Přesto konzoloví hráči nemusí smutnit, protože pro ně vyšla nová hra v hlavní roli se stejným hrdinou Alanem, a to American Nightmare. V podstatě se ale nejedná o plnohodnotnou hru, protože je šířena skrze Xbox Live Arcade a také herní doba je o něco kratší, ale na to se podíváme na konci článku.
Příběh American Nightmare navazuje na původní hru pouze velmi volně, respektive téměř vůbec a kompletně mění prostředí z temných lesů na Arizonské pouště. Sem se Alan dostane stejně podivně, jako spadl do prvního dílu a nečekané probuzení na kameni uprostřed vyprahlé pouště moc klidu nepřidá, stejně jako noční srážka s vesnickým balíkem uprostřed opuštěné silnice. Trvá ale pouze chvíli, než se objeví staří známý Takens, místní lidé ovládaní temnotou, kteří usilují o Alanův život, a Alanovi dojde, že je sám hrdinou vlastního příběhu, který píše a díky čemuž umí také měnit realitu. Postupně musí zjišťovat, co se vlastně děje a kdo je tajemný pan Scratch, který vypadá přesně jako on, chová se jako jeho stín, lidé si je pletou a přitom pase po jeho životě.
Příběh tentokráte bohužel hraje až druhé housle, protože autoři šli trochu stranou od dříve známé propracované atmosféry budované temným příběhem a všudypřítomným nebezpečím a zaměřili se více na souboje a akční stránku hry. O příběhu se dozvídáme útržky pouze během krátkých scének mezi souboji, kdy máte možnost pohovořit s obyvateli, prohledat okolí a vůbec získat nějaké informace. Nové poznatky se dozvíte také studiem nalezených stránek z knihy, které se válí po okolí jako v původní hře. Tentokráte jsme se ale nemohli zbavit dojmu, že autoři neměli stránky čím naplnit a některé jsou naplněny vyloženě nezajímavými texty. Jejich hledání ale má i svoje opodstatnění, jak se dozvíte na konci článku kde se podíváme na nový arkádový mod.
Samotné marketingové zprávy již dopředu hlásaly, že chtějí námět hry posunout směrem k akčnějšímu a adventurnějšímu pojetí. To se povedlo pouze z poloviny, a jak vyplynulo již z předchozího odstavce, pouze z té první. Hra je nyní takřka nepřetržitou sekvencí soubojů, které se nově odehrávají v otevřeném prostředí Arizonské pouště a které jsou tu a tam přerušeny odpočinkem v bezpečném svitu lampy nebo jiného zdroje světla. Bohužel i souboje, které jsou hlavní náplní hry, jsou jednodušší a nepředstavují takovou výzvu. Hlavním důvodem je téměř neomezené množství nábojů a zbraní, které všude najdete. Od různých pistolí, přes brokovnice, pušky a samopaly, vše můžete využívat téměř neomezeně především díky nábojovým stanicím, které stačí navštívit a všechny zbraně, které aktuálně máte u sebe, se doplní na maximální kapacitu. Nadále platí pravidlo, že u sebe můžete nosit dvě hlavní zbraně a nějaké ty doplňky v podobě světlic. Na druhou stranu jsou některé souboje náročnější, protože autoři přidali nové nepřátele s větší výdrží a silou. Mezi ostatními Takens je poznáte na první pohled, protože jsou daleko větší a útočí speciálními útoky jako třeba rychlým rozběhnutím a narážením do vás. Jejich styl nám maličko připomněl hlavní nepřátele z oblíbené zambijské akce Left 4 dead. I zde ale platí, že na ně postačí trocha svitu baterkou a pár dobře mířených ran z některé ze zbraní.
Díky akčnímu pojetí dostala na frak i atmosféra, protože nepřátelé se objeví přesně ve chvíli, kdy je čekáte a po chvilce hraní naprosto přesně odhadnete, kde autoři zamýšleli nějaký ten úlek nebo přepadovku, většinou spuštěnou v závislosti na vaší akci (tedy naskriptované události). Příkladem za všechny je scénka hned ze začátku hry, když jdete k jednomu předmětu, který máte sebrat a jakmile se přiblížíte, spadne blízká konstrukce přímo před vás a vynoří se skupinka Takens. Pokud se vám povede zemřít a půjdete na toto místo znovu, vše se odehraje naprosto stejně a nepřátelé se objeví na totožných místech. Bohužel přes to všechno zjednodušení hra není vůbec vhodná pro hráče, kteří původní hru nehráli. Již od počátku nebudou tušit, co se děje, kdo jsou nepřátelé a podobně. Hře a jejímu epizodickému pojetí by moc slušela nějaká krátká rekapitulace na začátku, jako je tomu například u seriálů. Takové krátké video shrnutí „viděli jste minule”, ve kterém bychom se dozvěděli, kdo je to Alan Wake, proč ho honí temnota, jak si s nimi poradit a podobně. Vypadalo by to daleko profesionálněji a řadě hráčů by to určitě osvětlilo, o co vlastně jde.
Grafická stránka hry opět hodně operuje s kontrastem světla, stínu a tmy, ale subjektivně vypadá o něco hůře než v předchozím díle. Hodně je to vidět především na texturách a také na zaplněností prostředí, které nám subjektivně často přišlo velmi prázdné a nerealistické. Zřejmě měli grafici více citu pro stromy a lesy než pro vyprahlé a oranžové pouště západní Ameriky, anebo na to zkrátka nebyl čas a autoři se třeba soustředí na tvorbu druhého dílu, kdo ví. Pro to svědčí i duplikování prostředí, protože změna z koridorové cesty jedním směrem na otevřené prostředí zapříčinila, že některé lokality projdete i třikrát, aniž by zde bylo něco nového.
Úplnou novinkou je nový arkade mod, ve kterém si můžete vyzkoušet, zda dovedete přežít až do svítání a současně získat co nejvíce bodů. Zde je obtížnost trochu vyšší, ale pokud chcete získat co nejvíce bodů, chce to také trochu taktického uvažování. Za různé způsoby zabití a pohyby jsou různé bonusy a například za uhnutí nepřátelskému výpadu se veškeré bodování násobí. Často tedy stojíte před úvahou, zda se vyhnout nepřátelskému útoku a znásobit si tak skóre za cenu toho, že se na vás nahrne více nepřátel najednou a vy budete muset sledovat více stran. Ani tento mod vás ale nezabaví na dlouho, i když na krátkou dobu je to celkem zábavné. Ostatně zde také využijete sbírání stránek z příběhové části hry, protože čím více jich najdete, tím více zbraní si pro arkádový mod otevřete a tím větší šanci máte na získání rekordního počtu bodů.
Alan Wake American Nightmare vlastně není ani plnohodnotná hra. Je to v podstatě jedna epizoda navíc, která má rozšířit zážitek ze stávající hry, i když pokud se vám líbily předchozí dvě přidané epizody The Writer a The Signal, z American Nightmare asi nebude moc nadšení. Během pěti až šesti hodin hraní si užijete především souboje, střelbu všeho druhu a také minimální množství nějakého toho vyšetřování. Přesto je zážitek o dost slabší. Od nás si tak hra odnáší pouze 65%.