Absolver je počinem pařížského nezávislého studia Sloclap. A ačkoliv je z obrázků kolem zřejmé, že autoři již několik her dříve dělali, v jejich nové šestičlenné sestavě jde o první počin, který se s koncem srpna 2017 dostal na PC a PlayStation 4. Co na něj říkáme?
Pokud si o hře něco přečtete jinde nebo se alespoň podíváte na hodnocení ostatních hráčů (třeba na Steamu), zjistíte, že jde o vcelku kontroverzní hru. Tahle bojovka je totiž složena z řady prvků, při čemž některé z nich jsou velmi zdařilé, jiné naopak dosti špatné či vyloženě otravné. Pro souhrnné pochopení hry tak rozeberme jednotlivé části.
Absolver je od začátku do konce zaměřen na soubojový systém. Příběhem se příliš nezaobírá a jediné co nám prozradí je, že zde jsme jedním z žáků trenérské školy. Když tak jednou stojíme v pozoru na nástupu, mistr nás vybere a zavede na magické místo, kde si na tvář přiložíme speciální masku. Ta nám už zůstane a my se vydáváme do otevřeného světa, kde je třeba porazit bossy, abychom odemkli tajemné dveře. Co se za nimi skrývá a proč tam vlastně jdeme, si ale už budete muset zjistit sami. Toť vše a kromě několika postav, které nám řeknou 2-3 věty (přesněji řečeno je hra jen textově napíše), nás čeká jen běhání po mapě, potkávání různých bojovníků s maskami a jejich porážení.
Ještě než se ale pustíme do šarvátek, vytvořme si hrdinu. Zvolit si lze vzhled účesu, barvu vlasů, tmavost pleti a pohlaví. To je bohužel co se týče vzhledu vše. Pak už zbývá jen vybrání si jednoho ze tří bojových stylů. Kromě automaticky přidělených bodů k určitým charakteristikám je zvolený styl důležitý především pro obranu. Určuje totiž, jakým způsobem budeme řešit soupeřovy útoky. Každý styl je zároveň ohodnocen jednou, dvěma nebo třemi hvězdičkami, v závislosti na obtížnosti. Začněme od nejjednoduššího. Metoda Kahlt umožňuje vytvořit modrý štít, který soupeřův útok z velké části absorbuje a soupeře krátce omráčí. Ztratíme však něco málo životů. Styl Windfall je úplné uhýbání ranám. Zde je třeba zdůraznit, že uhnout lze čtyřmi způsoby – úkrok vlevo, úkrok vpravo, nadskočení a skrčení se (dřep). Vyžaduje tedy odhadování protivníkova útoku, což je téměř nemožné, protože za dvě vteřiny stihne i tři odlišné rány. Můžete také využívat jen úkroky do stran, kterými uhnete asi 65% útokům soupeře (což není moc). Nejtěžším stylem má být Forsaken, což je úplné zablokování soupeřova útoku. To však vyžaduje přesné načasování spuštění bloku. Kromě toho existuje univerzální blok, který můžeme mít spuštěný neustále a který zvládne kdykoliv zablokovat útok. Daní za to však je, že po dopadnutí úderu nám nemalá část výdrže zmizí (klidně i 40%).
I přes krátký úvod snažící se vysvětlit systém boje, bude hráči hodinku až dvě trvat, než jej pochopí. To však neznamená, že pak již budete schopni bojovat obstojně. Je tomu přesně naopak. Ze začátku se připravte na umírání ve většině soubojů, kdy ať se budete snažit sebevíc, zbyde vám jen malá šance na úspěch. Zpočátku na vás tak pravděpodobně čeká desítky soubojů plné frustrace a negativních pocitů. Protivníci (často v početní přesile) vás zasypou tolika ranami, že v podstatě nebudete moct zaútočit, uhnout ani uskočit. Tato obtížnost se mi jeví jako hlavní kámen úrazu titulu a vlastně nevím, proč bych měl 300x umřít, než si hru mohu začít pořádně užívat. Někteří hráči se na to však mohou dívat jako na výzvu, kdy věnovaný čas opravdu zužitkují v soubojích PvE i PvP. V tomto ohledu by hra věrohodně napodobovala skutečné bojové umění, kde taktéž trvá velmi dlouhou dobu, než jej ovládnete.
