Již zhruba měsíc je možné vyzkoušet zbrusu nový titul Ylands v rámci předběžného přístupu na Steamu. A jelikož hra není dokončená, není nic z níže popsaného definitivní. Ylands od Bohemia Interactive nás nalákal především svou šíří možností, jež si člověk při hraní užije.
Decentní survival
Naším prvním úkolem ve hře je vytvořit si vlastní postavu. Bohužel nás však nečekají, kdo ví jak bohaté možnosti. Kromě volby pohlaví si už určíme jen typ hlavy, účes a jeho barvu. U hlav a účesů však je na výběr jen ze 2-3 typů, což je poněkud málo. Dále narazíme na textový manuál doprovázený obrázky, který má nahradit klasický tutoriál. Jelikož je návod v angličtině a není úplně podrobný, ceká zpočátku hráče 1-2 hodiny dezorientace s otázkami typu „co teď mám vlastně dělat?“. S postavičkou se objevíme na opuštěném ostrově, který nadšeně prozkoumáváme a snažíme se zároveň přežít. Ačkoliv zemřít lze z řady důvodů, není hra primárně zaměřena na boj o přežití. Bohatě stačí jednou za čas sníst jakékoliv jídlo, třeba borůvky, co rostou na keřích kolem. Lze si sice vycraftit luk s šípy, ulovit nějaké zvíře a na ohni si připravit vydatnou večeři, ale není to zbytečně zdlouhavé, když se můžeme zaplácat borůvkami?
Pokud ignorujeme existenci mnoha typů oblečení, od slaměného, koženého až po pirátské oblečky, klobouky nebo železné brnění, hra nám časem připomene, že je nám zima, což znamená klesající počet životů. Po nějaké době dokonce začne celá obrazovka nepříjemně blikat. Opět však na sebe stačí cokoliv hodit a máme klid. Největším nebezpečím tak zůstávají některá krvelačná zvířata. Pokud si nevšimneme, že je v okolí medvěd nebo vlk a přiblížíme se, začne nám jít po krku. Pokud zrovna nemáme zbraň a zvíře tak ani nezaženeme, můžeme ho zkusit setřást skokem přes nějakou překážku, o kterou se predátor „zasekne“, nebo lze prostě skočit do vody. Často však ani jedno nestihneme a zemřeme, takže je třeba vytvořit kompletně novou postavu. Jedinou možností, jak následně získat své věci zpět, je najít místo úmrtí, což na ostrově není vždy jednoduché.
Crafting vládne světu
Hlavní zaměření hry je očividně crafting. Většinu času tak ve hře sbíráme potřebné suroviny a vytváříme nové a nové věci. Pokud máme některé z potřebných surovin pro určitou věc, hra nám ji v okně „crafting“ zobrazí společně s tím, co nám ještě chybí. Pokud však nevlastníme prakticky žádný potřebný materiál a určitou věc stejně potřebujeme vytvořit, nastává problém. Východiskem číslo 1 je prostě sbírat další věci ve světě a náhodně craftit jednodušší věci, které jsou zpravidla zapotřebí pro tvorbu těch složitějších. Příkladem může být lano z trávy, dřevěná hůlka, kus látky a podobně. Recepty klíčových věcí však zobrazit lze skrze malou ikonku vlevo dole (většina hráčů ji zřejmě přehlédne). Menší zásek nastal po vytvoření všech základních nástrojů jako je sekera, nůž, krompáč a vytěžení všech základních surovin v blízkém okolí. Stále jsem nevěděl, jak pokračovat, protože v okně crafting jsem žádné další důležité předměty neviděl. Zdá se, že některé vygenerované ostrovy mají určité suroviny extrémně vzácné, případně na nich úplně chybí. Několik hodin jsem tedy musel prozkoumávat ostrov, než jsem našel jíl, ze které jsem teprve dokázal vytvořit jakousi pec pro tavení železné rudy. Pokud však určitá surovina na ostrově zcela chybí (třeba rostlina pro tvorbu látky), lze zpravidla nahradit surovinou jinou. Látku tak lze vykutit i z jakési modré květiny, kterou už nalézt lze. Postupně vytváříme stále složitější a důmyslnější zařízení, které nám umožňují odložit pravěké nářadí a vybavit se skutečně kvalitními věcmi.
