Už je to nějaký ten pátek, kdy jsme se naposled přinesly první dojmy z čistě freeware titulu (tedy i bez miktrotransakcí). Není se příliš ale co divit. Vývojářů, kteří by vytvářeli hry bez nároku na jakoukoliv odměnu je jako šafránu. A jen malé procento z takto vytvořených her je natolik kvalitních, aby si zasloužilo svou chvíli slávy v samostatném článku. Witch Blast nicméně boří standardy a ukazuje, že freeware titul na to pořád ještě má!
Možná si ještě vzpomenete na The Binding of Isaac: Rebirth, který jsme pro vás recenzovali zde. Tento úspěšný titul využívá překvapivě jednoduchého konceptu. Až možná nejednoho hráče napadne, že za tak jednoduchou hru je 15 euro příliš. Witch Blast by tak pro vás mohlo být řešení, neboť vyhlíží podobně kvalitně a je navíc úplně zdarma, takže ho můžete vyzkoušet kdykoliv se vám zlíbí.
V jednodílném modrém pyžamu se bez jakéhokoliv úvodu objevíme uprostřed prázdné místnosti. Místnosti jsou vlastně hlavními body, ze kterých je složena mapa každé úrovně. V každém pokoji také najdeme jedny nebo vícery dveře, ale zpravidla nevíme, co se za nimi skrývá. Některé si tedy vybereme a projdeme, po čemž na nás okamžitě vybafnou překvapení místnosti druhé. Někdy je nová místnost úplně opuštěná, ale pravděpodobněji započne tuhý boj proti všelijakým potvorám.
Proti nám se postaví myši, netopýři, hadi i střílející magické květiny. Později se začnou objevovat i různě obrnění protivníci. Některé myši mají například helmu z něčí lebky, která je chrání před jakýmkoliv zranění zepředu. Budeme je tak muset zasáhnout z boku či zezadu. Nejtěžší zkouškou však zpravidla bývá boss na konci úrovně. Na toho se ale nemůžeme vrhnout jen tak z čista jasna. I když nalezneme zlaté dveře, vedoucí k němu, musíme je odemknout zlatým klíčem. A právě ten bývá dobře střežen v úplně jiné místnosti. Tento mechanizmus zaručuje, že hráč pokaždé musí projít kus mapy. Někteří nepřátele nás spatří a zamíří přímo k nám, jiní nás zase ignorují a chodí po místnosti vlastním tempem a směrem, takže musíme být pozorní a vyhnout se jim.
Každá úroveň má bohužel pokaždé stejného bosse, a pokud hru hrajete znovu, nic nového vás ve finálním boji nečeká. První úroveň tedy vždy nabídne bitvu s prasečím řezníkem, druhá se skákajícím slizem a třetí zase s kamenným Kyklopem. Každý má samozřejmě jiné speciální schopností, ať už jde o déšť meteoritů nebo nebezpečnou střelbu. Jakmile boss zemře, obvykle vybuchne, což nás může překvapivě i zabít. Proto je dobré držet si neustálý odstup. Po tvrdém boji nás již čeká jen zlatá truhla v další místnosti, po které stačí pouhý krok do úrovně nové. Jakmile vkročíme do další úrovně, zpátky se už nikdy nedostaneme. Stejně tak neprůchodná je i smrt. Jakmile jednou zemřeme, musíme hrát celou hru od začátku.
Protivníky nebudeme nahánět klasickými zbraněmi, ale využijeme své ničivé magické schopnosti. Od začátku totiž můžeme střílet magické střely. Své omezené schopnosti přitom vylepšujeme skrze nalezené předměty. Ty nepadají z poražených soupeřů, ale nalézáme je samostatně v truhlách či položené v místnostech. Předmětů je zde celá řada a i po několika hodinách hraní narazíme na něco, co jsme ještě neviděli, ať už je to magická kniha, plášť nebo třeba mazlíček, který s námi létá a pomáhá nám. Předměty ovlivňují naše vlastnosti a zlepší se nám tak například dostřel, rychlost střelby, poškození či rychlost chůze. Některé místnosti ukrývají dřevěné sudy, které lze rozbít a občas v nich nalézt nějakou tu odměnu. Je tak na každém, zda se rozhodne nudně opakovaně střílet do sudů nebo tento akt raději opomine.
Předměty silně ovlivňují naše šance ve hře natolik, že náš postup do jisté míry záleží na štěstí. Někdy najdeme celou řadu skvělých předmětů hned v prvních dvou úrovních, jindy nás nečeká takřka nic. Ve druhém případě přitom nemáme moc velkou šanci dostat se do vyšších levelů hry. Nutno zmínit i herní měnu. Často místo předmětů narazíme na mince, za které si pak po nalezení obchodní místnosti můžeme zakoupit, co chceme. Výběr je ale ve skutečnosti dosti omezený a kromě jednoho či dvou předmětů tu na nás čeká už jen chutné jídlo.
Na co jídlo? Těžké boje obvykle přinesou i těžká zranění. Ztracené HP se přitom časem nedobíjejí. Musíme se tedy vyléčit různým jídlem, při čemž každá potravina léčí jiný počet HP. Kromě toho se můžeme vyléčit i vypitím léčivého nápoje. Problém ale je rozeznat, co nalezený nápoj přesně dělá, jelikož není téměř nikdy popsaný. To napravíme jedině využitím identifikačního svitku, které stejně jako nápoje a ostatní předměty nalézáme při postupu hrou. Nebo to můžeme risknout, lektvar vypít a nechat se překvapit. Lektvar nám ale může i ublížit.
Kromě klasických bossů občas narazíme na speciální dveře označující volitelného (a trochu jednoduššího) bosse. Pokud vkročíme dále a rozdáme si to s ním, buď zemřeme, nebo získáme odměnu v podobě truhly s nemalým podkladem. Již navštívené místnosti se nám vybarvené a patřičně označené objeví na mini-mapě, takže orientace je skutečně jednoduchá. Občas se stane, že budeme muset jít přes celou již odhalenou mapu na druhý koneček, k dispozici je i tlačítko pro zrychlení času. Tím je odstraněno nudné cupitání do dalekých končin.
Co by to bylo za magický svět, kdyby v něm neexistovalo mocné božstvo. Jednou za čas tak narazíme na několik modlitebních míst, z čehož každé je zaslíbeno jednomu z bohů. Vybereme si jednoho z nich, ať už to bude bůh blesku, bůh země či bůh léčení a pomodlíme se. Tímto zaslíbením jednomu jedinému bohu získáváme nějaké bonusy, které rostou s přibývající úrovní. Ta se zvyšuje bojem nebo investicí deseti mincí u již zmíněného kamene toho konkrétního boha. Deset mincí je přitom v téhle hře pořádná suma a prakticky nikdy se nevyplatí ji investovat. Volbu boha nemusíme zdlouhavě řešit, jelikož jej lze později změnit.
Witch Blast je v neustálém vývoji a proto bychom hru neměli příliš tvrdě soudit. Přestože mapy jednotlivých úrovní jsou pokaždé jiné a předmětů ovlivňující postavu je velké množství, soupeřů je o poznání méně a až příliš bojujeme často proti stejným protivníkům. Stejně tak grafická stránka by snesla nějaké to vylepšení, i když aktuální old-school styl má své kouzlo. Přestože titul nedosahuje kvalit Binding of Isaac, je skvělou alternativou s minimálními HW požadavky. Hru si můžete stáhnout úplně zdarma na oficiálních stránkách zde.