Ještě před několika málo lety by hra zpracovávající alternativní dějiny 2. světové války vzbudila pořádnou míru vzrušení. V současnosti, kdy již zvídaví historikové nežasnou nad novou virtuálně zpracovanou bitvou z tohoto největšího válečného konfliktu, je zkrátka trh podobnými strategiemi či akcemi přesycen, což nepřipravuje pro projekt jako je War Front zrovna lehkou cestičku. Necelý měsíc před vydáním nám autoři dovolili nahlédnout pod pokličku v čerstvé singleplayer demoverzi a musíme uznat, že pokrm jimi dlouhé měsíce připravovaný vypadá celkem zajímavě.
Co by bylo, kdyby ….
Jak bylo již dříve z tiskových zpráv jasné, příběh celé této hry se bude točit okolo 2. světové války, ovšem již v jejích prvopočátcích se v podstatě od cesty vyšlapané dřívějšími projekty oddělí a pokusí se nastínit svou vlastní vizi “co by bylo kdyby” …. V tomto případě se hra zabývá otázkou, jak by dějiny vypadaly, kdyby Hitler umřel již v prvopočátcích 2. světové války. Co se podání dějové linky týče, zpočátku jsem byla vcelku zklamaná „nemastným-neslaným“ intrem a možná až přehnanou snahou narvat do příběhu co možná nejvíce ženských protagonistek. Ani co se vtipů týče, autoři zrovna neexcelují a těch několik málo narážek během rozhovorů vám úsměv na rtech každopádně nevykouzlí, stejně jako nezajímavé pošťuchování mužského a ženského hrdiny v Allies kampani.
Demo nám nabídlo pohled na dvě celé mise, každá z jedné kampaně, doplněné tutoriálem, jež vás nenásilnou cestou zasvětí do základů herních principů. Co se týče struktury jednotlivých misí kampaně, zůstalo zachováno klasické schéma, kdy bude nabídnuto několik primárních úkolů vyžadovaných pro dokončení mise. Ty budou doplněny úkoly vedlejšími. Ke svižnosti hry přispívá zejména jejich postupná aktualizace.
Originalita na bodu mrazu
Od alternativní hry, vymykající se těm kouskům striktně se držících historicky podložených událostí, byste možná čekali kdo ví jakou originalitu a on je pravý opak pravdou. Klasické těžební principy, obstarávání surovin, obranné principy a řada dalšího ve vás bude až nezvykle často evokovat již trochu starší a dosud poslední přírůstek do série Command & Conquer. Pro ty hry neznalé čeká více-méně tradiční strategický zážitek stavějící na těžbě základní suroviny za pomocí speciálních mobilních těžebních strojů. Další specialisté budou mít za úkol obstarat budování budov, mezi nimiž nechybí jak klasická kasárna, tak slušná řádka bunkrů a jiných obranných kousků, které vám v oblasti ofenzívy propůjčují poměrně slušnou možnost vyžití. Samozřejmostí je technologický výzkum, jež vám otevírá cestu k dalším možnostem.
Svěží a oživující – to jsou jen dvě základní charakteristiky, jež by se hodily zmínit právě v této chvíli, kdy je Warfront prezentován jako projekt naprosto neoriginální. Vedle klasického válčení, jak jsme zvyklí z real-time strategií, se nám totiž otevírá možnost vyzkoušet si opřímé ovládání některých vojenských budov. To jsou třeba malé obranné bunkry, na něž stačí jednoduše kliknout, pohled se přepne do 1st person a vy můžete s precizností sobě vlastní odstřelovat dotírající nepřátelské jednotky. Podobně funguje i možnost ukotvení kamery těsně nad tank, jehož akce taktéž ovládáte.
Souboje, jednotky a hrdinové
Žádných radikálních změn nedoznala ani bojová stránka. Ta pochopitelně staví na jednotkách vyrobených ve vašich továrnách. Milovníkům strategického manévrování nebudou propůjčeny žádné výrazné strategické možnosti a tak ve většině případů úplně postačí sebrat armádu a zaútočit s ní bezmyšlenkovitě na cíl – v této oblasti je daleko zajímavější obrana základny, stavba protileteckých obranných sil a mnoho dalšího.
