Workes & Resources vám dá jedinečnou šanci zkusit něco, co se nepovedlo ani Stalinovi či Gottwaldovi. A sice, vytvořit soběstačnou a vyspělou sovětskou republiku.
Jedná se o budovatelský tycoon, v němž vaším úkolem bude vytvořit vlastní stát, a to za pomoci plánovaného hospodářství. Děj je zasazen zhruba do roku. 1960 až 1989 a odehrává se samozřejmě v oblasti Východního bloku. Za hrou, jež je prozatím v předběžném přístupu, stojí slovenské studio 3Division v čele s Petrem Adamčíkem.
Pokud čekáte, že Workers & Resources (dále jen W&R) je nějakým klonem Cities Skylines, který má jen odlišnou stylizaci, tak jste těžce na omylu. W&R není primárně o stavění města, ale spíše o vytvoření funkčního a soběstačného státu, zvláštně pokud jde o průmyslový sektor a zemědělství. Budete tedy hledat zdroje, stavět u nich továrny, doly, fabriky. Do nich zase pořizovat stroje, auta, zajišťovat dostatečný počet dělníků atd. Město je ve výsledku jen jedna velká fabrika produkující lidské zdroje. Je to samozřejmě nadsázka, protože zajištění chodu města není úplně jednoduché, ale v principu to tak je.
Napovídá tomu třeba samotné stavění budov. Nečekejte žádné piplání do detailů. Prostě postavíte pár baráků, spojíte je silnicí a chodníky a tečka. Na výběr přitom máte jen z malého množství dostupných silnic. Vrchol estetiky je zasazení pár stromu a postavení pomníku Leninovi v nadživotní velikosti (zrovna tyhle detaily ohledně mě doslova nadchly). Budete sice muset dbát na potřeby obyvatel, takže postavíte hospody, obchody, školy atd., ale město pořád nevypadá jako město. Např. každou budovu musíte napojit svou vlastní silnicí na infrastrukturu, nelze tedy postavit třeba kino u silnice a nechat je automaticky propojit. Ve výsledku je město přeplněné slepých silnic.
To samozřejmě není katastrofa, stále si s tím můžete vyhrát a vybudovat krásné metropole. Je to ale zatraceně těžké, protože k tomu dostanete jen velmi omezené nástroje. Stavba silnic třeba není zrovna dvakrát intuitivní a nemůžete si nastavit vůbec žádné parametry, prostře jen táhnete myší z bodu A do bodu B. Těžko tak vybudujete složitější křižovatky, ani neovlivníte prudkost zatáček. Pokud pomineme, že to prostě není hezké, tak to vlastně ani nevadí, protože po silnicích beztak takřka nic nejezdí. Není tu nic jako soukromá doprava, setkáte se tu jen s autobusy a náklaďáky, které na cesty vyšlete vy sami.
Další věcí, co mě opravdu štvala, byla nemožnost zoomování při stavbě budov. Velmi často se mi stalo, že jsem si z nabídky vybral objekt a když jsem ho chtěl umístit na mapu, tak jsem jednoduše nemohl, protože jsem měl kameru oddálenou. Jenže přiblížit nešla. Stavění tedy je docela kostrbaté, tomu ještě napomáhá absence zkratek, které by hře dost pomohly.
Pokud jde o estetiku, W@R nejde příliš do hloubky (pokud pomineme perfektní stylizaci). Jenže naprosto překvapivě pod tou tak trochu retro grafikou najdete velmi sofistikované a propracované herní mechaniky, až budete ve výsledku velmi překvapeni. Aspoň já jsem byl. Vezměme to ale od začátku. Vaše – lidová demokratická – republika sousedí se sovětskou zemí a z druhé strany s kapitalistickou imperiální mocností. S těmito zeměmi můžete obchodovat, a tak si třeba do začátku zajistit potřebné suroviny, či později vydělávat na rozprodávání svého nerostného bohatství. Máte k tomu k dispozici dvě měny, dolary a rubly. Toto rozdělení vás bude doprovázet po celou hru a stále to budete muset mít na paměti. Např. jestli do továren nakupujete stroje za rubly nebo dolary, je celkem podstatné, protože za každou měnu pořizujete jiné vybavení.
