Jak jste jistě podle našich zpráv a soutěže zaregistrovali, byla před několika dny spuštěna uzavřená beta verze této online rts strategie a po několika desítkách hodin strávených v žáru bitev se můžeme podrobně podívat co je ve hře obsaženo. Jelikož betaverze obsahuje jen multiplayer hru, necháme si rozbor singleplayeru, který má být ve hře obsažen formou propracované kampaně, až na recenzi plné verze. Multiplayerové bitvy se odehrávají na relativně velkých mapách a to až v šestnácti lidech – osm za každou stranu Rusko nebo USA nebo NATO.
Na počátku jste vrženi do bitvy a je na vás zvolit si své bojové zaměření a místo počátečního výsadku. Bojová zaměření jsou celkem čtyři – infantry (pěchota), support (podpora), armor (těžká technika), air (letectvo) a každá má své klady a zápory. Dále je nutné, abyste si zvolili místo vašeho výsadku (dropzone). Tuto pozici je samozřejmě možné během boje měnit, ale lze ji umístit pouze na označená místa na mapě, jejichž rozložení a pozice se mění podle vývoje bitvy a vlivu jednotlivých stran.
Jakmile si zvolíte počáteční pozici, můžete si zvolit jednotky, které si „objednáte“. Ty odpovídají vašemu zvolenému výběru jednotkové sady. Můžete si také objednat některé jednotky z jiných sad, ale jejich výběr je velmi omezený – předpokládá se, že budete vybírat především ze zvolené. Počet objednatelných jednotek je závislý na vašich aktuálních financích, které vám postupně narůstají podle vývoje bojů. Počáteční finance stačí zhruba na čtyři jednotky, které po objednání přistanou s výsadkem na místě určení. Od té chvíle se jednotky dostávají pod vaši kontrolu jako v klasické realtimové strategii.
Rozdíl je ale v tom, že ve World in Conflict hraje za každou stranu současně až osm lidí s vlastními jednotkami a mohou si tak pomáhat, podporovat se, nebo si hrát na vlastním písečku – což ale většinou nemá smysl a vede to k rychlému konci. Nikdy totiž není tolik financí na to, abyste si složili tak různorodou jednotku, která by byla připravená na vše. Pokud budete mít například těžkou protitankovou pěchotu, máte naprosto účinnou zbraň proti tankům, které budou padat jak shnilé švestky, ale jakmile přiletí vrtulníky nebo granáty z artilerie, je po pěchotě. V této chvíli je nutné, aby se jednotliví hráči podporovali, k čemuž slouží perfektní interface, kdy se po stisknutí „Q“ zobrazí seznam možných příkazů jako „Need anti-air“ a po vybraní kliknete na místo kam má pomoc směřovat. Je na spoluhráčích, aby výzvu přijali (což se všechno zobrazuje v textové podobě) a pomohli vám.
I když je hra ještě stále ve vývoji, již teď je dosti vyvážená. Pracuje systémem „kámen-nůžky-papír“, například už zmíněná antitanková pěchota proti tankům a vrtulníků. Stejně tak se dá to samé říci o artileriích, které mají obrovský (i když pomalý) dostřel, ale proti letectvu jsou naprosto bezmocné. Naopak letectvo padá z nebes rychlostí blesku, jakmile se objeví protiletecká podpora. A tak to funguje u všech jednotek. Každá z jednotek navíc vlastní speciální útok, například zmíněná artilerie může vyslat kouřový nebo ohnivý granát, který zasáhne danou oblast a způsobí škody v širším okruhu než obyčejná střela, nebo vrtulníky mohou vypustit protiraketové světlice a třeba pěchota může několik vteřin sprintovat pro překonání delší vzdálenosti.
Cíle misí (v betaverzi jsou tři (po patchi 1.003), které se stále točí dokola) spočívají v obsazování určitých pozic jako je radar, důl a další místa, nebo v plnění určitých úkolů – to už je úkolem modů, které budou ve hře obsaženy. Nejdříve útočí jedna strana a druhá brání a v druhém kole se role obrátí, obdobně jako například u módu Assault z Unreal Tournamentu. Po konci mise se zobrazují přehledné statistiky, jak a kdo bojoval, kdo byl nejlepší a v čem. Současně se vám počítají vlastní statistiky, které se dají prohlédnout ve vašem profilu a samozřejmě v profilech ostatních hráčů.
Další zajímavostí, která hru oživuje, je systém taktických bodů, jež získáváte za úspěšné boje a ničení nepřátelských jednotek. Ze ně si můžete koupit nějakou speciální věc z několika kategorií – od jednoduché ženistické pomoci až po atomovou střelu (viz. tabulka pod odstavcem). Správné použití takové speciality může zcela ovlivnit vývoj boje, i když je pravdou, že vítězící strana = více zabitých protivníků = více taktických bodů = více speciálních útoků na doražení nepřítele. Například zásah městečka atomovou zbraní zanechá jen ruiny, smrt a zčernalou zem a pokud najedete obrazem nad danou oblast, uslyšíte charakteristické “cvakání” jako přítomnost radiace.