Poměrným zklamáním jsou i hrdinové, kteří na oko hrají roli doslova zásadní, jejich výraznější prosazení v hratelnosti ale autoři bohužel nezvládli. A tak bude řada z nich většinou spíše „na okrasu“ a jestliže je někdy zapomenete při útoku na základně, častokrát to ani nezpozorujete. Ač disponují speciálními akcemi a stejně jako ostatní jednotky získávají v boji zkušenosti, jejich využití není nijak valné.
Daleko zajímavější jsou řadové jednotky, které by bylo možno rozdělit do dvou základních skupin. V té první by se nacházely klasické kousky známé z 2. světové války jako jsou Panther, Sherman, T-34 či Sturmovik. Ty nejsou tím hlavním, objeví se totiž také celá řada kousků, o nichž se sice v souvislosti s konfliktem mluvilo, jednalo se však o nerealizovatelné plány, alespoň s tehdejšími technologickými znalostmi. Ve spojitosti s jednotkami je třeba zmínit především pathfinding, který nezklame, ovšem bohužel má své mouchy. A tak se budete muset smířit s tím, že se holt jednou za čas vaše těžká technika zasekne o nějaký ten vagón, ba co více, dokonce zde uvízne do doby, než ji z tohoto problému vlastní myší „nevykoušete“.
Příjemný kabátek
Díky značné herní konkurenci hraje důležitou složku při nákupu hry také grafika. V případě War Front pak mnoho výtek snad ani mít nelze. Prostředí je zpracováno do příjemných detailů a neméně zajímavě rozpohybováno. Nezklamaly ani filmečky před misemi s potřebnou dávkou akčnosti a s využitím zajímavých a věrohodných vizuálních efektů. Velkým otazníkem ale zůstává technická náročnost. Na lehce nadprůměrné sestavě Core2Duo 6300 s 2GB RAM a X1900 se hra i na nejvyšší detaily hýbala naprosto bez problémů, kdy FPS neskočily pod 60. Soudě dle ohlasů asi budou muset majitelé podprůměrného železa oželet trochu z nádherné podívané radikálním osekáním detailů.
Celkově by ale Digital Reality hráčské publikum zklamat neměli. Nutné odložení hry mělo na její vývoj rozhodně blahodárný vliv a tak si již za měsíc budeme moci vychutnat kompletně celé dvě kampaně, multiplayer a volnou hru, stejně jako se konečně dozvědět odpověď na otázku, která nás trápí již od doby oznámení projektu: „Jak by vlastně celý konflikt dopadl, kdyby Hitler zemřel v jeho prvopočátcích“.
No me se to moc nelibi :)
Hmm nemusi to byt spatny, ale tak grafika nic moc , myslim ze lepsi je CoH :D
na COH to rozhodne mit nebude
Umístění se mi nelíbí ale myslim si že ta hra je docela dost podobná C&C Red Alert 2 takže by to mohllo být zajímavé...Portože RA2 byla a stále je velice dobrá hra :-D Snad to půjde rozchodit i majitelům,kteří nemají dvoujádro :-)
Mě osobně to víc jak RA2 připomíná C&C Generals. Už jen když se človek podívá na tu lištu dole...
Přesně tak Na company of heroes to nema a připadne mi to jak přes kopirku udělany Generals....prostě COMPANY OF HEROES FOREVER!!!!
hral som demo, mne sa to vobec nepaci, grafika je pekna, netreba na to nijak silny PC, stromy vobec nevyzeraju ako stromy, tanky a efekty su sice pekne... problemom je nizka hratelnost
podle mne neco jako generals ziro hore!!
Mě osobně to prypada jako dalsi kousek do zbyrky od Command & Conquer .Proste jako by to z oka vypadlo generalsu. Grafika,pekna,ale ze bych zrovna pachtil po strategii na zpusob :najdi surovinu,vitez ji ,postav jednotky a bezhalve zautoc na nepritele.Tak to vazne ne .To si radsi zahraju neco poradnyho treba blitzkriega nebo uz zmineni Company of heroes.
A jinak zdravim fandy dobrejch strategii.
R@mbi: Já zas zdravím fandy českého jazyka :)
Nevím jak hratelnost, ale grafika...ani se nedivím, že TO jede na maximální detaily, když TO pak vypadá takhle. Na střední detaily to musí vypadat jak Earth 2150 ( no i když to jsem možná Eartha urazil :P )
co dela ten robot na HomePage?
