Také se vám zdá, že téma druhé světové války muselo být již dávno kompletně vyčerpáno? A přece stále vychází další a další hry s tematikou tohoto jednoho z nejhorších období v lidské historii. Další z řady her, která se pokouší načerpat cosi nového z oněch nechvalně proslulých událostí je realtimová strategie Officers, dříve známá pod názvem Kombat. Tato strategie měla vyjít již v minulém roce, leč něco se protáhlo a vývojáři z 3AGames a Game Factory Interactive nám předložili demo až minulý týden. Zahráli jsme si ho za vás a můžeme vás informovat o jeho kvalitách.
Nejprve se podívejme na celkový pohled na hru a její náplň a k samotné demoverzi se dostaneme ve druhé části našich prvních dojmů. Jak jsem již zmínil, Officers jsou realtimovou strategií z druhé světové války (léta 1939 – 1945). Říkáte si, co nového nás asi tak může překvapit? Dost možná to bude zajímavý námět, který se zamýšlí nad tím, co by se stalo, kdyby se některá ze zásadních událostí této války nestala, nebo se stala zcela jinak. Budeme tedy možná měnit historii ku prospěchu určité strany. Strany budou ve hře celkem tři a to Rusko, Německo a Spojenecké jednotky (Velká Británie a Spojené státy).
Napomůže tomu nelineární hratelnost, kdy svými činy budete moci ovlivnit děj věcí následných. Hra bude sledem povinných misí, k nimž budou připadat také mise vedlejší, jejichž plnění není povinné, ale můžou vám přinést bonusy do dalších misí a usnadnit vám tak postup ve hře, která rozhodně nebude pro každého. Jednou z deviz hry bude zachování naprosté realističnosti co se historických oblastí, zbraní, techniky a postupů bude týkat. Nebude se tedy jednat „jen“ o strategii v reálném čase, ale také o taktickou a realistickou simulaci války. Vy jako vojenský velitel budete jednak koordinovat postup celou válkou a současně budete se svými jednotkami přímo měnit vývoj hry.
Realističnost dosáhne až takových detailů, že tanky budou spotřebovávat palivo a lidé jídlo (případně řekněme energii), které bude nutné doplňovat buď z pevných zásobáren nebo pomocí posil. Zde nebude jako v jiných strategiích možnost povolat si posily jen z nabízených, ale sami si budete moci zvolit jakou jednotku v dané chvíli potřebujete. Například pokud vás bude prudit letectvo, povoláte flaky, pokud vaši vojáci budou umírat hladem, jistě je potěší mobilní zásobárna jídla a tak dále. Nepůjde tedy jen o bezduchý útok, ale o starání se o vojsko jako celek.
Celkové cíle jsou jasné – zvítězit nad nepřítelem (ať se jedná o kteroukoliv stranu), zabírat jeho majetek a samozřejmě i plochy země. Cíle misí však budou rozdílné a budou pojednávat o dílčích úkolech v období války. Aby vaše cíle nebyly na krátkou chvíli, hra se bude odehrávat na mapách až o velikosti 20x20km, které budou umístěné do hlavních sektorů zmítaných válkou. Každá ze stran bude mít možnost mít na mapě až 1500 jednotek, a vy sami budete moci ovládat až 500 jednotek v jedné misi. To by mohlo znamenat opravdu monumentální bitvy, s nimiž se jen málokterá hra současnosti může pouštět do srovnání. Co se jednotek týče, můžeme čekat vše od pěších jednotek, tanků, přes letectvo, zákopy, budovy až po kontrašpionáž. Každá jednotka bude získávat zkušenosti a bude povyšovat na další úrovně, což zlepší přesnost, lepší střelbu, možnost léčit se nebo opravovat.