Po grafické stránce není co vytknout, hra dostává z použitého MassTech enginu maximum a záleží čistě na hardwaru, jak vám hru podá. Je pravda, že engine by si zasloužil trochu lepší optimalizaci, ale stále se jedná o betaverzi, takže třeba ještě dojde k úpravě. Rozdíl mezi prezentací v rozlišení 1280*1024 a 1024*768 je dosti markantní a pokud to přepnete, budete se divit, jak je hra najednou „ošklivá“. Na mém stroji Intel Core2Duo E6300, 2G ram, ATi Radeon X1900GT, jsem se při plně obsazené hře a rozlišení 1280*1024 a detailech na maximum dostal na krásné 3 fps.
Nejlepšího poměru hezká grafika vs. přijatelná rychlost jsem dosáhl při poměrně nestandardním rozlišení 1152*800 a detailech na medium, kdy hra běžela v rozumných 30-40 fps, což je na strategii dostatečné. Velmi oceňuji také možnost hrát hru v okně. Hru lze odzoomovat do poměrně vysoké výšky (i když nečekejte výšiny jako v Supreme Commander) a naopak se lze přiblížit až na detail jednotlivých jednotek. Celkový pohled na mapu si lze zapnout a vidíte na něm pohybující se jednotky, ale ovládat se přes něj hra nedá. Že je na co dívat, s tím můžete počítat – propracované objekty jako jdou domy,kostely, mlýny a vůbec vše, co je na mapě, je naprosto detailní.
Betaverze se v současnosti dočkala již patche 1.003, který do hry přidává i deformace terénu s ohledem na dopady granátů a střel, je to drobnost, ale potěší a přispěje k o něco větší realističnosti. Samozřejmostí jsou zničitelné budovy, mosty, ale i třeba celé lesní porosty.
Hru lze ovládát pomocí myši, i když podstatně jednodušší a pohodlnější je použití klávesových zkratek. Pohyb se realizuje standardními klávesami WSAD a pomocí přilehlých kláves se realizují další činnosti (třeba zmíněné vyvolání příkazů pro podporu) – vše lze samozřejmě nastavit dle libosti. Jednotkám lze přikazovat takové věci, jako sledovat určitou jednotku, opětovat palbu, nastoupit do nejbližšího transportu a podobně.
Chcete-li si založit klan, není nic jednoduššího než to udělat přímo přes hru. Můžete si zvolit klanový název, tag, ale i třeba motto a další údaje. Vaše herní “stránka” klanu obsahuje dokonce jednoduchou knihu návštěv, kde vám návštěvníci mohou zanechat vzkazy. Samozřejmostí je zobrazení perfektních detailních statistik pro celý klan.
Hra World in Conflict ve mně zanechala velmi příjemné dojmy a dost možná se připravuje král mezi akčními online hrami. Každopádně finální soud si nechejme až vyjde za pár týdnů plná verze se všemi doladěnými detaily a vyváženou hratelností, a objeví se dostatek různorodých a rychlých serverů pro online hraní a především lidí ochotných účastnit se týmových akcí.
Na úplný závěr ještě drobná poznámka: pokud chcete vidět pohled ještě dalšího hráče World in Conflict, určitě si přečtěte Belugův blog, který patří k tomu nejlepšímu, co se v našich blozích objevuje.
Ja mam Intel core 2 duo E6600 pretaktovane na 3,3Ghz,GF.8800GTX a 2GB ram..Hral jsem to na 1280x1024 a dostal jsem z toho 12FPS prepnul sem to na 1024x768 a byl sem na 40FPS.,Doufam ze to optimalizujou..Jinak Dobra hra..Az na ovladani..Nejak se mi nelibi
Zase jednou pekny clanek :)
Nebudu reagovat ani tak na souhlas s autorem (ten je absolutni, navic mate muj blog... :))
Ale trosku bych se rozepsal o ozvuceni hry... v clanku je sice psano, ze je to super, ale ani nevite JAK je to super :) hrozne se mi libi tlumene vybuchy z dalky, coz v mnoha hrach sice je zpracovano, ale tady to dostava uplne novy rozmer... a kdyz slysite z dalky dopadat granaty z velkoraznych kanonu, tak vam uplne naskoci husi kuze :)
No a jinak, jak uz je psano na zacatku, GJ :)
Beluga to se psal taky moc pěkně
Okopírovaný od Air Conflicts , ale toto je moc přeplacaný. Ale ta atomová raketa vypadá slibně :)
jaky jsou min ???
dobra hra. ovladanie stroska z C&C. uz sa tesim, ked to vydaju.
po druhém odstavci jsem přestal číst, takhle nudnou recenzi na zajímavou hru jsem tu dlouho neviděl..