Tímto ale nekončí. Továrny (a nejen ony) potřebují suroviny. Ne vždy je ale budete moct vytěžit, a tak na řadu přijde import. Musíte si dobře promyslet, jestli budete potřebné zdroje dovážet z východu, nebo západu. Dost to ovlivní jeho cenu. To samé platí pro export. Když jsme u těch surovin. Představte si, že budete řešit i takové maličkosti, jako jestli v obchodě mají co dát do regálů. Klasicky na začátku postavíte pár paneláků a nějaké budovy, které pokryjí základní potřeby obyvatel. Tedy i obchod. Jenže v této rané fázi nebudete schopni vytvořit vlastní jídlo (natož elektroniku, textil atd.), a tak zase budete muset dovážet a platit. Obchod je zde naprosto klíčový.
Tyhle detaily se netýkají jen samotného průmyslu, ale i obyvatel. Přijde na řadu i propaganda a v plánu je např. i potlačování demonstrací. Pokud vaši obyvatelé nebudou spokojení, nebo dostatečně oblbnutí, tak třeba emigrují. Kromě obytných domů budete stavět i televize, rádio, sídlo komunistické strany či třeba požární stanici. V tomhle se W&S sice blíží k městskému simulátoru, ale stále, pokud hledáte hru o stavění města, není tohle kousek úplně pro vás. Stavba města je zde pouze jeden z aspektů hry a jeho zpracování taky tak vypadá.
Na druhou stranu ale všechna čest autorům, protože jsem zde nenarazil ani na jeden větší bug. Hra se na vás navíc pokusí udělat dojem soundtrackem, který je plný budovatelských písní a skladeb s podivnými syntetizátory. To je super, jenže po chvíli vás tahle hudba začne nudit a bude otravná, až ji nakonec radši ztlumíte, nebo zcela vypnete.
W&S je hra dvou tváří. Na první pohled působí ještě dost rozdělaně, však je taky ještě v předběžném přístupu. Grafika je dost jednoduchá, stavění infrastruktury a domů nepříliš intuitivní, animace chodců mnohdy ani nejsou animaci atp. Na druhou stranu, pod tímto ještě nedodělaným kabátem se ukrývá obrovské úsilí a velké kvantum práce. Tato hra prostě není jen o stavění budov, je spíše o jejich správě, propojování, zajišťování dostatku zdrojů a jejich zpracování. A to vše už je teď ve velmi dobrém stavu. Už jen samotná elektrika. Můžete ji samozřejmě importovat, ale pokud ne, tak rovnou zapomeňte na to, že byste jen postavěli elektrárnu a hotovo. Ne, musíte sehnat materiál (nebo si ho za peníze koupit), vytipovat vhodnou lokalitu a na ní elektrárnu postavit. Dále musíte zajistit přísun uhlí (pokud máte uhelnou elektrárnu), takže ho musíte někde těžit (nebo nakupovat). Jenže to není tak jednoduché, pro transport musíte mít vhodné stroje (kamiony či vlak) a ty zas mají své požadavky. No a když si tohle všechno zajistíte, myslíte si, že už postačí jen natáhnout dráty a máte vystaráno. Nemáte! Rozvodná síť si žádá své, takže přijdou na řadu rozvodny a transformátory. Navíc musíte dobře nakombinovat rozvodnou síť podle voltáže. Sami vidíte, kolik toho je a o co všechno se musíte postarat. A to se bavíme jen o elektřině.
Pokud vás tenhle hardcore tycoon děsí, tak nezoufejte. Obtížnost si můžete přizpůsobit dle gusta. Pár kliky lze ze hry, jež dá zabrat nejednomu veteránovi, udělat titul, který zabaví i desetileté dítě. Můžete třeba vypnout správu elektřiny, nastavit si nenáročné obyvatele, nekonečné množství peněz atd.
Suma sumárum, W&S není – aspoň prozatím – úplně vstřícný. Nenajdete zde tutoriál, stavění je kostrbaté, pokud se ale nenecháte odradit, nebudete litovat, neboť pod jednoduchou grafikou se skrývá překvapivě sofistikovaná hra. A to nejlepší je, že v ní potkáte vláčky, auta a budovy, které důvěrně znáte ze svého okolí. Není tedy vůbec problém na železnici natrefit na Sergeje či Kocoura (lokomotivy jezdící dodnes v ČR), stejně tak můžete obyvatele ubytovat v typických socialistických panelácích. Všechno tohle má své lákavé kouzlo, které už teď činí z W&S jedinečnou hru.