Klasická tuctovka, nic víc, nic míň
Zase tu všichni mudrujete jaká to bude tuctovka a to jste to ještě ani neviděli...myslete, nepiště...
to samy jak warhammer 40k
Myslim si ze je zbytecne soudit hru kterou jste nevideli. A verim, ze tenhle kousek skryva velky potencial. Hlasky typu zas a znova C&C, tak si priznejte kolik casu jste stravili u Generals, nebo RA... Asi to bude nejaky ten patek... Co? Dejte te hre sanci! Ikdyz pominu grafickou stranku hry, ktara asi niko neposadi do zidle, ale na druhou stranu potesi majitele kancelarskych stroju a hosi od IT budou mit o napln pracovni doby postarano:)
Vysi nad nami stale otazka hratelnosti a je dost mozne, ze kampan nebude hlavnim tahakem hry, jak uz autorka naznacila. Ale dovedete si predstavit jak bude asi vypadat MP rezba, kdy na vas kamos z druhe strany zacne posilat jednotky jednu za druhou a vy zakempeni ve svem bunkru odolavat jeho naporu, az do doby nez si prepne na sveho snipe a zavrta vam 1bullet to head!!! Kolikrat jsem si rikal ze by se hodil ve strategii FP pohled a to je jeden z duvodu proc tu hru zkusit. Dale zde muze byt zajimava technika, podle autorky jsou ve hre vozidla ktera nespatrila svetlo sveta a tudiz je dost mozne ze se v zadne jine hre jeste neobevili. A to stale nevite jak ne/dory bude system urovni a zlepsovani jednotek. Zkuste se nad tou hrou zamyslet? Treba se jednou potkame na bojisti.
ADD: Stejne si tu hru nekoupite, takze vas ta zkouska nic nebu de stat minimalne stahnu ti dema.
ADD2: Nejsem zadny uchylny zastance teto hry, ale je tezke poslouchat kriticke nazory hracu kteri v zivote nic nevytvorili a nezakrocit...
ADD3: Dost dobre sepsany prvni dojmy, jen by me zajimalo jestli pribeh hry nebyl pred novinari odkryt, nebo je tak nezazivny ze nestoji ani za zminku?
Add4: uz jsem si precetl cely clanek od zacatku... (blush)
"Nejsem zadny uchylny zastance teto hry, ale je tezke poslouchat kriticke nazory hracu kteri v zivote nic nevytvorili a nezakrocit..." - krásně plytký argument, tedy pokud jde o konstruktivní kritiku (což je na GP docela vyjímka).
Každopádně na kritiku má právo každý, ostatně copak v herních magazínech pracují samí vývojaři? Asi ne. Navíc - kdo hru kupuje? Hráči. Že je jejich názor i vkus místy podivný, nepředvídatelný a nekvusný, to je pravda, ale holt vývojáři hry nedělají pro sebe (alespoň drtivá většina komerčních ne).
Co se týče hry - je to sice kruté, ale měli by zakázat výrobu klonů Duny 2. Ne že by se to neprodávalo, jenom že je docela dobrý nápad pokročit někam dál. Přece jenom, vždyť je to z roku 1992! To máme 15 let.
http://www.abandonia.com/games/36/5
:D :P ;)
Uz jsem myslel ze me nikdo neusadi, taky se mi to zdalo trochu moc... Ale nemohl jsem si pomoct.
Ja ti taky pomuzu ve zlepseni tve argumentace, at nereknes ze jsem neco dluzen.
Co se týče hry - je to sice kruté, ale měli by zakázat výrobu klonů Duny 2. Ne že by se to neprodávalo, jenom že je docela dobrý nápad pokročit někam dál. Přece jenom, vždyť je to z roku 1992! To máme 15 let.
Me by zajimalo kam dal chces posunout RTS to je jako kdybys rikal, no konecne by jsme se mohly prenest pres to vecne strileni v FPS a zacit z toho delat Sims... :D
Ja si myslim ze se herni vyvojari celkem snazi a v globalu to jde docela dobre. Pr.: opevovany Company of heroes
Celkove se ve hrach nejvic vylepsuje grafika, zvuky a dnes i fyzika, popripade AI. Neprijemne je ze se postupem cas cim dal tim vic vytraci hratelnost :(
Tak dik za tve ctene nazory a ted nejaky napad, treba diky tobe vydam zcela uzasnou a jedivecnou strategii ze i Westw.. teda EA budou zavidet.