Myslim ze je to aspirant na strategii roku.Beta verze kterou mam tu cest hrat je proste skvela...sice by se par vyhrad naslo(chybejici minova pole,vice druhu jednotek atd.),ale co me hlavne zajima je jaky bude ve finalni verzi multiplayer a jeho podpora,protoze multiplayer je prave kamenem urazu her ktere bych si rad zahral ale bohuzel to nejde protoze ho nekdo totalne zvoral...prikladem budiz dve hry z posledni doby na ktere jsem se strasne tesil.
1)battlestation midway - multiplayer demo super a pak v plne hre snad jen 7 multiplayerovych map ktere by se rychle obehrali i kdyby to fungovalo tak jak by melo,coz stejne nefungovalo diky naprosto dementnimu game spy, kde pripojeni do hry a nasledene nekolikavterinove hrani nez se hra bezduvodne vyhodila proste celou hru znechutilo....povedlo se mi hrat tak jeden ze 40 pokusu.
2)attak on pearl harbor - opet strasny multiplayer kde dokonce neni ani videt jaky ma kdo ping takze pripojit se do hry se vetsinou povede,ale pak je to jeden velky LAGED FESTIVAL a kdyz si chce clovek trochu zahrat tak musi hrat hry tak max pro 4 hrace,coz na hru kde muze hrat az asi 10 lidi je hodne malo
zaverem doufam ze vorld in conflikt bude v tomto jiny jinak je to vite kde....
Nebylo nahodou jednou z podminek ucastneni se bety nepublikovat zadne info? :D
Viz i muj prvni odstavec - s autory jsem byl v kontaktu a povolili mi to :)
nemate nekdo zalozenej klan v bete? jinak na A64 fx-55, 1GB DDR a x1950pro to chodi v 1280*1024 na max detaily se 4xAA kolem 25-40fps
jak ze se tam ty FPS zapinaji?
re klan
me kamos pozval do jednoho klanu a pak se zdekoval, aůe jako na hrani sem se nikdy zatim poradne nesesli, dnes vecer ma byt stress test tak doufam ze se tam ukazete a dame boj po cesku
kdyztak zde pisnete
kdyz to bude nejak v noci tak se zastavim, ale od 19:00 mam trenink a zapas v DoD:S... takze to vidim nejdrive kolem 22:00 ze bych se utrhl...
dyztak se ve hre menuju stejne jak tady tak mi tam napiste
kolik to stoji?staci zahrad a hned jse rozhodne jestli to je ok a hrajem ale nemato cenu
dej si Pribiňáček.
Nazdar chci jen říct že to jede v pohodě i na 1920x1200 při plných detailech a AA. Tak pokud máte tuhle sestavu všechno jede bez problémů. :-)) . Tak se divým že na 8800GTX to někomu nejede.
chova se AI jednotek podobne jako v Company of Heroes nebo tupe stoji a prijima palbu?
Hmm , preco je v latinke Russia3 1989 ked v azbuke je napisane SIZTL 1989
neni to nahodou sietl?
Nie SIZTL ale SIETL, pokial si este nieco pametam zo zakladky. Alebo sa mylim?
Sakra, kdyz mate tu betu, tak ji hrejte!
jestli to bude vipadat jak tom videu ,koupim si orig :))))
multiplayerová TÝMOVÁ strategie? Hurá.. :-)
jestli tu nekdo je kdo vyhral tu soutez otevreny bety verze a ma link ze kteryho se to dalo stahnou tak pls poslete mi ho sem ja mam jen ten cd key ale link uz mi neposlaly.
http://www.ngz-server.de/media/WiC_closedMPBeta.exe.torrent
zavidim lidem kteri si to muzou zahrat
mam Athlon 64 3700+, 1GB DDR, Ati X600 ... hra šlape 1280x1024 na min detaily, prumer 18 FPS ... no neni to krása? :-P
no tak s tou tvoji grafikou to krasa je=)
nazdar lidi hraju betaverzi a je super jen by bylo lepsi kdybychom se dohodli a obcas dali spolecnou hru kdyztak si mne pridejte do friend me jmeno je Rudy-sanErik hrani zdar :D
Je to fakt hodně dobrá hra. A čekám, že se zanedlouho bude dát hrát i zde
Zdar pařani. Potřebuju poradit. Nainstaloval jsem si to, a nejde mi singl. Nevím proč. Prostě mám tam možnost nová kampaň, ale můžu na to klikat jak blbý.
Ahoj..kdo si chce zahrat World in conflict pres hamachi tak se pripojte..sít: World in Conflict heslo: 1234