Stavíme pro zábavu
Stroje, které potřebujeme pro tvorbu složitějších materiálů a vybavení, můžeme umístit kdekoliv na světě. Pokud tak chcete zažít rychlý pokrok kupředu, není třeba stavět žádné stavby jako je vlastní dům s postelí a nábytkem, přístav pro své lodě a podobně. Přesto byste se tím ochudili o opravdovou zábavu, protože samotná stavba i pohled na překrásný dům, který jsme stavěli 1-2 hodiny, je k nezaplacení. Postavit lze takřka cokoliv. Na výběr je přitom z mnoha materiálů, takže si lze vše upravit přesně dle vlastních představ, včetně dekorací jako jsou vázy či koberce. Ačkoliv ve hře můžeme plavat nad i pod hladinou, pro plavbu na jiný ostrov to už chce něco solidnějšího. Mimo vor či menší plachetnici tak lze postavit dvě velikosti pořádné lodi. Jenže to nějaký čas trvá, takže dokáže naštvat, když zjistíte, že loď vlastně nikam nemůže, protože jste ji postavili jen pár metrů od břehu a je tedy zaseklá o dno. Kvůli takovým patáliím je třeba postavit loď úplně novou.
Multiplayer
Ylands se stává mnohem zábavnějším, pokud se do hry zapojí více hráčů. V seznamu serverů již běžně najdeme minimálně jeden až dva české kousky, takže se lze pobavit i s českými spoluobčany. V jedné hře jsem například hrál s hráči, kteří teprve začínali, takže neuměli prakticky nic vytvořit. Rozhodl jsem se tedy postavit velkou loď, se kterou je vezmu na jiný ostrov. Jelikož mi však nebyli schopni pomáhat, stavba lodi trvala dlouhé 2-3 hodiny. Jakmile jsem umístil poslední potřebnou část lodi (plachtu), server spadl a už se neobnovil. Bohužel i takto může vypadat hra pro více hráčů, neboť stabilita ještě není stoprocentní. Vlastní hru ale může hostovat úplně každý. Zajímavou možností pak je vytvořit si vlastní mód pro hraní. Již nyní je na výběr z mnoha módů, které si lze jednoduše stáhnout a hrát. Stejně tak je ve hře speciální mód určený přímo pro budování.
Zpracování
Ylands člověka zaujme i z grafického hlediska. Veškeré textury však nemíří směrem k maximální možné věrohodnosti, ale směrem k jedinečně hravému vzhledu. Jenže i přes rezignaci na podrobné vykreslení jakéhokoliv detailu, má zatím hra menší problém s optimalizací. Můj stroj se tak „zapotil“ stejně jako u kdejaké áčkové náročné hry. I přes to hra místy nebyla úplně plynulá a počet snímků za sekundu padal nepříjemné nízko. Překvapivě tichá byla také hudba a zvuky. Po spuštění jsem tak byl nucen zvuk celkově značně zesílit. Při hraní se pak člověk nevyhne řadě bugů, buď se do sebe zaseknou objekty nebo se třeba nespustí příslušná animace. To vše se ale dá pochopit u hry, která je přece jen stále ještě ve vývoji (testovali jsme verzi 0.6.2.).
Ylands se jednoznačně vydařil. Ne, že by na hře nebyla ještě spousta práce, ale základní koncept je vymyšlen a realizován na jedničku. Hra tak osloví výtečnou grafikou, možností prozkoumávat obrovitý ostrov, vytvářet velké množství věcí i staveb a nakonec také vyplout třeba pod pirátskou vlajkou na širé moře, abychom nalezli a osídlili další ostrovy. Neméně důležitá je i poměrně nízká cena, která je aktuálně stanovena na 15 euro. Hru už nyní můžeme vřele doporučit.
Autoři prvních tří komentářů pod článkem získají kopii hry na Steamu. Klíč společně s gratulací výherci obdrží skrze soukromou zprávu.
Hra vypadá zajímavě určitě bych jí vyzkoušel :D
Tak co hru nevyzkoušet, když jí začalo hrát plno lidí.
Vypadá to zajímavě, rád bych ji vyzkoušel.
Radši at dodělaj DAYZ
Ksakru...pozde :(
Dám na recenzi, rad bych tuto hru zkusil. Za klič predem diky.
vypada dobre!!!
Rad bych si hru zahral vetsinou sleduju kamose co to hrajou a vypada to zajimave
Jak je něco zdarma tak hned hejno lidí na GP: To jsou všichni fakt takový socky?
Hru sleduji už dlouho a slyšel jsem o ni ještě dřív než byla uvedená, tak bych si ji rád zkusil.
Jeden pre mna poprosim :)
Hra vypadá zajímavě a tohle je solidní akce. Tak zkusím své štěstí, díky
Nejlepší hra :)
Hry jsem si všiml už na steamu, vypadá velmi dobře. Jelikož jsem častý hráč survival her, rád bych hru vyzkoušel a posoudil osobně její hratelnost.