Velikost map jistě vyvolává otázku jak to bude zvládat engine. Zvládne a mimo to bude podporovat i různé novodobé efekty jako je plná podpora DirectX9 efektů, dynamické stínování a třeba terraforming, což je změna prostředí v reálném čase. Dočkáme se tedy kráterů po výbuchu, možnosti jednotky zakopat, ničení budov a celkové krajiny, která bude mimo jiné technologií Speedtree osázena realistickou vegetací, odpovídající danému území. Dalším ze zajímavých efektů je střídání dne a noci, v delším měřítku také změna ročních období a vliv bude samozřejmě mít i počasí, které může způsobit rychlejší spotřebu vozidel, menší dohled, pomalejší jednotky a podobně. K těmto změnám se vztahují speciální druhy vybavení jako jsou prostředky pro noční vidění, více zásobáren jídla a další. Dalším podporovaným efektem jsou částicové efekty, které zajistí detailní výbuchy, kouře, exploze a ničení všeho možného od tanků po největší domy.
Nyní se krátce podívejme co nabízí vydaná demoverze.
Demo obsahuje jednu klasickou misi, se kterou s můžeme setkat snad v každé hře z druhé světové války. Jedná se o jednu z největších operací – útok na Omaha Beach. Klasicky nejdříve musíte obsadit plážovou defenzívu, kterou tvoří bunkry, zákopy a spousta vojáků. Jednu část útočících vojáků je pod vaším velením a druhá je pod vedením AI. Cílem je obsadit několik klíčových budov na mapě o velikosti 5x5km rozdělené na sektory. Kamera se dá plně nastavovat pomocí myší – zoom, rotace a další klasické ovládací prvky. Ovládání je jinak poměrně klasické a každý kdo kdy hrál nějakou náročnější strategii, bude jako doma.
Realističnost je hned vidět na zakomponování viditelnosti a dostřelu do hry. Jednotky, které jsou ve vyšší poloze, mají přirozeně lepší pozici a dostřel než jednotky v dolíku. Klasicky lze vytvářet jednotky a ovládat tak více vojáků najednou. Za každé zabití dostávají vojáci zkušenosti, které se později promítají do levelů a zlepšení jejich vlastností. Jednotkám lze nastavit zda jsou spíše agresivnější a okamžitě útočí na nepřítele, nebo normální, kdy reagují pouze a jen na vaše rozkazy. Boje jsou poměrně dynamické, nicméně hra jde zapauzovat a podívat se tak na situaci. Máte možnost si během boje přivolat průzkumné letouny, které mohou odhalit skrytá děla a bunkry. Průzkumná letadla jsou ale snadným cílem pro nepřátelská letadla, a tak je tu i podpůrné letectvo. Dále máte možnost bombardovat určitý cíl, povolat artilerii či parašutisty. Jakmile dobijete pláž, začnou vám proudit posily a zásoby a vy máte před sebou další cíle pro dobytí. Jedno varování pro hraní dema na závěr – pokud si chcete hru uložit a dohrát později, máte smůlu, save vám vydrží jen v aktuální hře.
Officers vypadají jako poměrně ambiciózní projekt, který však po několika odkladech nepůsobí přílišnou důvěryhodností. Taktéž grafika, ač nevypadá zle a umí zajímavé efekty, nepůsobí nijak svěžím dojmem. Pokud bude projekt dotažen do konce, bude mít možná velký úspěch, ale ne u každého. Své fanoušky si najde spíše mezi příznivci realistických simulací a nadšenci do druhé světové války.
tak 80% obrázků je uplně na nic protože jsem vyscreenované děsně tmavé ... a strategie typu máš dva tanky dobij celou mapu mě fakt neberou ... :/
no neberu ... ja jsem na jine
Moc pekna hrat hned idem sosat :-)
Tahle hra,neni moc dobrá.....to uz je lepsi Faces of War či Company of Heroes :-)
Prosim pisnete mi to sem dekuji ;-)
newim no... pride mi to skoro stejny jako Blitzkrieg
změnit historii by se mi líbilo, zatím žádná hra to neumožňuje :(
Jaky je nazev hry? Asi neumis cist. Jmenuje se Officers
Nevim jaka je tahle strategie ,ale nej je blitzkrieg a vsechny datadisky na nej dvojka uz neni tak dobra jak jednicka .
co treba uverejnit nejakej ofiko web? ne?
No vypada to celkem fine, ale pride mi to trochu dost podobne na Blitzkrieg... no a trochu min prehledne...
nezajimavy...ale tak ty officers vypadaji alespon originalne napadem...a blitz radsi nepopisuju to je takova polostrategie s polohistorickym pozadim:)
kdy to ma vyjit! vi nekdo ?