Rok 2011 byl ve znamení velkého boomu tankové onlinovky World of Tanks (recenzi najdete zde), která slavila úspěch nejenom kolem celého světa, ale taktéž v České republice. Vývojáři tak samozřejmě dostali skvělou příležitost využít dobrou pověst svého dílka při stažení pozornosti na další hry stejného zaměření. A tak o dva roky později spatřil světlo monitoru World of Warplanes, který zvědaví hráči horlivě testovali a očekávali obdobnou kvalitu. Bohužel letadla nedopadla úplně dle očekávaní a konečné reakce jsou dosti smíšené. Letadla mimo jiné přinesly třetí rozměr a jsou tedy o něco akčnější, avšak zároveň o něco méně přehledné. Podrobný rozbor hry naleznete zde. Tuhle herní trilogii má uzavřít právě World of Warships, který znovu operuje pouze s pohybem v pouze dvou rozměrech, což mně osobně znovu těší díky znatelně snadnější orientaci.
Stejně jako zbytek válečné trilogie, i tentokrát titul vyrábí vývojářské studio Wargaming a znovu k tomu využívá engine Bigworld. A jak jejich nejnovější kousek, na kterém pracuji již čtyři roky, vlastně dopadl? Ještě než začneme popisovat naše dojmy, připomínáme, že hra je stále ve fázi beta a finální kousek může být o poznání jiný. Tvrdé práci napovídá i velmi časté aktualizace, které mívají podobu stovek MB třeba i po 2-3 dnech. Původní název byl vlastně World of Battleships, avšak pojem battleship nezahrnuje ostatní typy lodí, které se ve hře vyskytují. Není tedy divu, že se jméno změnilo na výstižnější World of Warships.
Stejně jako v předchozích dílech série, i zde máme hangár (v našem případě tedy přístav), kde jsou všechny naše modely. Přepínáním si volíme, se kterým plavidlem půjdeme do bitvy, Stejně tak v hangáru utrácíme naše herní peníze a zkušenosti (případně zlaťáky, které si hráči mohou zakoupit) za odemykání a nakupování nových plavidel či jejich vylepšení. Jako již osvědčené lákadlo je zde bonus při první vyhrané bitvě. Kromě zakoupení nových částí lodi jsou zde otevřená pole, do kterých kupujeme vylepšení dle nabízených možností. Koupíme si raději bonus 10% menší šanci na detekování nás, či o 20% lepší detekování nepřítele? Soustředíme se na vylepšování torpéd, hlavních či sekundárních děl? Záleží na zvolené taktice.
Když jsme u tématu předválečných možností, důležitým faktorem, který motivuje neustále hrát dále, jsou nové, lepší lodě. Modely jsou tříděny do deseti úrovní, které jsou pak zhruba kladeny do stejných bitev. Zdá se, že vývojáři experimentují s okořeněním bitev tím, že na jednu stranu dají o 2-4 lodě více, na stranu druhou pak lodě o 1-3 třídy vyšších úrovní. Stále ale hledají zlatý střed a proto hráči někdy do diskuzí před začátkem frustrovaně píšou, že daná bitva je naprosto nevyrovnaná. Opravdovou specialitkou jsou pak lodě třídy XXX. Když mi kamarádi sdělili, že se jedná o vesmírné lodě, dobře jsem se tomu zasmál. Nedlouho poté se však ukázalo, že se nejedná o vtip! Hráč si skutečně vybírá z lodí, které mají tryskové motory a ve (skutečně nepřehledné) vesmírné mapě po sobě střílejí pomocí laserů. Shoduji se s dosud zřejmě převládajícím názorem, že je to hezké vyzkoušet, ale hrát vážně se to opravdu (zatím) nedá. Tenhle typ lodi si ani není třeba kupovat, protože se různé modely této třídy samovolně objevují v hangáru. Vývojáři je zde zřejmě podstrkují, aby vyzkoušeli reakce hráčů.
Obvyklé lodě jsou zatím tří národů – Japonska, USA a USSR. První dvě zde mají desítky lodí, zatímco Rusko pouze dvě (možný záměr po tom, že Rusko propadlo v mezinárodní nemilost západu). Důležité je zmínit znatelné rozdíly mezi typy lodí. Bitevní loď (battleship) je masivní konstrukce, dobře obrněná a vybavená ničivými děly. Jedná se vlastně o takové „tanky“, jaké známe z jiných MMORPG. Jsou také velmi neobratné a je pro ně takřka nemožné účinně se vyhnout sérii nepřátelských torpéd, přestože je na ně alarm v jejich blízkosti upozorní. Zmíněné torpéda jsou doménou zejména torpédoborcům (destroyer), které jsou velmi rychlé a snadno ovladatelné. Nejsou tolik odolné, ale o to obtížnější je zasáhnout je, protože na vodě doslova “tančí”. Speciální vlastností je vypuštění kouře, který zaplaví blízké okolí, kde se destroyer schová a nepřítel neví, kam vlastně střílet. Jejich torpéda jsou zato dosti pomalé a pro účinné zásahy je často nutné dostat se k nepříteli dosti blízko, což nemusí být úplně jednoduché, protože hráči obvykle plují ve skupinách. O to ničivější však zásah torpédem je.
