Útěk! Panika! Země se právě otřásla pod množstvím výbuchů jaderných hlavic. Jediní klidní lidé v naší sluneční soustavě je čtveřice kosmonautů na vesmírné družici, odkud celou tu zkázu pozorují z bezpečné vzdálenosti. Najednou se ale rozezní alarm. Jedna z jaderných hlavic míří také na družici a vy máte pouhých šedesát vteřin sebrat zásoby a vrhnout se do únikového modulu.
Pokud jste se náhodou dostali k více jak tři roky starému titulu 60 Seconds!, nebude vám nová hra od studia Robot Gentleman ničím neznámá. Opět se jedná o strategii, ve které se snažíme přežít jen s minimem zásob, za to s pořádnou dávkou smůly. Zatímco v 60 Seconds! jsme zůstávali s rodinou v krytu na Zemi, v 60 Parsecs! se přesně po minutě dostáváme se záchranným modulem do vzdálenosti 60 parseků od Země a tedy není cesty zpět. Kam také? Družice je zničená a také Země svým vzezřením připomíná více týden prošlý ementál než místo vhodné pro život.
V prvotní fázi hry ovládáme přímo hrdinu. Atomová raketa se blíží a za minutu dojde ke srážce s družicí a výbuchu. V nastalém zmatku tak pobereme vše, co se dá, včetně několika dalších členů posádky, zásob jídla a dalších věcí, které by podle nás mohly pomoct v přežití v nepřátelském vesmíru. Pokud tohle vše stihneme do šedesáti vteřin, přesunujeme se do druhé části hry. A vězte, že ve většině scénářů je tato část za velmi krátkou také poslední. Oproti akčnímu začátku najednou hra nabírá rozvážné tempo a jejím obsahem je jen několik rozhodnutí a ukončení dne. Systémový počítač únikového modulu se v této chvíli stává věrným rádcem a sám občas popostrčí, nebo naopak se zeptá, jak dál postupovat.
Každé rozhodnutí je v této chvíli otázkou života a smrti nejen vaší, ale také jakéhokoli člena posádky. Zkusíme otevřít kontejner volně letící vesmírem? Jak si rozdělíme poslední polévku? Zkusíme přistát na této na první pohled hostinné planetě? V modulu, které má na šířku jen pár kroků, není prostor pro demokracii. Každé rozhodnutí je tak na kapitánovi, tedy na vás.
Jak se tenčí zásoby polévky v konzervě, která zastupuje jediný typ jídla, zužují se také možnosti na výrobu a prozkoumání nových udělátek. Ty by mohly pomoct nalézt novou civilizaci, či ochránit posádku před nebezpečím. Proč zablokovat výrobní linku na celé tři dny na výrobu nové lékárničky, když by místo toho mohla každý den vyprodukovat jednu konzervu polévky? A nebyla nakonec chyba brát všechny čtyři členy posádky družice? Hned tak máme čtyřnásobnou spotřebu jídla, než kdybychom letěli sami.
Ale ostatní členové posádky se opravdu hodí. Občas je potřeba v modulu uklidit, občas je potřeba jít probádat neznámý svět. Každý člen je lepší v některé ze tří dovedností – inteligenci, síle či hbitosti. Jestli se z nebezpečného úkolu vámi pověřený člen posádky vrátí, závisí nejen na jeho schopnostech, ale také na výbavě, kterou mu na cestu poskytneme. Jen je třeba počítat s tím, že nám bude zatím na palubě chybět. Navíc co když se už nikdy nevrátí? Nebude nám tak chybět nejen jeho inteligence, ale také ta plynová maska, kterou si vzal s sebou?
Prvotní zahrání 60 Parsecs! je jedním velkým skokem do neznáma. Po osahání herních principů a prvním vymření celé posádky, potažmo vyhynutí celé lidské rasy, je druhé kolo úniku před jadernou raketou již známou procházkou. Ale i na pátý pokus dokáže hra překvapit. Můžeme doletět k planetě, kterou jsme dosud nepotkali, spojit se rádiově s mimozemskou formou života, či chytit hnusné zažívací potíže ze zapomenuté plechovky polévky, kterou jsme našli v koutě, a nedožít se zítřejšího rána.
O aktuálním zdravotním stavu a náladě posádky, stejně jako o technickém stavu modulu, nás informuje počítač textovými zprávami. Hra je kompletně v angličtině a vzhledem k množství podrobných textů je vhodná jen pro ty, kteří mají tento západogermánský jazyk v malíku. Ostatní budou hrát s druhou rukou na otevřeném slovníku.
Oproti 60 Seconds!, které bylo v 3D grafice, má 60 Parsecs! typicky komiksovou kreslenou grafiku. Vzhledem k minimalismu herního designu a hratelnosti založené na klikání na příslušné členy posádky a přístroje v modulu vlastně ani není nic jiného potřeba. Naopak potěší takové detaily, jako jsou změny ve vzezření našich hrdinů. Jak dny ubíhají, muži jsou čím dál zarostlejší, ženy již nemají perfektní účes a loď postupně nabírá vzezření squatového doupěte s poházenými plechovkami od polévky všude kolem.
60 Parsecs! je více simulátorem krizové situace než hra o přežití. Ke každému přeživšímu si časem vytvoříme vztah a jeho ztráta, v součtu se ztrátou vybavení, opravdu zabolí. Některá zjednodušení jsou dobrou berličkou pro hráče, kteří se nechtějí zdržovat se zbytečnými detaily. Myslím tím například zúžení na jeden typ jídla. Na druhou stranu omezení čekání s každou částí úkolu na druhý den občas zbytečně zdržuje od posunu děje. A zásoby polévky se mezitím rychlé zužují. Je také škoda, že chybí český překlad. Ten ale snad brzy dodá komunita a nebudeme na něj muset čekat téměř tři roky, jako tomu bylo u předešlé hry 60 Seconds!.