Za souboje automaticky získáváte zkušenosti a za čas tak samozřejmě následuje nová úroveň. Ta nás odmění bodem, který lze utratit za zlepšení síly, obratnosti, vitality, vytrvalosti, vůle či mobility. Síla zvýší damage útoků označených jako silové, obratnost zase damage útoků vycházejících z prudké obratnosti a důležitá je také vytrvalost, jež zvyšuje množství výdrže. Právě tu využíváme snad při každém pohybu v boji, ať už jde o útok, úskok či blokování.
Za zabití bossů pak můžeme dostat zajímavější odměny, například aktivní schopnost, jež zvládne všechny protivníky v okolí omráčit či soupeře očarovat tak, aby jim boj bral více výdrže. Někdy je třeba schopnost aktivovat, což vyžaduje i 2-3 vteřiny nerušeného „čarování“. Ty nám však protivníci mnohdy nedopřejí, jelikož jejich útoky dotírají neustále. Nabízí se sice možnost poodstoupit o velký kus dále či schopnost aktivovat ještě před bojem, avšak jelikož tyto skilly vydrží jen několik málo vteřin, ztrácí takto spuštěný skill svou významnost. A to je škoda.
Aktivní skilly však lze využít jen pokud máte dostatek nashromážděné energie (či many chcete-li). Tu získáváme za úspěšné vyhnutí se či zblokování soupeřovým úderům. Jejich množství zhruba signalizuje počet levitujících krystalů, které nám létají u boku. Jejich počet můžeme zvyšovat investováním skill pointů do vůle.
Ze začátku naše postava umí jen malou sérii chvatů. Další se teprve učí obkoukáváním od soupeřů. Abychom byli přesní, je třeba neznámý chvat soupeřovi zblokovat či se mu vyhnout, načež daný souboj musíme i vyhrát. Při prohře či útěku se učení v daném souboji vynuluje. Někdy se stane, že proti nám stojí jediný soupeř nevelké síly, kterému můžeme prostě jen neustále blokovat výpady, abychom se tak nový chvat naučili. S tím se pojí další důležitá část hry – určování vlastních útoků. V souboji totiž vůči nepříteli lze zaujmou čtyři různé postavení. Pro každé z nich si přitom předem nakonfigurujeme, jaké útoky mají následovat. Jelikož většina útoků po provedení znamená i změnu pozice, útoky různých postojů na sebe navazují. K dispozici jsou různé rychlé chvaty s odlišnou mírou uděleného poškození i jiné míry dosahu.
Kromě nových chvatů naši postavu vylepšujeme i sbíráním nového vybavení. To získáme buďto z padlého soupeře nebo nalezením žlutě svítící malé svatyně, jež vypadá jako hromada kamení. Tímto způsobem změníme masku, šátek, ramena, triko a hrudní brnění, rukavice, pásek, kalhoty a boty. Kromě jiného vzhledu má každé vybavení určitou odolnost vůči tupému poškození a vůči ostrému poškození. Proč ostrému? Kromě pěstí se totiž potkáme s mnoha typy mečů. Později si lze jeden dokonce i vyčarovat. Pokud ale dostaneme v krátkém čase mnoho úderů za sebou, zbraň upustíme a popadnout ji hned může soupeř.
Absolver vyniká krásně zpracovanou grafikou, animacemi chvatů i zajímavými lokalitami. Bohužel není svět kdo ví jak velký a při běháním sem a tam nám brzy přestane připadat pestrý. Ačkoliv hráče motivuje získávání vybavení, zbraní a učení se chvatům, obtížnost je nevyrovnaná a zbytečně vysoká. Tahle bojovka sice dokáže ohromit vzhledem, ale vcelku složitý bojový systém vám mnohdy stejně nedá možnost zvítězit kvůli početní převaze protivníků, vůči jejiž salvě útoků nelze nic dělat. Tento titul si můžete zamilovat a strávit u něj desítky hodin pilováním boje, avšak valná část hráčů tolik času zřejmě nebude ochotna investovat a tak pro ně hra zůstává přežitkem. Hodnotíme pouze na 65%.