Ne již tolik rychlé, ale ještě o kapku obratnější jsou křižníky (cruisers), všestranné stroje se solidní palebnou silou i možností uhýbat. Japonské křižníky jsou většinou navíc vybavené torpédy, takže si troufnou i na bitevní lodě. Americké naproti tomu mají solidní protiletadlovou děla a tak snadno sestřelí jakékoliv nepřátelské letce. Zbývají letadlové lodě (aircraft carriers). Tak trochu mi připomínají “snipery”, jelikož většinou sledující boj ze značné vzdálenosti, zcela osamoceni. Tyhle lodě mohou mít letadla zaměřené na střelbu, která se posílají hlavně proti letadlům nepřítele, průzkumná letadla na odhalení soupeřových plavidel, ale především letadla s torpédy či bombami. Dokonce lze mít i více typů letadel v různém zastoupení. Po vystřílení munice se letadla vrací, aby dobila, což není zrovna rychlovka, takže je třeba si útok dobře rozmyslet. Letadlové lodě se samy o sobě neumí bránit jiným lodím a tak plují za linií spojenců, jsou tedy v roli podpory. Co se týče pohybování, na mapě stačí určit body, kudy se má loď vydat a poté se na delší čas můžeme plně oddat mapě a ovládání letadel, které lze taktéž pozorovat z třetího pohledu.
Tyto typy lodí se svými parametry se ve hře hezky doplňují a vývojáři nejsou daleko od harmonicky balancovaného titulu. Snaha o maximální vyváženost je také důvodem, proč ve hře nejsou a ani nebudou ponorky. Bylo by totiž velmi obtížné proti nim bojovat. Každý typ lodi je označen specifickým symbolem na mapě, takže se lze rychle a snadno orientovat. V horní části obrazovky jsou zobrazeny řady našich i nepřátelských letadel, při čemž šedě jsou označeny již zničené kousky. Zahrát si můžeme s hráči (případně doplněnými bootama) proti bootům (PVE) nebo čistě proti hráčům PVP.
Samotné boje jsou kvalitně zpracované a honosí se slušnou hratelností. Ze začátku je tedy obtížnější vystihnout rychlost různých lodí a proto naše střely poletí úplně jinam. Časem se do toho ale pochopitelně dostaneme a hra nás baví čím dál více. World of Warships má z herní trilogie nejpomalejší záběr, což je samozřejmě dáno specifikem lodí. Do každé bitvy je náhodně vybrána jedna z map, kterých je zde již několik. Jsou dosti různorodé a jednou se tak podíváme do arktických oblastí s všudypřítomnými ledovci, jindy do tropických vod se spoustou ostrovů a někdy se objeví čistá voda bez pevniny. Atmosféru hezky dolaďují realistické mraky, které se pohybují i světelné efekty, zejména západ slunce je velice hezký.
Nepřijdeme ani o seznam přátel, možnost bojovat s přáteli, osobní chat s nimi či chat přímo v bitvě (s týmem či se všemi). Stále je ale na hře vidět, že je ve vývoji. Není tedy problém narazit na hodně bugů, jako když třeba střely nedopadnou na nepřítele, protože podivně vybuchují před ním nebo když jaksi blbne letadlo a sekavě se vrtí na místě, místo aby rychle shodilo torpéda a uniklo z křížové palby protiletadlových děl. Při psaní recenze se navíc objevil velký bug, kdy při zvolení lodě (zejména při volbě třídy XXX) najela hra s jinou lodí z přístavu (tedy naštěstí ne náhodnou jakoukoliv lodí ze hry). Kapku matoucí je i natočení hlavní mapy směrem k nám, protože je někdy zbytečně složité, když na mapě začínáme „nahoře“ a plujeme „dolů“. Spojenci totiž stáčející lodě ve skutečnosti doprava, na mapě se ale otáčejí zrcadlově, tedy doleva. Kromě toho je nelogické na mini-mapě zobrazovat odhalené nepřátele, zatímco když si je chceme přehledněji zobrazit na hlavní mapě, zobrazeni tam nejsou.
Abychom to nějakým způsobem uzavřeli. World of Warships má skutečný potenciál a úspěchem se může vyrovnat bratříčkovi World of Tanks. Hra je již víceméně hratelná a občasné bugy nejsou ničím nepřekonatelným. Při vydání by tak hra měla být už skutečně vyladěným kouskem, do kterého se budeme moct zakousnout naplno. Otázkou je, nakolik budou hráči u této free hry omezováni, aby do hry následně vrazili reálné peníze. Uvidíme, nakolik vývojáři zvládnou vše potřebné vyvážit, zatím ale titul vypadá fakt na jedničku.
Myslím, že nudnější arkádu udělat nemohli. Jediná dobrá hra bylo Wotko, ale jelikož do toho pořád hrabou a každý tank a mapu pořád mění a ještě tak hraje tuna dětí, tak už tam stejně pořádný hráči nehrají.
kecy v kleci... každej se umí vymlouvat, málo kdo přizbůsobit....
ono když máš každou bitvu eMko a stejně prohraješ tak nevím nevím
nudna zdlouhlava hra, bitva trvajici 20 minut ve ktere plujete X minut do neznama a capujete podelane zakladny, mapy jsou prilis velke a rychlost lodi velmi pomala. Stejne budete vyuzivat automaticke nasmerovani. Nejvice co me tam asi s*re jsou torpeda, moje lod toho moc nevydrzi :D 1 torpedo a pres 50% hp dole.. Pockam si, jak se hra bude rozvijet dal.